Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 00:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Membran-areal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 23 April 2016 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hvad flytter mest luft, en 14" eller 2 stk 10". Eller sagt på en anden måde, hvad giver det bedste bashug?



__________________
If it sounds better, it is better
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 435
Sendt: 23 April 2016 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

2 10" har nok mere kontrol , men en 14" kan nok gå dybest , så måske uafgjort.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Bruger siden: 12 November 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 23 April 2016 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

k.s.p skrev:
Hvad flytter mest luft, en 14" eller 2 stk 10". Eller sagt på en anden måde, hvad giver det bedste bashug?


Samme areal. Altså flyttes der den samme luft. Samme "bashug".
Til top Vis @Hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af @Hifi
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 23 April 2016 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke anskue det så simpelt. Der mange flere faktorer der spiller ind, når du skal bedømme mængden af bas. Du er efter min mening nødt til at vende bøtten om og beslutte dig for hvad du ønsker at opnå, hvor stor dit kabinet må være, pris/budget osv. Når du så har samlet dine kompromiser og drømme sammen og lagt en plan, så kan man begynde at snævre det ind.
Specifikationerne på en basenhed betyder alt i denne sammenhæng.

Læs evt her:
http://www.data-bass.com/myths


Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 741
Sendt: 23 April 2016 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Du skal især kikke på basenhedernes egenresonans frekvens når de sidder i kabinettet. Jo lavere jo bedre.
Men det har selvfølgelig også betydning hvor meget effekt de kan håndtere.

Og så alt det andet som Thor er inde på.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 23 April 2016 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Enheden behøver ikke at går specielt dybt for at få et godt bashug.
Så vidt jeg husker ligger "bashugget" omkring 50-60Hz.

Generelt vil jeg sige at en stor enhed levere bedre bashug en to små. Også fordi den normal placeres på en større baffel og
derved har bedre kobling til luften.


__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 23 April 2016 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Man kan gøre en højtaler mere slank med 2x10" om man er til det ene eller andet er jo en smag sag. Du skal også se på hvordan enheden belaster forstærkeren. Hvor 2x10" vil ende i 4ohm. Hvor du kan vælge en 8 ohm14"

Med mindre du kan finde 16ohm' 10". Skulle jeg vælge ud fra hvordan de ser ud, og skal stå i en stue valgte jeg 10"
14" går ikke dybere end 10" kommer an på enheden

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 23 April 2016 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

"All things equal, a well designed 18” woofer will sound louder with lower distortion than a well designed 12” or 10” woofer. Bigger is better, but its almost more expensive."
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2762
Sendt: 24 April 2016 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

k.s.p - allerførst er det afgørende for "et godt råd" at kende din definition af "et godt bashug. Den definition har jeg hørt mange og meget forskellige udgaver af gennem mit nu afsluttede job i branchen. Dette suppleret med begreberne "langsom bas" og "hurtig bas" som begge handler om præcision, resonansfrihed og det vanskeligste - samarbejdet mellem højttalerne og subwooferen. Det er i den sammenhæng du når dit mål. Når du har nået det opdager du at der er mulighed for at gå et skridt videre, for hvornår er noget perfekt? Jo bedre din højttaler bliver jo tydelige vil det være at lytterummet begrænser dine forbedringer.

Inden jeg fortaber mig i sortsyn og begrænsninger, vil jeg vise dig et par billeder af et subwooferprojekt med præcision og "hug", inspireret af Bofa's 18" forslag. Har man oplevet membranarealets betydning i sammenhængen, er det vanskeligt at snige sig udenom. I min udgave er de to enheder isobarisk koblet til kabinetsvolumen for lineært at gengive så dybe frekvenser, som muligt. Kabinetsvolumen kan halveres eller man kan omvendt sige at enhederne tror de arbejder i dobbelt så stort kabinet, som de faktisk gør. Derved udvides frekvensområdet nedad.

Delefilteret jeg har bygget til opgaven er 24dB/oktav Linkwitz Riley med valgfri 60/70/80 Hz delefrekvens og der er anvendt flere forskellige forstærkere til diverse test. Enhederne drives af hver sin forstærker, som kører parallelt med samme signal og fasen vendt til den ene basenhed, da de sidder imod hinanden. 18" membranareal styret af to svingspoler, drevet af en stereoforstærker på ægte 2x650W RMS/8 ohm. Den er ligeglad med impedansdyk og kan levere 2x1100W RMS/4 ohm.

Resultatet har to ulemper. Man skal have tilsvarende kræfter til at drive de bestående højttalere for at bevare den sikre fornemmelse af "et tørt præcist "hug" i bassen". Og så skal man passe på genboens rottweiler, når han forstyrret i nattesøvnen ringer på kvart over midnat.

God søndag!



FIlter og preamp


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 24 April 2016 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Kaj det er ikke en subwoofer jeg tænkte på da jeg spurgte om 14" vs 2x10" men højttalere



Jeg har en stor stue på 65m3 og tænkte på om 2 "små" enheder kan gøre arbejdet lige så godt som en stor.

Man kunne jo også lege med tanken om 5 enheder med sammenlagt samme areal som en 14"
ville give samme bashug eller der er en form for grænse på enhedens størrelse
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 24 April 2016 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

5 små enheder frem for en stor vil jeg ikke anbefale .... men mindre det er 5 x 10 " du ønsker ... 10" vil jeg sige er det mindste du kan bruge vil du ønsker at kunne mærker musikken i så stort et rum.

 men så stor et rum .. kan du jo tænke på at lave nogle dipol højtaler, men aktiv dele filter ..

her er et link til hvordan mit ser ud .  Lille smed’s dipol.  min plan er at bruge 4x15" basser pr siden..  når jeg får rummet til det.  må nøjes men det jeg har nu... . om det er bassen jeg mærker ved jeg ikke,  tror mere det er min 15" mellemtone som går ned til de 80 hz..  som for det hele til at blive lidt voldsomt ..  


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2762
Sendt: 24 April 2016 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Skal det forstås sådan at du vil bygge nye højttalere helt fra bunden?
14 tommer - hvorfor refererer du til den størrelse? Du bliver nødt til at beskrive dit projekt mere detaljeret.

For selvfølgelig kan du anvende flere enheder så den samlede membranflade bliver den samme uden resultatet bliver det samme.
Deres indbyrdes placering, enhedernes slaglængde og en lang række andre egenskaber har betydning for udfaldet.
Og så er der det med bashugget som bliver svært at forklare med ord. Det skal man opleve sammen, hvis man skal give hinanden gode råd.

Jeg er spændt på at følge tråden.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 24 April 2016 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke planer om at bygge en højttaler selv

Mine højttalere er et sæt JBL 250ti jubilee, den har en 14" basenhed.

Grunden til at jeg spørger er såmænd at jeg hørte et sæt KEF 104-2 med noget NAIM grej på og blev
ret imponeret hvor godt det svingede, der var ikke noget stort og dybt perspektiv, men hold fast det var underholdene.

Jeg er helt klar over at de KEF er alt for små til min stue, derfor kigger jeg lidt efter et alternativ til dem
det kunne evt. være klipsch rf7 eller en anden højttaler som har 2stk 10" for at holde membranarealet på
nogenlunde det samme som mine JBL.
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 25 April 2016 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Én 14" vil typisk have et lidt større areal end to 10", da mindre enheder vil miste noget, forholdsvis, til ophæng og monteringsramme. For de fleste vil 'hug' i bassen referere til området fra 50-60 Hz og op nedre mellemtone, omkr. 200 Hz. Der ligger en masse lydenergi i det område, hvilket man osse oplever til livekoncerter med høje lydtryk. Den dybere bas 'hugger' ikke på den måde, den vibrerer snarer selve rummet omkring dig .

Du har fat i det rigtige; størrelse (membranareal) betyder noget, og ikke bare i dybbassen - hele øvre bas og pænt op i mellemtonen er det vigtigt, såfremt livefornemmelsen betyder meget.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2762
Sendt: 25 April 2016 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Aha - KEF 104.2 - bashug. Din oplevelse skaber mening for mig!

De to forskellige højttalere arbejder efter meget forskellige principper i basområdet og resultatet bliver tilsvarende meget forskellig. Din oplevelse kan derfor IKKE bruges til at evaluere sammenhængen mellem to 10" og en 14". Linket viser KEF'ens baskonstruktion.
https://www.google.dk/search?q=kef+104.2+inside&ie=UTF-8 &oe=UTF-8&hl=da-dk&client=safari#imgrc=lERdD89B2 aXerM%3A

Jeg havde fornøjelsen af at besøge fabrikken og se produktionen, da højttaleren var helt ny. Og jeg er enig med dig i at højttaleren har en helt speciel dyb og præcis basgengivelse med en egnet strømstærk forstærker. Men det også betingelsen!!

Baskonstruktionen anvendtes også i deres legendariske AV1 subwoofer med specialbygget Quad effektrin på 400 W RMS tll at drive den. Ideen med baskonstruktionen var at minimere kabinetsvibrationerne (forvrængningen fra bassektionen). Det havde da også den effekt at man selv ved fuld effekt kunne stille en mønt på højkant på kabinettet. Altså mens billederne faldt ned fra væggen!!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2762
Sendt: 25 April 2016 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg sjuskede godt og grundig med mit link ovenfor. Her er i stedet et billede af konstruktionen.

Kabinettet er produceret af nu hedengangne Hornslet Møbelfabrik. Solidt håndværk og tungt som ind i h..... sådan som enhver højttaler bør være lavet.




KEF 104.2 data og beskrivelse
KEF AV1 data og beskrivelse
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 25 April 2016 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Ja den KEF højttaler er en rigtig fik konstruktion, jeg er dog ret sikker på at det der sidder mellem de to basenheder
som mest ligner 4 hvide pacmen ikke er i højttaleren

Selv om de KEF er nogle underholdene højttalere ændrer det jo ikke på at det kun er to 8" der er i dem, det er bare for lidt i min store stue, og jeg har ikke lyst til at skulle have sub.

De klipsch rf7 lyder også som en underholdene højttaler, eller måske en KEF 107, den har jo 2stk 10" bas i et bassysten noget lignende KEF 104-2
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2762
Sendt: 26 April 2016 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

k.s.p - du skal ud og lytte til nogle brugbare alternativer OG - ikke mindst - have dem hjem i dine lokaliteter, for at danne dig et sikkert indtryk af dine oplevelser med dem. I rummet! Rummet har nemlig MEGET stor indflydelse på oplevelsen af baslyd. Og jeg skal nok skåne dig for flere opskrifter på subwoofere. Jeg har da også videresolgt den store inden huset blev lagt i ruiner. Jeg fik problemer med synet indtil jeg fandt ud af at lydtrykket fik pupillerne til at ændre facon ........

Store Klipsch modeller lyder ikke som et dumt udgangspunkt, men som sagt skal de hjem til dig. I dit rum. Og så er der elektronikken? Der er ikke meget ved en fyrre fods campingvogn, hvis man kun har Fiat 500 til at trække den. Hvad har du?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 26 April 2016 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Kaj, er din subber, højere oppe på siden, med et kabinet af metal?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2762
Sendt: 26 April 2016 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Nils - kabinetter af otte eller ti millimeter valset stål. Jeg husker ikke præcist. Vi skal ikke have utilsigtede vibrationer her!!!!
Kabinettet flyttes med sækkevogn af personer med sikkerhedsko.
Og som en god loyal jyde er kabinettet dæmpet med en trekvart størrelse "Larsen Dyne" af bedste kvalitet.
Holdt på afstand af enhederne af et svejset kryds af kraftigt stål.

Allerede ved 2x50W og Saint Saens orgelsymphony begyndte loftet faretruende at drysse......
Med den blev endnu engang bekræftet i at musik indeholder frekvenser under 50 Hz og hvor betydning det har for oplevelsen.
Jeg har planer om en fysisk mindre men frekvensmæssig tilsvarende løsning, når jeg er færdig med mine forstærkerprojekter.
Se eventuelt min hjemmeside kajmogensen.dk.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes