Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 18:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvilken dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 29
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 08 December 2015 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes nu de DAC jeg har haft i huset har været nogenlunde på plads efter en 20-30 timers tid.

F.eks. var min AK4399 DAC meget hurtigt på plads, cirka efter en 8-10 timer. Denne AK4399 DAC lød ret godt ud af boksen, men blev til
noget særligt efter en 8-10 timers tilspilning.

Min AK4495SEQ DAC virker lidt mere langsom i tilspilningen, den har nok fået en 8-10 timer og den har ikke ændret sig ret meget, faktisk
syntes jeg ikke den har ændret sig. Jeg regner med den kan få lidt timer på bagen i weekenden, men jeg vil jo helst bruge den når jeg får
tid til at få den i et kabinet.

Jeg syntes nu der er ret stor forskel på de DAC jeg har haft tilsluttet, men jeg ved ikke hvor meget det kommer an på dit drev, jeg har en
fornemmelse af drevet betyder væsentligt mere end mange måske tror. De første erfaringer jeg fik med DAC var også der ikke var den
store forskel, men så fik jeg et bedre drev og nu syntes jeg der er ret stor forskel på de DAC som jeg har lyttet til.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
laine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 08 December 2015 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hvad findes der af drev i god kvalitet der ikke koster en formue ?

Til top Vis laine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af laine
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 08 December 2015 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Sorry Vinylfan...
Har ikke været hjemme siden sidst.
Blev noget forbavset over dit førstehåndsindtryk (seriøs testprocedure i øvrigt), da jeg læste om den. Det lød jo nærmest, som om det var "nederen" i forhold til forventningen.
Jeg kan ikke kende din oplevelse fra det, jeg oplever i mit eget setup. Har svært ved at dømme, ud fra det korte, akustiske hukommelse, om den er blevet bedre siden udpakningen, men det er den jo nok. Jeg har så til gengæld ikke haft den slukket siden (de par watt kan jeg fint leve med).
Selv når jeg streamer Radio Swiss Jazz fra nettet, sparker den røv. Alt efter indspilningskvaliteten står sangeren simpelthen "in your face/helt fremme i snotten" på nogle indspilninger, perspektivet er enormt, og her er der ikke et øje tørt.
Som Miav også skriver, drevets kvalitet har afgørende betydning, måske endnu mere kvaliteten af det S/Pdif der kommer ud af enten toslink eller coax. I en anden tråd viste jeg billeder af forskellige afspilleres S/Pdif (jeg har selvfølgelig Pioneer´en), og det burde næsten være logik for perlehøns, at en dac ikke lyder ens, altefter shape på det digitale signal. Se selv:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=99413&K W=S%2FP%2Ddif

Vinylfan......
Den medfølgende software køres/installeres på en PC for at få Sanskrit som "default audio device" via USB. Den installeres ikke på dac´en, og har således ingen indflydelse på optisk og coax-in.
Håber den "vågner" efter et par dage, så du bli´r ligeså glad for den, som jeg er. Ellers må jeg jo gi´ en flaske vin eller to/lyt her i stuen, hvis du skulle falde forbi Århus.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 08 December 2015 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg synes, at SMSL Sanskrit Pro-B DACen begynder at lyde mere vinylagtig
Den har nu også spillet omkring 15 timer.
Og så har jeg også prøvet Bluetooth enheden. Jeg streamede noget musik (der ikke er lossless),
og det lød overraskende godt, selv om der var enkelte udfald.

Til Miav.
Ganske interessant med dine oplysninger om drevets indflydelse på lyden. Jeg har tænkt lidt
på det samme, for det Philips-drev Lyngdorfen er bestykket med, hører vist ikke til verdens bedste.
Du skriver, at du fik et bedre drev. Må jeg spørge, hvad det er for et drev? - og i hvad prisklasse
det ligger i?
Har du nogle andre eksempler på gode drev?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 08 December 2015 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Til Boydk.
SMSL DACen bliver faktisk bedre og bedre. Den bliver mere og mere vinylagtig.
Så den har nok bare været "kold" i går.
Hvis jeg skal have en såkaldt CD-transport af rimelig kvalitet, hvad vil du så foreslå?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 08 December 2015 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Check linket i mit ovenstående indlæg. Jeg vil fasthulde den påstand, at en brugt og billig Pioneer DVD (V-300, DV-350, DV-585 osv.) med digital buffer (fifo), er et fremragende drev, som "næsten" er til at gafle i en Kirkens Korshær butik for under 100,- kr.
Det er nemt at checke denne fifo (står for first in first out). Pil låget af, sæt en CD-skive i og start play. Når den spiller, stopper du skiven manuelt med fingrene. Musikken spiller 3-4-5 sekunder efter, at du har stoppet pladen. Hvis du stopper i 2 sek. slipper i 2 sekunder, stopper i 2 sekunder osv. osv. spiller musikken i en lind strøm uden afbrydelse. Denne fifi er clocket særskilt af servoens clock, dvs. at dit digitale signal ud, er uafhængigt af drevets gangkonstans.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 08 December 2015 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Til Boydk.
Jeg har tidligere med interesse læst dit indlæg om forskellige drev.
Og disse drev MÅ lyde forskelligt. Og der er Pioneer DVDer til salg på DBA.
Min lille SMSL DAC er ved at "vågne". Den bliver bedre og bedre
Det ender vel med, at det er mig, der bliver nødt til at give en flaske vin

Er der nogen, der kender denne her
https://www.hifiklubben.dk/stereo/cd-afspiller/cambridge-aud io-cxc-cd-transport/
eller har en mening om den?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 08 December 2015 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Den ligner det mesta andet Cambridge CD jeg har set. Billig plastic, næsten ingenting indeni kassen. Et plasticlåg med noget fancy tekst, der typisk dækker over de billigste komponenter, der er til at opdrive. I deres gamle afspillere, havde de brugt noget der 100% var lig med plasiklåget på en stor spraycan, sat en label ovenpå hvor der stod "High Quality Transformer, designed for Audio by Cambridge Audio". Når man vred det af bunden (sad fast med to varm lims klatter, sad der den billigste 10 kroners Kinatrafo indeni. Men lkig selv billedet indeni, og spørg dig selv, om du synes, det er pengene (3.3399,-) værd????
(Derfor kan den jo lyde udmærket alligevel)

http://www.hdfever.fr/2015/04/28/cambridge-audio-cx-c/


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 08 December 2015 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

OK, det ser jo ikke alt for godt ud. Tak for oplysningerne.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 08 December 2015 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Denne fifo, gør jo også at drevet kører hurtigt lige i starten til bufferen er fyld. Så man kan fx se på en cd at denne har bit fejl, som gør at drevet øger hastigheden her i et øjeblik for at holde bufferen fyldt. Har en discman med en buffer på 1 min. Her går det virkeligt stærkt i de første 15 sek, før den kører med normal hastighed. Afspilningen starter som normalt, der er ikke ekstra ventetid. Min Paul Mccartney Unplugget, er der nogle steder, der mangler bit og her ser man pladen speede op flere steder for at holde bufferen fyldt og gør det også hvis man bruger pause. Var det ikke Mark Levinson, der først benyttede sig af fifo på en stationær cd afspiller.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 08 December 2015 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er der noget der har haft "frakken af" den der SMSL DAC.

Er den med opAmps i udgangen ??

Er ret glad for min "gamle" AK4399, så jeg følger med i tråden.

/Mvh Michael.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Mr.Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 09 December 2015 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
.... drevets kvalitet har afgørende betydning, måske endnu mere kvaliteten af det S/Pdif der kommer ud af enten toslink eller coax.
I en anden tråd viste jeg billeder af forskellige afspilleres S/Pdif (jeg har selvfølgelig Pioneer´en), og det burde næsten være logik for perlehøns, at
en dac ikke lyder ens, altefter shape på det digitale signal. Se selv:TID=99413&KW=S%2FP%2Ddif"> http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=99413&K W=S%2FP%2Ddif ....


Synes ikke denne tråd nævner streaming fra rippede data, som alternativ til det forældede CD drev. Har du gjort dig lignende erfaringer på dette
område ?
Til top Vis Mr.Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Andersen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 09 December 2015 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hvis du mener, om jeg har sammenlignet rips fra forskellige drev/rippet på forskellig måde, så nej. Har dog prøvet at rippe direkte (vaw) og til flac. Her er det min erfaring, at flac mangler lige det sidste mulehår i forhold til vaw ved afspilning fra NAS´en. Om det har at gøre med, at der skal bruges processorkraft på at pakke flacfilen ud, før den spilles, ved jeg ikke, men sådan er det i hvert fald her i stuen.
Men nu gik spørgsmålet jo på drev (forældet eller ej) og ikke streaming. Her er streaming "kun" for nemheds skyld. I min stue lyder en CD stadig bedre spillet fra Pioneer DV-585 via coax ud, ind i DAC og og analog rca ud, end den samme CD rippet til vaw, streamet fra NAS og afspillet på PC/Foobar/ASIO via USB til samme DAC.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 09 December 2015 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Hvis du mener, om jeg har sammenlignet rips fra forskellige drev/rippet på forskellig måde, så nej. Har dog prøvet at rippe
direkte (vaw) og til flac. Her er det min erfaring, at flac mangler lige det sidste mulehår i forhold til vaw ved afspilning fra NAS´en. Om det har
at gøre med, at der skal bruges processorkraft på at pakke flacfilen ud, før den spilles, ved jeg ikke, men sådan er det i hvert fald her i
stuen.Men nu gik spørgsmålet jo på drev (forældet eller ej) og ikke streaming. Her er streaming "kun" for nemheds skyld. I min stue lyder
en CD stadig bedre spillet fra Pioneer DV-585 via coax ud, ind i DAC og og analog rca ud, end den samme CD rippet til vaw, streamet fra NAS
og afspillet på PC/Foobar/ASIO via USB til samme DAC.


Nu er der jo pænt stor forskel på om man afvikler digital lyd via wifi ELLER med et godt / kort usb kabel direkte fra en harddisk !
Timingen i musikken er indiskutabel laaaangt bedre når det foregår via et kort usb kabel fra en harddisk UDEN strømforsyning og gerne med
en Audioquest JitterBug i r.... !   
Men i øvrigt vil jeg gi dig ret i at wav lige åbner for det sidste i forhold til flac !
Hvis du har mulighed for det så prøv at konvertere dine wav filer til DSD on the fly !
Troede sgu ikk på det ...... men måtte bide i klumpen efter et par dages lytning !   
Tror psaudio har en streamer der gør noget ligende, men den koster vist omkring 50K
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
laine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 09 December 2015 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Vinylfan

Det kunne være sjovt hvis du kunne lokke konen med på en lytter igen når den er spillet til.

Også meget gerne med og uden den fine strømforsyning.
Til top Vis laine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af laine
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 09 December 2015 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Boydk skrev:
Hvis du mener, om jeg har sammenlignet rips fra forskellige drev/rippet på forskellig måde, så nej. Har dog prøvet at rippe
direkte (vaw) og til flac. Her er det min erfaring, at flac mangler lige det sidste mulehår i forhold til vaw ved afspilning fra NAS´en. Om det har
at gøre med, at der skal bruges processorkraft på at pakke flacfilen ud, før den spilles, ved jeg ikke, men sådan er det i hvert fald her i
stuen.Men nu gik spørgsmålet jo på drev (forældet eller ej) og ikke streaming. Her er streaming "kun" for nemheds skyld. I min stue lyder
en CD stadig bedre spillet fra Pioneer DV-585 via coax ud, ind i DAC og og analog rca ud, end den samme CD rippet til vaw, streamet fra NAS
og afspillet på PC/Foobar/ASIO via USB til samme DAC.


Nu er der jo pænt stor forskel på om man afvikler digital lyd via wifi ELLER med et godt / kort usb kabel direkte fra en harddisk !
Timingen i musikken er indiskutabel laaaangt bedre når det foregår via et kort usb kabel fra en harddisk UDEN strømforsyning og gerne med
en Audioquest JitterBug i r.... !   
Men i øvrigt vil jeg gi dig ret i at wav lige åbner for det sidste i forhold til flac !
Hvis du har mulighed for det så prøv at konvertere dine wav filer til DSD on the fly !
Troede sgu ikk på det ...... men måtte bide i klumpen efter et par dages lytning !   
Tror psaudio har en streamer der gør noget ligende, men den koster vist omkring 50K


Nu har jeg prøvet adskillige DAC`s/opsætninger med mulighed for upsampling, og det har for mig altid været noget l**t, bedste lyttemæssige resultat (hér i stuen) har altid været uden upsampling, men det kan da være, dit DSD tip skal prøves en dag.

Til laine og Vinylfan:
Ved ikke lige helt, hvorfor Sanskrit kalder det "Linear Power Supply". Som jeg læser det, er den separate strømforsyning også SMPS. I mit univers burde det være en nettrafo med efterfølgende ensretning og regulering (gerne på højt niveau), eller har jeg misforstået et eller andet????

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 09 December 2015 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Glemte at skrive til Frankie, at alt hér kører kablet (Cat7 fra NAS til PC), og er der produkter involveret i kæden, der har wifi indbygget, er det som regel annuleret/slået helt fra.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 09 December 2015 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Glemte at skrive til Frankie, at alt hér kører kablet (Cat7 fra NAS til PC), og er der produkter involveret i kæden, der har
wifi indbygget, er det som regel annuleret/slået helt fra.




Er nu heller ikk helt grøn mht dac´s og digital lyd og har heller aldrig kunne li upsampling ...... DSD formatet er godt nok 2.8MHz
MEN til gengæld 1 Bit ...... om DET gør en forskel ved jeg ikke ...... Alle de dac´s jeg har haft som kunne vælge upsampling eller ej, der
har jeg altid endt på INGEN upsampling ! præsis som dig ........ DERFOR var jeg også "lidt" overrasket da jeg prøvede DSD "on the fly"
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 09 December 2015 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Til michaelvv.
Jeg ved ikke, hvilke opAmps der sidder i SMSL DACen.
Men jeg har et billede af printpladen, hvis det kan hjælpe dig:



Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 09 December 2015 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Til laine.
Jeg skal nok teste SMSL Sanskrit Pro-B DACen uden den separate strømforsyning.
På lørdag kommer to unge Hi-Fi interesserede, der skal være med til at teste DACen.
Så får vi svar på, om det er mine gamle øre, der ikke kan høre forskel på Lyngdorfen
og SMSL DACen

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 

<< Forrige Side af 29 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes