Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Basproblemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 16 December 2015 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej
Er flytte i ny gammel bolig. Stuen er der plads til og lave en rigtig egoist ende til lyd. ca. 1/3, rummet er 10m langt 2,5 m højt
3,65/3,25 bred (5m til vær) I den smalle ende er reol med flimmer kassen og sofa gruppe. Spise bord i midten.
Klap testen var rigtig skidt til og starte med.
Men har fået fat i nogle prof. dæmpe/defuser plader tror de er fra noget kontor og de har virket rigtig godt.
Men så kommer vi til bassen! den sniger sig langs vægen og samler sig i enden med reolen hvor den prøver og ryste den fra
hinanden. Mine sub. står helt ude i hjørnet.
Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 16 December 2015 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

har du ingen bas  i midten af stuen ..???  hvis ikke..; lyder det som de spiller i mod fase..

jeg har lidt samme problem med at bassen ikke er til at styre .. er der krybekælder under dit gulv ,, så kan det give store problemer..  jeg har en halv meter kælder under mit gulv..  .. hvis jeg ikke har et digital delefilter på, så vil jeg ikke kunne holde ud at høre musik.. ved hjælp af  det kan jeg rette lidt på det


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 16 December 2015 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

At bassen sniger sig langs væggen og efterlader midten af rummet nærmest basløst er en naturlov. Nogle vælger at spille på tværs i en stue som din for at løse det problem.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 16 December 2015 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

hej JGreen.

Det kan være noget så simpelt som en akustisk kortslutntning ved din lytteposition.
Har selv det samme problem.
Hos mig løses det med et tæppe, der hænger ned midt på bagvæggen, foran lytteposition. ( er hængt op uden på et maleri og hænger
derfor ca 10cm ud for væggen.)
Det er et ganske hyppigt problem og jeg gætter derfor på det, men det kan også skyldes meget andet.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 16 December 2015 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Som Kaj er inde på, så er det helt naturligt at der i midten af rummet er et område hvor bassen er lavere. Det hele handler om stående bølger, og
de har alle forbindelse til hjørnerne i rummet. Det at du sætter din subwoofer i hjørnet går du at du aktivere de stående bølger meget kraftigt,
hvilket ofte ikke er en fordel. Så du kan lege med placeringen af subwooferen for at optimere det. Det ændre dog ikke på at der altid vil være
mindre bas i midten af rummet.
Ellers er det ofte en rigtig god ide at placere bass traps i hjørnerne for at tage noget af energien ud af de stående bølger, og dermed opnå kortere
efterklangstider i de frekvenser hvor de stående bølger arbejder, og mindre forbedringer i frekvensgangen. Frekvensgangen optimeres bedst ved at
ændre lytte position og højtaler placering.
Ud fra de mål du har angivet (Og at rummet er aflukket), ser det ud til at du vil have problemer omkring 47-52Hz og området mellem ca 86-103Hz
kunne også godt være problematisk. Dit rum understøtter, på grund af sin størrelse, at der er mulighed for at spille rigtig dybt, da den første stående
bølge er allerede ved 17Hz. Så hvis din subwoofer formår at udsende noget energi helt dernede (Det behøver ikke at være alverden der skal til), så
burde du kunne opnå at få de meget dybe toner med. Om du kan bruge det til noget i praksis er ikke sikkert, og ofte kan det give langt flere
problemer end fordele.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 17 December 2015 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

lille_smed:
Gulvet er granplanker på stør oven på et cellebetongdæk. Så det vil gerne spille med!!
Og så har jeg været ved og hive håret af. For så var det i fase næste gang så var det ikke i fase. Men har fundet fejlen dårlig
forbindsel i jack stik/bøsning (Samsonservo 550 har jack indgang og det er noget M..)
Wega:
Du har rat i der kan spilles meget dybt. Det er rat fedt, men så når det lige rammer så er det lige før man dukker sig.
Bagvægen har et vindue og en radiator forskudt for center. Men der kan godt værer noget i hjørnet, og vægen bag reolen kan
bruges helt. Der skal bare kunne hænge en fladskærm på den.
Nogen med kendskab ISOVER /Rockwool i traps, (isover kradser og stikker ikke nær så meget)
Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 17 December 2015 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

fik du løst dit problem??????

hvor i denne lille land holder du til?

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 18 December 2015 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hej
Nej problemet er der stadig men nu er det da ens vær gang.
Har pillet suben af. Rauna nord gør det ratgodt selv.
Jeg er fra Randers.
Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 18 December 2015 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
Dit rum understøtter, på grund af sin størrelse, at der er mulighed for at spille rigtig dybt, da den første stående
bølge er allerede ved 17Hz. Så hvis din subwoofer formår at udsende noget energi helt dernede (Det behøver ikke at være alverden
der skal til), så
burde du kunne opnå at få de meget dybe toner med. Om du kan bruge det til noget i praksis er ikke sikkert, og ofte kan det give
langt flere
problemer end fordele.


Det er cirka det jeg oplever i mit ligeledes ret aflange rum. Jeg er også endt med at spille på tværs. Men her skal placeringen også
fintunes. Jo mere mod midten af rummet (på den lange led) jeg spiler, desto mere prioriteres den mellemdybe base (40-70 Hz)
over den dybe bas (under 40 Hz). Placeringen ender derfor med at blive et kompromis. Faktisk endte jeg med den ene højttaler helt
ude i hjørnet.

Når jeg spiller på langs kan jeg få et perspektiv uden lige, men det sker på bekostning af den basenergi der får musikken til at leve.
Jeg har - bare for sjov - eksperimenteret med JRivers DSP med den placering, og selvom jeg skruer 10 dB op for bassen i det
kritiske område, så ændrer det stort det ikke på lyden. Ægte suckout, går jeg ud fra.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 18 December 2015 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke stuen er til udstilling, kan der hentes meget ved, at forskyde højttalernes placering i stuen med 1/8 omg.
Forstået således, den ene højttaler placerer sig foran sidevæg og den anden foran endevæg.
Den asymetriske placering er hensigtsmæssig i forhold til stående bølgers indflydelse på lyden og god for perspektivet.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 18 December 2015 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

ps.
Der kan/vil stadig være stående bølger i rummet men,
pg.a den asymetriske placering undgåes akustik-død ved lytte-position.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 18 December 2015 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

JGreen skrev:

Wega:
Du har rat i der kan spilles meget dybt. Det er rat fedt, men så når det lige rammer så er det lige før man dukker sig.
Bagvægen har et vindue og en radiator forskudt for center. Men der kan godt værer noget i hjørnet, og vægen bag reolen kan
bruges helt. Der skal bare kunne hænge en fladskærm på den.
Nogen med kendskab ISOVER /Rockwool i traps, (isover kradser og stikker ikke nær så meget)


Isover kan med god sansdynlighed godt bruges, men hvis du skriver lidt mere specifikt om hvad det er for en udgave du vil bruge, kan jeg prøve at
undersøge det for dig. Du kan eventuelt skrive via PB.
Et alternativ er Knauf Ecose, det kradser slet ikke og er meget blødt at røre ved. Her kræver det dog en bass trap af en god tykkelse, da
luftgennemstrømnings modstanden i Eco batt's er lav, og derfor skal der noget tykkelse til, men det ender også ud med en ret effektiv bass trap så.
Så jeg skal også bruge lidt mål på de traps du vil bygge, hvis det er det du vil.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 18 December 2015 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:

Det er cirka det jeg oplever i mit ligeledes ret aflange rum. Jeg er også endt med at spille på tværs. Men her skal placeringen også
fintunes. Jo mere mod midten af rummet (på den lange led) jeg spiler, desto mere prioriteres den mellemdybe base (40-70 Hz)
over den dybe bas (under 40 Hz). Placeringen ender derfor med at blive et kompromis. Faktisk endte jeg med den ene højttaler helt
ude i hjørnet.

Når jeg spiller på langs kan jeg få et perspektiv uden lige, men det sker på bekostning af den basenergi der får musikken til at leve.
Jeg har - bare for sjov - eksperimenteret med JRivers DSP med den placering, og selvom jeg skruer 10 dB op for bassen i det
kritiske område, så ændrer det stort det ikke på lyden. Ægte suckout, går jeg ud fra.


Der er mange ting i spil når vi snakker akustik. Jeg har slet ikke været inde over noget der hedder SBIR, hvilket er en anden faktor end stående
bølger, som påvirkes direkte af højtalerens afstand til væggene.
Men du har helt ret i at der findes Null's/suckouts som næsten kan være umulige at komme af med også selv om man booster de berøte
frekvenser via EQ. Problemet er at selv om man skruer op for dem, skruer man samtid op for de energier som går at det pågældende Null
overhovedet er der, og derfor giver det meget lidt resultat.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 20 December 2015 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har rimlig med bas der hvor jeg er nu.
Men det er lige som efterklangen/reflektionen er meget hørbar og det mudre det hele.
Hvilke dæmpnings material der kan komme på tale, har jeg ikke nogen ide om. (let og løs eller fast og tungt ??)
Men rockwool skal pakkes så godt ind, (det drysser med fiber) at jeg har en ide om at det tager noget af effekten.
Plads til trapes! Vægen bag højtaleren har jeg tænkt på hjørne traps 60X240 med troltex på fronten.
Men jeg har luret på og lave dipol sub. De laver jo ikke tryk i rummet som en lukket sub. gør. den bude have kortslutte sig selv
inden den når vægen i enden af stuen?

Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen
 
JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har fundet noget der heder. Isover Clim Cover Slab 100mm Det vejer 55kg km så det er rat tæt, Kender du det Wega ?
Lige nu har jeg 4 ruller Isover, et i vær hjørne bare for at prøve om det kunne tage noget af det buller, og det kan det.
Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen
 
JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Nå det bliver ikke Climcover det er p.... dyrt 135kr per kravat meter og så skal man købe en hel palle fuld
Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Nej det kan være svært at finde alternativer.
Beklager jeg ikke så dit indlæg tidligere, men er ikke så aktiv på dette forum. Jeg er lettere at fange på mail eller PB.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 30 Marts 2016 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej, dit problem er stående bølger i rummet. Dem kan du ikke gøre noget ved med lidt isoleringsmateriale hist og her, der skal mere til. Du kan mildne problemet ved at stille højttalerne i nulpunktet for bølgen, dvs. 1/4 inde, ca. 2,5 meter fra endevæggen for den bølge, der hedder 2,0,0, eller 1/6, dvs. 1,66 meter inde for den, der hedder 3,0,0. Det er de to værste i et rum som dit. Trægulvet er en stor fordel, idet det svinger med og derved opsuger basenergi.
Den anden mulighed er at bygge nogle regulære bas-fælder for de relevante frekvenser. Her er et godt link at blive klog på: http://web.archive.org/web/20010803052829/www.headphone.com/ EditorialHeadroom/RoomTubes.asp.
Der findes også andre konstruktioner, f.eks. Helmholtz, men det er mere kompliceret. Hvis du bestemmer dig for løsningen med rør, så skriv, fordi det er ikke helt rigtigt med længden, som det står i linket.
Held og lykke!

__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 03 April 2016 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Se evt. min tråd med lidt forsøg med "Room Tubes".
Udfordringen lader til at være at finde rør, der er lange nok til at fange grundtonen.

Hvor har du købt dæmpeplader?
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 10 April 2016 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej
De plader jeg har er nogle fra noget kontor miljø de er sat op på siderne til side refleksion og der virker de godt. ( fandt dem i
krigenskorsehær)
De rør "Room Tubes" skal de værre runde eller kan de værre firkante ?    
Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes