Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 12:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Spolebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
s1v1e1n1d1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 August 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 22 September 2014 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Kære hifi Venner Er der nogle Spolebånds Entusiaster der ude ?? Tænker at investerer i en så danne !
Valget står mellem ; Teac x10 , Sony Tc-765 , eller Tandberg Td 20a , Alle fra 80'erne .Er der nogen der har et bedre forslag ?
Skal være 4spors ,og til store spoler ,, Og' selvfølgelig være til at få fat i

__________________
svend chr
Til top Vis s1v1e1n1d1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s1v1e1n1d1
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 22 September 2014 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Har selv haft en TD20A tilbage i 80'erne. Den var til rep 5 gange det første halve år. Fin båndoptager, den lød bare forfærdeligt. Måske var jeg uheldig, men den Nakamichi cassettebådoptager jeg købte efterølgende var langt bedre.

Umiddelabr til jeg nok være mest til Sony.

Har selv en Technics RS-1500, men har tidligere haft Akai og Revox.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 22 September 2014 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Teac A 3340 og en X1000M, de lyder fremragende, men problemet er, at hvis jeg "glemmer" at bruge dem i et par uger, så begynder de at gøre knuder, så man skal huske at tænde dem regelmæssigt er min erfaring. Jeg bruger dem til at optage musik på, som jeg hører meget, bilder mig ind at jeg får en varmere og mere behagelig lyd ud af det!
Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 September 2014 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Måske kan brugeren Jan Stevns stadig henvise til én, der har en Akai GX625. Har selv haft den over 2 gange og det er en fortrinlig maskine.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 September 2014 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Akai GX-625

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 22 September 2014 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Akai GX-625

Åh ja hvilken skøn maskine. Har selv haft sådan en, efter et par år fik jeg fat i en støjreduktions-enhed, mener det var fra sanyo og hed noget med D. Signalstøj-forholdet blev omkring 90-100dB der var ikke det mindste støj at høre. Mindes at det kunne give lidt pumpe lyde, når musikken fadede ud.

Vh

Torben

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 22 September 2014 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Ups glemte lige at skrive at Akai havde patent på GX-tonehoveder, som var uopslidlige, hvilket ikke var tilfældet med eksv. Revox, deres hoveder var meget bløde, men lød fremragende. Akai havde havde lidt rippel i bassen, men ud over det lød de også fremragende. Efter jeg havde justeret bias til TDK bånd som jeg brugte var den liniær op til 23KHz ved 19cm, ved 9,5cm var den til 19KHz.
Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 22 September 2014 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej janils

Hvilken Nakamichi cassettebådoptager har du købt

Er din Technics RS-1500 en 4 eller 2 spores model
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
philips
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 22 September 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Spole båndoptagere har altid "optaget" mig ( Ku ikk lade være) Der er bare noget urkraft og totalt overlegent over sådan en maskine der står og snurrer
rundt. Jeg har aldrig haft en og får det nok heller aldrig , men sån en Philips N4520 ku jeg godt se stå her hos mig. Technics , Akai , Sony har også lavet
nogle fede modeller. De burde ligesom grammofoner , få deres revival.
Spændt på at høre/se hvad du beslutter dig til!

__________________
Pardon me,but you are obviously mistaken me for someone who gives a sh*t!
Til top Vis philips's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af philips
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 September 2014 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

philips skrev:
Spole båndoptagere har altid "optaget" mig ( Ku ikk lade være) Der er bare noget urkraft og totalt overlegent over sådan en maskine der står og snurrer
rundt. Jeg har aldrig haft en og får det nok heller aldrig , men sån en Philips N4520 ku jeg godt se stå her hos mig. Technics , Akai , Sony har også lavet
nogle fede modeller. De burde ligesom grammofoner , få deres revival.
Spændt på at høre/se hvad du beslutter dig til!
Ja, det kan være svært at lægge bånd på sig selv, når første den majestætisk står dér og snurre.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
s1v1e1n1d1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 August 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 23 September 2014 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hej Har nu lyttet til 3 forskellige spole b , tandberg , sony og revox ,,, for meget sus i Revox (undre mig ),, Sony var klart bedst !! Har endnu ikke lyttet til Philips N4520 men det skal jeg ! Fandt en i Herlev

__________________
svend chr
Til top Vis s1v1e1n1d1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s1v1e1n1d1
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 23 September 2014 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

s1v1e1n1d1 skrev:
Hej Har nu lyttet til 3 forskellige spole b , tandberg , sony og revox ,,, for meget sus i Revox (undre mig ),, Sony var
klart bedst !! Har endnu ikke lyttet til Philips N4520 men det skal jeg ! Fandt en i Herlev


Hvad skal du bruge den til? (Udover at kigge på mens spolerne kører rundt).


Mvh.
Niels



Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 September 2014 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
s1v1e1n1d1 skrev:
Hej Har nu lyttet til 3 forskellige spole b , tandberg , sony og revox ,,, for meget sus i Revox (undre mig ),, Sony var
klart bedst !! Har endnu ikke lyttet til Philips N4520 men det skal jeg ! Fandt en i Herlev


Hvad skal du bruge den til? (Udover at kigge på mens spolerne kører rundt).


Mvh.
Niels




Det er en af de ting, der kan undere de nye generation der er vokse op med digital lyd, at noget det køre rund og rund kan bruges til lyd, vel grund til at man er begynd at kunne sælge pladespiller igen, også til din ungen, så kan de tage skolekammeraten og venner med hjem og bevise at noget der kære rund og rund kan gengive musik, det givet et plus i klasse at havde en sådan mytisk musik apparat der hjemme, tro også at vi ville begynde at se at spolebåndoptager vinde frem blandt unge, den er nemlig mere mere sejere end en pladespiller, for her er der to ting der køre rund og rund og der komme musik ud, Lol.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 24 September 2014 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Nilau skrev:
s1v1e1n1d1 skrev:
Hej Har nu lyttet til 3 forskellige spole b , tandberg , sony og revox ,,, for meget sus
i Revox (undre mig ),, Sony var
klart bedst !! Har endnu ikke lyttet til Philips N4520 men det skal jeg ! Fandt en i Herlev


Hvad skal du bruge den til? (Udover at kigge på mens spolerne kører rundt).



Mvh.
Niels





Det er en af de ting, der kan undere de nye generation der er vokse op med digital lyd, at noget det køre rund og rund kan bruges til lyd, vel grund til
at man er begynd at kunne sælge pladespiller igen, også til din ungen, så kan de tage skolekammeraten og venner med hjem og bevise at noget der
kære rund og rund kan gengive musik, det givet et plus i klasse at havde en sådan mytisk musik apparat der hjemme, tro også at vi ville begynde at
se at spolebåndoptager vinde frem blandt unge, den er nemlig mere mere sejere end en pladespiller, for her er der to ting der køre rund og rund og
der komme musik ud, Lol.


Jeg tænkte bare, at hvis det kun er meningen at optage radioprogrammer eller LP/CD på spolebåndoptageren er det jo lidt vanvittigt. Jeg kender
ganske udmærket fascinationen ved spolebåndoptagere. Har selv et par stykker for sportens skyld.
I vore dage kan det måske være en god idé at købe nogle af de preindspillede "masterbånd". Det er dog vist temmelig dyre, men lyden skulle
angiveligt overgå alle andre lydkilder known to Mankind....

En optagelse af en CD eller LP kan i en del tilfælde lyde "bedre" afspillet via en spolebåndoptager. Der er ligesom et stærkere "drive" i lyden!
(Hvis båndoptageren er i topform!).

MVH.
Niels L.


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 24 September 2014 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Det skal siges at jeg skam har haft en spolebåndoptager, en 2 spors High Speed Revox B77, nok den bedst bådoptager jeg nogensinde har haft, den blive brugt til at overspille lånte LPer, men der var for dyr i drift og da pris på LPer begynde at falde og prise på spolebånd begynde at gå op, kunne jeg ligeså god købe disse LP selv, men så kom CD ind i billede, som jeg så som verden syv vidundere, eller lille anekdote til dette så var den først dansk der købe en CD og den først Dansk der købet en CD afspiller, historien bag er at jeg havde min faste gang i Bristol Stereo Center på strøget (Bl.a. hjalp jeg med at sætte anlæg ud), da denne butik var den føreren High End butik, komme alt nyt først til salg her, derfor var jeg til sted da Sony inpotrørn glad kom ind med den først CD afspiller i Danmark, kan ikke husk model nummeret men mene at det var Sonys CDP-101, de blive så afprøvet i butikken og da jeg gik hjem var den med en kasse med denne CD afspiller, dertil skal det siges at ugen før fik Bristol Stereo Center den først kasse med CD hjem, det sket sjovt nok også da jeg var på vej hjem, så derfor blive der købe den først dansk CD som var med tøsedrengen, derfor havde jeg en CD til at kunne afspille i min nye CD afspiller.

Da rygte gik bland min vennen at jeg havde få en CD afspille, så fik jeg god nok besøge tit, da alle skulle høre nye vidunder, der gik så meget kort tid før at de også var ud og købe en CD afspiller.

Min anlæg består på det tidspunk af, et sæt magnepan højtaler, det optalte Revox B77, en Luxman PD310 Pladspille en rør Luxman forforstærker med en Kasse A effekt forstærker og over 1000 LPer, nok det bedste anlæg jeg har haft.

Og få det ikke skulle være lyv, vandt jeg kort tid efter i en BT konkurrence den først CD afspille fra Philips, en CD200.

Her ved at prøve at genskab fortidens storhedstid på en eller anden måde, så jeg skal ud og havde fat i en god forforstærker, denne gang med HT Indgang (da jeg har ligeså meget interesse i film, som i musik), måske nye højtale som kunne værre et sæt Martin Logan Electromotion, og derefter en ny (eller brugt) pladespiller i klasse med den optalte Luxman PD310, måske også en brugt 2 spors High Speed Revox B77 mark III.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
s1v1e1n1d1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 August 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 25 September 2014 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Den skal bruges til at spille ( lytte til )musik på .Det kommer måske som en overraskelse for Nilau Det forholder sig nemlig sådan , at jeg har bånd fra starten af 60'erne som kunne være spændende at lytte til (optaget af min far,på en maskine der hed Crowncorner )Selv har jeg bånd, fra start 70'erne .Mange små bånd ,og senere i slut 70'erne da jeg købte en Akai 630db med dolby som rent ud sagt lød af h til ,altså dolbyen ,, mange store bånd ... Men det er sgu da lidt fascinerende at se på spolerne der bare spinder rundt og rundt ,,, og så undre sig over, at det overhoved kan lade sig gøre

__________________
svend chr
Til top Vis s1v1e1n1d1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s1v1e1n1d1
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 25 September 2014 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jeg husker stadig optagelser fra tresserne, der fik taget til at lette når hele orkesteret satte ind. (også med maskiner fra dengang).
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 25 September 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Du skal blot huske på, at du nok skal stille azimut på båndoptageren ved brug af bånd, som ikke er optaget på samme. Ellers vil du opleve dem meget mørke og mangle diskant, men båndene kan selvfølgelig også være slidte.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
philips
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 27 September 2014 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Utroligt!! Det havde jeg godt nok ikke ventet!! Interesant artikkel. Måske lidt off topic , men dog bånd relateret.

http://www.b.dk/kultur/hoer-lige-efter

__________________
Pardon me,but you are obviously mistaken me for someone who gives a sh*t!
Til top Vis philips's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af philips
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 27 September 2014 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

philips skrev:
Utroligt!! Det havde jeg godt nok ikke ventet!! Interesant artikkel. Måske lidt off topic , men dog bånd relateret.

http://www.b.dk/kultur/hoer-lige-efter

Tro at folk er ved at blive træt af musik udgivet digital, for det først er lyden ikke særlig god og få det anden blive det brugt som baggrunds musik, derved mister man fiduses med at kunne høre og nyde en nummer, og det ved pladeselskaber, derfor skal nummer lyde så hørt som mulige og ikke indhold meget tekst, og hele indspillen er kun lave for at overdøve konkurrence nummer "loudness war", derved er musik blive til en købe og smide væk ting og ikke en kunstart (det er gået ud over musiktyper som pop, rock, tekno).

Tænk bare hvis men overført det til tv, så hvis man havde købet et UHD-TV, er det eneste billedkvalitet der kan se på det, det der modsvare VHS.

Så måske er kassettebåndoptager ved at også få en retro bølge samme med Pladespiller, vi må så håbe at spolebåndoptager også komme med i denne retro bølge.

Vedr. kassettebåndoptager så kan man stadig købe tomme bånd, ved så bare ikke hvor.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes