Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 05:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forskel på digital kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 02 September 2015 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Vi må ikke høre ens, hvis folk ikke har oplevet forskel med kabler overhovedet. Har ofte tænkt måske hører vi ikke ens og opfatter, de små forskelle.
Selvom jeg da før ikke har hørt forskel på to kabler, må jeg da indrømme jeg før er blevet overrasket, på fx. Skiftning af USB og LAN kabel til
impedans korrekte kabler og fiber optisk. Gummi mørner med tid, i fx. Optiske, så hvorfor ikke give en ordentlig mekanisk forbindelse i forhold til
lakrids kablet. Kablet skal da mindst være skærmet ved digitalt coax kabel, alt andet giver da ikke mening i min verden.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 02 September 2015 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Mekanisk var refereret til coax kabel

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 03 September 2015 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Vi må ikke høre ens, hvis folk ikke har oplevet forskel med kabler overhovedet. Har ofte tænkt måske hører vi ikke ens og
opfatter, de små forskelle.
Selvom jeg da før ikke har hørt forskel på to kabler, må jeg da indrømme jeg før er blevet overrasket, på fx. Skiftning af USB og LAN kabel til
impedans korrekte kabler og fiber optisk. Gummi mørner med tid, i fx. Optiske, så hvorfor ikke give en ordentlig mekanisk forbindelse i forhold til
lakrids kablet. Kablet skal da mindst være skærmet ved digitalt coax kabel, alt andet giver da ikke mening i min verden.


Kommer and på om man har et anlæg,højtaler der kan afsløre de forskelle der måtte være
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 03 September 2015 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Ja .. Det er et Nordost blue heaven, nogle syntes Nordost kabler er "GUD" .. Det syntes jeg så ikke, men det er jo smag og behag.

Til top Vis Arne s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arne s
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 03 September 2015 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Jo jo, jeg kan godt høre forskel på de Digitale kabler, ikke at det er nat og dag, men forskel det er der.

Og der har været en del lånte Digital kabler og også købte Digital kabler forbi mit setup i gennem tiden, jeg har selvfølgelig ikke haft alle
sammen på samme tidspunkt, desværre.
Men jeg har hele tiden haft en reference, nemlig mit kære VdH "The DIGI-COUPLER 75 ohm", samt mit VdH "D-300 III Hybrid" også et
75 ohms kabel, plus lidt andre bare for sjov.

Men jeg holder på at det bedste nu er dette kabel.



Det ser godt nok frygtelig kedeligt ud, men kablet er et 75 ohms antenne kabel i den bedre ende, med 4 lags skærm, og har en
mærkning på over 120dB (A++).

RCA stikket er med skærekrave til skærmen, så der laves 360 graders forbindelse med 5 mm. overlap på skærm, og centerlederen har
en press forbindelse, så kablet overholder 75 ohms standarden.

Så er det sidste op til kvaliteten på henholdsvis CD-afspiller og DAC.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 03 September 2015 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at der er forskel på digitalkabler. På almindelige signal kabler er ”forbedringerne” i nogen grad er et spørgsmål om personlige præferencer. Ved digitalkabler er forskellene mere håndgribelige, som i god og dårlig. Ved et dårligt digitalkabel er lyden mere mudret og uklar, mens ved et godt digitalkabel, er lydbilledet mere veldefineret og detaljeret. Hvis man sammenligner to digitalkabler, vil de enten lyde ens, eller et af dem vil lyde bedre. Ikke som i at det ene kabel måske er bedre til klassisk musik, mens det andet kan noget med jazz, som det kan være med almindelige rca kabler.  Nej bedre som i at det er bedre at vinde 500kr i lotto i forhold til 35 kr.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 04 September 2015 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Konceptet med Een lytteaften, hvor en person eller flere lytter kabler, kan kun blive for sjov og underholdning.
Der skal langtidslyttes (over en længere periode), da vil fordomme glide i baggrunden.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Mr.Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 04 September 2015 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Tro flytter bjerge, som man siger - I kan myldre ind her http://archimago.blogspot.ca/2013/04/guest-review-measuremen ts-dr-franks.html
og tro hvad I vil.
Til top Vis Mr.Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Andersen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 04 September 2015 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Desværre er der forskel på digitalkabler. Hvis producenter af udstyr med spdif in og ud kunne overholde vedtagne standarder og kabelproducenter
ligeså ville der ikke være forskel. Det er blot ikke tilfældet. Digitalsignal består af 0 og 1 i en bestem rækkefølge og timing. Hvis dette foregår
uforstyrret er der ikke forskel. Det kan iøvrigt ikke diskutteres. Problemt er som nævnt, at den perfekte digitale verden er sjælden (bortset fra i
proff udstyr)
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 04 September 2015 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

om der er en forskel på kabler. det er der altid en mening om..!!!  men er meget overbevist om at det er mere indbildning  end endelig forskel ..  personligt er jeg glad for at, jeg ikke har så fine øre at jeg kan sige hvad der er godt og dårligt..

 hvis man stiller der op imod at,højttalerenhederne skal ændre sin måde at bevæge sig på, før at det vil ændre lyden.. og i det lys har jeg noget svært ved at, se hvad det ene kobber kabel gør frem for det andet ..


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 September 2015 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at anlæg der farver lyden, er det sværere at høre det på. Jeg er enig i ved digitale kabler at hvis kabel er konstrueret rigtigt er der ikke meget forskel, det skal videregive et signal. Her er det mere vigtigt, hvordan det bliver sendt afsted og modtaget og håndteret.


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 September 2015 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Desværre er der forskel på digitalkabler. Hvis producenter af udstyr med spdif in og ud kunne overholde vedtagne standarder og kabelproducenter
ligeså ville der ikke være forskel. Det er blot ikke tilfældet. Digitalsignal består af 0 og 1 i en bestem rækkefølge og timing. Hvis dette foregår
uforstyrret er der ikke forskel. Det kan iøvrigt ikke diskutteres. Problemt er som nævnt, at den perfekte digitale verden er sjælden (bortset fra i
proff udstyr)


Enig, sådan er min opfattelse også.


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 04 September 2015 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Digitalt kabel er det både optisk,coaxial og usb kabel? Eller er denne tråd kunne om en type kabel?

Nogen mener usb kabel ikke gir noget andre gør, lige som hdmi kabel der skulle selv et billigt men godt kabel
ikke være dårligere end et dyrere hdmi kabel.

Vil dog påstå det gør men også at man nogen gange kun kan høre den forskel der måtte være med en dyrt anlæg

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 September 2015 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Gasolin, hvis kablet er i orden og har gode stik, her tænker jeg så de ikke går i stykker, tror jeg ikke der er meget forskel heller ved HDMI, det samme ved optisk. USB og LAN kabler er der forskel også forskel på, tror mere det drejer sig om impedans og generelt synergi, især her, tror jeg folk ikke er enige. Jeg valgte at købe et dyrt Aqvox kabel, for at være sikker på disse standarder blev overholdt, da jeg regnede med jeg skulle have en dyrere usb DAC, men endte med en hel anden løsning.

Har ofret en formue på strømkabler. Egentlig helt hen i hovedet, når det egentlig bare skal have en ordentlig skærm. Det eneste jeg kunne finde på at opgradere stikkene for at få bedre stik forbindelse. Igen helt hul i hovedet, da jeg er herre over strømmen der kommer fra værket.

Burde i stedet have brugt pengene på en ordentlig strømrenser. De er bare så dyre. Igen hul i hovedet, da jeg burde købe nye højttalere. Det ene griber om sig. Mine strømkabler er dyrere end mit coax kabel.

Jeg har en mere videnskabelig tilgang til det, selvom min fornuft, nogle gange ryger et vist sted med, når jeg fx. bruger et Supra strømkabel jeg have liggende til mit Apple TV. Her er det igen det med videnskabelig tilgang til tingene og min forfængelighed. Et uskærmet kabel er nok til at have udstråling til andre signal kabler. Burde have købt en Supra ''pind'' og testet strømkabler for udstråling. Selv til router osv. er der benyttet skærmet 230v kabel installation kabel, da jeg er bange for støj, der render til mit LAN kabel.

Med det sagt. Er min næste skridt i at eliminere støj. Med en blocker til kabel der render i min router. Utroligt nok kører TDC ikke med skærmede kabler.

Med andre ord, jeg burde bruge pengene på nye højttalere. De små skridt koster i det lange løb og omsat i kroner, ville jeg sikkert have fået mere ud af at købe mine drømme højttalere.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 04 September 2015 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Coax, AES/SBU, optisk, usb, ethernet... hvis sende og modtage udstyret overholder gældende standard, så kan kablet ikke gøre forskel, hvis det vel og mærke også overholder standarden!

Ergo, kan man høre forskel, så er det enten éns hjerne, der løber om hjørner med én, eller også er der defekt udstyr i den digitale signalvej!!! ... hvilket også kan læses tidligere i tråden i et link, hvor en gruppe personer i "massehysteri" kan høre forskel på digitale kabler, selv om det viser sig, at der blev spillet via den analoge udgang hele tiden!!! I rest my case! 

Og så kan i hoppe og danse, så tosset i vil, men det ændrer ikke på ovenstående



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 September 2015 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Helt enig mikkel, stort set enig, da jeg ikke vil modsige mig selv. Bare irriterende der skal ofres kroner på at sikre sig dette, som der sikkert kunne gøres billigere.

Hvad tænker du der gjorde den store forskel på USB og LAN kabler? Tænker du ikke det impedansen her der er den største synder i NO-Name kabler?

Bruger selv LAN kabel til hele 79 kr. kunne sikkert gøres for 39, men er for forfængelig

Med det sagt synes jeg at kunne høre forskel på RCA kabler. Ikke alle, men nogle. Bruger selv et hundedyrt Supra og Oyaide tonearms kabel til pladespiller. Har gjort gode handler og Supra kablet har været gratis, med køb og salg af diverse ting gennem tiden, endte jeg med 300 kr overskud, på dette kabel. Tonearms kablet, fik jeg sammen med pladespilleren, til en rigtig god pris, da jeg ikke ville spare her og forhandleren, sagde det var godt at kende kablets kapacitet, i forhold til med fremtidig køb, af RIAA, der kan tage hensyn til dette. Det er i hvert fald sådan jeg husker det blev formuleret. Er du enig i dette, spændene med folks forskellige overbevisninger


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 04 September 2015 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Egentlig burde der heller ikke være forskel på signalkabler, men det afhænger af, at audio-industrien kan finde en fælles standard for impedans mellem apparater. Nogle sværger til lav ud/høj ind, og andre lige omvendt. Men generelt kan man sige, at hvis man holder sig til det ene eller andet, så er der generelt meget lille forskel på signalkabler.

Højtalerkabler er derimod stadig udsat for store udsving i impedans, og udgør derfor ofte en stor forskel.

Strøm... don't go there! Køb et effektivt filter i stedet.

Nå, nok off topic!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 September 2015 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Mikkel G ja, jeg synes i hvert fald ikke at Supra top højttaler kabel var pengene værd i mit gamle musik anlæg.

Jeg går egentlig ikke så meget op i at det er dyrt, men at det lyder godt. Jeg synes dog det ville være fint hvis producenter kunne fremvise data, som fx. kapacitet på mit tonearms kabel, selvom det ikke er min stærke side pladespillere, synes jeg det giver god mening ved et signal det er så følsomt som tonearms kabel at der tages forbehold for isoleringens påvirkning af selve lederen i kablet. Der er producenter der oplyser disse data, men få og tit dyre producenter.

Men som du nævner, ville det være nemt hvis producenter blev enige om en standard de overholdte.

Men på den anden side, gad vide om det hele ikke så ville lyde ens, hvis alt blev gjort på samme måde, så ville innovationen gå i stå.

Men på bestemte områder, burde de blive enige om at overholde standarder det vil jeg give dig ret i. Selv om det er en jungle det hele, jeg er begyndt at lytte mere til hvad mine ører siger mig og andre ting beholder jeg i anlægget, da jeg ikke vil ændre på noget jeg allerede synes der lyder godt med min overbevisning hvad god lyd er.

Men vi kan hurtig blive enige om at nogle producenter nok nærmere gætter og laver mere ud at formidle produktet, end lave et godt produkt. Fx. producenter der laver kabler uden skærm, det sætter da godt nok krav, til de andre produkter i ens kæde skærm.

Mikkel selv på video synes jeg et godt filter kan øge skarpheden, på selve billedet.

Det sidste jeg vil prøve er en DC Blocker på strøm kabler. Nogle dygtige ingeniører fra BBC Studios skulle have lavet sådan et, der ikke virker dynamik begrænsende. Det bliver spændene som sidste tiltag, når jeg ellers er blevet tilfreds, om dette har en positiv eller negativ indflydelse på selve lyden.




__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 04 September 2015 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Måske fordi du har nogen urealistiske forventninger til supra topkablet og derfor kan du nemmere blive skuffet. fordi man forveneter for meget af et dyrt kabel

Et mere billigt kabel har man måske ikke nogen forventninger om lyder sindsygt godt, men kan ofte overraske i forhold til prisen
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 04 September 2015 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Gasolin ja, jeg synes mit stadig beholdte Kimber 8TC lød bedre. Det er ikke skærmet, men det lød nu bedre, selvom jeg overvejer at sælge det, om ikke andet, så er det sq flot.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes