Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Receiver bliver meget varm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 29 August 2014 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa, er sq lidt i tvivl om min marantz sr5008 er ved at dø, nå jeg kører stereo og giver den lidt på vol, bliver den sundsygt varm og lukker ned
efter ca 20min. Jeg kører med 2 stk diy højttalere på ca 220w 8ohm. Er det for meget eller tror i jeg skal ha den retur til forhandleren?

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 29 August 2014 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Om højtaleren er på 10W eller 5000W spille ingen rolle, i den sammenhæng.
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 29 August 2014 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Det er jo lidt at svært at vide hvad du mener med "lidt på volumen" og "sindsygt varm".

Men der er intet unormalt i at en forstærker bliver varm og slår fra hvis der spilles for højt.

Som Bofa skriver betyder højttalernes max effekt ingenting, og 8 ohm er heller ikke noget problem. Men der må
selvfølgelig ikke være fejl(montering) i højttalerne, så har du kontrolleret at de lyder ok ved normalt lytteniveau ?
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 29 August 2014 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej!

Hvis du spiller så højt, at din forstærker begynder at forvrænge, så trækker det hårdere på både forstærker og højtalere... og ja, så bliver den varm! Og gudskelov for at den slår fra... ellers brændte den af.

Hvad med diskanterne i dine højtalere? Kan de tåle mosten?

Mit råd? Skru en anelse ned



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 285
Sendt: 29 August 2014 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hvor meget luft er der omkring din forstærker?
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 29 August 2014 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Allan_Ø skrev:
Hejsa, er sq lidt i tvivl om min marantz sr5008 er ved at dø, nå jeg kører stereo og giver den lidt på vol, bliver den sundsygt varm og lukker ned
efter ca 20min. Jeg kører med 2 stk diy højttalere på ca 220w 8ohm. Er det for meget eller tror i jeg skal ha den retur til forhandleren?


Fortsætter du som beskrevet dør din reciever på et tidspunkt. Har du fået målt dine højttaleres impedanskurve? Fejlmontage eller defekte komponenter i højttalerne kan forårsage det du beskriver.

Spiller du så højt at du spiller til - eller overskrider forstærkerens klippegrænse i længere tid bliver forstærkeren naturligvis varm. Hvad værre er at en længerevarende overskridelse af klippegrænsen kan forårsage defekter i højttalerne, som yderligere belaster forstærkeren, som Mikkel er inde på. Jeg har set eksempler på overophedede spoler i delefilteret hvor lakken er blevet så varm at en eller nogle få viklinger er kortsluttet. Og det kan en forstærker slet ikke li' ! Den samme fejl kan opstå i en højttalerenheds svingspole. Og så er er der ikke noget at sige til at forstærkeren får hedeslag.

Hvilke enheder der anvendt? Har du en detaljeret beskrivelse?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 30 August 2014 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Det var sq mange spørgsmål :-) skal prøve at få det hele med :-) Er elektriker og gammel elektronik nørd, og er het sikker på
at der ikke er fejlmonteringer... Enhederne er Vifa NE 180 som mellem. Diskanterne er godt nok en del år gamle, de er 1"
dome, fra noget der hedder Mordount-short, og de spiller ualmindeligt rent. Men wooferne, kunne nok godt være problem, de er
fra et par ældre Jamo, og er sq ikke helt sikker på, at de er helt store eller gode nok, i forhold til resten, selvom det passer
med delefiltret.
Er ikke hvelt med på hvordan man får målt sin imperdanskurve?
Mht luft omkring forstærkeren, så er der ca 5cm luft hele vejen rundt, og uden bagplade i reolen, men det kunne da godt være
at der skal mere til der?
Med høj vol, mener jeg at den lå omkring 75 (ud af 99), hvis det kan hjælpe, og der var umiddelbar ingen skæve lyde, men kan
godt være lidt svært at høre...
Kom endelig med indput, tør næsten ikke at spille igen, før jeg har funde ud af hvad der er galt...

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 30 August 2014 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Kommer til at tænke på, hvor meget har det at sige med, hvilket medie, man bruger i dette tilfælde har det mp3 filer på 350k,
plejer godt nok mest at spille plader, eller mp3 i flac...

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 30 August 2014 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Allan_Ø skrev:

Mht luft omkring forstærkeren, så er der ca 5cm luft hele vejen rundt, og uden bagplade i reolen, men det kunne da
godt være at der skal mere til der?


5 cm over apparatet er ikke meget. Du kan jo prøve at fjerne hylden ovenover eller placere receiveren et andet sted
med mere luft hvis det er muligt.

Allan_Ø skrev:

Med høj vol, mener jeg at den lå omkring 75 (ud af 99), hvis det kan hjælpe, og der var umiddelbar ingen skæve lyde,
men kan godt være lidt svært at høre...


Det er altid lidt usikkert at sige noget udfra skalaen på volumenkontrollen da det bl.a. afhænger af hvor kraftigt signal
der kommer fra din lydkilde. Derfor er volumenkontrollen konstrueret så man sjældent kan skrue helt op. Men hvis du
når op til den sidste fjerdedel af skalaen inden den slår fra, er jeg næsten sikker på at den fungerer normalt.


Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 30 August 2014 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Allan_Ø skrev:
Kommer til at tænke på, hvor meget har det at sige med, hvilket medie, man bruger i dette tilfælde
har det mp3 filer på 350k, plejer godt nok mest at spille plader, eller mp3 i flac...



Nu så jeg ikke dette indlæg inden jeg svarede, men det passer fint med mit første svar. Især hvis du benytter en pc
eller andet hvor du kan regulere volumen. Der er også stor forskel på mp3 filer ikke kun kvalitetsmæssigt.

Forestil dig at du har en lydkilde med et svagt outputniveau. Hvis din forstærker skal kunne spille op til sin maksimale
ydeevne med den, skal signalet forstærkes meget d.v.s. at volumenkontrollen skal "skrue meget op".

Får du så en anden lydkilde med et "normalt" outputniveau skal signalet ikke forstærkes så meget før du når maks.
Derfor vil forstærkeren nu slå fra før der er skruet helt op.

Computere har ofte et ekstra højt signalniveau, så her vil forstærkeren slå fra endnu tidligere. Ofte endda før der er
skruet halvvejs op.


Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 30 August 2014 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at få forstærkeren flyttet. og ja mp3'erne bliver afspillet fra en lille pc der er sat op som medie server :-)
Tak for input og svar

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 30 August 2014 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

MP3 filer er jo ret hårdt komprimeret og vil derfor lyde ret "højt og larmende". Derfor vil man jo let spille meget højt, uden at skrue særligt højt op på volumen knappen. Hvis jeg for eks, spiller Paul Simon "Heart and Bones" på cd, som er købt da den udkom og er derfor ikke komprimeret som de er i dag. Den ligner lp'en, som jeg også har, en del. Men her skal volumen skrues pænt op, for at få et dejlig spille niveau, fuldstædigt ligesom på lp'en. Men spiller jeg så Paul Simons "Surprise" bagefter, kommer der drøn på blot i kl. 9 stillingen. Her kan man overhovedet ikke komme op i kl.½ elleve som den anden. Den er hårdt komprimeret og det kan mærkes på køleribberne. De bliver varme (Acurus A150)

Din receiver har indvendige køleribber til forskel for min som er udvendige og Marantz'en er heller ikke vildt stort i areal. Derfor vil den blive ret varm, når du spiller lidt højt med MP3 filer. Håber i øvrigt du ikke kører analog tilslutning til receiveren direkte fra pc eller bærbar. Her vil der nemlig komme ret meget digital støj med, og det kan en forstærker ikke lide og kan blive varm og/eller brænde af.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 30 August 2014 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Nej jeg kører med Hdmi, med undtagelse af pladespilleren self :-)
Men nu har jeg fundet fejlen, den ene basenhed har 8,1 over spolen, og den tilsvarende i den anden ht, har kun 1,2... så spolen
er vidst røget, men har 2 tilsvarende enheder liggende, dog nogen gamle B&W, de matcher i ohm, db og tommer, så de
kommer i istedet. Må hellere også lige få målt delefiltret igennem, for at se om det har taget skade.

Takker for hjælpen   

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes