Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 21:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: På med vinylen 7 1/2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 05 August 2015 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Fin artikel/test

En enkelt bemærkning: Du skriver, at et tonearmsrør af kulfiber, hvor et kulfiberrør med mindre diameter er brugt som indvendig afstivning af et kulfiberrør med større diameter, ikke er set før.

Det er ikke korrekt. Nottingham Analogue brugte for mange år siden lige præcis det konstruktionsprincip i en periode i deres største Paragon tangentialarm. Og jeg ved, hvad jeg taler om, for jeg har selv nogle eksemplarer af slagsen.

Dermed ikke sagt, at Acoustic Signature har "planket" idéen fra NAS - i og med, at Paragonarmene blev produceret i ganske få eksemplarer og på ingen måde blev et produkt med "mass appeal", så aner Acoustic Signature sandsynligvis ikke, at NAS har overhalet dem med ca. 20 år
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 05 August 2015 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har måske ikke formuleret det præcist nok i teksten, men det er rettet nu.

Det specielle ved TA-1000's armrør er, at det ikke bare er et "to-lags" kulfiberrør. Det inderste rør i TA-1000 er væsentlig mindre i diameter end det ydre. Det inderste rør "svæver" ved hjælp af tre langsgående stykker kulfiber, som centrerer det inderste rør. Deri ligger det nye...

Jeg prøvede at finde et billede, men det kan ses her på Acoustic Signature's hjemmeside:

http://www.acoustic-signature.com/index.php?article_id=59&am p;am p;clang=1



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 06 August 2015 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Aha - det kunne jeg jo også selv have researchet noget bedre

Ja, det må være en nyskabelse - formen er tydeligvis en helt anden end den, der sædvanligvis benyttes under fremstillingen af pultruderet kulfiber. Jeg er ikke ekspert i fremstilling af pultruderet kulfiber, men vil tro, at røret kan fremstillet i et stykke? Andre må på banen for at få det af- eller bekræftet.

Jeg vil så tillade mig at være en smule skeptisk over for Acoustic Signatures postulat. Jeg tænker umiddelbart, at stivheden selvfølgelig må være bedre, men de derved fremkomne hulrum (3 stk.) giver vel samtidig også en risiko for at resonanser kan forstærkes?

NAS forsøgte i hvert fald at imødegå problematikken ved at benytte en bitumenlignende lim, der aldrig tørrer helt ud, til sammenlimning af det ydre og indre rør for netop at skabe en sandwichstruktur, der kan dæmpe/bryde resonanser.

Nå, det er ren og skær spekulation fra min side, om det ene eller det andet er bedre. Jeg er sikker på, at Acoustic Signature har lyttetestet og eksperimenteret med et utal af materialer og materialekombinationer, inden de valgte det i deres ører mest vellydende
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 06 August 2015 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Der er altid kompromisser... uanset konstruktion. Idéen med det "dobbelte" armrør i forskellig størrelse er, at de dæmper hinandens resonanser, uden at flytte dem frekvensmæssigt.

Når man dæmper en resonans, så skal energien altid omsættes. Og det sker enten ved at man flytter ressonans-frekvensen, eller omsætter energien til varme i stedet.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes