Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 05:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Skrivebords hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa.
Jeg er på jagt efter noget nyt lydudstyr til min PC'er. Jeg sidder rigtig meget foran den, og jeg er rigtig glad for musik så derfor giver det også
mening for mig at opgradere lyden lidt. Tidligere har jeg haft et gammelt sæt Jamo sub\sat system (SW200 & SAT200II) spillet op af en rigtig
gammel Pioneer receiver. Herefter opgraderede jeg til en NAD C715 med Dali Concept 1 højtalere, men pga af plads mangel og fordi jeg skulle
bruge det sæt på badeværelset, har jeg måtte låne kærestens Logitech Z523. Det synes jeg ikke lyder ret godt, for at være helt ærlig.

Men jeg står lidt i et dilemma.
Jeg kan nemlig rigtig godt lide at høre Trance, Drum & Bass og lidt Dub-Step, hvor en god bund er ret vigtig. På mit stue anlæg har jeg også brugt
Cerwin Vega'er i en del år efterhånden, fordi jeg elsker det lydtryk de kan give og den fornemmelse af at være til koncert man får. Jeg synes dog
jeg er blevet en smule "ældre" og godt kunne tænke mig at prøve noget andet, og en smule mere raffineret. Jeg tænker at et stort og nuanceret
lydbillede vil kunne kompensere ret godt for en eventuel nedgang i lydtryk. Hvad mener I om det? Er I enige, eller tænker jeg forkert?

Jeg har købt mig en Onkyo 609 for et par år siden, som jeg har været rigtig glad for til at styre mit surround anlæg. Denne forstærker har
mulighed for at køre 5.1 + et zone 2 sæt højtalere, og dette vil jeg gerne udnytte. Så jeg regner med at bruge Zone 2 udgangen til at drive de
højtalere til PC'en med.

Så er spørgsmålet jo bare hvad jeg skal have af højtalere på computerbordet? Fordi jeg har sådan en sød kæreste der gerne vil side ved siden af
mig med hendes computer, så er det begrænset hvad der er af plads på bordet. Rummet som jeg sidder i er stort (ca 40m2) og jeg har også
mulighed for at flytte bordet lidt. Men her er lige et par billeder af hvordan det ser ud:




Som I kan se er der ret godt fyldt op på bordet, men jeg har lidt muligheder for at rykke rundt på tingene også selve bordet.

Jeg har selv overvejdet følgende muligheder:

1: Købe et godt sæt brugte reol højtalere, og så forsøge at finde en plads til dem på bordet. Så har jeg en gammel Jamo SW600 med delefilter til
at stå, som jeg vil sætte til og forsøge at finde noget fornuftig lyd i. Og så håber jeg at det at reol højtalerne for skåret de dybe toner fra, vil give
dem lidt mere overskud til at kunne spille lidt højere og mere kontrolleret. Har kigget på dba og fundet en del spændende muligheder som Focal
705v, Dali Ikon 2 mk I, Klipsch RB 51 og B&W602.
Jeg er bare i tvivl om denne løsning vil komme til at lyde godt med den gamle sub? Og om der vil være overskud nok til at jeg kan spille lidt højt
også? Jeg kunne eventuelt udskifte subben senere. Fordelen ved denne løsning må være at det ikke koster alverden, og at jeg MÅSKE godt kan
finde plads til de højtalere på bordet (Det bliver dog svært!)

2: Jeg findet er par større gulvhøjtalere, og forsøger at få plads til dem ved siden af bordet. Min bekymring her er bare at jeg ikke kommer til at
sidde lige for højtalerne, da det er min plads ude til højre. Den ene højtaler vil også blive "lukket inde" i hjørnet og bordet vil dække for store dele
af højtalerne, så derfor er jeg bage for at jeg ikke vil kunne få det gode lydbillede, som jeg godt kunne tænke mig at få. Denne løsning er også
lidt dyrere, men her skulle jeg være sikret mig et fornuftigt lydtryk.
Her har jeg kigget på højtalere som Dali 909, Dali 850, Dali Concept 8, Cerwin Vega AL1000, Jamo D590 og Yamaha NS777

3: Droppe det hele og bare smide mine gamle Jamo SW200/Sat200 til da de nogenlunde kan være der og alligevel lyder ok?

4: Jeres geniale forslag, som jeg slet ikke have overvejdet :D


Jeg håber nogen af jer har fået tygget jeg igennem al mit skriveri, og har et godt bud på hvad I synes kunne være en løsning. Jeg synes det er
enormt svært, og er tilbageholden med at bare kaste mig ud i det, da penge også er lidt et problem lige nu.

På forhånd mange tak, og rigtig god weekend til jer derude :)
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Utraditionelt og efter sigende vellydende; http://www.magnepan.com/model_mini_maggie

__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Peter: De ser godt spændende ud, meget anderledes end noget jeg har set før. Men prisen på 1500$ + fragt, told og moms er langt over mit budget.
Ud fra de reviews jeg lige har kigget igennem, så er jeg heller ikke sikker på at de passer ret godt til den type musik jeg lytter til?
Men mange tak for dit meget alternative bud :)
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
greg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Kendte ikke til Mini Mag. Wauw, de ser spændende ud.
Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hvad med Minipods. De få jo i sjove farver tillige. Ellers er der de meget små B&W modeller med lille fod på.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 25 Oktober 2014 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har overvejet Minipods, og skal faktisk i Hifiklubben og høre nogle på Mandag. Men vil det hjælpe noget at de får skåret bunden fra? Giver det
dem mere overskud til resten af frekvensområdet, eller går det ikke den store forskel?
Og er det helt udelukket at få et par gulvhøjtalere til at lyde godt, hvis de står ved siden af bordet på hver sin side?
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 26 Oktober 2014 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Mini pods synes jeg lyder lift kedelig der lyder dali zensor 1 bedre (dog fortrækker jeg dem via min denon mini reciver til 2000kr end en Nad d3020).

Personligt er jeg skuffet over mine Boston acoustics A26 ca 6 1/4 bass/mellemrone enhed som kan købes hos hifi freaks, fordi jeg hørt at de skulle have en god bas, men
den virke for svag og tynd hos mig uden en subwoofer(edm lyder ok), de står på acoustics stand og trækkes af en fornuftig Nad D3020.

De her KRK Rokit 5 G3 har en rigtig god bas bedre end mine boston (har haft krk
Rokit 5 g3), synes de spiller godt men synes den øvre mellemtone nedre diskant er for dæmpet, unaturlig behalig, men der er masser af bas og de kan spille højt.

De her Genelec synes jeg ser p***e godt ud i hvid, de er lidt dyrere en krk men tror
at genelec er bedre end krk, især i de dyre modeller (genelec laver også væsentligt flere modellere end krk gør). De er ultra kompakte er biamped og spiller ok højt og
god bas selv om man ikke skal forvente så meget, så er de gode.

De her Adam F5 har en god punchy bas og de kan spille højt til en fornuftig pris, men personlig
synes jeg det ved høje lydtryk kan være en ulempe at bass porten er på fronten, for så bliver man føntørret ved medium lydstyrke, hvor der ved den slags musik du
fortrækker er masser af bas/bund, den har en ulempe at toppen men også den øvre mellemtone, nedre diskant er meget svag, den gir en meget behalig,varm og fyld lyd
lidt mørk, rør agtig, som helt sikkert er beghaligt men igen unaturligt, en giutar har man måske tendens til at vil lytte til ved meget høj lydstyrke da den mangler power,
for den er alt for behalig, der mangler lidt agressivitet, en fed guitar solo skal ikke lyd blødt og behaligt

Hvis du vægter kvalitet frem for bass og max lydtryk ville jeg holde mig laaangt væk fra creative,logitech,edifier og hvad de nu hedder og så kigge på både nyt som brugt
fra krk,genelec, yamaha hs5 med subwoofer, adam f5'erne og b.la dynaudio og focal hvor de 2 sidste mærker godt kan være lidt dyre og dynaudio laver ikke rigtig nogen
små kompakte højtaler, de er alle medium store og op efter


Tjek denne side ud, den må lige være noget for dig med den musik smag du har
http://www.trance.fm/#/home.html

Personligt ville jeg rykke bordet lidt længere væk fra hjørnet så den højre højtaler ikke er så tæt på hjørnet som fremhæver bunden lidt, f.eks så bordet står lige midt
imellem vinduet, så kan højtalerne måske stå på en lille smart stander (hvis du køber kompakte højtaler) som
Isoacoustics i hvert sit hjørne af vindues karmen, hvis altså du
ikke har noget imod, ikke at sidde præcis imellem dine højtaler, men samme afstand til dem begge.
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit meget informative indlæg Gasolin! Jeg må indrømme at jeg ikke have givet de aktive højtalere mange tanker, da jeg ikke var
så glad for at skulle hive mit gamle eksterne lydkort frem som de jo kræver. Men dine ord og de links du fandt frem til mig satte gang i
nysgerrigheden, og jeg har brugt en del tid på at læse reviews.

De Krk som du linker til ser meget spændende ud, og virker til at have god bund som du også skrev. Genelec må jeg indrømme jeg ikke har
kigget så meget på, fordi en 3" bas/mellemtone og en start frekvens på 74hz virkede meget underdimensioneret i forhold til de andre. Og Adam
nåede jeg ikke rigtig til, fordi så faldt jeg over JBL LSR 305, som får ros til skyerne ALLE steder. Så den har jeg kigget meget på, og faktisk også
bestilt den hjem, for at teste den. Den ser ikke ud til at være helt så kraftig i bassen som Krk, men lydbilledet og dens evne til at spreder "sweet
spot" ud over et større areal tænker jeg kan være en stor fordel for mig, nu hvor jeg ikke kan placere dem optimalt. Og til 2.000kr så må jeg
prøve og se hvordan den klarer sig oppe imod de andre.

Din ide med at stille dem i vindueskarmen er super god, og jeg regner også med at få flyttet bordet lidt ud fra hjørnet. Og meget spændende
stativ du linker til, det kunne sagtens komme på tale.


Ud over det, så har jeg i dag været forbi Hifiklubben og lægge øre til at par højtalere derinde:

Dali Zensor 1
Dali Ikon 1
Dali Zonsor 5
Dali Ikon 5
B&W 686 S2
B&W 685 S2
B&W 684 S2

2 ting gjorde indtryk på mig ved at lytte dem her igennem: 1: Dali's dobbelt diskant løsning kan jeg rigtig godt lide, der var meget luft i toppen på
dem. 2: B&W har super perspektivering og utrolig nærvær i mellemtone området.
Gulv højtalerne var klart dem med bedst lyd, men desværre også dyrest og sværest for mig at få placeret godt hjemme. Så dem har jeg sorteret
fra, og det samme gælder Zensor 1, fordi lyden generelt i dem ikke var god nok til at jeg vil bruge pengene på dem. Så Ikon, 686 og 685 er dem
jeg er mest interesseret i, og lige nu ligger prioriteringen således:

1: B&W 685 <--- Deres basdybde overraskede mig meget og jeg overvejer om jeg synes de rækker så dybt at jeg kan undvære en subwoofer.
2: Dali Ikon <--- Luft i de øverste toner og rigtig godt styr over øvre bas, gav en super kombination, som jeg tror vil være perfekt med en sub.
3: B&W 686 <--- Lækkert mellemtone område, men mangler luften fra Dali og bunden fra 685.

Så I morgen vil jeg tage ind i klubben igen, og spørge om jeg kan låne et sæt 685'ere med hjem og se hvordan de opfører sig i min stue. Så
håber jeg JBL'erne dukker op med posten hurtigt, så jeg kan lave en sammenligning og vurderer om B&W er over det dobbelte værd for mig.
Hvilket de jo godt kan være hvis jeg kan undvære en sub, men kan jeg ikke det tror jeg det bliver JBL. Men spændende bliver det i hvert fald :)
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
amorte
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 328
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hvad med et sæt aktive Dynaudio MC15 fra www.hifistore.dk sat ned til halv pris? Det er et rigtigt godt tilbud.
Mvh
Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Ja jblerne er også gode og populære til en rimlig pris (glemte dem)
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

amorte skrev:
Hvad med et sæt aktive Dynaudio MC15 fra www.hifistore.dk sat ned til halv pris? Det er et rigtigt godt tilbud.
Mvh


Kunne godt forstille mig selv om de er sat ned med 50% at de er for dyre, de jbler han har bestilt hjem koster ca 2000kr for et sæt

Dynaudio

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Findes Dynaudio MC15 i en pro udgave med bal. indgang
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

4000 kr for et sæt er ikke urealistisk hvis jeg synes det er det værd. De B&W'er jeg håber at kunne låne koster 4800kr for et sæt, men kan de spare
mig for en subwoofer, er de jo også det værd :)
Vil da kigge lidt mere på de MC15'ere der...
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Findes Dynaudio MC15 i en pro udgave med bal. indgang


BM5A har bal ingang
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Så er JBL'erne ankommet!
Har kun lige haft dem sat til en god times tid, men umiddelbart virker det meget positivt. Deres evne til at få lyden til at virke til at komme inde fra
hovedet, er i hvert fald langt bedre end mine Dali Concept 1. Deres definition i lydbilledet er også mere klar og præcis, jeg kan bedre skelne "hvor"
de forskellige lyder kommer fra. De har også meget mere fylde og nærvær i både mellemtone og bas, og de har også mere bas som om jeg ikke
tror de rækker ret meget dybere end Dali'erne. Efter at have lyttet lidt til dem, virker disken på mine Dali hård og "overdimensionere" når jeg skifter
tilbage til dem. Til gengæld virker Dali også lidt mere åben og luftig i toppen...

Hvor meget skal man forvente at lyden ændre sig når højtalerne bliver spillet til? Jeg kunne håber jo inderligt at diskanten i JBL'erne kunne åbne sig
lidt mere, men mon det er ren utopi? Og hvor mange timer skal højtalerne typisk spille før det begynder at ændre sig? Snakker vi 10 timer eller 100
timer?

Det bliver super spændende at få B&W 685'erne med i sammenligningen her hen over weekenden, og se om de er det dobbelte værd.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Det ligger der i mellem som du nævner. Det komme noget an på ophængene, om det er gummi eller skum. Det er ikke så meget, det ændrer sig, men dog hørbart i visse tilfælde. Spil noget elektronisk musik med god bas og ellers med masser af toner i resten af toneområdet. Så er de spillet til i løbet af ingen tid.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg lod dem spille ca 15 timer i går og jeg synes bestemt ikke tingene er blevet dårligere! Det er da stærkt vanedannende det her med at
musikken lyder som om det kommer inde fra hovedet, samt det meget bedre lydbillede og nærvær i bas/mellemtone gør at jeg synes mindre og
mindre godt om mine Dali'er :)
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
Ok, jeg lod dem spille ca 15 timer i går og jeg synes bestemt ikke tingene er blevet dårligere! Det er da stærkt vanedannende det her med at
musikken lyder som om det kommer inde fra hovedet, samt det meget bedre lydbillede og nærvær i bas/mellemtone gør at jeg synes mindre og
mindre godt om mine Dali'er :)


__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
aceh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 463
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hvilket kabel bruger du fra PC til højttalere?

Aceh
Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Der er usb kabel til mit eksterne lydkort og derfra XLR.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes