Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Hvorfor FM? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 15 November 2014 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

hvad er grund til at bl.a. YouSee og waoo kun udsender radio kanaler i FM og ikke ren digital format og eller i DAB format   

Det må da værre let at konstruere en kable modtager bokse med optisk digital udgang

Som der nu så modtager YouSee og waoo radio kanaler digital, som de så konverter til FM og det er jo hele ikke let at finde en FM modtager i en god kvalitet i dag, og om få år har vi slet ikke FM mere kun DAB+ da FM blive nedlagt.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 15 November 2014 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
hvad er grund til at bl.a. YouSee og waoo kun udsender radio kanaler i FM og ikke ren digital format og eller i DAB format    .


Øhmm - blander du ikke 2 forskellige distributionsformer sammen nu ?   Så vidt jeg husker er Yousee baseret på kabelnet og Waoo på fibernet


__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 15 November 2014 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Ja men slut slutresultat er det samme, ikke
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 15 November 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Ja men slut slutresultat er det samme, ikke


da kun hvis ønsket er at få et optisk signal ud.

i kabelnettet kan fm signalerne jo føres uhindret frem, hvorimod de nok skal streames i en fiberløsning - der er i min optik pænt stor forskel på kvaliteten af de 2 ting.

Og hvem siger at FM båndet overhovedet bliver nedlagt ?    Og at en god FM tuner nu også er så svær at finde som du antyder ?

selv en "relativt" billig Yamaha DT500 banker da netradio tilbage til stenalderen hvis vi skal snakke lydkvalitet

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 15 November 2014 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

FM-båndet på vej i graven med nyt medieforlig, "Folketinget netop har indgået, at der skal slukkes for FM ved udgangen af 2019".
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 15 November 2014 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
FM-båndet på vej i graven med nyt medieforlig, "Folketinget netop har indgået, at der skal slukkes for FM ved udgangen af 2019".


"........såfremt mindst halvdelen af radiolytningen medio 2018 sker på digitale platforme, eksempelvis DAB. I de 50 procent skal medregnes radiolytning i bilen."

Betingelserne bør man hæfte sig ved :)

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 9867
Sendt: 15 November 2014 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
StarTrek skrev:
FM-båndet på vej i graven med nyt medieforlig, "Folketinget netop har indgået, at der skal slukkes for FM ved udgangen af 2019".


"........såfremt mindst halvdelen af radiolytningen medio 2018 sker på digitale platforme, eksempelvis DAB. I de 50 procent skal medregnes radiolytning i bilen."

Betingelserne bør man hæfte sig ved :)
Præcis, Jan. Det nævnte jeg også i en anden tråd.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 15 November 2014 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Helt enig med Jan, lydkvaliteten er langt bedre på FM

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 15 November 2014 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Helt enig med Jan - en ordentlig tuner er til at komme i nærheden i øjeblikket.

Jeg har lige fået fat i en Audiolab 8000 T - den gør det godt med antennesignal fra luften :-) - RET GODT... :-)

MVH
Jan

__________________
Air Bearing Rules
Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 15 November 2014 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Her i hytten benytter vi stadig kun FM.

4 stk. 20 år gamle tunere fra Denon og NAD slår alt hvad jeg ellers kan finde af nye fancy streaming og DAB løsninger. Så de bliver ikke skiftet før der
ikke er andre muligheder. Jeg håber der kommer til at gå lang tid.

Ellers må jeg jo skrive til DR at jeg ikke kan tage radio i ordentlig kvalitet og som følge deraf kun vil betale halv licens
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 15 November 2014 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Det er synd at FM nedlægges og meget synd at DSR aldrig rigtig blev til noget,

Husker I NICAM, for mig en gang skrammel og jeg havde 2 video optager, den ene NICAM og den anden A2
(A2 var "mener jeg" en tysk opfindes til stereo på video")
Det var helt vildt flot lydbilled på den video med A2 når kilden var ok

Med DAB mener jeg at man har ramt ved siden af, ingen tænkte på fremtiden, f.eks. kan en DAB modtager ikke modtage et DAB+ signal dvs VBR : med andre ord vi skal smide væk og købe nyt (det er ikek forbrugeren man tænker på)
Måske er det måden man tænker på i dag, men
Man formåede da at putte farve signal ind i det oprindelige TV
Man formåede da at putte et stereo signal ind i det oprindelige FM mono signal,
osv osv i 50-60erne

Ved 'broad cast' kan jeg godt se at man er begrænset på båndbrede, men
på nettet, via det ene eller det andet system der burde det altså være muligt at sende i tip top standard som også nogle er startet på, men hvorfor dette ikke gøres muligt via DR.dk det fatter jeg så bare ikke. Hvorfor er valget i dag den laveste fællesnævner og ikke det modsatte...
wiki/FM_broadcasting

Jeg skrev om dette et andet sted i 2010, men i en blog i 2012
flacradio

Den dag man skifter til DAB++ eller DAB mkIII osv så er vi igen på smid væk og købe nyt holdet
Det her link kan åbnes i foobar radio.cesnet.cz



__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 15 November 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Fint nok at snakke om kvalitet fra radioen hvad enten det er FM,DAB eller DAB+, men så længe DR´s holdning er at lav standard er er fint nok så kan det vel enligt komme ud på et fedt hvordan signalet kommer frem.
her er hvad di svarede mig da jeg skrev en klage.

Vi har modtaget din klage over vores bitreduktion. Jeg skal prøve at svare på den.

Det er korrekt, at DR både komprimerer og bitreducerer visse af vore kanaler. Men vi gør det med fuld opmærksomhed på, hvad musikken benyttes til på de pågældende kanaler.

For at give et eksempel ville det ikke give mening at udsende ukomprimeret i fuld bitopløsning, når vi taler om P3 eller P4. Disse kanaler er en blanding af tale og musik, og størstedelen (96%) af lytterne hører radio på køkkenhøjttalere eller i bilen. Ingen af disse lokaliteter har den perfekte gengivelse, og ingen af dem kan få glæde af en høj bitopløsning. Til gengæld er P2 ikke komprimeret så voldsomt, når vi sender koncerterne fra koncertsalen eller fra andre sale. (Det er i øvrigt forbavsende få mennesker, der kan høre forskel på en CD og de 198 kBit/sek som vi sender den klassiske musik på.)

Men når vi bitreducerer, skyldes det at der ellers ikke er plads nok til rådighed for os. I en DAB-blok er der 2Mbit/sek i alt, og dem fordeler vi bedst muligt til de kanaler, vi ønsker at sende – eller som vi har pligt til at sende for andre. Vi kar desværre ikke bare bruge løs – og har heller ikke behov for det, specielt da kun få DAB-modtagere har mulighed for at modtage højere bitrater.

Modsat en del streamingtjenester eller NET-radiokanaler gør vi en del ud af at sende tingene bedst muligt over for størstedelen af lytterne og skifter bitrate efter indhold. Selv i HI-FI-klubben kan man købe modtagere til NET-baserede tjenester. Flere af disse sender med ned til 32 kBit joint stereo.

Men vil man høre musik i fuld opløsning og fuld dynamik, er der kun én løsning – og det er at gå i koncertsalen. Man kan naturligvis også købe de nye højkvalitets-CD-er eller måske blot normale CD-er, der reducerer den naturlige analoge lyd til 2MBit/sek i 24 bit opløsning – men det er ikke det, som DR ønsker eller må.

Venlig hilsen

Ole Hviid



__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 15 November 2014 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Søren:

Ja det er et sørgeligt svar. Kan så ikke lige se hvorfor vi i HFK skal blandes ind svaret for, men DR om det.

Ikke desto mindre, trods ringe udgangspunkt, så er FM signalet stadig DAB og netradio overlegent.

I England har BBC for at bringe et større antal kanaler på samme båndbredde, taget retro teknologi til sig. Man er simpelthen begynd at sende i
mono, med en bitrate på 80 kbps, på DAB nettet.

Man kan putte meget l**t ind under udsagn som vækst og udvikling, men det ændrer ikke på det faktum at det stadig er noget l**t !
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 15 November 2014 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

For dem som har interesse
Invention History: The Father of FM
Som så ofte bliver gode ting først anerkendt efter døden (Posthum)

Med Politiker kan dialog og åbenbaring ofte være som en pude kamp, de skal måske bare nusses under hagen osv





__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 16 November 2014 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Det er synd at FM nedlægges og meget synd at DSR aldrig rigtig blev til noget,

Husker I NICAM, for mig en gang skrammel og jeg havde 2 video optager, den ene NICAM og den anden A2
(A2 var "mener jeg" en tysk opfindes til stereo på video")
Det var helt vildt flot lydbilled på den video med A2 når kilden var ok


Lad os nu se om den politisk ønsketænkning bliver til noget :)

Jeg ved ikke hvorfor du har været uheldig med Nicam lyd - jeg kan ikke mindes at det har været dårligt, hverken på Dansk eller Svensk fjernsyn.

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 16 November 2014 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

2019?
Så er der 5 år til FM I god kvalitetslytning via analog tuner
DAB
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 16 November 2014 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Ja det er fem år hvor man kan måske få den god lyd fra FM, derefter er det digital lyd i mono der er så komprimere (så der kan værre så mange nummerer på radiostationers musik server) at selv normal Mp3 ville blive til en high resolution format.

Det modsvars til at man udsender tv udsendelse i sort/hvid 1:33 med mono lyd, rigtig godt komprimere på et 4K UHD-TV.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes