Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 21:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lave stemmer på film? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mshx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 27 April 2016 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

Håber jeg har lagt dette topic korrekt :)

Hej!

Jeg er ejer at et par Cerwin Vega V15F som egentlig er de første "rigtige" højtalere jeg har ejet. De bliver drevet af en Harman Kardon AVR460 som jeg har "arvet" .

Når jeg hører musik så er højtalerne egentlig ok fornuftige, klart de lyder jo ikke i nærheden af en million men når man ellers er vant til at høre musik via høretelefoner så hører man lige pludselig nogle nye ting igennem et par højtalere.

Der hvor problemet opstår er hvis jeg f.eks. ønsker at se en TV serie eller film. Så er det som om at lyden drukner. Hvis der eks bare er to personer der snakker sammen i en film så lyder det fint og man kan fint høre hvad de siger. Hvis der så eks er underlægningsmusik eller flere forskellige lyde i filmen samtidig med to personer der snakker, så bliver deres samtale minimeret til nærmest ingen ting. Jeg prøvede for sjov med den nye Mad Max film og det er slet ikke til at høre noget.

Jeg har så efterfølgende kigget lidt på om højtalerne/forstærkeren er indstillet forkert i bas/diskant/melletone indstillingerne men heller ikke her synes jeg det gav nogen mærkbar forskel (men igen jeg kan måske have gjort det forkert). Jeg har også haft kig på om det måske var en Centerhøjtaler der skulle til i stedet? Men heller ikke her har jeg fundet frem til et endegyldigt svar.

Hvad vil i anbefale at jeg skal forsøge at gøre? Er det ud med CWerne og evt købe noget helt andet? Jeg bor i en lejlighed hvor her er forholdvis lydt så det er ikke den store 5.1 løsning jeg er ude i, men nok nærmere en simpel stereo løsning af en art?


Til top Vis Mshx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mshx
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 27 April 2016 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Du skal til at starte med finde ud af om din AVR460 er sat til at spille stereo når du ser film.
Står den på en af surround indstillingerne (5.1) vil der ikke komme meget dialog, med mindre du har en centerhøjttaler sluttet til.

Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Mshx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 27 April 2016 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hej Olepro

Den er sat til at spille 2 ch stero. Jeg har i dag prøvet at sætte noget "Virtual Surround" på. Og det lader til at hjælpe en del på problemet.
Til top Vis Mshx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mshx
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 846
Sendt: 27 April 2016 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Køre du stereo til film vil dialogen næsten altid blive irriterende svag, har du mulighed for at køre 2.0/2,1 virtuel, vil det som du oplever give markant
bedre resultat.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
Mshx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 27 April 2016 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Ville det være en fordel f.eks. at anskaffe sig en center højtaler? Jeg tænker umiddelbart at der må kunne findes noget på brugtmarkedet men kan man godt blande mærker, eller vil det give et mærkeligt resultat?

Og i tilfælde af at man godt kan.. Hvad skal jeg så lede efter? Jeg har ikke det største tv møbel så gerne noget der er småt men godt
Til top Vis Mshx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mshx
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 29 April 2016 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

Til filmbrug er en center altid en fordel. Selv med en actionfilm som f.eks. "Mad Max" ligger en stor del af lyden (især, selvfølgelig, dialogen) i centeren. Desværre kan jeg ikke anbefale en konkret model - men mon ikke en CV, evt. brugt, vil give det bedste resultat?

Det være sagt, er det underligt, at folk ofte har det problem med lyden, når de kører 2-kanal via en surroundamp. Jeg gør det selv, og det synes at fungere fint .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2758
Sendt: 29 April 2016 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Manglende dialog handler om forkert opsætning af recieveren. Noget man har overset.
Det er svært at prale med at en Harman Kardon reciever er nem at indstille. Den kræver udvidet ledvogtereksamen.
Jeg ved fra min tidligere jobmæssige omgang med apparaterne. Yamaha som jeg solgte samtidig og selv er ejer af er enklere.
Den finder selv ud af at fordele lyden rigtig mellem kanalerne.
Mangler centerhøjttaleren fordeler den centerlyden som et monosignal til begge fronthøjttalere.
Derved kommer dialogen i midten som centerhøjttaleren ville have gengivet den.
Rigtig indstillet kan en Harman også klare det, men det er ikke så lige til at udfør på den.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes