Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 07:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brugt 10.000,-? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Nuværende anlæg:
Luxman L540 forstærker, KEF LS50 højttalere, Sony X707ES cd-afspiller.
Pladespiller: Thorens TD318MkI, Audio Technika AT95E pickup.

Lyden fra CD er for mig klart overlegen på alle måder.
Jeg er på begynder niveau hvad vinyl angår, men synes det kunne være spændende at se hvor meget jeg kan få ud af det.

HVIS jeg nu skal op i niveau på LP-lyd, hvor skal jeg så sætte ind? Nyt værk, bedre pick-up eller begge dele?
Jeg har fornemmelsen af at det bliver dyrt hvis jeg skal op på niveau med min X707 CD-afspiller. Eller rettere... Jeg tror man skal lade være med at
sammenligne direkte, for LP og CD-lyd vil vel altid være 2 forskellige størrelser??

Men altså: Jeg vil gerne smide 10-12.000 efter det (brugt køb).

Med risiko for at bevæge mig ind i en religiøs diskussion: Hvad kunne være en fornuftig pladespiller / pickup kombination at kigge efter, som virkelig
kan få max ud af rillerne inden for budgettet..?

Bjørn
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2151
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg formoder du bruger den interne RIAA i din forstærker. Derfor vil jeg mene du skal have en bedre pick up.

Jeg har selv været i samme situation. Jeg havde en Denon dp 47f, med en gammel orthofon MC1. Den skiftede jeg til en Grado Prestige
gold, som jeg blev anbefalet. (koster ca. 2k i Tapeconnection) Jeg prøve lyttede også en Orthofon 2M Blue, og den var også god men ikke
så god som Gradoen.

Det betød et løft i lydkvaliteten til et helt andet niveau, og nu lyder vinyl lige så godt som CDer. Derfor var det måske en ide at finde en
pick up efter din smag, og så starte med at skifte den og så måske på et senere tidspunkt skifte mere. Du kan så også bruge den nye pick
up sammen med evt. nykøb.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

http://tapeconnection.dk/product/musical-fidelity-m1vinl-453 2/

http://www.audiocompagniet.dk/shop/default-web/analogt/pick- up/nagaoka-mp-300/c-23/c-89/p-982

Smid dette på/efter din Thorens, så er du et væsentligt skridt nærmere. Tag det evt. i små etapper. Hvis du prøver at konkurrere med CD-lyd indenfor dit budget ved både at skifte grammo, arm, pickup og riaa på en gang, bliver det svært at få en reel forbedring. Du kunne prøve bare at starte med picup´en. AT-95 er en fin pickup TIL PRISEN, men husk, at for 300 kr. vokser træerne altså ikke ind i himlen.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg bruger den interne RIAA i Luxman'en, som efter sigende skulle være ret god.
Dvs. at i det nuværende setup vil en bedre pickup udgøre den største lydforbedring, mens værket kommer derefter?
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Overså lige din Luxman. Den har en udmærket riaa, så mit råd står stadig m.h.t. bare at skifte pickup´en i første omgang.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Boydk,
Interessant. det siger nærmest sig selv at en pickup til 4500 kr. bør lyde bedre end en pu til 300 kr.
Hvordan forholder det sig med pladespiller værk/arm? Lad os nu sige at jeg har investeret i pickup'en, vil jeg så kunne hente meget mere endnu med
en bedre pladespiller, eller vil denne udskiftning blive kostbar i forhold til den lydforbedring, man kan få?
Eller sagt med andre ord: hvor meget betyder arm/værk for lyden når vi er i prisklassen 10K?
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Jeg vil synes, at arm/værk til 10.000,- da vil gi´ en forbedring i forhold til din Thorens (der ikke er en dårlig grammofon). Det ku´ jo være, at du blev så glad efter at have skiftet pickup´en, at det var alt rigeligt for dig. Det er et spørgsmål om personlig preference, der kan man ikke råde, du må ud og lytte. Men synes at MP-200 er en fremragende pickup, MP-300 endnu bedre, hvorimod MP-500 (deres flagskib) bliver lige en anelse for slank og analytisk. Men som sagt, det er hvad mine ører siger mig. Vi hører jo alle forskelligt

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Tak for input. Jeg vil prøve at smide en god pickup på, i den klasse du henviser til. Så må vi se hvad det bringer mig til.
Men jeg mener også at have læst at Thorens TD318 er en udmærket midrange pladespiller, og upgrade starter med pickup'en.
Så må jeg til at sætte mig ind i hvordan man skifter en pickup!
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Eller få en til at hjælpe dig, der har prøvet det før

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hjælp kan du få her, har alt tænkeligt grej til det og monteret et utal af pick up'er. Bor i Vejle...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Bjørns skrev:
Tak for input. Jeg vil prøve at smide en god pickup på, i den klasse du henviser til. Så må vi se hvad det bringer mig til.
Men jeg mener også at have læst at Thorens TD318 er en udmærket midrange pladespiller, og upgrade starter med pickup'en.
Så må jeg til at sætte mig ind i hvordan man skifter en pickup!



hej hvis du har brugt for at lytte til noget er du velkommen til at komme forbi, jeg var selv en tur forbi boydk og lytte ( og jeg takker  godt oplevelse ) forskellen er bare jeg har valgt at droppe min pladespiller helt

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Super fedt med al den hjælpsomhed. Jeg har nul erfaring med pladespillere og pickup montering, og det vil selvfølgelig være vigtigt for mig at en
pickup monteres og justeres ind lige som den skal, så det vil jeg helt sikkert søge noget hjælp til.
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:

hej hvis du har brugt for at lytte til noget er du velkommen til at komme forbi, jeg var selv en tur forbi boydk og lytte ( og jeg takker for god oplevelse ) 


Sjovt nok Kenneth, så har jeg aldrig helt forstået, hvad der gik galt hos dig. (det sku´ da lige være den dér med at købe brugt vinyl fordi det er brugt, og så senere finde ud af at du ikke kunne li´ musikken). Det var i hvert fald sådan, jeg forstod din beskrivelse.
Og selvfølgelig til Bjørns også: Hvis dine "gåstylter" skulle forvilde sig rundt i Århus´s gader på et tidspunkt, er der da plads til et lyt hér også. Til forskel fra lille_smed, få´s der ikke noget med herfra

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 07 Juli 2015 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Du har en pladespiller, der er ganske fin, og en forstærker med indbygget riaa, så langt så godt... Du kan købe en pick up og selv fjolle rundt med
den, eller købe den ved en forhandler, som er behjælpelig med at montere den, og dette kunne gøres mens du kigger ham over skulderen
Den riaa som Lille smed reklamerer for er absolut anbefalelsesværdig... Men ikke nødvendig for dig, endnu....
Nu da denne interesse er ved at være vakt i dig, og 10000 kr er klar på affyringsrampen... Så træk vejret en gang til, køb en pick up hos en
forhandler, ikke den dyreste men en god billigere en, således at hvis du fortryder, jep det kan ske... Så er du ikke helt blanket af Og bliver du
endnu mere hooked op på dette vinyl pjat (ironi kan forekomme) så er der penge til at opgradere for...

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 07 Juli 2015 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Hej Struktøren.
Tak for rådet. Jeg er helt med! Kan man nøjes med en mindre investering, så gør man naturligvis det.
Det jeg har fået ud af denne tråd er at min Thorens sagtens kan være med et stykke af vejen (og med stor sandsynlighed så langt som jeg kan
forstille mig). En anden pladespiller vil snarere blive købt af æstetiske grunde, så den også pynter lidt i stuen, mere end jeg synes Thorens'en gør.

Luxman'ens indbyggede RIAA er sikkert helt fin til selv ret dyre pickup'er, så en extern riaa har jeg ikke brug for.
Men pickup'en kan sikkert med fordel skiftes til en noget bedre model, så det skal prøves.

Pickup'er er sikkert en verden for sig, og man kan jo kkke sådan prøve dem og returnere igen. Derfor må jeg på research, og finde en pickup der får
det bedste ud af rillerne.

Så der starter jeg. Ikke nødvendigvis for bare at give en masse penge ud, men for at finde en pickup der er god nok til at den bliver siddende, så jeg
ikke skal ud og forbedre lige med det samme.





Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 07 Juli 2015 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Her har du mulighed for at bruge nettet... Søg på din pladespiller og hvilken pick up andre har anbefalet, men kun som rettesnor.... Enkelte
forhandlere har du mulighed for at prøve pick upper ved, tag kontakt til dem når du er mere oplyst om hvilke mærker der i dine øj... Øh ører, kunne
være interessante
God jagt.
Du bor i Sønderjylland, her er der Audiocompagniet og Hifi store... ( Kolding er den gamle grænse by)
Mvh Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 07 Juli 2015 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Av for den... Morgensøvnen er ikke helt ude af de trætte øjne... Audiocompagniet er jo på Fyn... Jeg mente AV Connection i Sønderborg....
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 07 Juli 2015 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Prøv en Grado pick up til din pladespiller... Kontakt HiFi-store, mener han har lidt af det jeg skrev om tidligere... Netop mulighed for hjælp til pick up... Og et par tusinde eller 3 så går man sgu ikke helt Skævt i byen
Over and out...
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 07 Juli 2015 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil starte med at opgradere din pick-up, så vil jeg anbefale dig at give denne et lyt også:

Ortofon 2M Black

http://www.needledoctor.com/Ortofon-2M-Black-Phono-Cartridge



__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 07 Juli 2015 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Og det er så lige så kedeligt, ar det ikke er pengene værd. Kedligt, utroligt præcist og ingen umiddelbare fejl. Der er bare ingen "sjæl"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes