Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: BeoLab/Vox Penta Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 03 Januar 2016 kl. 13:55 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Hej

Har i gode BeoLab/Vox Penta historier, og måske billeder .  Tak.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2181
Sendt: 03 Januar 2016 kl. 15:41 | IP-adresse registreret Citér beovox141

1987...

Epic moment! Kylie og Pentas! Bliver det bedre?



Jo,- de havde magien dengang!

Er der nogen der har en ide om hvormange B&O producerede af denne klassiker ?

Til top Vis beovox141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beovox141
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 03 Januar 2016 kl. 16:21 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Piho4 skrev:

Hej
Jeg er en ejere, der elskere Penta. Tilsyneladende en af de heldige mennesker, der
ejer et par Beolab-Pentas Mk3. Dette er mit andet par Penta. Der er så meget snak
om Beolab Pentas, god snak! Jeg har faktisk aldrig hørt nogen sige noget dårligt om
dem, i almindelighed. Det forekommer mig nermest, Beolab Penta er en slags hellig
gral fra B&O's storheds tid.

Jeg læser da også nu og da, hvordan mennesker i forskellige fora, går helt banas, når
de ser et par flot Penta til salg på Ebay og lignende stedder. Jeg forstår dem, og vil
gerne dele min historie med jer.

Jeg husker, da jeg var teenagere, vi holdt partys med venner i et hus. Hendes far havde
B&O i hele huset. I stuen var der komplette surround setup med BL-Penta front og
back. Musikken kørte på højt niveau, og jeg tænkte bare, wow dette er fede højttaler!
Jeg har aldrig givet Penta så meget tanke som efter disse festarrangementer, de var en
del af det hele, der gjore jeg blev forelsket.

Nogle år gik, og jeg købte mit første setup, som var Beocenter 2300, sammen med
BeoVox CX100 og en Cona. Jeg havde ikke råd til Penta. CX100 og Cona blev solgt 
efter et par år. Jeg beholdte BC 2300, fordi jeg en dag så et sæt BeoLab Penta på en
Ebay lignende hjemmeside. Det var bare fantastiske. Lidt beskadiget i stoffet, men ellers
perfekte. Jeg købte dem, og de kom hjem. Min ryg kunne godt mærke der var gods i
dem, da de skulle op på anden sal. De blev tilsluttet til mit Beocenter 2300, som igen
var tilsluttet mit Samsung Smart TV. Jeg valgte nogle af mine techno favoriter fra skole
tiden ....Og minderne bare over-svømmede mig !!! Nostalgi massevis .. Jeg havde helt
glemt de mange watt, der netop er det der sætter liv i lyden!

Siden købte jeg et Beovision7 med Beolab 7.1. efter min mening perfekte som "center"
højttaler sammen med BL-Penta, nu også med BL11, spiller det helt fantastisk.

Nå det var min historie om min BL-Penta, der har været i mit liv siden mine teenageår.

Mvh Piho4



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 03 Januar 2016 kl. 16:26 | IP-adresse registreret Citér hifiigen

Jeg har hørt: man forventede omkring 1000 stk. af denne dengang meget dyre flagskibshøjttaler, som egentlig bare skulle vise hvad B&O kunne, og ikke udgøre en egentlig forretning.

Men det gik ikke som budgetteret: i dens lange levetid blev det omkring 100.000 stk., og den indtjente over 1 mia. til B&O! B&O har altid haft rigtig god indtjening på deres højttalere, men denne model var vist et særtilfælde.

Mon ikke der er nogen derude, som kan af-/bekræfte disse tal?


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 03 Januar 2016 kl. 17:59 | IP-adresse registreret Citér ning

Jeg købte et nyt sæt Beovox Penta sidst i 80erne... de tjente mig godt i nok 20 år.
Og nu har en af drengene overtaget dem til hans store fornøjelse.
Hvis han bliver træt af dem, vil jeg helt sikkert ha dem hjem igen, da jeg lige har erhvervet mig en fin Beomaster 3000ll

__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 03 Januar 2016 kl. 23:07 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Hej - beovox141 / hifiigen / ning

Tak for jeres indlæg.

Her de passive BeoVox Penta, som Bang & Olufsen lancerede først, og jeg også købte.

Skriv din historie her, hvad enten de stod hjemme hos "de gamle" eller står/har stået hos dig.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 03 Januar 2016 kl. 23:12 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

UPS! Der sneg sig lige et BeoLab Penta billede til sidst. 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 04 Januar 2016 kl. 09:19 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

BeoLab 150. (1986 - 1988) - Den første forstærker til montering under BeoVox Penta.



BeoLab 150 og 200 kunne bruge til at gøre passive BeoVox Penta til aktiv højttaler.
Jeg valgte istedet JJAZ ICEpower stereo modul IP 205 KW til mine BeoVox Penta.

http://www.6moons.com/audioreviews/jjaz/jjaz.html



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 00:09 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Beo Lab og Vox Penta - Gode velspillende højttaler, der er hver at redde.
 
I rigtigt mange hjem står et sæt af disse højttaler modeller, og rigtigt mange har måske ikke
bemærket en lydforringelse. Lidt som med bilen, her opdages fejlen dog fordi den går istå,
men det gør en Penta højttaler som regel ikke. Har du en mistanke må du finde ud af det.

 
 

Prøv forsigtigt at få frontrammen af. Undgå helst brug af værktøj. Træk istedet ud i stoffet
langs kanten, så slipper tapperne der virker som modhager.

https://www.youtube.com/watch?v=z7783qFcxBU

Når frontrammen skal på igen, klikkes de ganske enkelt på plads.

Det er næsten altid skumkanten på mellemtone enhederne den er gal med. Her eksempler.

Næste fase, hvad gør du nu. Jeg er sikker på du ikke kan købe nye enheder i B&O's butikker.

Måske kan denne konomination på privat post hjælpe dig på vej.

--------------------

Øboen

Hej Peter jeg har læst et stykke du har skrevet om udskiftning af ophæng til mellemtone højtalere.
Jeg har et par Beolab Penta MK3 der har 20 år på bagen, så de er ikke så pæne mere (smuldrer).
Er det til at skifte disse ophæng ? har tal med den lokale B&O reparatør, og han siger man skal
passe på at de centrerer helt, derfor sender de dem selv ind, når de for nogen til rep. De skal have
2.500 kroner, for at renovere alle mine 8 enheder, og har set hos vara.dk koster et reparationssæt
450 kroner, altså ca 2000 kroner billigere. De videoer der vist på eks. youtube, virker som om det
er noget der er til at have med at gøre, men ville lige høre fra dig om det var en god ide.

Mvh. Henrik.

------------------------

Hej Henrik

Martin = Dillen på BeoWorld, renovere Penta højttaler som en hobby. Han er rimelig med priserne,
(min mening) og meget patentlig. Han bor i KBH området. Du kan få Martins e-mail, ved at sende
mig endnu en privat post, hvis du ønsker at komme i kontakt med Martin. Så kan du skrive til ham
og få en prisen, og aftale nærmer.

Mvh. Peter Pan.
-----------------------

Øboen - 29 December 2015

Hej igen
Jeg har kontaktet Martin, og det ville han gerne. Har netop lige afmonteret panelet, så det bare en tur
til København. :-). Mange tak for hjælpen.

Mvh. Henrik.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 10:59 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Her ses det ene af de to panel Henrik skriver han har afmonteret,
og vil ind levere til refoaming af mellemtone enhederne.

 

 

 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 12:16 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Beolap Penta er en smuk højttaler.
Men efter min mening hæmmes den type højttaleres evne, til lydmæssigt at lade gulvet forsvinde, af der både er basenheder foroven og
forneden.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 19:44 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Hej nils valla

Her kan du læse om den revolutionerende teori bag Penta højttalerne.

 

 
 
Scandinavian Design Consultant Co. Ltd. -
 
Producent af high-end forbruger multimedie udstyr Bang & Olufsen A / S Danmark var vores første kunde.
Efter at udarbejde en fremtidig design og produkt strategi for dem i begyndelsen af 1982, bestilt B & O os
til at designe "verdens bedste Speake r". 
 
På det tidspunkt var højttalere temmelig anonym, finerede spånplader kasser. Vores mål var at skabe et
koncept, som var helt nye og særpræget, som har klare akustiske fordele og en unik markedsposition og
brand identitet. Vi har også beskrevet et højttalere designe, der tilbyder køberne en unik brugeroplevelse
uden at stille krav til husets øvrige indretning.  Resultatet - The BeoVox Penta højttaleren der kombinerer
state-of-the-art lydgengivelse med en meget udformet objet d'art, der både vil passe ind, og øge kvaliteten
af ethvert interiør.  
 
Resultatet af en intensiv markeds-og trendanalyser og omfattende akustisk forskning, gav den innovative
femkantet søjle-taler, lavet af bøjet rustfrit stål plader, limet til en opskummet plast strukturel kerne, dette
vil dæmpe kabinettet resonans og udsender et meget styrbart lyd mønster i ethvert miljø.
 
Vi opnåede en enestående signalkvalitet ved senere at integrere en enkelt-kanal power-forstærker i bunden
af hver højttaler som forblev uændret. En LED-skærm blev indbygget i øjenhøjde, for at give brugeren vitale
oplysninger om kilden, signal og systemets status. BeoLab Penta var hermed skabt, og kom på markedet i
1986. Der blev brugt 9 måneder til at skabe dette design og 3 års produktudvikling. Penta serien angives at
være den største salgs succes pr. enhed i virksomhedens historie, og åbnede et globale højttaler marked for
B & O, hvor den regerede indtil produkt produktionen ophørte 15 år senere i 2001. 
 
Scandinavian Design Consultant Co. Ltd. - Contact Person: Ms. Chia-Ling Liao
 
 

BeoVox Penta Passive Loudspeakers - Manufactured: 1986-1992
Designer: Lone and Gideon Lindinger-Loewy - Colours: Aluminium.
 
Beolab 150 Amplifier for BeoVox Penta Loudspeakers -
Manufactured: 1986-1988 - Colours: Grey
 
Beolab 200 Amplifier for BeoVox Penta Loudspeakers
Manufactured: 1989-1992 - Colours: Grey.
 
BeoLab Penta Active Loudspeakers - Manufactured: 1986-2001.
Colours: Aluminium/Grey.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 21:40 | IP-adresse registreret Citér nils valla

hej Peter Pan.

Jeg syntes det nogle rigtige flotte højttalere, og klangmæssigt minder de meget om mine egne Daner Open.
bredfrekvent neutral lyd med ballancen hældende mere imod det mørke end det lyse.

Men man kommer ikke uden om, den øverste bassektion, trækker den samlede baslyd op til et sted midt imellem de to sektioner af
bashøjttalere.
Har man en plade med noget lyd, som komme fra under gulvet (meget lavfrekvent lyd der gengives af basenhed, placeret nederst i
kassen), så vil denne lavfrekvente lyd gengivet af systemer med bas både for oven og neden, istedet komme i hoftehøjde.
F.eks kan man på pladen "10cc" med 10cc, på side-2, høre en mand synge noget i stil med: "Watch that sound commimg up from the
celdar).
Når den linie bliver sunget, lydder den som komme op fra kælderen, som kælderen var placeret direkte under venstre højttaler som
spiller denne linie.
Med basser placeret både for oven og neden, kommer lyden istedet fra hoftehøjde og dybt inde bag ved.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 21:50 | IP-adresse registreret Citér nils valla

ps.
Nogen vil nok sige, jamen det naturlige er bassen kommer bagfra i hoftehøjde.
Men jeg nævnte netop denne plade med 10cc, fordi det med den giver mening, pg.a tekst, at lyden (lydder som) komme fra under gulvet.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 22:02 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Hej nils valla
 
Jeg har jo ikke hørt det musikstykke du omtaler. Men fortælle at jeg i stuen har væg til væg tæppe,
og et kraftigt gardin bag mine Penta. I år 2000 købte jeg, og tilsluttede en Audio Pro Subwoofer
B1-20, som er indstillet til at arbejde fra 50 Hz og ned. Dette nok årsagen til jeg ikke kan genkende
det du skriver.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 22:07 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 06 Januar 2016 kl. 07:45 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

 

Sådan gik det til, jeg en dag købte BeoVox Penta højttaler.
 
Det startede for mig i 1976 med købet af en BeoMaster 4400 receiver, pris 3.795 Kr.
Man kunne dengang i div. Hi-Fi blade læse alen lange test rapporter om sine indkøbte
produkter. Hos den lokale B&O radioforhandler kom man mindst en gang om ugen.

Her havde de tid, og vi var en del unge der mødtes, for at afprøve de forskellige højttaler
butikken fik hjem, på deres BeoMaster 4400. Det var en stor dag da passive BeoVox
Penta rykkede ind i butikken. Hold da kæft hvor de bare spillede. Sådan et sæt måtte
jeg eje. Vi skrev nu 1987 og to stk. BeoVox Penta blev købt og rykkede ind i min stue.
Prisen var 9.440 Kr. for et sæt. Disse højttaler giver den virus vi kaldet Beo-finitis. 

Efter en del år var frontstoffet blevet en del lysere grundet sollyset. BeoLab Penta var nu
den aktive B&O højttaler der var mest populær, så det var nu muligt at finde gode brugte
BeoVox Penta, på den blå avis. Endnu et sæt blev købt og frontstoffet skiftet.
Senere kom endnu et sæt til, grundet spejlet på fødderne, var blevet skjoldet. Det var
måske ikke billigere at gøre det sådan, men dette gav jo også gode reservedele, som
diskant højttaler med mere til kælderlageret.

Efter BeoMaster 4400 var udtjent, er mine passive BeoVox Penta blevet trukket af flere
forskellige receiver. Hver gang lydkvaliteten blev beder fra disse receiver, evnede Penta
bare at følge med, lydkvaliteten blev bare bedre. Disse receiver lå omkring 60 til 80 Watt
i 8 Ohm. En subwoofer blev tilslutter i 2000. I 2005 købte jeg IP 205 KW Stainless -
2 x ICEpower 500 ASP i 4 Ohm. Hold da op, det var som at komme fra en knallert til
en motorcykel.

I starten var forforstærkeren BeoVision Avant 32" tv. I dag er forforstærkeren BeoVision
7-40" Mk III, og BeoLab 7-4 center. Jeg har svært ved at forestille mig andre fronthøjttaler
skulle afløse mine BeoVox Penta.

 

Jeg vil meget gerne høre din Penta historie.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 08 Januar 2016 kl. 07:16 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

På annonce på den Blå avis står der eks. kun Penta 6601 - BeoLab Penta 6601.

 

Her ser du at BeoLab Penta type nr. 6601 er = PentaLab 1 + meget andet.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 09 Januar 2016 kl. 08:27 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

PowerLink tilslutning til BeoLab Penta 1 -

Er du ikke til DIY. Adapter for Beolab Penta MK1. Kan købes - HER.

Penta upgraded with accoustic lens technology.

https://www.youtube.com/watch?v=cw73naJ71PY



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 10:48 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

 

BeoLab Penta - restorations project - Tryk her.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 

Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes