Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 09:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kopi kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 26 August 2015 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Kabletråde har der været mange af, men denne har en lidt anderledes vinkel.

Vi kan nok blive enige om at mange kabler er dyre – for dyre. Derfor er det fristende og tankevækkende, at man fra det store fæle Kina kan købe ”kopi” kabler til brøkdele af den originale pris. Glem for et øjeblik alle fordomme og snak om ”Kinesegøjl”. Jeg har prøvet en del af den slags efterhånden og noget er faktisk fint, mens andet bedst undgås. Når lige man undtager netkabler er der også grænser for, hvor meget der kan gå galt med et ukendt kabel.

Alligevel var noget skeptisk, da jeg på en kinesisk hjemmeside så ”kopier” af kendte kabler. I dette tilfælde blev jeg fristet af et 1,5 meter XLR signalkabel, som i original udgaven koster omkring de 130.000 kr VILDT mange penge!
Den kinesiske udgave (som umiddelbart er fuldkommen magen til), koster ca. 1.600,- kroner incl. forsendelse og dansk moms. Det er en besparelse på 98,2%!

Torsdag bestilte jeg så kablet. Fik hurtigt en bekræftelse og så kørte det hele ellers som perler på en snor!
Hele vejen var der SMSer fra DHL express, så jeg kunne følge varen, indtil den tirsdagen efter lå i den lokale SwipBox. Fornem service! Ligeledes var opfølgningen fra den kinesiske hjemmeside fantastisk. Meget positivt overrasket.

Kablet var forsvarligt pakket ned og både stik og andet var dækket af papir. Umiddelbart fejlede det ikke noget, men kablet var noget blødere end originalen, som jeg har haft i hænderne. Alle stik og selve kablet var mærket med producentens navn og ”Made in USA”. Tja, hvad skal man sige?
Stikkene var forsølvede – ikke med guld. De er malet matsorte – ikke eloxerede og skrammes let. Et af stikkene havde en hvid plet.
Kablet indeholder angiveligt PCCOC kobber, sølv og en hel del teflon. Det sidder nu mellem DAC og forforstærker og skal lige spille et par dage. Umiddelbart var der pænt hul igennem i forhold til mit tidligere kabel. Dette er så vidt jeg ved et originalt kabel i prisklassen omkring de 30.000 kroner (købt brugt for langt mindre). Men hvem ved - måske det også ”bare” er en kopi?

Uanset om kablet så ikke lyder 100% i forhold til det rigtige fra USA, så er det godt nok imponerende og lidt skræmmende, at det kan lade sig gøre. Kablet er sikkert helt OK absolut på højde med eller bedre end hvad man ellers får for de penge.   

Kineserne laver også netkabler og højttalerkabler i samme serie. Her sparer man også omkring de 98%. Det skal da prøves!

Man kan så undre sig. Er der reelt tale om kopier, eller får de mange ”kendte” lavet deres kabler i Kina og scorer så gevinsten. Nogle gør nok, men andre hævder jo hårdnakket at det hele er lavet i USA. Underligt nok er der kun ”kopier” af amerikanske og japanske kabler på den kinesiske hjemmeside. Er de europæiske (danske) ikke til at kopiere. Eller er de bare ikke kendte nok?

OBS! Venligst undgå mudderkast - hvis ikke du mener kabler gør en forskel, så er det OK!


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 26 August 2015 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Rigtigt spændende, men!

Uden navn på kopikablet er det som at læse en anmeldelse af en bog, film, vin ect uden at kende navnet på produktet. Men det bliver først spændende når man ved hvad der snakkes om

Dog igen, så med den pris på de 130.000 så er det vel Nordost vi snakker om?


__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 26 August 2015 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Er det dette kabel du har købt ?
http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Nordost-Odin-XL R-to-XLR-Cables-1-5-meter/32286014650.html

Det kan være et farligt område at begive sig ud i, jeg ved det af erfaring da jeg på et tidspunkt fandt et no name kabel
til næsten ingen penge, der leverer varen i de fleste sammenhænge, det gav efterfølgende en vild og voldsom debat hvor tonen var mere end hård og til tider ubehagelig.
Jeg bruger stadig omtalte kabel i min opsætning, da det stadig leverer varen på mine signalkilder, jeg er totalt græsk katolsk overfor fine mærkevarer og fine anmeldelser i mainstream audioblade og behøver ikke blive bekræftet og godkendt i mine valg af andres meninger og holdninger.


__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 26 August 2015 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hvad er der et firma/hjemmeside, Jan?

MVH.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 26 August 2015 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Det er desværre sådan noget der er med til at underminere markedet... Jeg har intet imod kopi-kabler og -varer generelt, men når de smykker sig med lånte fjer, dvs. påfører et navn der ikke er deres, så er det noget man bør holde sig helt fra. Det er såkaldt "ond tro", og jeg tør ikke tænke på hvis du, Jan, sælger kablet til en person og selvfølgelig fortæller at det er en kopi, men at vedkommende så sætter det til salg som værende den rigtige vare, med en astronomisk pris til følge, og en potentielt snydt køber i sidste ende. Jeg plejer ikke at ville se kvittering, men det er nok dumt i dagens verden.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 26 August 2015 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Det kan være et farligt område at begive sig ud i, jeg ved det af erfaring da jeg på et tidspunkt fandt et no name kabel til næsten ingen penge, der leverer varen i de fleste sammenhænge, det gav efterfølgende en vild og voldsom debat hvor tonen var mere end hård og
til tider ubehagelig.

Det var en fantastisk debat Ramma.

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 26 August 2015 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Det er desværre sådan noget der er med til at underminere markedet... Jeg har intet imod kopi-kabler og -varer generelt, men når de smykker sig med lånte fjer, dvs. påfører et navn der ikke er deres, så er det noget man bør holde sig helt fra. Det er såkaldt "ond tro", og jeg tør ikke tænke på hvis du, Jan, sælger kablet til en person og selvfølgelig fortæller at det er en kopi, men at vedkommende så sætter det til salg som værende den rigtige vare, med en astronomisk pris til følge, og en potentielt snydt køber i sidste ende. Jeg plejer ikke at ville se kvittering, men det er nok dumt i dagens verden.


Nu har jeg været inde på den side som der er blevet linket til (men om det er den som Jan omtaler, ved vi jo ikke).

Det er tydeligt at se forskel på kopien og et originalt kabel. Især højtalerkablerne, da de er runde og ikke flade som Nordost.

Så man skal være mere end blind hvis man ikke kan se forskel på de 2 kabler


__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 26 August 2015 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Jeg må være blind... Umiddelbart synes jeg at kablerne ligner hinanden, dvs. hvis man sammenligner det på kopi-siden med det Nordost selv afbilleder på deres hjemmeside.



__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 26 August 2015 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg snakker naturligvis kun om signalkablerne, da det er dem Janils har købt.

Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 26 August 2015 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Det er desværre sådan noget der er med til at underminere markedet... Jeg har intet imod kopi-kabler og -varer generelt, men når de smykker sig med lånte fjer, dvs. påfører et navn der ikke er deres, så er det noget man bør holde sig helt fra. Det er såkaldt "ond tro", og jeg tør ikke tænke på hvis du, Jan, sælger kablet til en person og selvfølgelig fortæller at det er en kopi, men at vedkommende så sætter det til salg som værende den rigtige vare, med en astronomisk pris til følge, og en potentielt snydt køber i sidste ende. Jeg plejer ikke at ville se kvittering, men det er nok dumt i dagens verden.


Jeg er nu mere bekymret for de priser, der skal betales for at komme ind i det anerkendte mærkevare segment Med blikket stift rettet mod, hvad gode råmaterialer egentligt koster i indkøb, det er noget jeg ved lidt om efterhånden, efter en del år med diy kabler baseret på bla. Munchdorf silver/gold og UPOCC singlekrystal sølv, Duelund sølv, HGC sølv, etc brugt i mine egne kabler med særdeles gode resultater og til set i sammenhængen rimelige priser Bare jeg nu ikke får tændt ild nogen steder

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 26 August 2015 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Kan bekræfte at det er det kabel, der er linket til.

Er også selv lidt loren ved det her - virker noget tarveligt. Ikke blot over for kabelfabrikanter, men også dem der laver dyre ure, tasker og meget andet.

Det er korrekt, at højttalerkablerne skiller sig ud fra de originale ved at være runde. Men er man selv lidt fingerfærdig sælges de enkelte ledere også for ca. 5$ pr. meter.

Det er forholdsvis nemt at se forskel på kopier og originaler. Originalerne fra NO kommer i en solid kasse med påført serienummer. Selve kabler har så også anført det pågældende serienummer. Der er ikke nogen numre på kopierne!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 26 August 2015 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt følge tanken om at i kinesernes forsøg på at lave en vellignende kopi af et så dyrt produkt, har de alligevel skabt et fornuftigt produkt, der i sin egen prisklasse måske er ret godt.

Kunne de så bare lave det samme, men uden de falske mærker...



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 26 August 2015 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Kan bekræfte at det er det kabel, der er linket til.

Er også selv lidt loren ved det her - virker noget tarveligt. Ikke blot over for kabelfabrikanter, men også dem der laver dyre ure, tasker og meget andet.

Det er korrekt, at højttalerkablerne skiller sig ud fra de originale ved at være runde. Men er man selv lidt fingerfærdig sælges de enkelte ledere også for ca. 5$ pr. meter.

Det er forholdsvis nemt at se forskel på kopier og originaler. Originalerne fra NO kommer i en solid kasse med påført serienummer. Selve kabler har så også anført det pågældende serienummer. Der er ikke nogen numre på kopierne!



Det kan egentlig godt undre mig, at de "rigtige" fabrikanter ikke kommer efter de salgssteder der HELT ÅBENLYST handler med fakes. Helt ned til emballage og krympeflex med firmanavn og det hele....

På den anden side er originalerne ofte så overprissat, at dette nærmest i sig selv burde være kriminelt..! ��

MVH.
Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 26 August 2015 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Det kedelige i sagen er det med navngivningen. Jeg tror at vi alle vil reagere, hvis det var naboen/kollegaen der begyndte at gå rundt og tage æren for ens arbejde.
Men nu er de stakkels kinesere jo underlagt stærke holdninger - bare tænk, hvor ofte profeter her inde ved, at alt fra Kina er kineserl**t og spild af penge. Så havde de brugt deres eget navn ala zinzangdims, så var der nok en del der ikke ville købe produktet - og rigtig interessant er det, hvis kablet til 1600 spiller op med et som har været prissat til 30000.
Det er ikke helt ukendt i vores hifi verden, at der dukker produkter op, hvor pris/ydelse er en helt anden end forventet - og det gælder begge veje.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 26 August 2015 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er da helt enig i at nogle kabler virker voldsomt over-prissat, men sådan er det jo med så meget. Jeg synes essensen her må være at der drives plat på andres (i nogle øjnes, i andres ikke) gode ry. Hvis de da bare ville undlade at foregøgle at være Nordost e.l., så er det for mig helt i orden at de laver en - tilnærmelsesvis - tro kopi.

Og jeg kan godt forstå en interesse i at se om det så også holder vand, helt eller blot tæt på, men at købe sådanne produkter er at støtte sådanne produkter, og de folk der står bag. De er sikkert allerede ved at planlægge hvad de kan platte næste gang, og næste gang derefter. At nogen kan se at de ikke er ægte betyder ikke at der ikke er andre der vil forsøge at snyde sig til en fortjeneste, for med den kræmmer-stil de fleste lægger for dagen kan et tilsyneladende godt tilbud være så godt at det er svært at modstå ("ja, originalkassen og kvitteringen forsvandt desværre i en flytning, derfor den lave pris").

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 26 August 2015 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Min opfattelse af Kina kabler er blandet, de deler sig lidt i to lejre, har bl.a. Haft Audioquest kopi kabler fra Kina, det eneste disse kabler har til fælles med originalerne er det ydre, så snar frakken puldes af så er hverken isolering, copper og tykkelse på leder ens med originalen, lydmæssigt er de ikke noget at juble over.

Så er der den anden lejer, kine fabrikater der laver deres egne kabler og ikke forsøger at lave en kopi af et andet fabrikat, der kan det sagtens lade sig gøre at finde gode kabler til små penge, men igen er der også dem der bare forsøger at lave et pænt ydre uden ydelsen følger med. Personlig er jeg stoppet med at købe de Kina kabler, for man ved aldrig helt hvad man får, men man kan jo være heldig



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 26 August 2015 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

janils !

Spændene, men kunne du ikke fortælle hvilken
DAC og forforstærker kablet er tilkoblet til?

Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 26 August 2015 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jo, ingen problemer der.
Det er en EMM LABS DAC2X og min forforstærker er en Accuphase C2400. Kablet skal også prøves fra min Accuphase C27 RIAA, hvor der p.t sidder et balanceret Mundorf silver gold med silkeisolering.

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 31 August 2015 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Godt nok ikke et Kopi Kabel, men siger måske lidt om hvorfor kopikabler kan lyde lige så godt som den rigtige vare.

Transparent XL SS er et hammer dyrt kabel og det er jo nok de færreste der "tør" gøre som ham her. Bruge en hammer og
skruetrækker og brække kassen op (som jo tydeligt er lavet så den IKKE skal kunne åbnes).



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 31 August 2015 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

@Pierre
Det er jo spændende med en spole i signalvejen incl. reduceret ledertykkelse og klatlodninger
Og det er jo ikke ligefrem et billigt kabel vi taler om her, 9800 $ for et 2 metersæt.
Der er faktisk mere fra den kant



Endnu et mesterværk til 4800 $, bemærk den fine blå "no name" elektroniklyt, der er loddet til skærmen i boksen og det fine loddearbejde
Den slags afsløringer kan man finde masser af rundt omkring på nettet, men det afholder nu ikke folk fra at investere nationale formuer i kabler/tilbehør af enhver art, bare de er toptestet i de anerkendte blade og fora og man dermed kan forsvare sit dyrt indkøbte makværk, med passende dokumentation og lukke diskussionen om "Kejserens nye klæder"
Man kunne få den fæle tanke at mange af topkabel producenterne får fremstillet deres kabler og tilbehør i Kina, men ikke vil kendes ved fremstillingslandet, da de fede dækningsbidrag på produktet gør at " Omerta " er vejen til gode profitter og omtaler i de rigtige fora, eller ?





__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes