Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Naim nørder søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 22 Oktober 2014 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Har en supernait hjemme på prøve, men den lever bestemt ikke op til forventning. Det den gamle version med dac, og kører det gennem den. Lyden er ret skarp, ikke ulideligt men alligevel for meget til min smag. Har tidligere haft 112x med 150x med arcam rdac, fungerede bedre - det var slet ikke hårdt i det på samme måde, med masser af musikalsk drive.

Spørgsmålet er så, er xs mere rund i lyden?
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 22 Oktober 2014 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jeg havde på et tidspunkt en XS'er, som jeg var meget glad for. Prøvede også både flatcap og hicap som udvidelse, og hvor flatcap'en var god, så var hicap'en for meget. Alt for voldsom og pågående i mit setup og med min akustik.

Jeg prøvede derfor også en supernait, og min oplevelse var, at selv om den havde bedre kontrol, som oplevede jeg lyden som rundere og mere 'bamset'. Var heller ikke glad for dens indbyggede dac, dog, så den var ikke noget for mig.
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 22 Oktober 2014 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Tak for input, godt at høre man ikke er helt tosset :)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 
Verdi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Antager forstærkeren er leveret tilbage, men hvis du nærlæser svaret du fik, ser du, at Øpsie opfatter SuperNait som rundere end NaitXS. Dit svar til ham tyder på, at du misforstår dette. Hvis jeg tolker dit første indlæg rigtigt, bruger du den indbyggede dac. Det er en kendt sag, at den a) ikke er på højde med dagens dac'er, og b) ydelsen afhænger af tilkobling. Jeg har haft en SuperNait i flere år, og den er på ingen måde som du beskriver den. Øpsies beskrivelse dækker ganske godt min oplevelse også. Hos mig er det 'bamsede' så i god balance med resten af systemet. Den eneste gang jeg har hørt noget, der minder om det du beskriver, var med en Mac tilkoblet optisk. Naim har hele tiden anbefalet coax-tilkobling for SuperNait fremfor optisk. Med coax hæver lydkvaliteten sig, men den når stadig ikke de største højder. Det var heller aldrig idéen med den indbyggede dac, den er en tillægsfunktion, på linie med indbygget hovedtlf- eller riaa-forstærker. Desuden er dac-teknologien fra Naims tidlige udfoldelser på området (hvis man ser bort fra cd-afspillerne). Den første SuperNait så dagens lys i 2007, og har vel været på tegnebordet en del år før det. Der er sket meget på området i mellemtiden, og udviklingen fortsætter med rasende fart. Det er nok også derfor, at Naim har valgt at lade dagens model, SuperNait2, være ren forstærker. Alt må ses i sammenhæng, og den fremgår ikke rigtigt af dit første indlæg. Du skriver f.eks. ingenting om, hvilken kilde du anvendte til dac'en, eller hvordan du tilkoblede den. Du skriver heller ingenting om, hvorvidt du har prøvet forstærkeren med kilder tilkoblet analogt.
Til top Vis Verdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Verdi
 
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hej verdi.

Tak for det fyldestgørende svar!

Jeg er faktisk gået væk fra Hegel igen, den blev simpelthen for klinisk for mig, den fremsatte et absurd stort soundstage og havde eminent kontrol,
men den manglede passion/indlevelse i lyden... Den havde et hav af detaljer, men pudsigt nok følte jeg også den samtidig fjernede nogen, primært i
den dybe mellemtone / grænsende til basområde. Det betød bl.a at stemmer ikke fik den helt korrekte dybde, akustisk guitar havde ikke den der helt
rigtige feeling og lød en anelse klinisk. Der manglede perspektiv.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hov den fik jeg afsluttet for hurtigt!

Så tænker du nok, jamen hva så nu? ;-)

Jeg er så heldig, at jeg igen har haft Nait 5i hjem på prøve. Lige for at smage på naim lyden igen og også for at høre hvordan den gør det i forhold til
supernaiten...

Måtte så indrømme, at jeg fik drivet tilbage, de ting jeg manglede til hegel dukkede op hos Naim. Om diskanten reelt set er påtrængende med mine
audiovector, eller det reelt set bare er det forventelige ved højt lydniveau, tja, det bakser jeg lidt med... Men der er ingen tvivl, lydprofilen passer mig
bare langt bedre... Musikalitet i højsæde...

Du spørger til kilde: det er fra en Apple tv, losless, fodret med optisk ind i arcam rlink dac... (Meningen er jeg skal opgradere denne til en irDAC, men
denne er ikke på lager endnu.
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skulle kunne komme over på coax, hvis jeg skal forblive i min Mac løsning ;-)

Hvis du skulle beskrive med egne ord, hvad oplever du som forskellen mellem nait 5i og supernait?
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Eneste anke til supernaiten, synes den virkede lidt underlig i balance kontrollen, desuden var den lidt spøjs, når man skruede meget meget lidt op var
det som om den ene højttaler spillede højere end den anden... Samt det var nærmest umuligt at indstille volumen da jeg brugte den interne dac, da
gain åbenbart var ekstremt...

Jeg har aftalt om at få en naim xs med hjem ;-)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 
Frederik B
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Har du lyttet til densen?
Til top Vis Frederik B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik B
 
Frederik B
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Linn måske?
Til top Vis Frederik B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik B
 
Verdi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Coax vs optisk var primært møntet på SuperNait med indbygget dac. Her løste jeg 'problemet' med M2Tech HiFace mellem Mac og SuperNait. Med
ATV som kilde har du selvsagt ikke den mulighed. Siden du allerede har en dac (og planlægger at opgradere den), er spørgsmålet ift SuperNait todelt,
om din nuværende/nye dac er bedre end SuperNaits indbyggede, og om selve forstærkerdelen giver dig en lyd du kan lide. Hvis du koblede ATV optisk
til SuperNait, fik du langt fra den optimale lydkvalitet fra forstærkeren. Hvis du koblede ATV via rLink, har du været tættere på SuperNaits lydsignatur,
dog sikkert begrænset af rLinks formåen. Nait 5i har jeg ikke hørt. Den har jo også nogle år på bagen, og er siden efterfulgt af den efter sigende
noget bedre 5i (kursiv), og den nyeste 5si. NaitXS og SuperNait deler efter min opfattelse grundliggende signatur. Sidstnævnte har mere kontrol og
pondus, hvilket man især bemærker ved høj lydstyrke og ved kompleks musik. Den blev kaldt 'bamset' herover, men muskulær er et bedre udtryk.
Egentlig burde den derfor passe fint med Mi3A. Jeg har hørt Mi3AA med lidt lysere klingende Naim, og her blev det en anelse skarpt i toppen, ift hvad
jeg personligt foretrækker, resten lød dog overbevisende. Hvorvidt en 5i kan give dig noget af dette, ved jeg i sagens natur ikke. Dine observationer
omkring volume og balance kontrol er kendte størrelser. Ubalance ved lav lydstyrke finder du på et hav af forstærkere, der anvender logaritmiske
potmetre. Betjeningsfornemmelsen for volume og balance hænger sammen med de fjernbetjeningstyrede motorer, der er monteret indeni. NaitXS
deler volume med 5-serien, SuperNait med reference-serien, du vil opleve, at de føles forskellige, fordi de er konstrueret forskelligt. Problemet med
volume styring ved brug af indbygget dac har jeg ikke selv haft, eller læst om, så der har jeg ikke noget at bidrage med.
Til top Vis Verdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Verdi
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 01 November 2014 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
Har en supernait hjemme på prøve, men den lever bestemt ikke op til forventning. Det den gamle version med dac, og kører det
gennem den. Lyden er ret skarp, ikke ulideligt men alligevel for meget til min smag. Har tidligere haft 112x med 150x med arcam rdac, fungerede
bedre - det var slet ikke hårdt i det på samme måde, med masser af musikalsk drive. Spørgsmålet er så, er xs mere rund i lyden?


jeg ville nok have holdt den 150x effekt og gået efter en bedre forforst en 112x, for eksempel en ældre nac 72, 202 eller 122 evt med sep strøm
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 01 November 2014 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Edit
jeg mente bedre end 112x f eks 72, 62, 102, 122x mv..kombineret med bedre dac end arcam.en
xs serien er reelt en 152/155x tonet ned i et kabinet
en 5i er også en fantastisk forstærker, den originale supernait er ikke min smag
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 01 November 2014 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Fed respons :-).

Blund: jeg solgte desværre 112x/150x/FC for et par år siden, har fortrudt 50 gange lige siden! Du virker til at være inde i Naim program, går ud fra
det er dig der også skriver på Naim forum ind imellem? ;-). Hva spiller du selv på? Du skriver original supernait ikke var dig, hvorfor? ;-)

Pt er der som sagt en ny Naim Xs 2 på vej, er spændt på hvordan den lyder i forhold til denne Nait 5i...

verdi: så du mener ikke ubalancen på supernaiten var en fejl? Men normal sideeffekt til volume styringen? ;-)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 01 November 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Frederik: Nej har jeg ikke, men sidst jeg lyttede til Densen, der tiltalte toppen mig ikke :-)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 
Verdi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 01 November 2014 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Ubalancen er mig bekendt fælles for de af Naims forstærkere, der anvender Alps potmeteret. Naims begrundelse for alligevel at vælge dette potmeter
har været, at kun Alps fungerer tilfredsstillende lydmæssigt. Mit eget research fortæller, at ubalancen er en indbygget svaghed i det logaritmiske
potmeter. Ubalancen er forøvrigt tilstede i begge ender, men det er vel de færreste, der når at opleve den ved maks. lydstyrke. Siden det er en
konstruktionssvaghed går den selvfølgelig igen alle steder, hvor denne type volume-regulering vælges (nettet bugner med eksempler herpå). Der er
andre måder at regulere på, der ikke udviser denne svaghed (søg selv). Jeg har kun begrænset erfaring med disse, så har ingen forudsætning for at
vurdere, om Naims forstærkere ville lyde anderledes med en anden type volume-regulering. Det er min forståelse, at der i visse af dagens Naim-
modeller anvendes en form for digital volume-styring. Så, måske kan det gøres alligevel, uden at det sker på bekostning af lydforringelse. Jeg har nu
aldrig rigtigt været generet af ubalance-problematikken under brugen af min SuperNait, muligvis fordi jeg kører rent Naim, så gain er tilpasset. Jeg
har til gengæld oplevet det flere gange på forstærkere i frit sammensatte systemer, hvor der må eksperimenteres i stor stil, for at flytte potmetrets
indslagspunkt højt nok op til at minimere/eliminere ubalancen. Så, nej, det er ikke en egentlig fejl for den specifikke SuperNait du har haft på besøg.
Hvorvidt man vælger at betragte det som en generel fejl (over en bred kam af forstærkere og mærker), bliver nok et spørgsmål om indfaldsvinkel.
Til top Vis Verdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Verdi
 
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 01 November 2014 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Nej så kan jeg godt se, så kan man ikke kalde den defekt ;-)...

Men tror nu stadig jeg vil afprøve XSeren... ;-)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes