Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 14:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Diy gulv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 22 December 2015 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Åh jo Mikkel, en armeret fortovsflise beregnet til overkørsel kan veje meget Men ja, det er "overkill" Men et par fliser, måske uden sandkasse, kan
netop være løsningen. Brække gulvet op kan blive en særdeles bekostelig affære, og måske også unødvendig. Angående resonans kunne man vel
tillave en "sandwich" ved hjælp af 2 fliser hvor der imellem er et sæt resonansnedsættende plade, før i tiden kaldet blygummi. Thansen sælger mig
bekendt sådanne plader...
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 22 December 2015 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel G,

Tusind tak for dit besyv.

Det er et glimrende forslag. Problemet er bare, at det har jeg allerede gjort. Det er derfor det er så komplekst at finde en løsning. Jeg har allerede forsøgt følgende:

Tyk betonflise under hver højtalere.
Kombineret med skumpads
Kombineret med spikes
Kombineret med cones
Kombineret med fitnessmåtter

Det er derfor, at Wega foreslog, at det muligvis er pga. gulvets naturlige resonans som gladeligt spiller med, når min musik rammer omkring 20-70 hz og altså ikke et spørgsmål om "decoupling".

Hvor mange fliser bruger du/hvor stort et areal dækker du med fliserne?

Det, jeg mener ift. tyngde, er hvis jeg skulle lægge fliser i hele mit lytterum. Det kan måske godt være lidt for skrapt, da vi jo så kommer op på en del kilo. Men det vil muligvis afhjælpe mit problem - jeg tør bare ikke :-/
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle
 
Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 22 December 2015 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Og skal måske lige påpege, at jeg ville ikke brække gulvet op, men i stedet lave mit hjemmelavede "gulv" ovenpå det eksisterende gulv. Med
fitnessmåtter imellem, så det gamle gulv ikke ødelægges.
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4561
Sendt: 23 December 2015 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Hej Fjelle!

Mit lytterum er lige under 20 m2, men gulvet i bygningen er flydende parket, og er lavet i ét stykke, hvor der ikke er fodpaneler mellem rummene. Ergo er det et meget større areal, som "aktiveres" af bassen". Men én flise under hver højtaler, har gjort mirakler her. Desværre findes der ingen universielle løsninger, så man må prøve sig frem. Dog er det min oplevelse, at denne løsning har hjulpet mange.

Hvordan er dit rum møbleret? Måske kan et tungt møbel et andet sted i stuen, dæmpe gulvet. Alternativt kan du prøve med et par fliser ekstra, f.eks. under sofaen, så de ikke skæmmer rummet.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 23 December 2015 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet at købe et par poser/sække sand og placere dem rundt på gulvet?
Mest for at se om det virkeligt er gulvet.
Sådan et par resonansfælder burde hurtigt kunne fjerne problemet, hvis det altså er det, der er problemet?
De er både nemme at hente, flytte og fjerne :)

Det flydende gulv - evt. Komplet som et rum inde i rummet - er af gode grunde den foretrukne løsning i professionelle studier.
Det er bare dyrt......

Hilsen Thomas
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 24 December 2015 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Fjelle skrev:
Hej Mikkel G, Tusind tak for dit besyv. Det er et glimrende forslag. Problemet er bare, at det har jeg allerede gjort. Det
er derfor det er så komplekst at finde en løsning. Jeg har allerede forsøgt følgende: Tyk betonflise under hver højtalere. Kombineret med
skumpads Kombineret med spikes Kombineret med cones Kombineret med fitnessmåtter Det er derfor, at Wega foreslog, at det muligvis
er pga. gulvets naturlige resonans som gladeligt spiller med, når min musik rammer omkring 20-70 hz og altså ikke et spørgsmål om
"decoupling". Hvor mange fliser bruger du/hvor stort et areal dækker du med fliserne? Det, jeg mener ift. tyngde, er hvis jeg skulle
lægge fliser i hele mit lytterum. Det kan måske godt være lidt for skrapt, da vi jo så kommer op på en del kilo. Men det vil muligvis
afhjælpe mit problem - jeg tør bare ikke :-/


I alle disse forsøg har du så prøvet at tjekke, om højttalerne står fast dvs. at de ikke kan rokke frem og tilbage ?
For højttalere som rokker i takt med bassens bevægelser, vil give et "bulderbas-tilskud" eller mudren, som ikke skal være der - dette
"tilskud" kan godt forveksles med de resonanser du beskriver !

Så inden du bygger ekstra gulv, så vær sikker på at højttalerne står HELT fast/stille ved kraftig bas-udladninger !


__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 24 December 2015 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Mit lytterum er ikke så stort. Det er cirka 11-12 kvm. 224cm x 521cm.

I den anden ende af rummet har jeg træningsudstyr. Et kombineret squatstativ med bænkpres og en masse vægtskiver. Så den ende er
der helt naturligt lidt ekstra masse.

Jeg har fået svar fra boligselskabet, og mit gulv kan tåle en belastning på 225kg/kvm. De anbefaler dog, at man fordeler vægten så
meget som muligt. Fx. via en træplade og gerne på tværs af strøerne. Så umiddelbart burde jeg godt kunne tilføre noget masse til gulvet.

Hvad er definitionen på en resonansfælde?

Jeg vil mene, at højttalerne står stille. Det føles ikke som om de rokker. Jeg havde ingen problemer i den gamle lejlighed. Der havde jeg
faktisk så glimrende akustik, at jeg i den lejlighed aldrig har skulle spekulere på akustisk behandling af nogen art.

Der er jo nok noget SBIR, men sådan som det føles på gulvet, så må der altså være et problem med det. Jeg skal ikke skrue meget op før
det begynder at vibrere i fødderne. Jeg har forsøgt at lægge et par vægtskiver rundt omkring, men jeg tror ikke det var nok, så jeg kunne
ikke mærke den helt store forskel.
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 24 December 2015 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Igen, prøv at hindre vibrationerne i at nå gulvet...

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 25 December 2015 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Yes, jeg nåede lige at få det jeg skulle bruge i den lokale trælasthandel inden deres juleferie, så jeg forsøger at bygge en "sandkasse" til mine
speakers i løbet af disse dage :-)

Jeg overvejer lidt at bygge dem, så de faktisk omslutter højttalerne en 30-40 cm vertikalt (selvfølgelig uden at de dækker for wooferne). Er lidt i
tvivl om det blot skaber mere SBIR eller om det hjælper endnu mere til at undgå vibrationer ned til gulvet.
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 25 December 2015 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Du kunne også være i den situation at det er ikke er vibrationer fra dine kabinetter som overføres til gulvet.
Højttaleren burde i hvert fald være konstrueret så solidt at dette ikke er et problem.
Jeg tror mere på at det er luftbårne vibrationer, som evt. sætter gulvet i sving.
Hvis du sætter et par tunge ting på gulvet (for at ændre gulvets resonansfrekvens) bør du hurtigt høre om det ændrer noget på bassen.
Hvis ikke er det et rumresonans problem du døjer med.

Man skal jo huske på at det som en højttaler sætter i sving er luften.
Det er minimalt hvad kabinetterne bidrager med hvis de ellers er en fornuftigt konstrueret.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 25 December 2015 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Fjelle skrev:


Jeg vil mene, at højttalerne står stille. Det føles ikke som om de rokker. Jeg havde ingen problemer i den gamle lejlighed. Der havde jeg
faktisk så glimrende akustik, at jeg i den lejlighed aldrig har skulle spekulere på akustisk behandling af nogen art.

Der er jo nok noget SBIR, men sådan som det føles på gulvet, så må der altså være et problem med det. Jeg skal ikke skrue meget op
før
det begynder at vibrere i fødderne. Jeg har forsøgt at lægge et par vægtskiver rundt omkring, men jeg tror ikke det var nok, så jeg
kunne
ikke mærke den helt store forskel.


Har du prøvet at skubbe til højttalekasserne, ved at sætte fingeren på øverste forkant og skubbe kassen bagud...så vil dy se, om de står
helt stille/fast - hvis du har blød afkobling ( også under gulvbrædderne ), vil kasserne kunne rokke fremogtilbage i takt med
basmembranen. Den bedste lyd fås, efter min mening, hvis højttalerne står så fast, at de ikke kan rokke det mindste.

Hvis lyden ikke ændrer sig når du lægger lodder på gulvet, kunne det tyde på at resonanserne kommer fra selve højttaleren, for; når du
korter en streng på et stryge-instrument af, så ændrer tonen sig.... så skal tonen også ændre sig, hvis du lægger på klangpladen ( her
gulvet ).
Prøv at se denne video: www.youtube.com/watch?v=lRFysSAxWxIv=lRFysSAxWxI

 



__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 25 December 2015 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

så skal tonen også ændre sig, hvis du lægger noget på klangpladen ( her gulvet ).

__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 27 December 2015 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Nå, vil lige opdatere med, at jeg nu har haft brugt det halve af dagen på at lave en "sandkasse" til mine højttalere. Eller dvs. jeg nøjedes med at
lave en kasse, og så teste med 1 højttaler. Kassen er lavet af spånplade rundt om højttaleren, og nogle lister, og så er der hældt 10 liter kattegrus i
kassen, og så har jeg stilt højttaleren oven i kassen. Kassen står så på en betonflise, og under betonflisen ligger der fitnessmåtter på gulvet (der
ligger i øvrigt løse masonit plader under fitnessmåtterne - pladerne ligger direkte ovenpå gulvet, jeg ved ikke, om de måske også danner
vibrationer, når de bare ligger løst på gulvet)

Det har ikke ændret noget overhovedet. Jeg kan mærke bassen i gulvet i stort set hele rummet. Dog er det værst inde i midten af rummet, hvor det
virkelig runger. Der er sjovt nok ikke nær så slemme vibrationer lige tæt på og rundt om højttaleren. Hvis man træder et par skridt bagud og så ind i
midten mellem begge højttalere, så er du i et "hot spot" med slemme vibrationer, som fortsætter ned langs rummet.
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle
 
Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 27 December 2015 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  



Til venstre ser i kassen.
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 27 December 2015 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Det var godt nok et lille rum
Tror du skal have højttalere der passer til rummets størrelse... Ellers skal du ikke skrue ret meget op...

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 27 December 2015 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Forøvrigt, kattegrus er tørret ler, og det er ikke mig bekendt specielt egnet til at ændre vibrationer, selvom man tidligere lavede et indslag mellem
bjælkerne i etageadskillelsen netop af jord/ler, men det var mest for tyngdens skyld..
Jeg ville, hvis jeg var dig, kigge efter et par standerhøjttalere, og hvis der er basport, så skal denne vende fremefter...
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 27 December 2015 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jeg forsøgte at sætte et par PC højttalere til med en subwoofer. Det gav de samme vibrationer. :-( Vil ikke rigtig investere i nye højttalere, hvis det
ikke hjælper. Har du nogle forslag til en type højttaler, der vil kunne fungere med rummet? Rummet er 224 cm (bredde) x 521 cm (højde)

Vibrationerne forsvinder først hvis jeg sørger for at bass-enheden er højt oppe i rummet - som fx. da jeg forsøgte at afspille musik mens jeg tog min
ene gulvhøjttaler og løftede den op cirka 1 meter fra gulvet. Der blev vibrationerne mindre.
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 27 December 2015 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Næ, det kan godt være svært at få en sub passet ind, medmindre man har mulighed for noget rumkorrektion... Men behøver du en sub..? Tror du skal
prøve at besøge nogle forhandlere, og se hvad de kunne byde ind med, både med hensyn til dit anlæg, musiksmag og økonomisk råderum, og så
måske låne forslagene med hjem, nok lettest med et depositum.. Ellers risikerer du at blive tæppebombet med forslag... Og her kan du i ro og mag
forsøge dig frem..
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4561
Sendt: 27 December 2015 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Nu faldt ti-øren her... du har tidligere i en anden tråd, skrevet om akustisk dæmpning af dit lytterum, og nu er det så gulvet...

Faktum er, at de højtalere du har, er alt for store til det lille rum! Samtidig står højtalerne helt ude i hjørnerne, hvilket giver et 6dB løft i den nedre bas. Du har skudt dig selv i foden, fra starten. Det kan du ikke dæmpe dig ud af!

Rummet er for lille, og højtalerne er for store. Flyt højtalerne ind i stuen, og fjernsynet ind i det lille rum. Så kan der høres musik, selv om andre i familien vil se TV.

Du får det aldrig til, at fungere i det lille rum. Ikke engang med meget små højtalere. De står allerede så tæt, at stereoperspektivet lider under det. Alt under et par meter vil påvirke stereo-/lydbilledet.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 27 December 2015 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Ja, det kunne være en mulighed.

Jeg har sådan et par til mit tv-setup i stuen https://www.proshop.dk/Hoejttaler/Signature-S730-21-Black/21 20056?s=edifier

Dem vil jeg prøve at sætte til. Det er godt nok med sub, men jeg vil lige teste det een gang til, og så se om jeg kan placere sub'en et sted, hvor
det ikke er så slemt.

Lige et andet spørgsmål. Kan sådan et PC højttalersystem som ovennævnte tilsluttes en alm. forstærker? Det er jo primært bygget til at sætte
direkte til en PC, men jeg synes det ville være lidt ærgerligt at spilde min forstærker, da jeg lige har købt den :-)

Højttalerne er jo nemt nok, men jeg ved ikke helt hvordan jeg tilslutter sub'en.

http://www.pioneer-audiovisual.eu/eu/def/products/VSX-930
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes