Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 01:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Måling og forbedring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kom i et svagt øjeblik til at købe en UMIK-1 målemikrofon. Den er virkelig brugervenlig (direkte USB tilslutning, uden
preamp osv), og kommer med et par kalibreringsfiler, der er lige til at bruge i REW.

Så nu kan jeg måle, kein Problem - udfordringen bliver mere at forstå måledata og gøre noget for at forbedre dem. Nogen
der vil lege med og hjælpe lidt?

"Stemningsbillede" fra en sen aften med hifi-nørderi:



Midten af rummet (lys brun) vs. lytteposition (grøn), begge højttalere aktive. Lyttepositionen er tæt på bagvæggen i rummet.
Med små ændringer i mikrofonens position kan jeg få store forskelle i baskurven



RT60 plot. Det er noget med efterklang, men hvad betyder de forskellige kurver?



Stuen er ikke så stor (jeg mener den er ca. 28m2), men der er loft til kip og en stor åbning ind til et større køkken-alrum.
Gulvet er parketgulv med akustik-undergulv, væggene er mursten og loftet er gipsplader med akustikfelter på næsten hele
fladen. Generelt er akustikken behagelig, og der er ikke noget der runger. Men efterklangen er nok for høj til hifi.

Højttalerne er mine JBL S/3100. En ældre to-vejs "japansk reolhøjttaler" med 15" bas og asymmetrisk horn i toppen. Måske
ikke så "hifi-agtig" som meget andet, men alligevel ret afslørende og på mange måder den "sjoveste" højttaler jeg har haft.


Så hvordan læser jeg målingerne? Evt. andre grafer i vil se? Og hvor kan det betale sig at gøre noget ved akustikken? Jeg
har ikke plads til en stor bas-trap, så det må blive noget med absorbenter på bagvæggen eller bag højttalerne - hvad giver
mest?

Fyr løs
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hey, det er jo min hjemmebane det her emne, så jeg må hellere fyre lidt af :D

Og som du jo har fundet ud af, så er det ikke svært at købe sig måle grej og derefter lave en måling. Det der er svært er at lave målingen sådan, at de data man får også er sammenlignelige med andre, og derefter læse noget ud fra disse data, som kan omsættes til noget praktisk.

Og ja, der er kæmpe forskel i hvor mikrofonen placeres, da elementer som kam filtering og stående bølger er ret forskellige, alt efter hvor i rummet man befinder sig. Derfor kræver det også en vis potion præcision når man skal sætte mikrofonen op, specielt hvis man gerne vil lave "før/efter" målinger. Da selv ret små ændringer i mikrofonens placering kan ændre måleresultatet, og dermed ødelægge sammenlignings grundlaget for de ændringer man lavet.

Når det så er på plads, så er der også ting som baggrundsstøj man skal have styr på, så man kan få indstillet målingen til at have en korrekt volume, set ud fra netop baggrundsstøjen. Herefter skal man så have lavet de forskellige målinger, på de måder som er påkrævet, for at nå frem til de resultater som man er interesseret i at finde.

Og når alt det er ved at være på plads, spyttes der så en række grafer ud, som kan være svære at læse og forstå. Herefter skal der så styr på hvordan man så skal lave ændringer i rummet, for at opnå de ændringer som man ønsker. Og hvad er det i det hele taget man ønsker? Akustik er et tungt emne, men der er også rigtig meget godt at hente i det.

Din frekvensgang ser ikke helt tosset ud, sådan lige umiddelbart, men når jeg ikke kan se hvad smoothing er sat til, er det svært at konkludere så meget. Det er tydeligt at du på din lytte position har væsentlig mere bas helt nede i bunden, hvilket er meget normalt fordi du sidder tættere på rummets kanter. Det er også et rigtig godt eksempel på, hvor stor indflydelse stående bølger har på den lyd vi hører. Det løft du har omkring 33Hz er helt sikkert pga et område i frekvensgangen hvor flere af de stående bølger falder inden for samme område. Det viser også hvor meget mere dyb bas man kan få, bare ved at flytte rundt på lytte position, eller omvendt fjerne noget hvis man har for meget bas. I dit eksempel ligner det ikke at dine højtalere har ret meget output under 45Hz, men som du kan se kan du faktisk få rummet til at hjælpe dig, og dermed få et fornuftigt output helt ned til 25Hz. Det kræver mere fin justering end det her, men rummet giver dig nogle muligheder for at få en langt dybere bas, end dine højtalere egentlig kan levere, ved at finde den opstilling hvor rummet "hjælper til" i en passende mængde.

I den anden ende af skalaen, viser målingen også at dine horn har de svært når vi kommer over 10Khz. De runder kraftigt af her efter, og det kan vi desværre ikke få rummet til at hjælpe ret meget med at indhente ret meget af.

Din RT60 måling ser lidt spøjs ud, i hvert fald har du et ordentlig hul ved 270Hz på din EDT, hvilket jeg ikke helt forstår. Som du også selv er inde på, så er efterklangen generelt høj både til musik, men jeg vil også mene at det i nogle situationer måske kan virke lidt støjende. Efterklangs tider er dog en smags sag, så det skal jeg på ingen måde være "dommer" over :) Hvis du har mulighed for det, så kunne det være spændende hvis du lage .mdat filen op, så kan jeg selv lige prøve og rode lidt i data, og se om jeg kan finde årsagen til dykket på EDT. De forholdsvis lange efterklangstider, stemmer fint overens med det rum du beskriver. Jeg vil mene at det sagtens kan betale sig at arbejde med akustikken, (Men det mener jeg jo altid ) og at du vil kunne hente en del vellyd ved at prøve det. Placering af paneler er svært at udtale sig om, når ikke jeg selv har været i rummet, men på bagvæggen kunne være et godt bud. Og ellers er første refleksions punkterne altid gode at gøre noget ved, for at få taget de mest generende refleksioner.

Håber du har fået noget ud af mine tanker om dine målinger, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Rigtig god Påske

Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 22 Marts 2016 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Tak for input Wega!

Højttalerne står op af væggen, det skal de. De er afhængige af rummet til at forstærke bunden. Mht. afrulningen i toppen, så
ja, det er vist meget normalt for horn med 1" hals. Jeg har rodet med lidt eq[1] til at hæve toppen, men alt over 1-2dB
korrektion får det hele til at lyde lidt kunstigt pling-plang-agtigt.

Jeg mener frek. kurven er med 1/12 eller 1/24 okt. smoothing, men hvis du gider, tag endelig et kig på mdat filen:
https://www.dropbox.com/s/cox957dbbbsflcq/hansen-hifi4all.md at?dl=0

[1] Det hører nok mere hjemme i "Lyd på Linux" tråden, men jeg har sat min sqeezebox-server op til at først at upsample til
24bit/192kHz og så sende lyden gennem ecasound med parametrisk eq filter, så der er masser af muligheder.

God Påske i lige måde.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 26 Marts 2016 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hej igen Hansen.

Beklager det har taget så lang tid for mig at få svaret, men Påsken har taget en del af min tid :)

Nå, men den måling du har taget din RT/60 ud fra, har også et ordentlig dyk lige omkring 270Hz hvilket understøtter tanken om at du netop i den
position, sidder i et null ved den frekvens.

Og ja det at højtalerne skal stå ved væggen, understøtter også min antagelse om at højtalerne i sig selv ikke har så meget output i bunden. Så er
det jo bare dejligt at man kan få rummet til at hjælpe med det sidste, et princip jeg selv benytter og på den måde får mine standerhøjtalere til at
spille ned til 26Hz :)

At du kan lide toppen som den, er jo langt vigtigere end hvad målingerne siger, da facit bør være din præference og ikke det teorien dikterer.

Lige en ting omkring brugen af EQ: Det kan være nyttigt under 250hz, men derover begynder det at være ret begrænset hvor praktisk nyttigt det
er. EQ kan heller ikke hjælpe på lange efterklangstider, som faktisk er et af dine større problemer, hvis man kigger på målingerne. Ved 30Hz har
du stående bølger, som giver lang efterklangstid i din lytte position. Ved at dæmpe 30Hz skruer du ned for volumen, men det ændre ikke på
efterklangstiden. Der skulle vel ikke være ca 5.7m mellem væggene i det rum du lytter i?
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 29 Marts 2016 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Rummet er 4.85x5.28m. Det burde give stående bølger ved 32.5Hz og 65Hz på langs, og 35/70Hz på tværs, men åbningen i
hjørnet til 3.88x8m køkkenalrum er så stor, at det også må spille ind.

Jeg har kigget lidt på OFFECCT Soundwave absorbenter, i håb om at finde noget, der kan se lidt dekorativt ud på væggen. Det
ser ud til at de forskellige varianter lægger sig i 3 akustiske kategorier: 150-500Hz, 250Hz og op, og 500Hz og op, og nogle af
dem med mulighed for "bass fill", der forbedrer absorptionen i 150-500Hz området. Muligheder, muligheder.... Nogen ide om,
der vil være en hørbar forbedring allerede ved 3-4 60x60cm paneler?
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 30 Marts 2016 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej, hvordan synes du, at det lyder. Hvis du er glad for lyden som den er, så skal man jo ikke gøre noget.
Når jeg ser på din målegraf, så kan man jo tydelig se toppen ved 65 og 70 Hz, og jeg kan tænke mig, at den også kan høres som en massiv og noget ubehagelig trykkende bas, især ved rytmisk musik med basguitar. Du skriver, at højttalerne skal stå ved endevæggen, og det er også udmærket. Hvis du vil gøre noget, skal du enten bruge en equalizer og skære bassen ud ved 65 og 70 Hz. Det dæmper resonansen, men det gør også lyden mere "kedelig" fordi man mister en vigtig del af musikken. Den rigtige måde, men også den sværeste, er at gøre noget ved rummet, i form af bas-fælder. Prøv at læse dette link: http://web.archive.org/web/20010803052829/www.headphone.com/ EditorialHeadroom/RoomTubes.asp
Det fungerer hjemme hos mig, men man skal gøre det rigtigt.
God fornøjelse.

__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 30 Marts 2016 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Det er for øvrigt nogle fede højttalere, du har!

__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 30 Marts 2016 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Gad vide, hvor man får fat i tykke paprør...
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 30 Marts 2016 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

De kaldes støberør, og kan bl.a. købes hos Biltema, eller i byggemarked. Jeg har godt nok brugt 200mm kloakrør af polypropylen, men det er en temmelig dyr løsning, ca. 1000kr pr. rør! Jeg eksperimenterede først med paprør, for at få fornemmelsen af det.
Hvis du vil prøve med paprør, skal du være opmærksom på, at længden kun skal være ca. 93% af 1/4 bølgelængde, på grund af mundingsfaktoren, som er 0,306 gange rørdiameter, som skal trækkes fra. Herudover kommer et fradrag på 1 til 2 procent afhængig af placeringen i forhold til væggen. Du kan måle rørets frekvens ved at sænke mikrofonen ned i bunden af røret, mens du spiller musik eller pink noise. Røret skal være helt lufttæt for at fungere, og således limes på en plade i bunden.
Held og lykke.

__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 31 Marts 2016 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Her er lidt mere information: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=11131


__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Marts 2016 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Gad vide, hvor man får fat i tykke paprør...


Prøv evt en bølgepapfabrik. De store papiruller består af tykke paprør i midten. Store industrielle fabrikker bruger også papirruller, og paprør smides blot ud som affald. Så hvis du har de rigtige forbindelser, så er det gratis.

Ellers prøv at søg på sonotube. Mange DIY'ere benytter disse til rør-subwoofere.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 03 April 2016 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Meget fin ide med et rør til at lave destruktiv interferens ved udvalgte frekvenser, tak. Det må prøves. Jeg tog i Biltema og
fandt rør på op til 120cm, så hvis man skal ramme grundtonen, skal man lime flere samme (hvilket bliver svært at gøre
ordentligt), eller skære et rør op, så det kan skydes ind i et andet.

Så for at starte et sted, købte jeg et enkelt 300mm x 1200mm rør som jeg fik billigt, da det var blevet en smule
æggeformet. Længden burde passe nogenlunde med 2. overtone på ca. 65Hz så vidt jeg kan regne ud, men jeg er ikke helt
med på hvordan/hvorfor mundingens størrelse har indflydelse på frekvensen. Wikipedia siger \lamda=4(L+0.4d). Så til en
start har jeg ikke skåret i røret overhovedet.

Der findes slet ikke ord for hvor glad min kone vil være for at have it gigantisk paprør i stuen, og jeg synes heller ikke det er
fikst, så det kommer om bag sofaen, med mundingen i retning af et hjørne:



Sofaen, og der med lyttepositionen er flyttet 30cm frem nu, så tidligere målinger er ubrugelige. Ny måling giver ikke nogen
top ved 65Hz, men ved 70Hz, hmmm. Røret ser ud til at have en effekt, dyk ved 62Hz, og mere output fra 45-58Hz (rød
kurve er med røret, ingen smoothing):



Efter at have lyttet lidt frem og tilbage, samt prøvet at stille en skum-madras op ad væggen bag lyttepositionen (det
reducerer efterklangen tydeligt målbart), er konklusionen at den oplevede effekt af reduceret efterklang er klart størst og
jeg skal ha' fundet nogle absorbenter til bagvæggen.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 03 April 2016 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Næste issue:

Når man har lyttet til sweeps tilstrækkelig længe, begynder man at lægge mærke til problemerne. På grafen i sidste indlæg ses
en stor top fra 107-113Hz - det er sgu' bagbeklædningen til mit hifi-møbel, der synger med! Møblet er ca. 160cm indvendig
bredde, så det passer med frekvensen. Bagbeklædningen er noget flimset tynd fiberplade af en slags (masonit).

Når først man rigtig har lagt mærke til lyden, kan man høre den hele tiden, også ved musik. Nogen forslag, der er bedre
end helt at fjerne bagbeklædningen?
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 03 April 2016 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hansen.

Jep! Klæb den slags tynde "asfaltplader" på bagbeklædning, som også benyttes på f.eks. dørplader på biler, så dørene ikke lyder rungende og blikagtige, når man lukker dem. Jeg har nogle liggende. De er ca. 3 mm i tykkelsen, selvklæbende, og med lakérbar overflade.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 03 April 2016 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

De er i øvrigt også udbredt i højttalerkabinetter, netop for at dæmpe kabinetsvingninger.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 03 April 2016 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Wega.....det dyk ved 270hz......kan det ikke blot være spejling i underlaget (gulvet), altså en udfasning ved en bølgelængde på omkring en meter. Det opstår jo ved at have en bas enhed lidt højt placeret.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 04 April 2016 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:
Hansen.

Jep! Klæb den slags tynde "asfaltplader" på bagbeklædning, som også benyttes på f.eks. dørplader på biler, så dørene ikke
lyder rungende og blikagtige, når man lukker dem. Jeg har nogle liggende. De er ca. 3 mm i tykkelsen, selvklæbende, og med
lakérbar overflade.


Takker. Jeg fik has på det meste med en god håndfuld små søm. Nu er den bagplade sømmet fast til både lodrette delere og
fastmonterede hylder. Der er stadig mistænkelige toppe ved 107 og 113Hz, men i det mindste lyder den ikke som en
overdimensioneret kazoo mere :-) Ellers må jeg en tur i Biltema igen efter bitumenplader - kender dem godt.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 04 April 2016 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Fedt at se du arbejder videre med tingene Hansen

For mig at se har røret ikke bidraget med noget specielt positivt, hvis man kigget på de to målinger du har lavet. Var de 2 målinger taget i samme
lytte position, eller havde du rykket sofaen og dermed lytte position i mellem dem?

Og som du også selv er inde over, så er styringen af efterklangstider, og behandling af første refleksions punkter, virkelig noget der giver store
forandringer i lyden. Hvis du har mulighed for det, så vil jeg opfordre dig til at prøve at sætte noget op på første refleksions punkterne på side
væggene også, eventuelt bare en dyne eller tykt tæppe som et forsøg. Det giver også meget.


Allanowich: Det vil jeg ikke mene. Både fordi at hans bas enhed ikke er så højt oppe, men også fordi den slags plejer at vise sig på frekvensgangen
som et meget stejlt og smal dyk.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 04 April 2016 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Du kan jo hurtig tjekke om det passer med frekvensen.

https://mehlau.net/audio/floorbounce/

Mvh

Nørd
                          
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 04 April 2016 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Man kan tydeligt se effekten af dit rør ved 62Hz. Hvis du saver noget af røret, så det bliver ca. 113cm langt, så flytter virkningen sig op til de 70Hz, hvor du har din top. Derudover skal du nok dæmpe røret en smule, for at få virkningen bredt lidt ud (= mindre Q), enten ved at lægge et par sokker i bunden eller hænge et tyndt stykke stof over mundingen.


__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes