Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 12:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustik ikke vigtigt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa folkens, kik lige på forum oversigten
Højtalere : 14603 emner, 153609 indlæg.
Akustik : 193 emner, 3337 indlæg.

Det bør da være lige omvendt !
God Akustik er jo meget mere vigtigt end gode højtalere,
det sjove ved det er at hjemmebygger folket rigtigt kan få afløb for deres arbejds lyst.
Det er meget lettere at bygge god akustik, end at bygge gode højtalere,
og man får langt mere vellyd pr krone og pr time brugt, ved at satse på akustik.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeps - men det er meget sjovere at bygge højttalere

Selv bygger jeg højttalere efter akustikken i rummet, fremfor at placerere basabsorbere med mere. Hvis jeg havde et dedikeret hifi rum ville jeg gøre det anderledes - dvs fokusere på akustik først.

Mine absorbere/diffusorer består af møbler, og reoler.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

ThomasScherrer skrev:

Det er meget lettere at bygge god akustik, end at bygge gode højtalere,


Det synes jeg du skal tale med et en akustikker om

Personligt vil jeg mene, at det er nemmere at modellere en højtaler matematisk end rumakustik.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

de bedste højtalere lyder ikke bedre end rummet de står i :-)
sorry folkens, men rummet er en stor del af signal vejen til øret.
så i har spildt jeres penge på fine dyre højtalere, hvis i ikke har gjort noget lige så seriøst ved akustikken.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Sjovt du bringer det på bane.

Jeg står nemlig på tærsklen til at arbejde på min hule.
Jeg har pt. 2 basabsorbere og et kraftigt tæppe ved bagvæggen.
Ikke en køn løsning, men det virker ok.
Vil til at bygge en falsk væg, så jeg forhåbentlig kan kombinere begge dele på en mere elegant måde.

I et rum på 25 m2 med kun 2,35 M til loft (kælderrum), så kommer man heller ikke uden om noget EQ.
Da jeg kører med aktiv deling, er det en del nemmere at prøve den vej, frem for akustiske forbedringer.
Eneste anke her, at når det kommer til bassen, så forsvinder der for meget energi, hvis man kun bruger EQ.
Refleksioner kan man heller ikke rigtig gøre noget ved med EQ, så i min optik er der ingen vej uden om akustiske tiltag.
Det er dog ikke i alle rum det bliver modtaget positivt af hustruen. Derfor hulen i kælderen :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

De fleste af os har vel musik i stuen, hvor konen også skal kunne holde ud at se på sagerne,
men de fleste koner er heldigvis både kloge og smarte samt modtagelige for lærdom om akustik,
de kan tydeligt høre efterklang ved klap testen, og spiller man musik og trykker pause lige når det hele brager af,
kan de også høre hvordan det hele gløder ud over flere sekunder, og derfor udtvære det fine dynamiske indtryk,
spiller man musik med bas, er det ret let at finde steder hvor det hele rumler ganske forfærdeligt pga kraftige peaks.
Når man så forklare at disse gyselige peaks bliver glattet ud, og nullinger (som de nok ikke kan høre) også forsvinder,
samt disse generende efterklange kan fjernes, så det også bliver meget bedre og mere behageligt at sidde og hygge snarke i stuen, samt når man har en flok gæster der skal tale sammen, kan alle høre hvad de siger til hinanden,
ja og musik oplevelsen bliver helt unik. Samt man forklare at sagerne bliver bygget og installeret så det falder mest muligt ind, dvs ikke noget der er stort og grimt, så går de med på den :-)
Min kone køre endda ud 3 gange på en uge for at hente flere materieler til byge projektet, mens jeg knokler rundt der hjemme.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

ThomasScherrer skrev:
de bedste højtalere lyder ikke bedre end rummet de står i :-)
sorry folkens, men rummet er en stor del af signal vejen til øret.
så i har spildt jeres penge på fine dyre højtalere, hvis i ikke har gjort noget lige så seriøst ved akustikken.


Helt enig!!

Var til Dali Epicon demo i klubben for nogle måneder siden. Bed især mærke i én sætning som den pæne mand fra Dali sagde: "op i mod 50 % af den
lyd du hører er refleksioner fra rummet" - altså betyder rummet lige så meget som højttaleren selv. Groft sagt.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Må vi se billeder, af noget af det, du selv har lavet, og få opskrifter på hvordan man laver sagerne ?..
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Snyder også lidt med akustikken i mit biostue.
Benytter min surround processor's Audyssey lydkalibrering til at udjævne lytterummets ujævnheder.


__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:
Snyder også lidt med akustikken i mit biostue.
Benytter min surround processor's Audyssey lydkalibrering til at udjævne lytterummets ujævnheder.


... Men, det er kun frekvensgangen .. din akustik er jo stadig den samme
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Herhjemme er der en meget stor stofsofa, en fatboy, et TV møbel af træ, en åben vægreol med bøger, en større åben reol også med bøge. Tre åbne enkelt reoler med dimser. En lidt større åben reol med dimser, samt et hifimøbel, som er lukket og med hårde overflader. Tre store billeder på en væg. Tre lmaper i loftet og en stor gulvlampe Hertil trægulv og gipslofter.

Hvis man blot holder sig fra det helt moderne enkle look, så er møbler mere end rigeligt, Der er ingen af os der ønsker at lytte i et rum, der svarer til en kontrolrum i et lydstudie.

Bassen er der styr på via dipolprincippet, ellers har jeg en meget kraftig stående bølge ved 50 Hz, som er meget generende ved lukkede bassystemer. Alternativt kan man bruge 4 til 6 subwoofere, for at anslå færre resonanser. Med dipol bas, behøver jeg ikke bruge eq i bassen, for at fjerne kraftige basresonanser.


Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

> altså betyder rummet lige så meget som højttaleren selv. Groft sagt.

NETOP , hvor mange af jer, ærligtalt, har lyttet på fede højtalere nede i butikkens demo rum, købt grejet, og endt fra lidt til meget skuffet, sagerne spiller bare markant anderledes der hjemme hvor der så ikke er styr på akustikken.

>Må vi se billeder, af noget af det, du selv har lavet, og få opskrifter på hvordan man laver sagerne ?

ja det overvejede jeg, måske opretter jeg en tråd om det, eller bare poster her, har været lidt passiv her i forummet i mange år.

> Men, det er kun frekvensgangen .. din akustik er jo stadig den samme

JA helt korrekt, det er som at tisse i bukserne, det Q der er ved diverse frekvenser, skal der gøres noget ved ellers dør fed dynamisk musik i mudret efterklang, det sløre også stereo billedet,

let råd : start med at lege med det, find alle de tæpper, dyner, puder, store vinter jakker, et par børne madrasser, brug fantasien, og en stak koste til at holde dyner oppe på en stol i kritiske hjørner, få timers legen rundt, og i har allerede fordoblet musik nydelsen pga at efterklangen er reduceret markant. jo mere viden man har om emnet, jo hurtigere kan man "gætte" på bedste steder at satse, meget af det giver sig selv, indfaldsvinkler, blanke overflader mellemtone, hjørner bas, og jo tykkere materialer man bruger, jo mere lav frekvent energi kan det opdage som absorber.

Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 05:13 | IP-adresse registreret  

Nej den er ikke vigtig for de fleste,,, bare kik på det der bygges i dag.

Om man skal bruge sin bolig til musik eller bare en alm hverdag så er folk ligeglade.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hvis lyd er første prioritet, vil jeg bestemt mene at man bør går efter flere subwoofer

tjek her

http://www.d-toolsblog.com/newsletter/bass-multiple-subwoofe rs/

Man kan også minimere gulv og loftrefleksioner med bestemte højttalerkonstruktionsprincipper. Mao - man kan komme rigtigt langt med en højttaler der anslår færre resonanser, og herefter kan man begynder på rummet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jamen, man kan bruge lige så meget tid på at nørde med akustikken, som med stereo-udstyret.
Hører man til dem der nørder med selv de mindste detaljer (det gør nok mange her på "hifi4all"), bliver der ikke meget tid til at lytte.

Personligt mener jeg der i øjeblikket er alt for STOR fokus på akustik.
Der er da rigtignok meget at hente, i lydmæssig forstand, hvis forholdene er ulidelige.
Men med lidt hensyntagen, et par udvalgte tæpper hist og her og ellers en "normal" indretning af rummet (møbler, reoler, billeder,
gardiner osv), så skal man sku kunne opleve god lyd.

p.
Middelmådige højttalere bliver ALDRIG til gode højttalere uanset akustik.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Nej den er ikke vigtig for de fleste,,, bare kik på det der bygges i dag.

Om man skal bruge sin bolig til musik eller bare en alm hverdag så er folk ligeglade.


Jensen har fuldstændig ret !!..

Jeg bliver selv chokeret den ene gang efter den anden, når jeg kommer ud til folk som har fine dyre anlæg stående .. med hårde bare gulve og
vægge samt masser af store vinduer uden noget for .. det jo ikke engang til at føre en normal samtale i sådanne boliger .. hvordan skulle et anlæg
så overhovedet kunne fungere ?
Nogle gode gulvtæpper, gardiner, samt nogle gode store malerlæreder ( evt. med dæmpemateriale gemt på bagsiden ) på væggene, og gerne
reoler med bøger eller masser af vinylplader ;-) .. så fungerer både tale og musik helt anderledes godt.
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

ThomasScherrer skrev:

så i har spildt jeres penge på fine dyre højtalere, hvis i ikke har gjort noget lige så seriøst ved akustikken.


Igen en af disse tåbelige udmeldinger, der hindrer en seriøs debat = jeg ved bedst. Har aldrig gjort en disse i den retning. Har stuen mere eller mindre fyldt med fulde LP-reoler. Mine Magnepaner står "helt skævt", dikteret af stuens indretning. Der er aaaaallt for langt mellem højttalerne, der er aaaallt for kort afstand mellem dem og lyttepositionen. Af en eller anden grund har jeg aldrig været mere tilfreds de sidste 40 år (og jo, jeg har haft rigelige muligheder for en masse andre menneskers setup´s). Jeg vil da være utroligt ked af at få påduttet, at jeg har spildt mine penge, udelukkende fordi jeg aldrig har investeret i en eneste diffuser eller absorbent

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Nej for pokker .. ikke mere akustik dæmpning ind i dit lytterum da ..
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Man skal kun flytte kassen med øl, hvis de klirrer i kassen.

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hva´ med vinglassene og de tomme vinflasker på glasplade-sofabordet??

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes