Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: TV-kanaler tysk lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 14 Februar 2016 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Blev ringet op af en bekendt, der har fået nyt TV. En rundfart mellem kanalerne bragte ham til nogle radiokanaler, hvor han så fortæller, at han synes, at de tyske lyder meget bedre end de danske.
Da jeg selv er en novice på området, men godt ved, at lyd komprimeres herhjemme, vil jeg høre, om nogen her kan gøre mg klogere på alt dette.
En af de kanaler, manden kan høre på sit TV, er RSH (Radio Schleswig-Holstein).
Den kan man også høre her, men om det er det samme, ved jeg ikke:
Mit link

I øvrigt synes jeg at NOVA radio (i bilen) lyder godt, men om det er bedre end andre, har jeg ikke lyttet nok til at kunne afgøre.

Hvad er op og ned i alt dette?



__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2699
Sendt: 14 Februar 2016 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

At tyskerne er bedre til god lydgengivelse er ikke af ny dato. I begyndelsen af 70'erne, bosat i Himmerland og ejer af en kæmpeantenne og en nyerhvervet Pioneer FM-tuner kunne jeg i kortvarige perioder med højtryk om sommeren lytte til musik fra tyske radiostationer. Også dengang var lydkvaliteten markant bedre end de danske. Men hvad der er årsag til at danske radiostationer lægger en dyne over lyden og tyskerne ikke gør, står hen i det uvisse. Altså bortset fra at det handler om holdning til hvad god lydgengivelse er.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 14 Februar 2016 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Ingen andre her har nogen sinde lyttet til musik via TV og undret sig over, at noget lyder bedre end andet? At tyske sendere fx kunne være bedre end andre?




__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 
forster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

 Det her er godt nok et sidespring.

 Jeg var indlagt her i Aarhus, det gamle Kommunehospital, og den lyd der var på de analoge Tv kanaler, YouSee, den var jammerlig.

 Også noget "Fusk" med kabler (Mono) til optagelse mellem Radioer og Båndoptagere, altså for mange år siden.



__________________
alt om TV
Til top Vis forster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af forster
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 12 April 2016 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over dette emne, men har ikke eksakt viden. Men at de tyske stationer har god lyd, er rigtigt. Og for resten gennemgående også en anderledes medrivende musikflade, men det er en anden historie. Men der er også pragt-tv-shows fx på ARD og ZDF, og den slags er forlængst forduftet fra dansk tv, så spørgsmålet er, om forklaringen på det hele dybest set skal findes i størrelsen = større befolkningsunderlag. Jeg synes dog ikke, at sammenligningen mht lyd er totalt sort/hvid.

Engang var det Radio Luxembourg, der gik mere eller mindre klart igennem, men overhøres kunne den ikke, men søger man i dag glad musik til afslapning, er RSH helt sikkert et godt valg. Men jeg ved ikke, hvor udbredt det er at høre det på tv, og nogle har måske slet ikke opdaget, at man får radio med i pakken.

I øvrigt er tv tydeligvis ikke det emne, der trækker flest kommentarer, men det er da også hifi, der er hovedsagen her.
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 12 April 2016 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input, aristona - TV signaler, hvis jeg kan finde dem, hiver jeg ud gennem et fiberkabel til mit stereoanlæg, og så er det hifi. Meget ligger jo også på youtube, som jeg ser med Apple TV, og den lyd er i mange tilfælde meget bedre end CD med samme musik. The Wall med Pink Floyd er et godt eksempel på dette.

(Aristona er jo et godt gammelt navn. Havde selv den sidste udgave af Linnet og Laursens Kardinal - den kunne støvsuge æteren og spillede godt med sine fire højttalere - dengang).



__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes