Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 08:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Diy eller købe nye? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Det lader til at mine Klipsch højtalere er ved at være solgt, og jeg går nu og fundere over hvad der så skal ske.
Jeg vil selvfølgelig gerne have mest for pengene, og derfor er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge at satse på. Jeg overvejer kraftigt at forsøge
mig med selv byggede højtalere, både fordi at jeg netop skulle få meget for pengene men også fordi det virker til at være en spændende
udfordring. Jeg har kigget en del på de kit man kan købe ved www.frequence.dk, for at starte med noget let og ikke kaste mig ud i noget
uoverkommelig. Jeg er jo trods alt nybegynder.

Alternativerne er at købe et nyt sæt eller købe brugt. Jeg er på åben for begge dele, men tvivler på at jeg kan få så meget for pengene ved at
købe nyt.

Fakta om mine forhold og det jeg søger:

- Rummet størrelse er 16 m2, og rimelig lav lofthøjde på 1.95m
- For mig betyder et vildefineret lydbillede meget, mere end en total flad frekvenskurve.
- Jeg tænker selv en mindre gulv højtaler eller en kraftig stander højtaler eventuelt med sub tilføjet senere.
- Højtalerne vil blive trukket af min Primare I22 forstærker og så med tiden håber jeg på at koble en god effektforstærker på.
- Budget: Maksimum 10-15.000kr, og MEGET gerne mindre!

Hvor ville I lede hvis I skulle forsøge at få bedst lydbillede for pengene? DIY eller brugt markedet?
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hov glemte lige at fortælle hvorfor jeg har valgt at sælge mine Klipsch:

Klipsch'ne kan spille rigtig højt og levere kæmpe mængder af bas. Det var det jeg gik efter da jeg købte dem, men nu er jeg blevet klar over at jeg
søger noget andet, så derfor vil jeg gerne skifte de højt-spillende egenskaber ud med noget der er mere raffineret, præcis og klart i lydbilledet.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Ingen input omkring selvbyg mod brugt markedet? Troede egentlig der var en del herinde der var selvbyggere?
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Hej Wega

Rolig, der er kun gået 24 timer - og det er weekend. Nogle forum aktive folk vil først se dit indlæg i morgen, når det er hverdag igen.

Med udgangspunkt i det du skriver kan jeg anbefale at du prøver at bygge nogle højttalere. Man bliver nogle erfaringer rigere, som er vanskelig at gøre op i penge + afhængigt af hvad du gør kan du ende med nogle højttalere, hvor du har fået mere for pengene end hvis du havde købt et nyt sæt færdig-højttalere. Når jeg formulerer dette lidt upræcist skyldes det at det kræver en vis mængde viden at bygge noget fra bunden ... men hvis du prøver et kit, så er risikoen meget mindre.

Mht. kit er der flere distributører i Danmark som tilbyder færdige kits. Desuden kan du finde inspiration på f.eks. Troels Gravesens hjemmeside.

Endelig kan jeg tippe at du er velkommen til at spørge her i forumet på hifi4all - og jeg er sikker på at hvis bare du er lidt tålmodig, vil der være nogen som kan hjælpe dig. Alternativt er der jo også http://www.speakerbuilder.dk/

Mvh,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  


hej 

 jeg vil sige der er for og imod det med at bygge noget selv,, det man skal gøre op med dig selv, er om man er omhyggelig nok til at få lavet kabinettet , ordenlig   og kan lave det som, man selv kan holde ud at se på det..



vil man springe ud i det .. så syntes jeg man skal vælge et bygge sæt som virkelig kan være med de dyre drenge, ellers syntes jeg kan lige så godt bare kan købe sig et sæt..

 disse sæt kan være et bud

http://www.troelsgravesen.dk/Ekta.htm

http://www.troelsgravesen.dk/ektagrande.htm




__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 02 Marts 2015 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Claus: Mange tak for dig indlæg. Det var ikke så meget pga utålmodighed at jeg skrev igen, nærmere fordi jeg var usikker på om mit budskab blev
opfattet korrekt.
Jeg har også tænkt meget over det med hvor meget viden det kræver at lave højtaleren helt fra bunden, og er nok kommet frem til at det som
minimum skal være en afprøvet højtaler hvor jeg kan få opskriften af andre. Meget lig dem Troels Gravesen har på hans hjemmeside. Så at lave
dem helt fra bunden med udregning af kabinet størrelse osv tror jeg er for stor en mundfuld set i forhold til den ret begrænset mængde viden jeg
har nu.

Lille_smed: Jeg er rimelig perfektionistisk så jeg tror jeg vil kunne få det lavet ret præcist, og rammer jeg ikke rigtigt første gang så må jeg jo prøve
igen. Og jeg vil meget hellere ofre lidt på udseendet hvis det gør at jeg kan få råd til meget bedre lyd.
Det er nogle spændende bud du kommer med, og jeg kan godt følge dig i at hvis jeg skal i gang, så kan jeg lige så godt gå hele vejen. Jeg tænker
bare at det er en rimelig avanceret konstruktion at kaste sig ud i som nybegynder, og at de godt 17.000kr for delene alene koster, allerede er over
mit budget. Men spændende ser det i al fald ud...
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 02 Marts 2015 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har gennem tiden prøvet mig med DIY, og jeg må indrømme.....hver gang er jeg blevet frygteligt skuffet.
Hvis jeg overhovedet idag skulle overveje et DIY projekt, ville jeg kun gøre hvis det var muligt at LYTTE til selv samme konstruktion inden jeg
startede med dyre indkøb af enheder og filtre.

Jeg ville kun købe et KIT hvis jeg kunne lytte til en demo først. Med fare for at lyde gammelklog Gandalf agtig, men hold nu op hvor højttalere
lyder forskelligt. Det er jo sindsygt så mange lyd-retninger som findes. Og dertil skal du huske rummet akustik og type af lydkilde. Alle mine DIY
forsøg har skuffet, netop fordi jeg ikke hørte en demo først.

Så jeg ville vælge Kit DIY eller helt nye.

Blot min mening.
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky
 
Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 02 Marts 2015 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa,
personligt ville jeg kigge brugt. Maaske et saet Avance Dana 930 - det er en rimeligt kraftig stander, den koster vaesentligt under budget (3-4500kr
brugt - nypris omkring 12k'ish.) - har tidligere haft disse med Holfi med et rigtigt godt resultat paa ca 25kvm.

Har selv et saet aeldre Avance Sig8Mk2 paa Primare, og det spiller rigtigt godt sammen imo.

/Mikael

__________________
---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
Til top Vis Jokerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jokerman
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 02 Marts 2015 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

High Sky: Super brugbart at høre noget om når folk ikke er tilfredse, mange "kommer til" at glemme når de har lavet noget som ikke er blevet
som forventet. Og så er det rigtig rart at du godt vil fortælle om det alligevel. Må jeg høre om du brugte noget som udgangspunkt, eller var det
bare helt fra start du startede?
De kit fra Frequence.dk er der mulighed for at komme ned og lytte til, hvilket jeg har tænkt mig at benytte mig af, også for at finde ud af hvor
stor forskel der er mellem deres forskellige prisklasser.


Jokerman: Spændende mærke, det har jeg ikke rigtig kigget på tidligere. Må jeg spørge hvilken Primare du spiller på? En pris på 3-4.000kr
efterlader jo lidt luft i budgettet, hvis man skulle gå yderlig op i klasse og pris, har du så noget du vil forslå der?


Jeg får i øvrigt besøg af Mads Buchardt på et tidspunkt, han vil tage et sæt af hans højtalere med som jeg kan prøve at lytte til. Så det bliver
spændende, men først om et par uger ca.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Studie4
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Marts 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 02 Marts 2015 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hej Wega
jeg kan varmt anbefale DIY, du får mere for pengene og der er mulighed for at fintune dem så de lyder i retning af det du mener er god lyd!

jeg har lige investeret i disse fra FreQuence:

http://frequence-shop.dk/hifi/25-byggesaet-stander/1235-m7-w a-s/

Jeg hørte dem inden ved besøg hos frequence, de har dog ikke alle konstruktioner stående, men torben var super venlig og meget kompetent i
vejledningen så jeg kom helt sikkert frem til et super resultat

De spiller vanvittigt godt i mine øre, men ved godt at det er meget subjektivt, så derfor lyt selv...
er du fra sjælland så send en pb så kan du evt. lytte hos mig...
Til top Vis Studie4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Studie4
 
Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 03 Marts 2015 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller paa en Primare A20 mener jeg - saa slet ikke noget kraftvaerk, og i virkeligheden maaske ogsaa lige i underkanten af hvad der ville
vaere rigtigt med mine store hoejttalere i den stue vi har nu. Men det gaar :)


__________________
---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
Til top Vis Jokerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jokerman
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 04 Marts 2015 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mod på DIY, så kom i gang - men vær bevidst om at det tar tid, hvis det skal være pænt.

Det er fedt at have lavet sine egne højttalere, og det er muligt at tweake og påvirke lyden en del. Forskellige dæmpematerialer, skrue en smule
op eller ned for diskanten osv. Det kan man også med en købehøjttaler, men man har nok større tendens til at lege med noget man selv har
strikket sammen.

Jeg købte for 6-7 år siden et sæt "Master" hos Frequence, og jeg har dem endnu, hvilket er personlig rekord

I min tidligere bolig forlængede jeg basrefleksrørene for at komme udenom et basboom i min l**testue. Det virkede fint (.. eller - det blev til at
leve med ..). Jeg har også eksperimenteret lidt med diskant niveau. Med nuværende forstærker og bolig, er jeg dog endt, hvor de er fuldstændig
originale.

Man er velkommen til et lyt, jeg bor ved Århus - send en PM

.... snakker vi value for money, er der nok ikke noget der slår at købe brugt.

..... og MHT Frequence, så, som jeg har skrevet før, er de super service orienterede og venlige !
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

For de penge, kan du få noget virkelig fedt på brugtmarkedet! Meld gerne tilbage når du har hørt Buchardts højttalere.

Jeg bygger selv mine højttalere, og det er en hel videnskab for sig. Og der går rigtig mange timer med at få noget der lyder nogenlunde godt.
Kabinetvalg, enheder der går godt sammen, adskillelige versioner af delefiltre osv osv. Så i første omgang vil jeg råde dig til, at bygge ud fra et
kit.

At købe højttalere på brugtmarkedet eller nye, er ganske givet en meget bedre forretning, set i lyset af de timer man bruger på at bygge selv -
En rigtig dårlig timeløn. Men fortjenesten i den anden ende, når man får bygget noget der lyder godt, den er stor.

Jeg startede ud med et KIT fra frequence, hvorefter jeg byggede et af Troels Gravesens design. Hvis jeg kunne vælge om, set i bagklogskabens
lys, så ville jeg gå efter et kit af Troels Gravesen og ikke fra Frequence. Servicen er helt i top ved Frequence, men jeg er helt overbevist om, at
Troels er bedre til at konstruere delefiltre - Hvilken er LANGT vigtigere end anvendelse af eksotiske højttaler-enheder.

Du kan også sende Troels ang hvad han vil anbefale dig indenfor dit budget.

Personligt foretrækker jeg klart at bygge i baltisk krydsfiner i forhold til MDF.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej   jeg vil sige der er for og imod det med at bygge noget selv,, det man skal gøre op med dig selv, er om man er
omhyggelig nok til at få lavet kabinettet , ordenlig   og kan lave det som, man selv kan holde ud at se på det..vil man springe ud i det .. så syntes
jeg man skal vælge et bygge sæt som virkelig kan være med de dyre drenge, ellers syntes jeg kan lige så godt bare kan købe sig et sæt..  disse
sæt kan være et bud http://www.troelsgravesen.dk/Ekta.htmhttp://www.troelsgraves en.dk/ektagrande.htm



Jeg tror ikke at Ekta er et optimalt valg, hvis du i ny og næ kan lide at spille HØJT
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

syntes nu budet ikke er helt ved siden af .. når man tænker på at  han har, Primare I22 integreret forstærker, 2x 80W, 8 ohm til at drive dem ... det sætter jo sine begrænsning...  


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
syntes nu budet ikke er helt ved siden af .. når man tænker på at  han har, Primare I22 integreret forstærker, 2x 80W, 8 ohm til
at drive dem ... det sætter jo sine begrænsning...  


80 watt til et rum på 16 kvm. burde være nok...


MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
lille_smed skrev:
syntes nu budet ikke er helt ved siden af .. når man tænker på at  han har, Primare I22 integreret
forstærker, 2x 80W, 8 ohm til
at drive dem ... det sætter jo sine begrænsning...  


80 watt til et rum på 16 kvm. burde være nok...

MVH.
Niels


Jeg synes bestemt at Ekta er en spændende højttaler, men der er grænser for hvor meget man kan presse en 18W enhed før den slår i
bund - Og det lyder ikke godt . Endvidere synes jeg ikke det er særligt fornuftigt at bruge så mange penge på enheder.

Enig med Niels
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

det er jo muligt at finde dem brugt .. det har jeg selv gjort ,.. r2904 og 12 m  til 1/3 af nypris..  så hvis man vil jeg det godt, gøres til en fornuftig pris 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 05 Marts 2015 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
det er jo muligt at finde dem brugt .. det har jeg selv gjort ,.. r2904 og 12 m  til 1/3 af nypris..  så hvis man vil jeg det godt,
gøres til en fornuftig pris 



Jeg tillader mig at citere Troels Gravesen:
"Now, can the R2604/832000 really cope with the 7000 tweeter? Indeed so. It sounds great."



Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Uller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Februar 2015
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Med det rum du har ville jeg købe et par super standerhøjttalere (DIY ) frequence har min. 3 som med sikkerhed lyder
Godt samt med fylde i den str. Rum 😘 evt. Tag et lyt (altid fornuftigt)
Ulle
Til top Vis Uller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uller
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes