Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 08:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Elektrolytter og frost (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anarki
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 26 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Kan elektrolytter til f-eks strømforsyning i forstærkere tåle frost ?
Til top Vis Anarki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anarki
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Der er jo tit elektronik sat op udendørs hele året og her er der jo nok elektrolytter i kredsløbet, så mon ikke de kan.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

......har du da tænkt dig at hamstre elektrolytter og opbevare dem i fryseren?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Anarki
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 26 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
......har du da tænkt dig at hamstre elektrolytter og opbevare dem i fryseren?


Ja selvfølgelig

Er der nogle der ved noget om det ?
Til top Vis Anarki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anarki
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

En standard elektrolyt er for det meste specificeret til et temperatur område fra -40° til +85°.
Andre kan f.eks. væres specificeret i områderne -25° - 85°, -55°-105°, -25° - 105° . Der er mange forskellige.
Men generelt har temperatur megen stor indflydelse på dens levetid og elektriske egenskaber. En elektrolyt der anvendes ved +85°c har f.eks. en meget kort levetid. Nogle helt ned til 2500 timer ved 85°. Det er vigtigt at man ved udvikling af elektronik, vælger komponenter efter det arbejdsmiljø de skal sidde i. Dette gælder også elektrolytter.
Oplysninger om en bestemt elektrolyts egenskaber og levetid ved bestemte temperaturer, skal du finde i elektrolyttens datablad. Dataene som f.eks. arbejdstemperatur område varierer afhængig af elektrolyttypen

Så - svaret på dit spørgsmål, skal du finde i databladet for den elektrolyt du ønsker at bruge.

Nu ved jeg jo ikke, til hvilket projekt du vil bruge elektrolytter der kan tåle frost. Men skal du lave noget elektronik som skal kunne arbejde i frost ( eller i varme omgivelser) - skal alle komponenter udvælges med omhu. Dertil skal du tænke på evt. kondens der kan opstå hvis dit projekt bliver udsat for store temperatursvingninger, hvilket kan give problemer for komponenter og print.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Anarki
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 26 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej canielsen

De skal ikke bruges i frostvejr Det er lytter der har ligget i et uisoleret skurlignende ting og overvintret jeg har mulighed for at købe billigt.

Så det var mere for at vide om de er værdiløse eller det ikke skader dem
Til top Vis Anarki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anarki
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Anarki skrev:
Hej canielsen

De skal ikke bruges i frostvejr Det er lytter der har ligget i et uisoleret skurlignende ting og overvintret jeg har mulighed for at købe billigt.

Så det var mere for at vide om de er værdiløse eller det ikke skader dem

Hvis de har fået frost, så ville jeg ikke selv købe dem.
Opbevaring af standard elektrolytter anbefales normalt at ske mellem 5° og 35° - og ved en maks luftfugtighed på 75%. Det er ikke kun elektrolyttens egenskaber det går galt med, men det kan også gå ud over loddebarheden.
En anden ting du skal tænke på, er hvor gamle de er - især når de ikke har været opbevaret korrekt. Elektrolytter ældes og ændre egenskaber. Også selv om de ikke er i brug, derfor kan der i databladende på kondensatorerne være angivet en shell life ved en eller flere temperaturer. De fleste elektronik virksomheder, stiller krav til leverandørerne om, hvor gamle komponenterne må være ved levering.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Frost er bare en arbitrær tildeling af et nulpunkt i alle andre sammenhænge end vandige opløsninger. Her er ikke tale om vandige opløsninger, men organiske
solventer tilsat en lille smule vand og en masse salte. Disse blandinger fryser langt under deres anvendelige nedre temperatur og tager ingen som helst skade af
opbevaring i konstant frost. Det er langt bedre end et solvarmt skur i hvert fald. Både Vishay og Cornell-Dubilier angiver opbevaringstemperatur mellem -55
grader celsius og den øvre temperaturgrænse, med forbehold for lavere levetid i den øvre ende af dette spektrum. Jeg ville være mere nervøs for fugten i skuret,
men hvis elektroderne ser blanke ud, så ville jeg ingen betænkeligheder have - med henvisning til producenternes egne produktspecifikationer.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Min fader havde en B&O billedrørs TV. i sommerhuset.
Når der var frost i sommerhuset. kunne den ikke starte. kulle "tøs" op først.
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Det havde så ikke nødvendigvis noget med "lytterne" at gøre, men historien er god
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har et lager af gamle WICON og JENSEN-lytter i garagen, og de "lytter" stadig når jeg for brug for en til eet eller andet en gang i mellem.

exrompyt

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt at nogle fabrikater / typer - kan opbevares ved meget lave temperaturer i en defineret periode. Men det er dog de færreste typer der kan dette. De normale / generelle betingelser for opbevaring er som jeg tidligere har skrevet - Se evt. side 11 afsnit 6 i dokumentet på:
http://www.nichicon.co.jp/english/products/pdf/aluminum.pdf

Den eneste måde trådstarter kan få et korrekt svar på, om lytterne kan have taget skade eller ej pga. frost - er ved at han finder databladet på de aktuelle typer / fabrikater - så han kan få oplysninger om det anbefalede temperatur område og luftfugtighed.
Det er der vist også andre end mig der har nævnt.

Lodde-barheden kan i øvrigt sagtens være dårlig - selv om tilslutningstrådene ser blanke ud. Men det er jo let at teste, ved at prøve at lodde på tilslutningstrådene.

Med hensyn til alder af elektrolytter, så hører man ofte nogen fortælle, at de har gamle elektrolytter liggende, som ikke fejler noget - men overholder den påstemplede / specificerede værdi og tolerance. Det kan da også være rigtigt. Man skal dog være opmærksom på, at selv om en elektrolyts værdi - eksempelvis 470uF og dens tolerance sagtens kan være ok, målt med et kapacitetsmeter - så kan der være andre problemer. Hvis man måler en gammel elektrolyts ESR værdi (equivalent series resistance) - med et ESR meter - så finder man meget ofte ud af, at dens kvalitetsmæssige egenskaber er kraftigt forringet i forhold til specifikationerne fra producenten. Elektrolytter med dårlig ESR - kan give en del problemer, afhængig af hvor de sidder i konstruktionen.

God weekend.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Helt enig med canielsen. Det er dog værd at huske, at selvom gamle/ikke helt nye elektrolytter måler ok på alle tre parametre (kapacitet, tolerance, ESR) er det en god idé at genoplive dem langsomt ved at lade dem op til mærkespændingen ganske langsomt gennem en modstand, og lige så langsomt aflade dem igen - og så først derefter begynde at belaste dem.
O's go' weekend herfra.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Hans Mortensen skrev:
Helt enig med canielsen. Det er dog værd at huske, at selvom gamle/ikke helt nye elektrolytter måler ok på alle tre parametre (kapacitet, tolerance, ESR) er det en god idé at genoplive dem langsomt ved at lade dem op til mærkespændingen ganske langsomt gennem en modstand, og lige så langsomt aflade dem igen - og så først derefter begynde at belaste dem.
O's go' weekend herfra.

Fuldstændig korrekt. Det isolerende oxidlag inde i elektrolytten nedbrydes kemisk efterhånden som elektrolytten ældes, selvom den kun ligger ubrugt på "Lager". Ved regenerering gendannes oxidlaget inde i elektrolytten. Regenering kan gøres ved at tilslutte elektrolytten en spænding der stiger til mærkespændingen - gerne over nogle timer ( Kan rigtigt nok gøres med en strømforsyning og en meget stor serie modstand som Hans skriver). Det er i øvrigt vigtigt at man husker at polarisere elektrolytten korrekt - når man regenererer den, da oxidlaget ellers i stedet vil blive nedbrudt ekstremt hurtigt og elektrolytten bliver ubrugelig og derfor kassabel. (Ja - man skal jo altid huske at polarisere en elektrolyt rigtigt). Selvom en elektrolyt umiddelbart virker som en simple komponent, så er der flere parametre det er nødvendig at tage hensyn til - både ved opbevaring og anvendelse, hvis man skal sikre at den fungere korrekt og har den forventede levetid og egenskaber.




Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 01 November 2014 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

(Savner en edit knap).
Det skal lige nævnes, at nogle producenter specificerer en regenererings-tid på ned til 30 minutter - og en seriemodstand på ned til 1Kohm - ved elektrolytten. Men igen afhænger det af fabrikat / type. En langsom regenererings-tid på et par timer, er de fleste producenter enig om - kan anvendes generelt på alle fabrikater.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 01 November 2014 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:
Det er helt korrekt at nogle fabrikater / typer - kan opbevares ved meget lave temperaturer i en defineret periode. Men det er dog de færreste typer der kan dette. De normale / generelle betingelser for opbevaring er som jeg tidligere har skrevet - Se evt. side 11 afsnit 6 i dokumentet på:
http://www.nichicon.co.jp/english/products/pdf/aluminum.pdf


Ved ikke hvad det er for typer, der ikke kan tåle opbevaring ved de temperaturer vi taler om. Har du et link til den påstand? Nichicon anbefaler jo kun, og deres kondensatorer kan jo allesammen anvendes ned til langt under frysepunktet, uden at det bliver specificeret, at de skal være i konstant brug ved denne temperatur.

Temperaturerne jeg nævner er jo ikke noget jeg sidder og finder på. Disse fire kvalitetsproducenter specificerer laveste temperatur for opbevaring:

Epcos -65 grader (side 45)
Vishay -40 grader (side 2)
Cornell Dubilier - 55 grader (side 7)
Rifa - 55 grader (side 10)

At nogle anbefaler at man holder dem over 0 grader, tror jeg udelukkende skyldes, at man bør undgå de kondenscyklusser, der kan opstå ved gentagne kryds af denne grænse i atmosfærisk luft og dertilhørende risiko for optag af ekstra vand, hvis kondensatoren ikke er 100% tæt i konstruktionen. Elektrolytten er fuldstændig ligeglad med den lave temperatur, som disse fire producenter oplyser. Har aldrig set en aluminiumskondensator, der ikke var godkendt til brug ved minimum -20 grader. Siger ikke at de ikke findes, men jeg har aldrig set en.

canielsen skrev:
Den eneste måde trådstarter kan få et korrekt svar på, om lytterne kan have taget skade eller ej pga. frost - er ved at han finder databladet på de aktuelle typer / fabrikater - så han kan få oplysninger om det anbefalede temperatur område og luftfugtighed.
Det er der vist også andre end mig der har nævnt.


Enig, men hvis det er nogle af de fire nævnte, så er der ingen ko på isen. (Pun intended) Og jeg har svært ved at se, at disse retningslinier ikke skulle gælde alle andre af tilsvarende konstruktion.

canielsen skrev:
Lodde-barheden kan i øvrigt sagtens være dårlig - selv om tilslutningstrådene ser blanke ud. Men det er jo let at teste, ved at prøve at lodde på tilslutningstrådene.

Med hensyn til alder af elektrolytter, så hører man ofte nogen fortælle, at de har gamle elektrolytter liggende, som ikke fejler noget - men overholder den påstemplede / specificerede værdi og tolerance. Det kan da også være rigtigt. Man skal dog være opmærksom på, at selv om en elektrolyts værdi - eksempelvis 470uF og dens tolerance sagtens kan være ok, målt med et kapacitetsmeter - så kan der være andre problemer. Hvis man måler en gammel elektrolyts ESR værdi (equivalent series resistance) - med et ESR meter - så finder man meget ofte ud af, at dens kvalitetsmæssige egenskaber er kraftigt forringet i forhold til specifikationerne fra producenten. Elektrolytter med dårlig ESR - kan give en del problemer, afhængig af hvor de sidder i konstruktionen.


Helt enig.

canielsen skrev:
God weekend.


Endnu mere enig.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 01 November 2014 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Siankovic: Det er et interessant emne - og du stiller nogle ok spørgsmål. Men jeg tror ikke jeg vil bruge mere tid på denne tråd.
Men mine sidste bemærkninger: Det er skam ikke en påstand. Der eksisterer en del standarder som kondensatorerne produceres efter. F.eks. nævner Nichicon miljø kravene i EIAJ RCR-2367 og JIS C5070 . Dertil er der en lang række internationale standarder fra IPC m. fl.. Det er ikke anbefalinger - men krav som Nichicon nævner. De har også nævnt det i dette dokument:
http://www.niccomp.com/Catalog/AlumApplInfoCautions1105.pdf

Du nævner selv Epcos. Så se her: http://www.epcos.com/inf/20/30/db/aec_2013/B41693_B41793.pdf

På side 15 står der: Do not store capacitors at high temperatures or high humidity. Capacitors should be stored at+5° to +35° C and a relative humidity of <= 75%.

Eller side 22 i dette dokument - også fra Epcos: http://ferrite.ru/uploads/pdf/products/passive/capacitors/el ectrolytic/single_ended/B43890.pdf

Vishay - side 4 - storage conditions: http://www.vishay.com/docs/90000/generalspecsoscon.pdf

Rubycon - side 7 punkt 6: http://www.rubycon.co.jp/kr/catalog/e_pdfs/aluminum/CautionA lumi_Eng.pdf

Se f.eks også http://jianghai-europe.com/wp-content/uploads/J14_HandlingPr ecautions.pdf

Hvis du selv vil bruge mere tid på at grave links frem, så kan du sagtens finde informationen på nettet.
Der er forskel på opbevaringstemperatur og anvendelsestemperatur. Jeg synes du blander det lidt sammen i dit indlæg, men det kan sagtnes være mig der misforstår hvad du har skrevet.
I øvrigt er en elektrolyt aldrig 100% tæt (men meget tæt på) - for den kemi, som er inde i elektrolytten. Dette er netop en af årsagerne til at elektrolytter "tørrer ud" efter en årrække og fejler. Groft forklaret - der sker en afdampning af kemien i elektrolytten, som kommer ud via gummi/plast proppen i bunden. Hvor stort dette problem er afhænger især af typen af elektrolytten og omgivelsestemperaturen.

Ikke mere fra mig.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 01 November 2014 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:
Siankovic: Det er et interessant emne - og du stiller nogle ok spørgsmål. Men jeg tror ikke jeg vil bruge mere tid på denne tråd.
Men mine sidste bemærkninger: Det er skam ikke en påstand. Der eksisterer en del standarder som kondensatorerne produceres efter. F.eks. nævner Nichicon miljø kravene i EIAJ RCR-2367 og JIS C5070 . Dertil er der en lang række internationale standarder fra IPC m. fl.. Det er ikke anbefalinger - men krav som Nichicon nævner. De har også nævnt det i dette dokument:
http://www.niccomp.com/Catalog/AlumApplInfoCautions1105.pdf

Du nævner selv Epcos. Så se her: http://www.epcos.com/inf/20/30/db/aec_2013/B41693_B41793.pdf

På side 15 står der: Do not store capacitors at high temperatures or high humidity. Capacitors should be stored at+5° to +35° C and a relative humidity of <= 75%.

Eller side 22 i dette dokument - også fra Epcos: http://ferrite.ru/uploads/pdf/products/passive/capacitors/el ectrolytic/single_ended/B43890.pdf

Vishay - side 4 - storage conditions: http://www.vishay.com/docs/90000/generalspecsoscon.pdf

Rubycon - side 7 punkt 6: http://www.rubycon.co.jp/kr/catalog/e_pdfs/aluminum/CautionA lumi_Eng.pdf

Se f.eks også http://jianghai-europe.com/wp-content/uploads/J14_HandlingPr ecautions.pdf

Hvis du selv vil bruge mere tid på at grave links frem, så kan du sagtens finde informationen på nettet.
Der er forskel på opbevaringstemperatur og anvendelsestemperatur. Jeg synes du blander det lidt sammen i dit indlæg, men det kan sagtnes være mig der misforstår hvad du har skrevet.
I øvrigt er en elektrolyt aldrig 100% tæt (men meget tæt på) - for den kemi, som er inde i elektrolytten. Dette er netop en af årsagerne til at elektrolytter "tørrer ud" efter en årrække og fejler. Groft forklaret - der sker en afdampning af kemien i elektrolytten, som kommer ud via gummi/plast proppen i bunden. Hvor stort dette problem er afhænger især af typen af elektrolytten og omgivelsestemperaturen.

Ikke mere fra mig.



Jeg stiller skam ingen spørgsmål. Nu hjælper ved at stille et: Hvorfor synes du det? (Bemærk venligst rækkefølgen af udsagnsled og grundled samt afslutning sætningen med spørgsmålstegn)

Du kan med rette mene, at jeg sætter spørgsmålstegn ved, hvad du skriver, men det er jo udelukkende fordi det er modstrid med de meget omfattende generelle retningsliner for brug, fra de fire producenter, jeg mente burde være rigeligt til at belyse fakta.

Her er i alle fire tilfælde tale om meget omfattende retningsliner for anvendelsen og netop den nedre temperatur for opbevaring bliver specifikt nævnt, og til dels diskuteret, i alle fire. De respektive specifikationer er de fire temperaturer, som jeg har refereret til ved de respektive links. Disse meget omfattende retningslinier bærer tydeligt præg af at være forfattet af folk, der har meget stor indsigt i konstruktionen og anvendelsen. Her er ikke blot tale om datablade med generelle copy-paste anbefalinger.

Når jeg siger anbefalinger, så bygger jeg det på sproglige formuleringer såsom: 'recommended' og 'should'.

Og når vi er ved sproglige formuleringer, så vil jeg gerne påpege, at der i nedenstående sætning du refererer fra Epcos' datablad for en tilfældig axial kondensator er et påfaldende fravær af en advarsel mod opbevaring ved lav temperatur:

Do not store capacitors at high temperatures or high humidity. Capacitors should be stored at +5° to +35° C and a relative humidity of <= 75%.

En sådan advarsel ville jo også virke besynderlig eftersom Epcos selv skriver i deres 'Application Notes':

Al electrolytic capacitors by EPCOS withstand the lowest specified storage temperature, i.e. – 65 °C, without being damaged.

Når jeg nævner både nedre anvendelsestemperatur og nedre opbevaringstemperatur, så skyldes det ikke, at jeg ikke kender forskellen på de to begreber, men udelukkende det paradoksale i at laveste opbevaringstemperatur skulle være højere end den laveste anvendelsestemperatur.

Et paradoks, som jo også bliver forkastet af alle fire producenter, idet de alle har en opbevaringstemperatur, som er lavere end laveste anvendelsestemperatur. De skriver til gengæld alle fire, at opbevaringslevetiden bliver nedsat til den specificerede anvendelseslevetid ved højere temperatur, men ikke ved lavere temperatur.

Hvis det forholdt sig således at lave temperaturer med eller uden brug nedsatte levetiden, så ville producenterne givetvis gøre opmærksom på det, og det ville nok indgå i den generelle levetidsformel, som sjovt nok kun omfatter beregningen af den nedsatte levetid ved temperaturer højere end den typiske reference på 35 grader. Det er selvfølgelig også det typiske problem ved normal brug, men mon ikke de ville skrive det alligevel, hvis det omvendte også var et problem.

Når jeg tidligere nævnte kondens som et problem, så tror jeg ikke at det største problem ville være indtrængen af vand, men jeg glemte at nævne galvanisk korrosion i mit forrige indlæg. Den ville opstå på grund af den selvopbyggende spænding i kondensatoren ved lagring, der ved en fugtig ledende forbindelse mellem de to poler med spænding ville betyde en langsom nedbrydning af metallet gennem en redox proces med opløsning af metallet fra anoden til følge.
Det var det jeg mente i mit første indlæg omkring udseendet af polerne.

Heri tror jeg, at anbefalingen om at undgå frost har sin oprindelse. Ekstremt lave temperaturer (i meteorologisk forstand) i sig selv er ikke et problem, som der tydeligt bliver gjort opmærksom på af producenterne. Men hyppige udsving henover frysepunktet i meget fugtig luft kan muligvis udgøre et problem.

Når du siger at emnet interessant, så vil jeg tillade mig at synes, det er mere interessant, at to mennesker kan læse tekst så forskelligt. Forudsat at vi begge to har - selvfølgelig.

Tag venligst denne smøre i den gode weekendånd den er ment, men når folk begynder på en så bedrevidende, belærende og nedsættende tone, så fremstår man bedst ved at have styr på emnet.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 01 November 2014 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Hvad er der sket med tråd starteren ?
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes