Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 12:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Renovering af Luxman M-05 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 27 Januar 2016 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Fik for nyligt realiseret en af mine ungdoms drømme. Faldt over den her i køb og salg foraet, var egentlig ikke på kig efter lige den forstærker. Men man kan jo fristes!

Forstærkeren står stort set som den forlod fabrikken. Den ene kanal er dog defekt, som skete i test fasen, efter at den anden kanal lige var blevet repareret (på et service værksted). Alle effekt transistorer og enkelte i indgangstrinnet er skiftet i den reppede kanal.

Da forstærkerens 2 driver boards ikke er blevet recappet, så er det med stor sandsynlighed det som er den bagved liggende årsag til at den går istykker. Og da den kører i ren klasse A, 105W, så er den rygende varmt jvf aktiv blæser køling. Forstærkeren er 30år og trænger til en renovering af alt på driver printene. Har fundet en del original! transistorer, dioder, zener dioder, modstande etc , bla. Havde brink elektronik i kbh, restlager i kælderen af udgået transistorer, noget der er svært at finde da de fleste er produceret af toshiba og nec, og er gået ud af produktion i sen 90erne.

Mit spørgsmål er i alt sin enkelthed ved valg af kondensatorer, om jeg ikke mere skal ligge vægt på de termiske egenskaber end på at det er "audiograde" lytter??

Har kigget på nichicons bt serie - skal bla, bruge 22 stk af 220uF 100v, og både esr og rippelstrøm er yderst fornuftige. De lytter den er udstyret med ab fabrik, er elna audiograde 85grd. Så vidt jeg kan se på konstruktionen, har lytterne ikke en direkte indvirkning på lyden, og de nye lytter idag, er milevidt bedre end dem som er hældt i i 1980'erne.

Under alle omstændigheder bliver alle komponenter på driver boardene afmonteret, gennemmålt, printene af flusset, og alt loddet på igen. Skifter alt som falder uden for tolerance, dog som udgangspunkt alle! Lytter. Et rigtigt hygge projekt

Har lige købt en afloddestation med sug, og er på jagt efter flere måle instrumenter (Godt lcr meter, funktions generator, transistor tester peak atlas dca50, skille transformator etc ..)

Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 27 Januar 2016 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Mangler lige at tilføje at Nichicons Bt serie er ratet til 2000timer ved 125gr.c, hvor de fleste kondensatorer idag klarer driftemperaturer på 105 på op til 10000 timer ( dog er de fleste omkring 2000-5000timer)

Har taget en del billeder, men da jeg ikke kan uploade dem fra min ipad (billedbehandling de skal reduceres i størrelse), så må det komme senere
Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 01 Februar 2016 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Smider lige et par billeder op af forstærkeren. Den er godt nok tung at danse med! Billederne er tage under afrensning af blæsere/køleprofiler/bagplade. Har endnu ikke haft den tændt, da jeg ikke har nerver til at den måske laver yderligere skade på sig selv. I øvrigt mangler jeg lidt plastik dele til monteringen af de seperate køleprofiler til hver kanal. Da det er en dual mono opbygning, så deler hver enkelt udgangs trin ikke stel med hinanden eller globalt. Så lidt af en udfordring..








Ingen med lidt indput omkring valg af kondensatorer?.
Nogen der har tips til hvor man kan finde lidt ældre mosfet og transistorer?

Er stadig på udkig efter Lcr/ esr meter. Er lidt i tvivl om jeg til det her "hobby" projekt, ikke blot skal købe en af de billige transistor/lcr testere? Er lidt i tvivl om peak atlas 55 er en god ide, da de billige kina mega328 esr/transistor testere give lige så mange info (hfe etc, Vbias etc). Nogen der har et par guldkorn om valg af måleværktøj?

Har pt multimeter, samt et fluke Pm93 scopemeter med alt i prober, diverse loddestationer og nu en udloddestation.
Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 01 Februar 2016 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg går udfra at du kommer over 500 kr. i komponenter. Du finder et kæmpe udvalg i kondensatorer og transistorer hos Digikey.
Jeg har haft brugt Elna Silmic i forstærkere med fint resultat. Elnaerne er dog ikke specielt stærke hvis det udelukkende
temperaturen du kigger på.



__________________
Every day I get up in the morning and go to work
And do my job-whatever
Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 02 Februar 2016 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Rigtig fed forstærker! og fedt projekt.

Jeg kan desværre ikke rigtig bidrage med noget, men følger nysgerigt med. Jeg spiller selv på en Luxman L550,
som vel er en lille smule i familie med din, dog noget mindre (kostbar). L550 gør et glimrende stykke arbejde, så
mon ikke du kan vente dig en masse vellyd, når du er færdig.

Rigtig god arbejdslyst herfra.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 25 Februar 2016 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Lille opdatering.

 Efter at købt flere pre, driver og udgangs transistorer, så er jeg ved at komme så langt at jeg skal bestille alle lytter til forstærkeren....Hovedlytterner , 33000µF 63v er ikke specielt billige så det ender med at inden jeg er færdig med erstatnings dele er jeg oppe på små 4000kr

MEN.... så faldt jeg over en forstærker mere .

Har lige købt en defekt Luxman M05 mere.. i mint tilstand...  (en kanal er defekt)

Så nu er jeg oppe på 2 . Der er til......MANGE timers underholdning, før nogen af dem spiller som da de forlod fabrikken (dvs renoveret- recappet)

(Er i mellemtiden faldet over en Marantz PM84 Mk2 i super stand med træsider. Fuld operationel, men lagt på lager til recap, rens og justering, sød lille svend på 20kg - absolut 80er nostalgi )
Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 25 Februar 2016 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  



hej jm du får lige et billede her fra :-)

ps, skal du have hjælp ? så skriv gerne privat til mig.
jeg kender den m-05 ret godt.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jmlyd skrev:
Smider lige et par billeder op af forstærkeren. Den er godt nok tung at danse med! Billederne er tage under afrensning af blæsere/køleprofiler/bagplade. Har endnu ikke haft den tændt, da jeg ikke har nerver til at den måske laver yderligere skade på sig selv. I øvrigt mangler jeg lidt plastik dele til monteringen af de seperate køleprofiler til hver kanal. Da det er en dual mono opbygning, så deler hver enkelt udgangs trin ikke stel med hinanden eller globalt. Så lidt af en udfordring.. 

Ingen med lidt indput omkring valg af kondensatorer?.
Nogen der har tips til hvor man kan finde lidt ældre mosfet og transistorer?

Er stadig på udkig efter Lcr/ esr meter. Er lidt i tvivl om jeg til det her "hobby" projekt, ikke blot skal købe en af de billige transistor/lcr testere? Er lidt i tvivl om peak atlas 55 er en god ide, da de billige kina mega328 esr/transistor testere give lige så mange info (hfe etc, Vbias etc). Nogen der har et par guldkorn om valg af måleværktøj?

Har pt multimeter, samt et fluke Pm93 scopemeter med alt i prober, diverse loddestationer og nu en udloddestation.


Super fedt projekt, du har kastet dig ud i

Jeg vil meget gerne give dig lidt hjælp, da jeg selv har en del erfaring omkring elektrolytter og renovering af forstærkere iøvrigt. Jeg er selv Denon-mand, og har renoveret flere forstærkersæt - b.la PRA-100/POA-1500 - se mine øvrige tråde omkring dette.

Men lad os starte med elektrolytterne:

Hvis man beslutter sig for at renovere sin forstærker, bør man gøre det fuldt ud! Omkring udskiftning af ladelytter bør ikke stå alene; Man vil opnå en radikal ændring af lyden, idet forstærkeren nu tilbagevinder sin fulde strømreserve! Men alle forstærkerens øvrige lytter - og dermed forstærkerens parametre - er jo ligeså gamle som ladelytterne. Så man kan ligeså godt skifte SAMTLIGE lytter, når man nu er igang med loddekolben!

Som nævnt i andre tråde, vil jeg anbefale, at man også opgraderer temperaturen (især ladelytterne); typisk anvendes 85 grader. Men man bør absolut udskifte til 105 grader! Dermed opnås:

- større stress-tærskel = mindre varme og mindre fordamponing af elektrolytvæske = længere levetid.
- mindre lækstrøm

Jeg har med succes altid udskiftet med RIFA eller Nippon (ladelytter),mens øvrige udskiftes med enten Panasonic eller Rubycon.

Jeg vil anbefale dig at prøve hos RS Components - der handler jeg selv, når jeg skal indkøbe elektrolytter. Hvis RS ikke kan levere, går jeg på ebay

MOSFETs og transistorer iøvrigt:

Også her vil jeg anbefale dig at kigge på ebay - både den tyske (ebay.de), engelske (ebay.co.uk) eller amerikanske (ebay.com) - her kan du finde ALT I transistorer, såvel nyere som ældre typer. God jagt.

Hermed givet videre, og rigtig god fornøjelse med projektet
Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hej Mr Bakmann!

Tak for rådene. Har tidligere brugt mouser med godt resultat. Det lader også til at de har et større udvalg end RS Components.

Med transistorer har jeg med held brugt littlediode.com i england, MEEEN de tager sig godt betalt. Til gengæld så er alt det det har leveret af gl typer transistorer været den ægte vare. Har læst at de godt kan fejle, men pt. holder statistiken hos mig.

Er helt på det rene med at alle bør skiftes, og ikke mindst dem som sidder på Main amp boardene. Det pudsige er blot at, har kun målt på den sidste jeg har købt, at alle lytter på forstærker printene måler fra spot on til maks 10% af deres nominelle værdi. Samtidig er fase vinklen imellem 84 og 89 grader, hvilket tyder på helt sunde lytter. Jeg er måløs! fatter ikke hvordan det kan lade sig gøre på så gl en kl a forstærker!  Selv hovedlytterne er sublim fin stand, har ikke målt rippel endnu, men de er som nye at se på, slet ikke opbulede som den første M05 jeg har købt.

Forklaringen ligger måske i at den sidste jeg har købt i norge, var 1 ud af 4!!! M05 som manden brugte til hans setup. Alle 4 i blt mode, 2 til diskant/mellemtone, 2 til bassenheder - tal om overkill. De 2 som blev brugt til bass, var begge koblet til 2 eksterne 300000µF kondensator banke som var koblet ind over forstærkernes lytter (dvs 300000µF pr kanal!). Den forstærker jeg har købt, var en af bass forstærkerne, så den har helt sikkert ikke haft noget som helst hen over toppen, og alene det gør at de termiske forhold må have været ideelle. Gutten har haft forstærkerne de sidste 15år! 

Tænk, 4 stk af denne forstærker, 4*540W kontinuerligt for at spille musik og så aner jeg ikke hvad han har brugt til forforstærker mener det var noget rør... Dvs knapt 2.2kw !! -  tror godt nok ikke at den stue har været specielt kold .  Gale Nordmænd..

Iøvigt var jeg ustyrlig heldig med at manden havde skaffet en ORIGINAL service manual!!! .  Helt utroligt, ikke til at opdrive, ud over den mildest talt elendige kopi af manualen på nettet. Schematic diagrammerne er totalt elendige... så jeg har godt nok været heldig med den sidste forstærker!!  Måtte lige starte bilen og kører tur/retur til Norge på en dag.. små 1000km.. Bindegalt, men forstærkeren stod adskilt og han nægtede at samle / sende den, hvilket prisen også reflekterede... Men den er i helt utroligt fin stand både mekanisk og elektrisk, så det var hele turen værd .    Men ja, min bedre halvdel rystede på hovedet!

Men tak for opbakningen..skal nok støde til med flere detaljer.


Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

husk at checke det med ripple på de 4 main lytter, der er ca 300mVpp på dem alle,
så er dine lytter på ca 40000uF efter mine målinger på en amp helt magen til,
jeg havde til service for et par uger siden.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

>Men ja, min bedre halvdel rystede på hovedet!

Ingen rysten på hoved her fra !
det er helt klart en af de bedste forstærkere man kan komme i nærheden af !
både design messigt, mekanisk, elektrisk, og lyd messigt, den kan bare det hele,
Effekt området er perfekt, headroom og strøm egenskaber, den kan endda drive de mest "tossede" elektrostater man kan
komme i nærheden af, uden det mindste problem. Ja jeg er totalt skør med den. Desværre skulle den leveres tilbage :-) æv
bæv.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas.

Hver af lytterne er på 30000µF pr halv periode. Dvs 60000µF pr. kanal. Ialt 120000µF.

Erstatningslytter, som passer med skrue terminal, diameter og højde, er på 33000µ pr. stk. Og alt efter fabrikat, så ligger de imellem 250 og 800kr stk.. Men er ikke religiøs hvad lytter angår. Så nogen gode nichicon ender det nok med. Men nu må jeg se..

 Som du siger, så skal jeg helt klart måle rippel, når jeg engang er klar til at justere forstærkeren op. Og er det over den værdi du har målt, så ud til højre..

Den her er måske så fin i strømforsynings lytterne, at de ikke skal udskiftes, men det skal den første helt klart! Mit Lcr meter kan ikke helt måle kapaciteten, men den indre modstand er på små 2 Ohm, hvilket er alt alt for meget (målt ved 100khz - 30000µF 56V lyt)

Men før jeg skal sætte strøm til noget som helst, skal jeg lige have købt en variac.. Ellers bliver det nok lidt for spændende 8-)
Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 03 Marts 2016 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Det er altid et problem at måle meget store lytter,
da ingen færdige købe metre håndtere så store værdier,
men det er meget let at gøre selv, (og gratis) du har et AC mV meter ik ?
lav noget AC strøm, bare en lille trafo og kendt serie modstand,
mål hvor meget AC der er over lytten, frem med lommeregneren, og ud kommer hvor mange uF den så er på,
frem med formel samlingen, eller snyde og google det. Jeg har også flere gange lavet demo over for let det er at "regne" komplexe sager ud via LTspice, tegn diagrammet, og simuler det, ændre værdien på kondensatoren i programmet, til at du får samme ripple som du har målt fysisk og bingo du har målt din kondensator.
du skal selvklart måle ved markant lavere strøm, end de er rated til,
for ellers kommer ESR til at påvirke dit resultat. men de der kan sagtens tåle en hel ampere test AC.

PS: ja for katten, du skal bare have en vario, og helst også et af dem med V og A meter,
en gang i mellem er de på brugtgrej hvor mange elektronik nørder sægler dimse sager.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 03 Marts 2016 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  


Se her :
1A 50Hz og 33000uF giver 190mVpp
lad dig ikke snyde af voltmeteret, det måler jo RMS :-)
brug derfor et scop.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 17 Marts 2016 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Så er jeg kommet lidt videre.

Tak for indput thomas, skal nok blive nyttigt. Ender med at måle alle 30000uf lytter igennem vha den opstilling.

Har pt kun en dc strømforsyning, ingen tonegenerator el. lign. Har til gengæld lige købt en impo 11.36 variac ( lidt over 3 A, det burde være nok) med v og a meter. Leder efter en funktionsgenerator med f counter. Har overvejet en usb/pc baceret oscilloscop/tonegenerator til 1000-1500kr, da jeg samtidig får et ekstra scoop. Men kigger pt på mulighederne.

 Har nu strippet en forstærkers power pcm l/r og Main amp l/r boards ned for lytter. Tro mig der er MANGE. Har brugt utallige!! timer på at rense forkullet lim af boards og komponenter. Har målt ALLE transistorer igennem for hfe, vbe og Ic leak. Har ikke fundet en defekt endnu. Til gengæld er der skiftet nogen enkelte stykker (sa814 og 2sc2336/2sa1006) til erstatnings typer. Har originale 2sc2336/2sa1006 på lager, men 2sc1624/2sa814 er jeg ved at skaffe. Little diode tager afsindige overpriser for netop disse, så leder efter anden pålidelig kilde.

 Hvad kondensatorer angår, er jeg kommet på glatis. De fleste lytter på forstærkeren måler fint dvs indenfor 5% af nominel værdi. Både dissipation, thau og esr er helt som de skal være. Det virker for godt til at være sandt, altså med mere end 35 år på bagen, kl A - og alligevel er de on spec. Utroligt.
 
 Og for at gøre ondt værre, så har jeg lige købt for 3000kr lytter/modstande/dioder/relæer hos Mouser. Alle lytter er Panasonic FC/FR serie (105`typer)på nær 4 stk kemet 33000uf lytter og nogen bipolare som er nichicon.  Her kommer chokket så, de nye lytter måler konsistent 10-15% under deres nominelle værdi! Det gælder stort set alle kondensatorer over 10µF.  Dvs 220µf 100v måler 194-197µF (120Hz) på 42! stk, 1000µf måler 910-915µf, 2200µF måler 2010-2020µ etc etc.. Blev overrasket, ringede til Mouser takkede for servicen, men hvofor "#"#%!¤#!%%! ligger alle kondensatorer konsekvent 10-15% under deres nominelle værdi?? Selv om intervallet er +-20% så må spredningen ligge OMKRING den opgivne værdi!! 

 Ringede til Lars fra Sound2vision, som for det første ikke lige helt kunne forstå at jeg skifter alle lytter hvis de måler som de skal. Han konstaterede at de fleste nye lytter først skal arbejde lidt, før man kan se deres reelle kapacitet. Er stadigvæk i tvivl om jeg skånselsløst skal skifte alle lytter. ER panasonics lytter egentlig  så gode som mange mener de er!??`

 Kigger langt efter Elna silmic 2 lytter. De er alle opgivet til 85´ hvilket er i underkanten. Elna lytterne er generelt fysisk større og ligger tæt på den størrelse som forstærkerne er udstyrret med ab fabrik. Det er ikke nogen fordel, da en hel del lytter næsten sidder i spænd mellem Mainboards og skillevæg til strømforsyningen.

 ER ret så irriteret på problemstillingen. Ender måske med at jeg støver alt op i Elna og Vishay og ofre yderligere 3000kr på komponenter - på noget jeg allerede har købt (på nær relæer og hovedlytter - bare 40 stk 220µf 100V silmic 2 koster små 1000kr! 10 stk 470µf 6v koster 200 etc etc).

 Hvad ville i gøre?

Hovedrystende irriterende. Er ved at åbne en sag med Mouser, da jeg ønsker at høre deres forklaring. Service damen sverige vidste intet. Er ellers godt tilfreds med Mousers service, men hvis det er 3 sorterings komponeneter de langer over disken, så bliver det fremadrettet farnell, digikey og Rs components som jeg køber hos..

 
Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 06 December 2016 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Så er jeg løbet ind i lidt af et problem..

Kunne ikke justere rail spænding på den ene kanal så den stod konstant på +-67 , hvor den skal ligge i regionen af 50-60V´.

Fandt ud af at den ene raildriver var kortsluttet(2sc1624) samt de to spændings styrende transistorer 2sc2705 og 2sa1145. Har heldigvis 10 stk på lager af begge typer, så det var i med et nyt sæt. Bruger MJE15030 som erstatning for 2sc1624.

Kunne ikke finde flere fejl på transistorer og dioder i indgangstrinnet, og troede at det var det. Samlede forstærkeren igen. Langsom op i spænding på variacen..

Den ene rail var +53v men den anden lå konstant på -66.8V og kunne ikke justeres. Hmmm pokkers til besvær,endnu engang ud af forstærkeren. Nå den spændings styrende transistor på den negative rail 2sa1145 var kortsluttet og Zener dioden som går fra 0 til transistoren var defekt. Ikke en ren kortslutning men 120ohm hver vej, uagtet af polaritet.

Har nogen ITT ZY 15v dioder, 2W, men jeg er ikke helt sikker på at jeg kan bruge dem som erstatning for de montere
BZ150 dioder (15V,1W, 5uA ).

Nogen som har et godt tip til en lownoise diode som kan bruges som erstatning?

Er nu gået big time på jagt i kredsløbet for at se om der skulle være flere komponenter som er ude af spec..

Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 08 December 2016 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Fandt nogen 1w 15v glacerede dioder. Succes :-)

Alt kunne trimmes på plads, så jeg samlede forstærkeren for at gøre den klar til slut justering.

Efter 3 timer drift chekker jeg så tomgangs strøm og railspændinger. Men ved den venstre kanal smutter målepropen og kortslutter +56
rail spænding til 0 .. Zaap sagde det! Derefter gik kanalen i protect.....

Chekker rail spændinger, og self. så var + railen væk . Nå ud med kanalen, adskillelse og isættelse af 2 nye rail spændings
givende transistorer. Chekker forspænding netværket med dioder.. Alt ok igen..

tester kort, uden at output stage er sat til power pcb, så montering i forstærkerne endnu engang. Derefter kører jeg spændingen op på
variacen igen... Fint nok trækker den lige knap 1.7amp, nå smutter lige et kort øjeblik, mens den står og varmer op.. Kommer tilbage og
alt er dødt. Variacens 3 amps auto sikring har slået fra

Nulstilling og med det samme jeg forsøger at kører spænding på forstærkeren igen, trækker den på 1 split sekund 3 ampere. Hmm
måler på lytter og nu er der igen spænding på udgangs trinnets forsynings lytter.

Ud med kanalen igen. Check af udgangs transistorer, som er pænt kortsluttet. Efter omstænding afmontering af alle transistorer er der 2
defekte. 1 fra hver halvperiode. Heldigvis, endnu engang, har jeg nos lager, så efter afrens og genopbygning af printbaner montere jeg
alle igen.

Måler alle transistorer/dioder og modstande i udgangs trinnet efter og finder ingen fejl. Teste opstilling og yes... kanalen kører som den
skal igen. Railspændinger og bias kan justeres, næsten ingen dc offset så alt ser godt ud.

Så nu er bæstet samlet og står og afventer flere følgende efterjusteringer. Kan trimme dc offset ned på 0.000+-1uV, hvilket er super fint.
Forstærkeren trækker stabilt 2,4 Amp i tomgang.

Ganske fint :-)
Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 23 December 2016 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Men det var så ikke det!

Da jeg skulle sende signal ind og måle udgangs effekt, kom der intet igennem højre kanal..

Ud med kanalen igen. Dough 2 af kablerne (der er 26 stik på hver pcb) var sat forkert! Er ellers ret så omhyggelig, men selvf. kan der skel en fejl. Nå backtracing via schematic og chekke hvad der var byttet om på elektrisk.

Finder 2 afbrændte transistorer og heldigvis intet andet. Men det har taget noget tid at skaffe dem. Har bla. købt originale Jfets 2sk146v, 2sc1815, 2sa1015,2sk117,2sc1845,2sa992,2sc1904,2sb549,2sd414,2sa1302, 2sc3281 og en lang række af udgåede nos transistorer. Det er efterhånden noget af en mængde penge jeg har liggende i transistorer. Hvis man, med de priser disse udgåede transistorer koster, regner på hvad prisen af 1 forstærker ville være er det vanvidttigt!

Pt. står forstærkeren i test opstilling og venter på at jeg laver den endelige samling. Har byttet om på stikhuse, da der fra Luxmans side, var sat forkerte stik nr. på. Så nu er ALT sat præcist som det skal - loddet, målt og trimmet efter!

Har i mellemtiden, men jeg ventede på komponenter, skiftet alle lytter og relæer i front kredsløb samt modificeret gl. pærer i vu-metre til led variant med formodstand.

Glæder mig efterhånden til at høre hvordan den lyder. Mangler nu blot at samle og slut justere, endnu engang!, rail spændinger, dc på udgang og tomgangs strøm.

Så måske mellem jul og nytår har jeg den første Luxman M-05 klar, renoveret og fit for fight til de næste 30 år :-)

Hvis jeg skulle kede mig, så venter der endnu en M05 som er klar til reperation og renovering.... Kender den elektrisk ret så godt, så ved hvad jeg skal kigge efter..

I øvrigt god jul til alle!
Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 977
Sendt: 23 December 2016 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Fedt projekt og en super fed forstærker, som alle os der er 45+ må have drømt om på et eller andet tidspunkt
Jeg håber at du ligger nogle billeder ind af den i funktion..!?

__________________
Hilsen Pihl
Til top Vis Pihl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pihl
 
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 04 Januar 2017 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Så er forstærkeren næsten færdig. Er lige færdig med at rengøre endestykket, med de 2 blæsekølere. De er i yderst fin stand, ved laveste rpm helt støjsvage.

Der sidder her i bagenden 2 relæer og 2 eletrolyt kondensatorer, men kablerner omkring er så stive samt der skal loddes meget fra hinanden for at få adgang, at jeg ikke mener det er en god ide at skille det ad. Har købt relæerne og kondensatorerne, så det er ikke delene der mangler, men da det måler fint og er fuldt opertionelt, så undlader jeg at gøre mere ved det. Billedet af forstærkeren, med komponenterne liggende oven på sig, er de udskiftede dele, hvilket er en del! Strømforsyningslytterne virker til at være i ok stand, så de bliver ikke skifter (koster 2kkr for de 4!) Forstærkeren har kørt hele dagen idag, for at justere rails,bias og dc offset. Den er så perfekt som den kan blive. Har dog ikke lyttet på den endnu, men brugt funktionsgenerator, 8ohms 200w modstande og oscilloskob til test/kalibrering. Mangler iøvrigt lidt skruer til den, helt utroligt at begge de steder jeg har købt forstærkerne, ikke har magtet at holde styr på sagerne. Det er ikke helt nemt at finde nogen af disse, iøvrigt ret specielle, sorte skruer og kraver.

Billederne af nr 2 Lux M05 som står og venter, har en mararantz pm84 mk2 På toppen. Der Står lige små 65kg forstærkere...Det er altså ikke specielt nemt at tumle med, når de skal vendes og drejes under rep. (Marantz en er dog ikke defekt!) Denne M05, skal have skiftet det meste. Dvs alle lytter, incl de store hoved lytter (4*33000mF), relæer og trimmere. Dertil kommer nye (Nos toshiba) udgangstransistorer, samt diverse rail drivere, dioder og led. Denne forstærker var oprindeligt til reperation hos JJ teknik i farum, hvor den ene kanal skulle repareres. De skiftede udgangs transistorer til isc fabrikat, så den kører med forskellige udgangs transistorer i h og v kanal! Ikke optimalt. Anyway, da de havde slut test, efter rep, så sprang den anden kanal i havet med et højt knald og en røgsky.. . Den daværende ejer ønskede ikke at betale for den videre reperation, Og der kom jeg ind i billede. Købte den som defekt, og betalte regningen hos JJ teknik. De ville bare have den ud af huset, så jeg skulle kun betale for de dele de havde brugt på den. De havde iøvrigt brugt ret så meget tid på den (haft den i 1 års tid! til rep).

Bliver spændende at finde fejlene, er ret så overbevist om at de fleste lytter er kogt til døde ! Før jeg satte den til side, nåede jeg at rense hele bagenden for et tykt lag skidt og anselige mængder støv, og det virker til at den har været i drift en hel del flere timer end den jeg lige har renoveret/repareret.

Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes