Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 22:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til hård rock (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

lander skrev:

@ Miaw

Yes, ej black. Du er heldig, du har Mullards LP - "kan noget" ;-). Er det f91?



Nej der står mC1 på rørene, men det er vel nærmest det samme, er det ikke bare hvornår røret er fra?
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Nej - det er en 17mm - anode - sag. Supergodt (og dyrt) rør til det meste og kan også anbefales til det, som trådstarter efterlyser.

Læs mit link til Tube Classics længere oppe i tråden.


Vh
freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
dontomasi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

lander skrev:
Mullard (i61, Blackburn) har nok "det laveste" tyngdepunkt, lidt tilbagetrukket top, der dog er ret fin og subtil. Pæn kød på
stemmer og flot krop.

RCA Black Plates har nok lidt mere bund-punch, men også en pæn fylde a la Mullarden - lidt mere "brilliant" i toppen. I mine
ører er det et meget særligt "rock-rør" (guitarer lyder også svimlende fedt). Lidt mere "demonstrativt hifi" også.

Philips (Herleen også helst i61) har noget af varmen og fyldighed i mids - stemmer er lækre og naturtro. Lydprofilen er mere
neutralt, en anelse lysere.

Ud fra din beskrivelse af dine "problemer" ville jeg tro, en kombi er Mi61 og RCA ville sidde i skabet (går ud fra, konfigurationen
er 1 input/2 fase/drivers i Vincent).


_______________

Det lyder fint har dog ikke lige luret ud fra de 3 rør hvad der sidder i hvilken position, originalt sidder der 3 ens 12ax7a kina rør i.

Er der ingen nyere produktioner der evt kan anvendes eller overvejes: TAD, Genalex, JJ. Ellers Ei eller Valvo rør?

Til top Vis dontomasi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dontomasi
 
lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

mC1 er rigtig nok en long plate - det er både en serietypeangivelse og dermed også en implicit årsangivelse.

Det var faktisk f91, som også er en 17mm long plate, som tog over efter mC1 Blackburn (mine f91 er fra 1958).

Begge er klasserør - sjældne og meget dyre i ordentlig stand i dag. Som sagt: Du er heldig ;-)
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Ei laver ikke rør mere, så vidt jeg ved. Fabrikken blev bombet under krigen i EX-Yugoslavien - Valvo laver ikke rør mere - de stoppede i 70'erne.

Jo -måske du skulle tage en beslutning om, hvorvidt du ønsker nyproducerede rør eller NOS. Vi sidder jo alle og kævler i NOS eller bare OS

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
dontomasi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

1 sæt matched Psvane 12AX7 med 1 stk 7025 HIGHGRADE TAD Premium Selected fik jeg anbefalet af tubeampdoctor.com.
Til top Vis dontomasi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dontomasi
 
lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

dontomasi skrev:
lander skrev:
Mullard (i61, Blackburn) har nok "det laveste" tyngdepunkt, lidt tilbagetrukket top, der
dog er ret fin og subtil. Pæn kød på
stemmer og flot krop.

RCA Black Plates har nok lidt mere bund-punch, men også en pæn fylde a la Mullarden - lidt mere "brilliant" i toppen. I mine
ører er det et meget særligt "rock-rør" (guitarer lyder også svimlende fedt). Lidt mere "demonstrativt hifi" også.

Philips (Herleen også helst i61) har noget af varmen og fyldighed i mids - stemmer er lækre og naturtro. Lydprofilen er mere
neutralt, en anelse lysere.

Ud fra din beskrivelse af dine "problemer" ville jeg tro, en kombi er Mi61 og RCA ville sidde i skabet (går ud fra, konfigurationen
er 1 input/2 fase/drivers i Vincent).


_______________

Det lyder fint har dog ikke lige luret ud fra de 3 rør hvad der sidder i hvilken position, originalt sidder der 3 ens 12ax7a kina rør
i.

Er der ingen nyere produktioner der evt kan anvendes eller overvejes: TAD, Genalex, JJ. Ellers Ei eller Valvo rør?



Check op på konfigurationen - betyder en hel del, hvis du skal kombinere.

Mht. new prod, så findes der også mange - bare ikke sikker på, du kan finde den profil, du er ude efter og ej heller om rørene
så holder.

Prøv og smut forbi Allan (ABaudio) - han har pænt styr på, hvad der findes, profiler og har også mange gange noget liggende til
at prøve lidt.
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander
 
dontomasi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Det med konfigurationen har jeg lige skrevet til vincent om. Har ikke lige set et diagram over denne forstærker så er ikke helt klar over hvordan der
kunne kombineres og placeringen af de pågældne rør.
Det mest logiske ville være et matched sæt på siderne og så et af evt andet fabrikat i midten.

Det lyder fint med ABaudio, da jeg bor lige ved siden af.
Til top Vis dontomasi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dontomasi
 
lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

dontomasi skrev:
1 sæt matched Psvane 12AX7 med 1 stk 7025 HIGHGRADE TAD Premium Selected fik jeg anbefalet af
tubeampdoctor.com.


Har kun hørt et par au7 Psvane. Sorry…. men aldeles rædselsfuldt :-/ (syntes jeg).

Enig med fredmarantz - NOS og de gode råd tager dig langt.
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg siger det én gang:

Jo flere bogstaver der står på rør (de luxe - GT - special edition - super duper selected osv... ...) og hvis det er med guldskrift og cigarkasse, jo længere væk holder jeg mig.

Jeg kender ikke moderne rør, som efter min bedste opfattelse når NOS til knæene. dog har jeg personligt en smule god respekt for JJ - gode robuste rør med god tyk klang.. Men du kan nemt møde en person, som har modsatte mening - det bliver grumset, ja, det gør.

Jeg kan anbefale at købe her - det går stærkt - topkommunikation og gode priser- nemt at arbejde med. Men tag dig i agt for lydbeskrivelser og "storytelling"

Moderne kinersere og moderne russere holder jeg mig væk fra - De er for russernes vedkommende ejet af samme aktieselskab (New Sensor) - De har købt retten til mange af de fine gamle navne, men har intet andet til fælles med dem.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Og så lige linket:

https://www.banzaimusic.com/Tubes/

De gælder kun, hvis du falder for fristelsen for at købe nyproducerde rør.

Vh
freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
dontomasi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Lander og Freddy tak for konge god info!! jeg fortsætter søgningen og venter at høre fra hvad vincent selv siger til idéen om en evt kombination af
rør.

Jeg er helt med på det der med storytelling og anekdoter, det findes der masser af.
Til top Vis dontomasi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dontomasi
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

dontomasi skrev:
Newbiee2 skrev:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=286580

det er da billigt for sådan en fætter....



Det er helt sikkert billigt det er bare lige et par tusind mere end jeg lige havde planlagt
hvis jeg kan få vincenten lidt varmere med nogle andre rør så er det helt sikkert den bedste løsning


Det bare helt okay jeg syntes bare du skulle se den var der.....men nu er den sku solgt det gik hurtigt efter jeg smed anno herind i forummet....og så var det end ik min egen anno.....

Nå men håber du får gang i nogle varmer rør til vincenten.....
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
sbille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa
 
Jeg har også haft problemer med forstærkere , som er nasale og trættende ..Dårlig gengivelse af især kvindestemmer..Jeg har været hele møllen igennem , med rør forforstærkere , og en god rør integreret forstærker..Jeg nægter at tro på at tube rolling , gør tricket.
 Jeg tror helt sikkert at du skal have en anden forstærker , lidt i stil med Exposure , som jeg også har hørt..Jeg har en meget vellydende Onkyo A9755 , som kan alt det du efterlyser..
 De kommer af og til , til salg..

  mvh S
Til top Vis sbille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sbille
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu sige jeg har tilpasset lyden ret meget med tube rolling og kabel skift, selvfølgelig kan man ikke gøre et dårligt anlæg godt. Men
har man et rimeligt anlæg så er det ret meget der kan tunes.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
sbille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Miav , vi er helt enige.

 Jeg tror at hans problemer ligger i øvre mellemtone / diskant..De problemer kan så være rumforstærkede , for at gøre ondt værre..Og når man så hører HØJT musik..PYHA..
 Jeg tror ikke det kan tweekes væk , når han har haft en forstærker uden de problemer..
 Jeg brugte ALT for lang tid på mine problemer..
 Mvh S
Til top Vis sbille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sbille
 
dontomasi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg synes problemet ligger i hele lydbilledet. Denne forstærker burde virkelig kunne levere noget mere dynamik end det jeg oplever. Hele bas
billedet er også meget svagt som om den kun spiller til omkring 100hz (rent gæt, men ved mine højttalere kan spille noget dybere end det de
præsterer her). Der mangler virkelig dybde og fylde i musikken, måske er det netop derfor jeg lægger så meget mærke til særligt diskant
området da det er meget fremhævet.

Har skiftet tilbage fra Sylvania 5751 til nogle kinøjser 12AX7B, de lyder satme ikke rigtig godt meget snævert og bestemt ikke detaljeret,
nærmere grødet. Tilgengæld er diskanten mere udholdelig.

Er virkelig i tvivl om der kan rettes op på det her. Jeg tror simphelthen ikke på kabler hverken signal eller højttalerlkabler kan gøre en hørbar
forskel på dette anlæg. Måske i et system til 100k eller derover.

Jeg har læst denne artikel http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?Kat=5&id=221 &titel=Vincent+SV-226MK+II
og jeg kan ikke rigtigt genkende det der skrives med den varme lyd. Det skal dog siges at de numre der bliver nævnt i testen er ikke lige der min
musik præference ligger.

Gider personligt ikke brug min tid på tube rolling og alt muligt tweaking for at få det til at spille, jeg vil hellere høre musik end at fundere over
hvordan det kan lyde bedre.
Til top Vis dontomasi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dontomasi
 
dontomasi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jeg vil dog godt lige prøvet et par 12AX7 modeller for at se om der kan gøres noget på den front, Jeg kan høre at rørskifte har betydning ved
skifte fra sylvania til kina, men må komme an på en prøve hvor meget der kan ændres.

Jeg har kigget på lidt andre forstærkere i tilfælde af at jeg sælger min Vincent.
Hvad er holdningerne og erfaringerne med følgende modeller er interesseret i både Ny eller brugt.
Men hælder nok til noget ovre i det "varmere" lydbillede

Exposure 3010
Arcam fmj a19
Rotel 1520
Roksan Kandy K2
evt Hegel H80 el H100
Primare model?
AMC 3100 MK2
Rega Elex-R
Til top Vis dontomasi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dontomasi
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Disse spændene tråde er der alt for få af.

Har tænkt på at bi amp dine højtalere med et par stereoblokke? Det
er noget der giver varme og kontrol over en højtaler?

De forstærkere du har kig på giver ikke en forskel værd at gå efter i
min mening, og flere af dem som arcam kan du sætte en streg
henover, og vær sikker på finder du en ny med passende klang
bliver du sikkert straffet et andet sted, fordi der sidder nogen
komponenter et eller andet sted og trækker ned..
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Jeg holder mig til ,at en anden forstærker ikke lige er det første, jeg ville prøve.

Jeg ville - hvis ikke tuberolling lige er på tegnebrættet - koncentrere mig om højttalerne og det akustiske miljø.

Jeg kender ikke højttalerne og ved heller ikke hvilke mods, der er foretaget på dem - men de ses ofte (billeder fra Google) på standere. Står dine på standere? - hvor højt oppe?

I givet fald ville jeg så prøve at sænke dem - da der bliver mere bas, når du nærmer dem til gulvet. Sekundært kommer diskantstrålen længere ned - og måske passerer den under dine ører. Herved kommer du i hvert fald i retning af en mindre hård og spids lyd. Vinklingen af dine højttalere kunne også blive et emne med samme målsætning.

Jeg ved ikke, hvordan akustikken er i dit "spillerum"- men lidt tekstil - tæpper (her komemr en væg-rya virkelig til sin ret :-) - planter har normalt også gjort meget godt for at dæmpe hård lyd.

Noget så banalt som at pille lidt ved evt. tonereguleringer har i mange år været fy- fy i finere hifi-kredse, men kan dog tage toppen af lidelserne. Det KUNNE jo være, at netop en lille regulering af toppen ville være det, der skulle til - evt. kombineret med de øvrige af mine forsalg.

Jeg tror stadig ikke, at en anden forstærker til en frygtelig masse penge ville være synderligt meget mindre aggressiv end den, du har nu. I den forstærker, som du har nu, sidder der sølle 3 pre-rør, som du kan jonglere lidt med. Netop prerørene er der, hvor man primært kan høre klangmæssige lydforskelle - men alt det har vi jo været inde på.

Jeg synes, at jeg læste, at din forstærker var opgivet (om man så skal tro på det ) til at kunne producere frekvenser fra 5Hz - 50KHz nogenlunde linealret (+/- måske et par db). Dét skal altså ikke vælte toppen så meget.

Måske lidt frækt spurgt- men nu ligger det vel ikke sådan, at du tilfældigvis bare fået fokuseret på fænomenet lige pludselig - så du - med al forlov, bilder dig selv ind, at lyden er blevet anderledes på det sidste?



vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes