Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 02:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: XTZ Cinema (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 07 November 2014 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

For dem der ikke ved det, består serien på nuværende tidspunkt af LCR højttaleren M6, Tripole Surround højttaleren S5, subwooferen Sub 1x12 samt den monstrøse Sub 3x12 på billedet Der er efter sigende mere i støbeskeen såsom Sub 2x12 og Sub 1x12 Compact (trykkammer). 

Jeg var kørt lidt surt i mit System Audio 7.2 setup og var på jagt efter noget nyt. Den primære årsag til at jeg skilte mig af med mine 3x System Audio Exact var at de var basrefleks. Lyden i dem var som sådan rigtig fin, detaljeret og med god bund - sålænge man ikke spillede særligt højt, hvilket jeg gør når vi ser film. Her ligger vi typisk på -10 db i forhold til reference niveau (0db) og nogen film lytter vi til på reference niveau!!

Selv ved en crossover på 100hz så havde de en del generende port støj fra de (små) porte der er designet ind i SA Exact. Crossover på 80hz gjorde det endnu værre.. Jeg tror mere at det er meningen at SA Exact er beregnet som center højttaler til Explorer serien, end som egentlig L/R højttaler. Men det var et sidespring... 

Jeg valgte derfor at bestille 3x M6, 2xS5 samt 2x Sub 1x12 Højttalerne ankom leveret med UPS. Desværre var Sub 1x12 endnu ikke leveringsklar, så jeg modtog 3xM6 samt 2xS5.



Ved udpakning er det første man ligger mærke til hvor massive disse forholdsvis små højttalere er. De tunge, fuldstændigt lyddøde kabinnetter føles som de er i et stykke massivt mahogny. Finishen i mattsort lakering er utrolig flot. De var pakket fint ind i stofposer, skumholdere og beskyttelses pap. Derudover var der hvide stof handsker med for at undgå fedtfingre!

 

De 3 stk M6 skulle monteres direkte på væggen, og der var i højttalerne mulighed for dette via 2 stk centermonterede "nøglehuls" beslag. Jeg har mine kabler fræset ind i væggen der ender i en indmuringsdåse, så jeg kunne nøjes med at montere de medfølgende gummidutter, da jeg ikke som sådan behøvede plads til kabler baghøjttaleren, og så ellers hænge dem op på 2 skruer. XTZ sælger et "flush mount kit" der vist nok skulle give lidt yderligere afstand mellem højttaler og væg.
Det var ikke noget problem at monter L/R høttalerne, men montering af centerhøjttaler var ikke helt optimalt, da der kun er "nøglehuls" beslag til at montere højttaler vertikalt men ikke horisontalt. Det kunne dog lade sig gøre, ved at montere 2 skruer vandret, og så "slide" centerhøjttaleren på plads. Ikke helt optimalt, men ikke desto mindre så sidder den solidt fast. De 2 stk S5 surround højttalere blev monteret på samme måde som M6 L/R, så det var bare at hænge dem op på et par skruer.

De blev tilsluttet min Denon X4000, hvor jeg valgte at bruge nogle dage på at lade dem spille til inden jeg ville Audyssey kalibrere systemet. Jeg kørte derfor med Audyssey OFF. Da jeg ikke havde modtaget mine 2 stk SUB 1x12 og endnu ikke havde fået solgt mine 2 stk (helt nye) SA SubElectro200, så havde jeg dem tilsluttet i starten. Skal jeg være helt ærlig så var mit første indtryk af lyden af diskanten var alt alt for hidsig, samt at mellemtone lød indelukket. Så umiddelbart var jeg noget skufffet. Bas var heller ikke noget at råbe hurra over, men det havde jeg regnet med da de naturligt skulle rulle af ved omkring 100hz. Men jeg gik udfra at de nok bare skulle spilles lidt til, og at en senere Audyssey kalibrering vill hjælpe lidt på det.

 

De næste mange dage tændte jeg for noget musik inden jeg tog på arbejde og de fik derfor lov til at spille omkring 9 timer musik om dagen i alle 5 kanaler. Som dagene gik kunne man tydeligt høre, hvordan diskanten blev mindre hidsig og mellemtonen løsnede op, og efter omkring 10 dage var det tid til Audyssey kalibrering. Efter endt kalibrering ændrede jeg Front fra Large til Small og efter lidt forsøg endte jeg med en crossover på 90Hz på M6 og 100Hz på S5 Det er helt utroligt hvad Audyssey XT32 kan gøre ved lyden. Jeg har en stue på ca 25m2 der er fuld åbent op til køkken/alrum på ca 25m2. Der er trægulve, klinkegulve, gipslofter, vinduesarealer og som sådan ikke et ideelt lytterum. Men efter kalibrering var jeg nu rigtigt tilfreds med lyden.

Desværre var mine 3 x SA Exact blevet afhentet et par dage inden jeg modtog de nye XTZ højttalere, så jeg havde ingen mulighed for at sammenligne lyden. Men hvis jeg huskede korrekt så syntes jeg dog at lyden i Exact'erne var bedre - især når jeg lyttede til musik.

Oprindeligt havde jeg 3 stk System Audio SubElectro200 hvor jeg havde solgt de 2 der var helt nyindkøbte, så desværre har jeg kun 1 stk tilbage der dog så er tilsluttet. Jeg har prøvet alle versioner af System Audio SubElectro 200. V1 med den gamle forstærker. V2 med ny forstærker. V3 (som V2) dog med ny basenhed. Ingen af dem blev jeg rigtigt glad for - uanset om det var som trykkammer eller basrefleks. 10" bas i et 27 liter kabinet - med basrefleks giver det alt for meget portstøj til LFE. Som trykkammer går de bare slet ikke dybt nok!!

Men M6'erne bliver bare bedre og bedre jo mere de bliver bliver spillet ind..

Musik lyder nu rigtigt godt og detaljeret. Især numre som "A Place Nearby" (Lene Marlin) og "Spanish Guitar" (Toni Braxton) lyder helt utroligt detaljeret. Bas tunge numre kan jeg ikke rigtigt vurdere da jeg venter på min 2 stk Sub 1x12 skal ankomme.

Ved Bluray film er det virkeligt godt. Dialog er super skarp og klar (i starten inden diskanter var faldet lidt til ro var dialog så skarp at det blev lidt for tydeligt at lokalisere centerhøjttaleren, men det er ikke længere et issue), og L/R højttalerne kan virkeligt spille med. Og lad mig lige pointere - XTZ Cinema series kan spille højt, rigtigt højt. Trykkammer designet gør desuden at der ikke er nogen portstøj. Nu synes jeg måske at surround højttalere er lidt svære at bedømme. Men S5 surround højttalerne i dipole mode er så meget bedre end at køre med mine tidligere direct firing surround højttalere.

Så hen over en lille måneds til er jeg gået fra lidt skuffet, over tilfreds, til virkeligt tilfreds med mit køb.

Indtil videre klart et system jeg kan anbefale..



__________________

Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej
 
Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 07 November 2014 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Det er et rigtigt lækkert sæt.

Jeg var også selv skrevet op til det, faktisk siden januar, men efter leveringen blev udskudt gentagende gange så endte jeg med at springe fra og købe noget andet.

Glæder mig til at høre hvad du siger til de 1x12 subs. Dem havde jeg også bestilt. Jeg bruger i stedet de gamle 99.12 subs

Jeg havde også overvejet samme receiver, men var nervøs for at der er for lidt overarm i x4000, da højttalerne ifølge specifikationerne er temmelig krævende. Har du overvejet en effektblok?
Til top Vis Berdel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berdel
 
Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 07 November 2014 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er fint tilfreds med min X4000, så ingen effektblok. Min 2 stk SUB 1x12 kommer onsdag i næste uge

__________________

Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 07 November 2014 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

er da lidt nysgerrig...hvad koster sættet som 7.2 med to af de store sub 3x12?? nogen der har set priser herhjemme.....???

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 07 November 2014 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Der er en test af Sven Bilen i Lydogbilled.dk Testen er med den store sub.

Han er vanvittig glad for sættet.

__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 07 November 2014 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Der stod 48.000 men ved ikke om det var med den store eller lille sub

__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 07 November 2014 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

ja den har jeg godt læst.....skal bare lige finde ud af hvad sådan et sæt 7.2 med de store sub koster, da jeg mest bruger sourrounden til kocerter....og ikke film....kun få film!!!!

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
bitz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2012
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 14 December 2014 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Hvor kan man købe / høre det her hjemme eller tæt på DK ?
Til top Vis bitz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitz
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 14 December 2014 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

det er Dans radio & TV der forhandler xtz herhjemme...så det vil sige København......vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 845
Sendt: 14 December 2014 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt føre Dans desværre ikke Cinema serien, ville i hvertfald lige ringe inde og tjekke det.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 23 December 2014 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Besluttede at om-dekorere stuen, og samtidig flytte front L/R XTZ M6 længere fra hinanden. Dette for at forbedre lydbilledet og samtidig gøre
plads til et 90" projektor lærred. Tv bænken der var sat der midlertidigt er nu også væk.
Disse tiltag har hjulpet meget på lyd billedet.
Jeg kører stadig med min Denon X4000 der ingen problemer har med at drive systemet.
Kabler er desuden opgraderet til 4 mm2 da de alle træk er på ca 10 m.

XTZ Cinema er det bedste jeg nogensinde har hørt til hjemmebio. Helt utrolig klart og detaljeret og med stor, stor lyd.

Senest så jeg "THE HOBBIT: THE DESOLATION OF SMAUG".
I scenen hvor Bilbo er nede for at stjæle fra Smaug, og man hører Smaug tale er der så meget fylde og dynamik i lyden at jeg aldrig har hørt
noget lignende - meget overbevisende.
I forhold til mit gamle setup med System Audio SA Exact + SubElectro 200 er dette så meget bedre i alle henseender.
Kan klart anbefales.















Her et youtube link for at se XTZ Sub 1x12 i aktion:

Bedstemor amok i Pixar's Ratatouille

Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej
 
Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 23 December 2014 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Her er det korrekte link - måske en moderator vil være flink at rette:

Bedstemor amok i Pixar's Ratatouille
Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej
 
Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 11 Januar 2015 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
Mig bekendt føre Dans desværre ikke Cinema serien, ville i hvertfald lige ringe inde og tjekke det.


XTZ er ifølge mail jeg har modtaget fra XTZ ikke ovenud begejstret for Dans TV promovering af mærket..

Der er iøvrigt Dolby Atmos højttalere på vej til XTZ Cinema serien, så min Denon X4000 står til udskiftning.
Det bilver nok enten en Marantz SR7009 eller mere sandsynligt en Denon X5200w.
Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hvad vil et 5.2 sæt koste med subs som dine?

__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 19 Januar 2015 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et komplet XTZ Cinema 7.2 bestående af:

3 x M6
4 x S5
2 x Sub 1x12

Vejledende pris på fyndbörsen er SEK 55.630,- (DKK 44.000,-)

I en 5.2 konfig vil prisen ligge på SEK 46140,- (DKK 36.500,-)

Jeg var dog first mover og havde forudbestilt med væsentlige rabatter.

Det er dog muligt på fyndbörsen efter varekurv er fyldt og man vil checke ud, at "request quote" - altså modtage et tilbud. Dette kan anbefales!
Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej
 
Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 19 Januar 2015 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Et lydmæssigt tilsvarende produkt ville oplagt være Ken Kreisel Quattro serie, som onde tunger påstår XTZ har kopieret og kaldt "Cinema" serie!
Men efter lige så manges mening har XTZ i virkligheden forbedret Cinema series i forhold til KK Quattro...

Men her ville et 7.0 sæt (UDEN subwoofere) med 3xQ125 og 4xQ125 TriFX løbe op i små DKK 46.000,-

Dem der turde at forudbestille XTZ Cinema inden lancering fik RIGTIGT gode rabatter
Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 19 Januar 2015 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Nydeligt setup
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 19 Januar 2015 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Sneppevej skrev:
Hej

Jeg har et komplet XTZ Cinema 7.2 bestående af:

3 x M6
4 x S5
2 x Sub 1x12

Vejledende pris på fyndbörsen er SEK 55.630,- (DKK 44.000,-)

I en 5.2 konfig vil prisen ligge på SEK 46140,- (DKK 36.500,-)



Jeg var dog first mover og havde forudbestilt med væsentlige rabatter.

Det er dog muligt på fyndbörsen efter varekurv er fyldt og man vil checke ud, at "request quote" - altså modtage et tilbud. Dette
kan anbefales!


Tak, det var da lidt billigere end forventet :)

__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 20 Januar 2015 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

ning skrev:
Tak, det var da lidt billigere end forventet :)


..ja, og set i forhold til hvad det er for en kvalitet man får, er det ekstremt billigt...

Mit tidligere System Audio 7.2 med 3x Exact, 4x Saxo 8 og 2x SE200 lå vejl. på DKK 45.000,-
Prismæssigt samme niveau som XTZ Cinema...

Men XTZ Cinema er LANGT bedre kvalitet. Både samle- og lydmæssigt.

Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 21 Januar 2015 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

FEEEEED bio! Meget stilet og gennemførst til en stue!

Fedt setup!

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes