Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 06:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Smøring af leje? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

hej igen,

jeg har et lille problem med min Sonab 67S grammofon.
I forbindelse med dæmpning af pladetallerknen kom jeg til at få tørret lidt af fedtet væk fra akslen....der er stadig lidt tilbage.
Nu synes jeg at den ikke spiller optimalt, den svinger en anelse i tonerne så den kører ikke jævnt.
Spørgsmålet er om det er pga af den tynde strimmel blygummi jeg har klistret på indersiden af tallerknen som har øget vægten og derved skabt større friktion på lejet ?? der et ca en strimmel på 1 cm som er limet hele vejen rundt på det nederste af kanten på indersiden af tallerknen....eller om det er fordi at noget af fedtet blev ved et uheld tørret af i gulvtæppet...????
Problemet kom først efter et par dage efter dæmpningen ..??
hvis der skal mere fedt på hvilket skal jeg så bruge, noget som ikke er for tykt tænker jeg ??

håber at I kan hjælpe mig

hilsen Nicolai
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

He Nicolai

Jeg kender ikke ret meget til Sonab-pladespilleren, men det lyder altså meget usandsynligt, at den skulle have et fedtsmurt leje?!?

Prøv følgende, som jeg skriver ud fra en antagelse om, at lejet er oliesmurt og ikke fedtsmurt:

1: Løft lejeakslen fri af lejebrønden.
2: Aftør lejeakslen med en blød klud.
3: Rens lejebrønd med en blød klud og vatpinde. Brug under ingen omstændigheder rensebenzin eller affedtningsmidler i det hele taget!
4: Jeg vil tro, at der ligger en lejekugle i bunden af lejebrønden. Hvis du kan få den op/ud, så tjek, at den er hel og uden deformiteter.
5: "Plop" lejekuglen tilbage i lejebrønden og tjek, at den ligger i midten.
6: Hæld en teskefuld hypoid gearolie 80/90 eller 75/140 i lejebrønden.
7. Smør lejeakslen med lidt hypoid gearolie (bare brug fingrene), så hele lejeakslen er smurt.
8. Placer lejeakslen over centerbrønden og lad langsomt lejeakslen glide mod bunden. Hvis den bliver hængende, så lad den hænge. Den skal nok glide i bund pga. tyngdekraften.
9. Der skal helst være en lille smule olie at se, der er flydt ud i toppen af lejet, når lejeakslen er nået i bund. Hvis det ikke er tilfældet, så har du hældt for lidt olie i. Så må lejeakslen op igen, og du må hælde lidt mere olie i.

Det var, hvad jeg ville gøre (og i øvrigt altid har gjort på stort set alle mine pladespillere med ganske få undtagelser). Men som sagt, ovenstående skal tages med det forbehold, at jeg ikke har konkret kendskab til lejet i din Sonab, men udelukkende et generelt kendskab til pladespillerlejer.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
He Nicolai

Jeg kender ikke ret meget til Sonab-pladespilleren, men det lyder altså meget usandsynligt, at den skulle have et fedtsmurt leje?!?

Prøv følgende, som jeg skriver ud fra en antagelse om, at lejet er oliesmurt og ikke fedtsmurt:

1: Løft lejeakslen fri af lejebrønden.
2: Aftør lejeakslen med en blød klud.
3: Rens lejebrønd med en blød klud og vatpinde. Brug under ingen omstændigheder rensebenzin eller affedtningsmidler i det hele taget!
4: Jeg vil tro, at der ligger en lejekugle i bunden af lejebrønden. Hvis du kan få den op/ud, så tjek, at den er hel og uden deformiteter.
5: "Plop" lejekuglen tilbage i lejebrønden og tjek, at den ligger i midten.
6: Hæld en teskefuld hypoid gearolie 80/90 eller 75/140 i lejebrønden.
7. Smør lejeakslen med lidt hypoid gearolie (bare brug fingrene), så hele lejeakslen er smurt.
8. Placer lejeakslen over centerbrønden og lad langsomt lejeakslen glide mod bunden. Hvis den bliver hængende, så lad den hænge. Den skal nok glide i bund pga. tyngdekraften.
9. Der skal helst være en lille smule olie at se, der er flydt ud i toppen af lejet, når lejeakslen er nået i bund. Hvis det ikke er tilfældet, så har du hældt for lidt olie i. Så må lejeakslen op igen, og du må hælde lidt mere olie i.

Det var, hvad jeg ville gøre (og i øvrigt altid har gjort på stort set alle mine pladespillere med ganske få undtagelser). Men som sagt, ovenstående skal tages med det forbehold, at jeg ikke har konkret kendskab til lejet i din Sonab, men udelukkende et generelt kendskab til pladespillerlejer.


tak for svaret,
det olie du beskriver har jeg ikke liggende, men på min Volvo V40 er der målepind til gearolien og den ser faktisk heldigvis rigtig fin ud :) kan jeg tage lidt derfra ..?
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne aldrig drømme om at benytte andet end ubrugt olie ... Selv om olien i din gearkasse ser fin ud, så kan den stadigvæk indeholde små metalpartikler og andet uheldigt, der helst ikke skal køre med rundt i et pladespillerleje.

Hypoid gearolie fås på stort set alle tankstationer og i autotilbehørsforretninger, så jeg ville væbne mig med tålmodighed og købe, når jeg alligevel kom forbi sådan et sted.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Det kan være, du har sat den strimmel ujævnt på. Hvis der er den mindste uensartethed i påsætningen at ekstra masse, så vil det føre til wow, altså ujævn hastighed. Det kan samitidigt også være, at du har kommet fedtstof/olie på mellem hjulet, der driver tallerkenen rundt.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det kan være, du har sat den strimmel ujævnt på. Hvis der er den mindste uensartethed i påsætningen at ekstra masse, så vil det føre til wow, altså ujævn hastighed. Det kan samitidigt også være, at du har kommet fedtstof/olie på mellem hjulet, der driver tallerkenen rundt.  


ja tak,
det har jeg også tænkt på....er der en alternativ måde at dæmpe sådan en tallerken med ? ved altså ikke om det er der problemet er....endnu. sidder på med en job ansøgning :)
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ja, du kan jo dæmpe pladetallerkenen på samme måde som Nottingham Analogue gør, nemlig ved at placere dæmperinge rundt om yderkanten på pladetallerkenen. De koster ingenting, vejer ingenting, og hvis de ikke virker, så piller man dem bare af.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Ja, du kan jo dæmpe pladetallerkenen på samme måde som Nottingham Analogue gør, nemlig ved at placere dæmperinge rundt om yderkanten på pladetallerkenen. De koster ingenting, vejer ingenting, og hvis de ikke virker, så piller man dem bare af.


hvordan ser de dæmperinge ud og hvor kan jeg få fat i dem ....?? :)
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Fx her https://www.divineaudio.co.uk/brands/nottingham-analogue

Men eBay er også en mulighed, og endelig kan du google "Nottingham Analogue".

Jeg skrev, at de ingenting koster ... alt er som bekendt relativt
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Fx her https://www.divineaudio.co.uk/brands/nottingham-analogue

Men eBay er også en mulighed, og endelig kan du google "Nottingham Analogue".

Jeg skrev, at de ingenting koster ... alt er som bekendt relativt


tak :)
har lige fjernet blygummiet og givet lejet gearkasse olie fra Volvoen :) det ser ud til at køre fint, nu skal den bare dæmpes på en anden måde. Tjekker lige Nottingham Analoque.

tak for hjælpen alle sammen :)

hilsen Nicolai
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Nicolailiisberg skrev:
Analogueman skrev:
Fx her https://www.divineaudio.co.uk/brands/nottingham-analogue

Men eBay er også en mulighed, og endelig kan du google "Nottingham Analogue".

Jeg skrev, at de ingenting koster ... alt er som bekendt relativt


tak :)
har lige fjernet blygummiet og givet lejet gearkasse olie fra Volvoen :) det ser ud til at køre fint, nu skal den bare dæmpes på en anden måde. Tjekker lige Nottingham Analoque.

tak for hjælpen :)

hilsen Nicolai
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Et (muligvis) billigere alternativ til Nottingham Analogues dæmperinge er, hvis du kan finde en leverandør af silikoneringe (eller andet blødt gummimateriale). Jeg kender en leverandør, men der skal du aftage mindst 100 stk. pr. ordre, så det er ikke en mulighed.

Som i så mange andre situationer er Google sikkert også din ven i denne situation
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Bare det, at der ligger en gummi måtte på tallerkenen, så er metallet godt dæmpet. Det er uden denne, den kan "ringe" ved anslag på den.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 01 November 2014 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Bare det, at der ligger en gummi måtte på tallerkenen, så er metallet godt dæmpet. Det er uden denne, den kan "ringe" ved anslag på den.


da jrg fik sat ny pick-up på hos Anders ; Audio Consult købte jeg også en kork måtte som skulle gøre jobbet. Men han anbefalede mig at forsøge at dæmpe tallerkenen yderligere....
det er af støbt i alu og er rimelig tyk....
kom til at tænke på om et tyndt lag flydende tjære ville kunne gøre en forskel ??? men den spiller altså virkelig godt nu..MEN MEN det kan jo altid blive lidt bedre :)

hilsen Nicolai

Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 02 November 2014 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Tjære vil helt sikkert gøre en forskel ... fx vil der lugte grimt i din stue i nogle uger

Af praktiske hensyn ville jeg nok ikke vælge tjæreløsningen, men hvis du gør, så giv gerne en melding med dine erfaringer.

PS. Har brugt flydende tjære til tage og mursokler, og jeg kunne ikke drømme om at bruge det indendørs. Det stinker, er giftigt og kan være svært at styre, så at begynde at smøre det på en forsvarsløs pladetallerken var det sidste, jeg ville gøre ... men jeg er også et risikoaverst menneske ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 02 November 2014 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Nicolailiisberg skrev:
allanowich skrev:
Bare det, at der ligger en gummi måtte på tallerkenen, så er metallet godt dæmpet. Det er uden
denne, den kan "ringe" ved anslag på den.


da jrg fik sat ny pick-up på hos Anders ; Audio Consult købte jeg også en kork måtte som skulle gøre jobbet. Men han anbefalede mig at forsøge at
dæmpe tallerkenen yderligere....
det er af støbt i alu og er rimelig tyk....
kom til at tænke på om et tyndt lag flydende tjære ville kunne gøre en forskel ??? men den spiller altså virkelig godt nu..MEN MEN det kan jo altid
blive lidt bedre :)

hilsen Nicolai



Tjære...? Aldrig indendørs, hamrende giftigt, og brandfarligt. Men måske "elefanthud"? Vådrumsikring til badeværelser , det er sådan en
gummiagtig hinde, og mig bekendt skulle det ikke afgive giftige dampe, som tjære eller andre bitumenholdige produkter.
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Nicolailiisberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 02 November 2014 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Nicolailiisberg skrev:
allanowich skrev:
Bare det, at der ligger en gummi måtte på tallerkenen, så er metallet godt dæmpet. Det er uden
denne, den kan "ringe" ved anslag på den.


da jrg fik sat ny pick-up på hos Anders ; Audio Consult købte jeg også en kork måtte som skulle gøre jobbet. Men han anbefalede mig at forsøge at
dæmpe tallerkenen yderligere....
det er af støbt i alu og er rimelig tyk....
kom til at tænke på om et tyndt lag flydende tjære ville kunne gøre en forskel ??? men den spiller altså virkelig godt nu..MEN MEN det kan jo altid
blive lidt bedre :)

hilsen Nicolai



Tjære...? Aldrig indendørs, hamrende giftigt, og brandfarligt. Men måske "elefanthud"? Vådrumsikring til badeværelser , det er sådan en
gummiagtig hinde, og mig bekendt skulle det ikke afgive giftige dampe, som tjære eller andre bitumenholdige produkter.
Mvh
Birger


God ide med membram, kom lige i tanke om at man kan få hmmmm det der gummi agtige stads man bruger til biler for at dæmpe vibrationer fra løse dele......det sidder kommer vistnok på en rulle, som en slags tape. :)
dettror jeg jeg vil prøve at få fat i, det kan klistres på mere præcist...

en anden tin ....dæmpning af tone arm og hus, er det noget man skal rode med ???

hilsen Nicolai
Til top Vis Nicolailiisberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolailiisberg
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 02 November 2014 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Dæmpning af armen kan gøres ved, at sætte et stykke klart tape på armen i længde retningen, men kun et enkelt lag. Dette kan give fine resultater på en arm der flexer noget. Dette kan ses som små "hakker" på frekvenskurven for kombi mellem arm og pu.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 02 November 2014 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Til dæmpning af tonearm har jeg ofte brugt små O-ringe, som jeg har sat på armrøret ude ved PU-Huset samt inderst inde ved armlejet,
dette har ofte haft positiv virkning, og det er nemt at flytte med, sætte flere på, men også vigtigt nemt at fjerne igen.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 02 November 2014 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Dæmpning af pladetallerken på undersiden gøres bedst med ACRYL fugemasse. Nemt at bruge, dæmper rigtig godt, og så er det ikke giftigt.
        carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes