Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Aktivt setup m. dig. filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 06 September 2015 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er blevet træt af mine små skotøjsæsker jeg bruger som sidehøjttalere PT.

Så har planlagt at jeg vil smække noget sammen med lidt bedre enheder. Jeg har nogle enheder liggende, og også gamle kabinetter som kan genbruges. Grunden til det skal være midlertidigt er at jeg PT ikke har tid et større projekt og jeg som sagt er træt af det nuværende.

Nå planen er at bruge Quint audio titan diskant. Dayton RS52 mellemtone, aurum Cantus 200C.. som mellembas, og min nuværende sub 4xBeyma 15g400).

Det bliver et fuldt aktivt system. Planen er at jeg vil gennemgå step by step hvordan jeg får sat nogle fornuftige filtre op.

Håber det kan give lidt inspiration til andre der går og leger med tanken om at køre aktivt med digitale filtre.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 06 September 2015 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

det lyder som et spændene projekt du der vil i gang med ..   og man får meget ud af at køre digi filter .. gør det selv, lige nu har jeg lige  taget det fra og må nøjes med de gamle delefilter der var i mine højtaler.. det lyder tamt og kedeligt..

 jeg kan anbefale dig  groundsound DCN24RPC det spiller super godt og nemt at arbejde med..  og du kan få alt det hjælp du har brug for. Robert er en hjælpsom mand. 

gs udstyr er ikke billigt .. men det virker


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 06 September 2015 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Du har ret gs laver noget kram.

Jeg vil dog bare bruge det hardware og software som jeg allerede benytter mig
af.

Dvs Jriver som dsp filter. Jeg laver filtrene i rephase.

Der er flere som er gået vejen med mediacenter som primær lydkilde. Jeg
mener at Når man nu alligevel har en pc som kan bruges som et kraftigt dsp
filter ville det være oplagt at flere springer ud i at køre fuldt aktivt.




__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 10 September 2015 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har gået og puslet lidt med et tool til at lette arbejdet med at prøve forskellige filtre.
Har implementeret beregning af 3 vejs duelund filter.

Her eksempel på en test jeg lavede på min diskant.
Først måles frekvensgang i Holm og den eksporteres:


Herefter hentes filteret i mit tool:


Der vælges filtertype og reference level: (Duelund er PT altid 3 vejs. 800Hz er center frekvens for synkronfilteret) jeg vælge highpass:
Filter tool beregner nu hvilken kompensering der skal laves for at få den ønskede frekvensgang:


Kompensering kan nu hentes i rephase tool:


Nu gælder det om at frekvensgangen skal være ret ned til det ønskede niveau i rephase, der kan justeres på filter og EQ:


Filteret loades i Jriver convolver:


Ny måling med filter i holm:


Om filteret har ramt spot on kan nu tjekkes i filter tool ved at hente den nye måling og bruge samme filter. (så skulle der helst ikke
kompenseres)


Jeg synes det er ganske simpelt at gå til

Jeg mangler at få implementeret flere filtre. nogen der ved hvor man kan finde beregning på Besel / Linkwitz filtre OSV?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 11 September 2015 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Det var da et utroligt nyttigt program. Det letter iterationerne betragteligt ikke at skulle gemme hver gang, så måle og så på øjemål sammenholde målingen med ændringerne man laver i rePhase. Deler du ud, når du har implementeret lidt flere filtertyper?

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 11 September 2015 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Hej Siankovic,

Jo det er planen at jeg vil gøre det frit tilgængeligt når jeg har fået lavet lidt flere filtre i programmet. .
Det kan jo også bruges med analoge filtre for at tjekke om man har ramt den ønskede frekvensgang.

Man får også hurtigt syn for sagen om at et akustisk 6dB filter ikke praktisk særligt anvendeligt


Normalt plejede jeg at liniarisere frekvensgangen i Rephase inden jeg brugte et af de indbyggede filtre i Rephase. Det er en smule besværligt da
man kun kan kompensere ed parametrisk EQ.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 11 September 2015 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Hvilken a-værdi bruger du for dit Duelund filter?

morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 11 September 2015 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Hej Morse.

Bruger 1.4142..... (kvadratrod af 2) og delefrekvensen ligger 0.24 og 4.1 fra centerfrekvensen.
Sig endelig til hvis det ikke er korrekt.


Mvh
Lennart

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 11 September 2015 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Lige umiddelbart tror jeg der er en fejl, hvis du har en fc=800 0g a=sqrt(2).

a = 1/Q og dit skulle give et Q=0,707. Det burde give et mere fladt forløb og stejler afrulning.

morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 11 September 2015 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Lige en yderlig bemærkning. Ved og vælge a=sqrt(2) får du faktisk et 24dB/oct Linkwitz-Riley filter.

morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 11 September 2015 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hej Morse,

Filteret ruller af med 24dB/oktav. Synes nu også det er forholdsvis fladt i overgangen.
Jeg kan lige tjekke op mod Duelunds dokument.

Tak for info angående 24dB Linkwitz-Riley. Ved du hvad der skal ændres for at f.eks. lave et 8. 0rdens LR filter?
Jeg kaskader 2. ordens filtre med valgbart Q og delefrekvens for at tegne target kurve.


__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 11 September 2015 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Jeg tror du må have en fejl i din filter beregning. Et 24 dB LR filter er -6 dB nede ved delefilter frekvensen. Din target kurve (den grønne?) ser ud
til og være > -50 dB nede ved 800 Hz. Et 3-vejs Duelund filter bliver til et 2-vejs ved a=sqrt(2) da mellemtone ledet forsvinder ved den a-værdi.

Det er fint og bruge kaskade koblet 2-ordens filter blokke. Jeg brugte faktisk også selv 2-ordens sallen-Key filter i den aktive prototype, jeg
lavede for år tilbage.

med hensyn til 8. ordens LR filter kan du evt. tage et kig på følgende link. Der kan du finde en tabel med det du skal bruge.

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm

morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 11 September 2015 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej Morse,

Det kunne let overses, men det er diskantsektionen på et 3 vejs Duelund filter der er vist. Med centerfrekvens ved 800Hz på Mellemtonen. (dvs at
-6dB skal ligge ved 3280Hz: 4.1x800Hz)

Takker for Link, kigger på det senere.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 11 September 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Jeg er helt med på at det er diskant sektionen du viser. Men for lige at være sikker på at jeg har forstået dit eksempel. Du har valgt fc=800 Hz og
a = sqrt(2). Hvis det er korrekt forstået, så må der være en fejl.

hvis du kigger på filter udtrykket for et 3-vejs Duelund filter, vil du se at mellemtone ledet er: ((a^2) - 2) * s^2, og da du har valgt a=sqrt(2)
kommer der til og stå (2 - 2) * s^2, hvilket resulterer i at mellemtone ledet forsvinder og du har kun bas og diskant tilbage.

Hvis jeg ikke har fuldstændigt misforstået dit setup, så burde det give et andet kurveforløb end det din target kurve viser, hvis vel og mærke den
viser det jeg tror den viser.

Mvh,
Morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 11 September 2015 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Fed tråd, og fedt at se at andre roder med aktive filtre.

Hvad for et lydkort anvender du ?

Vil du uddybe lidt i forhold til hvordan du laver de oprindelige målinger i Holm, samt dine settings i Rephase.
Konkret tænker jeg at der er mulighed for fejl i forhold til at impulsresponsen er i t=0. Jeg lader selv holm gøre det, men der er jo flere/mange
muligheder, altså mange muligheder for fejl...


Jeg bruger selv de to programmer, men har problemer med at få ren afspildning når jeg bruger JRivers loopback-funktion og convolver. Laver
jeg filtre alene i Jrivers DSP, er der ingen problemer (Her er det forresten også muligt at anvende LR filtre - Hvis du laver to BW filtre lige efter
hianden eks 6DB + 6DB giver 12 db LR filtre). Ved ikke om du er klar over det, ellers kan det måske komme andre til gode.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 11 September 2015 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:
Hej Lennart,

Jeg er helt med på at det er diskant sektionen du viser. Men for lige at være sikker på at jeg har forstået dit eksempel. Du har valgt fc=800 Hz og
a = sqrt(2). Hvis det er korrekt forstået, så må der være en fejl.

hvis du kigger på filter udtrykket for et 3-vejs Duelund filter, vil du se at mellemtone ledet er: ((a^2) - 2) * s^2, og da du har valgt a=sqrt(2)
kommer der til og stå (2 - 2) * s^2, hvilket resulterer i at mellemtone ledet forsvinder og du har kun bas og diskant tilbage.

Hvis jeg ikke har fuldstændigt misforstået dit setup, så burde det give et andet kurveforløb end det din target kurve viser, hvis vel og mærke den
viser det jeg tror den viser.

Mvh,
Morse


Hej Morse,

Du har ret, jeg havde fejlagtigt set på LR4 filteret på siden:
http://www.linkwitzlab.com/crossovers.htm


Jeg går ud fra filteret her er korret?:
LP6 = 1 / [(s + 2.62)4 (s +0.38)4]
The lowpass is 8th order, but has in practice only 24 dB/oct filter slopes because the poles are widely spread apart.

HP6 = s8 / [(s + 2.62)4 (s +0.38)4]
Highpass filter slopes are 24 dB/oct as above.

BP6 = -14s2 (s + 1.83)2 (s + 0.55)2 / [(s + 2.62)4 (s +0.38)4]

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 11 September 2015 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Super du har fået has på det. Vi SW folk kender kun alt for godt til det . Jeg kan se du har styr på din Laplace.

Er du stadig i Tyskland i mobil branchen?

morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 11 September 2015 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej Morse,

Laplace, skal støves noget af, har ikke brugt det siden skoletiden .
Men det kommer nok til mig igen når jeg for leget lidt med filtre..

Nej Jeg er Ikke i mobilbranchen mere. Vores afdeling blev flyttet til Beijing.
Så sidder nu også laver software til testsystemer I sønderborg. Det er også meget sjovere

Har vi hilst på hinanden? hos Steen Kjeldsen?


__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 12 September 2015 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Hej Lennart,

Fed tråd, og fedt at se at andre roder med aktive filtre.

Hvad for et lydkort anvender du ?

Vil du uddybe lidt i forhold til hvordan du laver de oprindelige målinger i Holm, samt dine settings i Rephase.
Konkret tænker jeg at der er mulighed for fejl i forhold til at impulsresponsen er i t=0. Jeg lader selv holm gøre det, men der er jo flere/mange
muligheder, altså mange muligheder for fejl...


Jeg bruger selv de to programmer, men har problemer med at få ren afspildning når jeg bruger JRivers loopback-funktion og convolver. Laver
jeg filtre alene i Jrivers DSP, er der ingen problemer (Her er det forresten også muligt at anvende LR filtre - Hvis du laver to BW filtre lige efter
hianden eks 6DB + 6DB giver 12 db LR filtre). Ved ikke om du er klar over det, ellers kan det måske komme andre til gode.


Hej Roky,

Jeg bruger et Focusrite safire pro 40 lydkort. Det leverer en fonuftig lyd til små penge (ca 3.000kr) og så er der rigeligt med udgange til rådighed




Mht til Holm så sætter jeg normalt bare holm op til at fange hghest positive peak.
Men du har ret på den måde har men ikke en ide' om hvornår lyden kommer tidsmæssigt.


Man kan selv vælge tidsoffset i samples under measurements options i Hom impulse hvis man gerne vil have styr på hvornår peaket kommer
tidsmæssigt.


Jeg mangler selv at få 100% styr på hvordan jeg får alignet tiden i Rephase. Jeg plejer at køre med Alocator som digitalt filter, så er stadig
begænset hvor meget jeg har leget med Rephase.
Kontollen af at jeg har fået allignet det hele tidsmøssigt korrekt gør jeg normal ved at køre en enhed i modfase og kontollere udfasningen ved
delefrekvensen. Jeg skal nok gå mere i detaljer senere.



Jeg styrer tidsdelay direkte i setupfilen til Jriver, hvor man kan specifecere level og delay for hvert enkelt filter. Det er faktisk en af grundende til
at jeg gerne vil bruge convolver i Jriver: at jeg kan lave et seperat filter for hver enkelt enhed, og derved rette små forskelle i følsomhed.

Jeg bruger forresten hificable som afspilleenhed i windows, og Wasabi loopback hvis jeg vil vil have lyd fra f.eks. Tidal.
Det virker upåklageligt.
Hifi cable



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 12 September 2015 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Jeg tror aldrig vi er rendt på hinanden. Jeg arbejdede for Analog Devices da du var i Aalborg området. Jeg er stadig ansat i mobilbranchen. Eller
rettere, lidt endnu.

Held og lykke med projektet.

Morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes