Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 14:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: JBL og Harman Kardon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 01 April 2015 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Nogle gange kan man være heldig, eller det modsatte.. Lige nu er jeg i tvivl... Jeg er kommet i besiddelse af en overraskende mængde udstyr fra JBL og Harmon Kardon. Alt sammen af ældre dato.

Det er sådan, at jeg kender et ægtepar i New York, som efter en del (læs: mange) år har besluttet at vende tilbage til Danmark. De er bekendt med min interesse for interessant hifi-udstyr. Derfor har de løbende holdt øje med, om der kunne være noget i USA som jeg måske kunne være interesseret i. Og selvfølgelig helst noget som ikke koster noget særligt.

I deres transportcontainer til Danmark var der ca. 10 kvm. til overs, og derfor sagde ægteparret ja til at medbringe noget som kunne have min interesse. Det var selvfølgelig lidt af en satsning, men de faldt over et dødsbo (fra en god bekendt) i Connecticut som indeholdt en del "musikudstyr". Det købte det hele for 500 $. Og satsede på at det kunne falde i min interesse.

Og det er såmænd 'problemet' idet det fylder helt vildt meget hos mig. Og sikkert en smule mere end de nævnte 10 kvm. i shipping-containeren... Da jeg fik orienteret mig om, hvad der var i containeren til mig blev jeg klar over, at jeg nok ikke kunne klare mig med bagagerummet i bilen...som endda er en stationcar!

Faktisk gik det så 'galt' at jeg måtte hyre en 3x34 med to mand! Så, det kom til at koste lidt over 4000 kroner at få fragtet 'varerne' hjem i kælderen. Og containeren var kun til 'rådighed' i ca. 10 timer, så der skulle tages en hurtig beslutning.

Nu er det hele stillet op i div. kasser/emballage, og det fylder nærmest hele kælderen (som nu heller ikke er særligt stor). I alt står der nu 13 store kartoner + ca. 1000 LP'er i flyttekasser. Nogle af kartonerne er helt vildt store. Inde i disse kartoner er der ca. følgende:

Et sæt kasser med (dele til) en JBL Paragon (3 stk)! De to af dem er nærmest ikke til at rokke. Hurra for 3x34! Disse kasser har akdrig været åbnet. Jeg tror slet ikke at jeg vil åbne de kasser i første omgang...

Fordi... Der er endnu et sæt Paragon! Originalemballagen er også hér til stede, men man kan se, at indholdet har været ude. Og der er yderligere foret med en hel del gamle aviser. Jeg kan se på avisstumperne at de er fra '76, så det er nok på det tidspunkt at højttaleren er blevet pakket ned. Man kan se på emballagen, på dette sæt, at de er produceret i 1973. Det andet sæt, som er i helt ubrudt emballage, er produceret i 1968. Til den ældste højttaler er der to ekstra kasser (udover de tre) med nogle labels hvor der står (citat): "Ext.Cross_adj. Specially made for BM, Conn." Jeg gætter på, at det må være eksterne delefiltre til højttaleren. Det har jeg godt nok aldrig tidligere hørt om. Måske er de simpelthen lavet specielt til den tidligere ejer (BM) Burt Mann. Hvordan de evt. skal tilsluttes må jeg se nærmere på senere. Forhåbentlig ligger der noget information i nogle af kasserne. I det hele taget er jeg ikke meget for at åbne de kasser der endnu er forseglede fra fabrikken. Hvis de evt. senere skal sælges, er det vel en fordel at kasserne er uåbnede? Jeg tror ikke, at begge (sæt) højttalere har helt samme træfinish. På den ældste model fra 1968 står der (på kartonerne) "Walnut/Cherry bespoke" og på dem fra 1973 står der bare "Walnut". Men jeg har ikke åbnet den plomberede emballage på 68-modellen for at se den eventuelle forskel.

Det er i hvert fald helt klart, at jeg ikke kan få plads til to JBL Paragon i stuen. Eller næsten klart! Det er en fascinerende tanke, at have hele to sæt af disse gamle klenodier stående. Personligt har jeg ikke hørt en Paragon siden 1974, men husker dog stadig, at det virkelig var en ganske særlig oplevelse.

Ulempen er, at delene er usandsynligt tunge. Og selve højttaleren skal 'samles på midten' og have den, ligeledes tunge, buede plade monteret. Det virker lidt uoverskueligt, og jeg er egentlig ikke sikker på, at fruen i huset mener at en Paragon er et smukt møbel. Og måske to af dem?! Nu må vi se...

Udover de meget store kasser med højttalerdele, er der også fem kasser med nogle forstærkere fra Harman Kardon. To kasser, som har været åbnet, indeholder hver en Harman Kardon Citation 12. Det er nogle ret flotte effektforstærkere, som er lidt specielle ved, at de ikke har et egentligt (lukket) kabinet. Køleribberne sidder udvendig, og tilslutningerne til højttalerne sidder sådan set på forsiden! Der er yderligere to plomberede kasser, hvor der også står Citation 12 (Twelve) på. Jeg går ud fra, at der er to tilsvarende forstærkere i disse kasser. Jeg har ikke afprøvet nogen af forstærkerne, da jeg er i tvivl om hvorvidt det er klogest at starte dem "langsomt" op med en regulérbar strømforsyning?

Den sidste kasse indeholder en forforstærker fra Harman Kardon som hedder "Citation Seventeen". Den er lidt anderledes, idet den har har en slags equalizer på fronten. Det passer måske meget godt til et apparat fra 70'erne. Det er en ganske flot forstærker synes jeg. Den virker indbydende på en måde.

Så...nu er mit 'problem' om jeg skal beholde disse temmelig gamle højttalere og forstærkere eller om jeg skal prøve at sælge noget af det, til nogen der har god plads. Måske er det en bedre idé at skrue selve højttalerenhederne ud af kabinetterne og sælge dem løst? Der er jo ikke mange, der har plads til den slags højttalermøbler. Om forstærkerne bare virker, når man sætter strøm til, véd jeg ikke. Men de to Citation 12 som aldrig har været sat til lysnettet burde vel være som nye...selv i dag? Medmindre elektrolytter kan tørre ud, selvom der ikke er strøm på. Er der nogen hér der véd det?

Og jo! Det er 110/115V-udgaver af forstærkerne. Men man kan ikke komme til at gøre noget forkert, da lysnetledningerne (heldigvis!) ikke passer i vores stik. Jeg vil ankaffe mig en omformer én af dagene. Jeg er ganske spændt på hvordan forstærkerne fra Harman Kardon egentlig lyder.

Som jeg skrev i indledningen, véd jeg ikke rigtig om jeg er heldig eller "uheldig". Da jeg sandsynligvis ikke kan bruge alle disse apparater selv (og bestemt ikke begge højttalere!) kunne det være nyttigt med nogle tips til hvordan jeg (evt.) får nogle af tingene ekspederet videre til nogen som forstår at sætte pris på gammel udstyr fra USA. Sandsynligvis er lyden slet ikke tidssvarende i forhold til hvad vi er vant til i disse tider, men der er nu alligevel en særlig aura over det gamle udstyr.

Noget af det bør jeg vel kunne sælge til interesserede. Trods alt har jeg haft en udgift på ca. 7000 kroner for det hele. Og de penge vil jeg naturligvis prøve at "få hjem" igen. Alle gode bud på hvordan man bedst håndterer en samling "Americana" som ovenstående, vil blive modtaget med glæde.

På forhånd tak...

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 01 April 2015 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tjekkede li for sjov skyld servicemanualen for Citation twelve på HiFi Engine, da jeg ku huske at min egen Citation 16 kunne køre både 120 og
230V~. Det ser ud til at din Citation twelve også kan køre 120 og 230V~ - men du skal sikkert have låget af den for at stille det om. Hvis du har
mulighed for det, så vil det være en ide at starte amp'en stille op med en vario trafo - da nogle af lytterne godt kan være tøret ud. Min egen Citation
16 kørte med de originale lytter fra 1976 til 2012 - de virkede stadigt, men trængte kraftigt til at blive skiftet ud :-)
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 01 April 2015 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej Niels

Vi vil se billeder he he -

MVH
Jan



__________________
Air Bearing Rules
Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 02 April 2015 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Det var stadig 1. April da det blev skrevet.
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Dissing2
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Marts 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 02 April 2015 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke jeg tager fejl skulle Nilau også modtage en JBL Paragonsidste år den 1. April
Til top Vis Dissing2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dissing2
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 02 April 2015 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Ja ret usædvanligt for en person der normalt er ret knotten - foråret må være på vej!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 April 2015 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Ja, så fandt jeg også li ud af hvad prisniveauet var på sådant en fætter
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 02 April 2015 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Sikken en fantasi Nilau lægger for dagen. Er der nogen der kender noget til hans evt. øvrige forfatterskab?
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 03 April 2015 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau,

Super, at du langt om længe har fået lidt grej hjem som, tror jeg, kan opfylde dine behov helt hen til slut marts næste år.
Paragon skal efter sigende spille formidabelt i stakket parallelkobling, jo flere Paragon ovenpå den ældste des bedre, - men
husk, den ældste skal stå nederst da den har bedre ben, bedre afstivet i undervognen om du vil.

Ps. Hvad laver du ellers

Mvh/Mik112
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes