Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 16:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ortofon 70 Anniversary (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 29 August 2014 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Nå, en lille en til alle pick up kenderne derude!

Jeg har fået smidt en Ortofon 70 Anniversary i nakken (i overført betydning). Mest tydelige defekt er et knækket nålerør - om den har andre defekter, aner jeg ikke. Jeg tænker, at det kunne være meget sjovt at få den spilleklar igen, sådan set ud fra et   nu-er-det-jo-en-jubilæumsmodel-fra-måske -den-mest-verdenskendte-danske-hifiproducent synspunkt.

Jeg har haft tonsvis af PU'er, men har - ja, hvem skulle have troet det - aldrig benyttet mig af muligheden for renovering/ombygning.

Jeg vil selvfølgelig kontakte Ortofon for at høre, om de vil kaste sig over opgaven (og ikke mindst til hvilken pris!), men har I andre bud på, hvem der (forhåbentlig) med succes kunne renovere en nu snart 26 år gammel PU? Hvad har I selv af erfaringer.

Jeg ved, at bl.a. Van den Hul, Benz (nej, ikke Mercedes ) og Clearaudio kan påtage sig opgaven, men jeg efterspørger konkrete erfaringer og ikke blot forslag til eller en liste over, hvem der kan gøre det.

Og jeg har ikke brug for at vide, at det er en skod-PU, eller det ikke kan betale sig at renovere den ... det skal jeg nemlig nok selv bestemme
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4538
Sendt: 29 August 2014 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Du skal helt klart benytte Ortofon til renoveringen... de har erfaringen, og ikke mindst de helt rigtige dele!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 29 August 2014 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Den opgave skal du helt klart overlade til Ortofon, hvis du vil have den originale sound.
Spørgsmålet er om de overhovedet vil påtage sig opgaven, da de er blevet omstruktureret meget
de seneste år.

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 29 August 2014 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Ortofon, de kan i værste fald sige nej, men med din charmerende facon, bliver det nok et ja
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 29 August 2014 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

A-man, stemmer i med de andre, lad Ortofon, hvis du vil høre den, som det var tilsigtet fra starten. Tillægsvis vil jeg sige, at hvis du skulle finde på at få renoveret andre, skulle man måske gå efter nogle nyere firma´er end VdH. Har fået retippet en Accuphase AC-2 hos ham, højre kanal afbrød efter 4 måneder, retur til VdH, 1 1/2 mdr. undervejs, hjem igen til kort fornøjelse, knap et halvt år, så afbrød den i højre kanal igen. Droppede det og solgte den som defekt. (bare til info).

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 29 August 2014 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres konstruktive indlæg!

Jeg vil helt sikkert i første omgang kontakte Ortofon - de vil måske give mig lidt "gensynsglæderabat", hvis de kan få mulighed for at renovere en af deres gamle kæmper. Så længe det ikke drypper med glædestårer ned i spolearmaturet, så vil det være helt fint med mig

Jeg giver selvfølgelig en up-date, når jeg har talt med Ortofon (hvilket muligvis allerede bliver i dag).

Van den Hul vil jeg under ingen omstændigheder forsøge. Jeg har efterhånden hørt så mange negative historier om kvaliteten - eller rettere mangelen på samme - på hans produkter. Hvad enten historierne har noget på sig eller ej, så gør det i hvert fald, at jeg ikke tør løbe risikoen. De eksempler på Van den Hul-renoveringer, som jeg selv har set, indikerer en noget sjusket samlekvalitet.

Jeg tænker, at Van den Hul er ved at udvikle sig til hifi-verdenens svar på 1970ernes Jaguarbiler: Når de kørte, så kørte de fantastisk, men du skulle have tre af slagsen - en til at køre i og to, der kunne være på værksted ...

Nå, blot en enkeltpersons (nemlig mit) synspunkt.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 29 August 2014 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.

Din analogi med vdh og Jaguar var nok meget rigtig, selvom jeg personligt aldrig har haft problemer hverken med nye eller
retippet vdhér.
Hvis det er en "ny" Ortofon du søger, stemmer jeg i her med ja-sigerne. (sikkert lige så dyrt som hos vdh.)

Men der er også en helt anden mulighed (udover den at du sender din 70a frit og kvit til mig), det er Soundsmith.
For omk.1700dkr kan du få en ny rubinfane med nål på.(inc.forsendelse)
For omk 2750dkr kan du få deres "bedste" nål på din egen Ortofons fane (dyrere pg.a. flere arbejdstimer).
Det er ekstremt brugervenligt at handle med Soundsmith.
Du gør følgende (hvis du er interesseret) :

Send din pu. til Soundsmith ( addresse står på sound-smith.com).
Samtidig mailer du til sound-smith.com.
De giver dig et kunde-nr.
Efterfølgende mailer de til dig når de modtager puén,- når de går i gang med renoveringen,- når den er færdig,- når du skal
sende penge,- osv osv.

(jo, jeg har selv fået det gjort med en gammel vdh-pu. Det er godt at have et alternativ til den meget gamle hollænder).

   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 29 August 2014 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har indtil i sommers haft en Ortofon 70, det er en ok PU, men helt ærligt glæder jeg mig meget til at få min ny-renoverede Ortofon MC 3000 op og spille i stedet.

3000’eren blev i første omgang forsøgt renoveret hos Ortofon, men de havde ikke længere dele til den og afslog at lave den. I stedet fald valget på et mindre engelsk værksted Expert Stylus, der får gode anbefalinger på nettet og er konkurrencedygtige på pris (£ 300 for at få nålrøret skiftet). Om nogle timer kommer 3000’eren op og spille så skal jeg give en tilbagemelding på Expert Stylus’ evner ud i Ortofon.

Ellers held og lykke med 70’eren

Rasmus



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 29 August 2014 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

ps. Analogueman.
Med hensyn til den pu jeg fik tilbage fra soundsmith, skal jeg da ærligt indrømme at jeg aldrig før har set så "lige" en vdh-pu.
Ekstremt flot arbejde, men også en underlig "stor" nål.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 29 August 2014 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Fik en MC 5000 renonveret hos Clear Audio. Den har et nålerør af krystal/rubin. Det kunne de ikke arbejde i, så der blev påmonteret et alurør uden på. Nålen var en fine-line.

Pickuppen virker og er stadig fremragende. Det er dog ikke en typisk MC 5000 (som jeg også har til sammenligning). Pris på 4.000,- kroner var absolut i overkanten og der medfulgte ingen dokumentation mht. hvad de havde gjort.

Du kan læse mere om lyden og forskellene her:   LINK

Har også en A70, som virker. En rigitg god pickup, men meget at det nyere til overkommelige priser er nu bedre.

 

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 29 August 2014 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Ja, janils, jeg har for et stykke tid siden læst om dine erfaringer - 4.000 kr. vil jeg absolut ikke give, så hellere undvære. Jeg står heller ikke lige frem og mangler pick upper ... det kan også blive for dyrt selv for nostalgiens skyld.

Nu har jeg skrevet til Ortofon - de har ikke længere noget så altmodisch som et telefonnr. stående på deres hjemmeside - så må jeg se, hvad de skriver.

Jeg fandt et alternativ i UK, som ser lovende ud http://www.northwestanalogue.com/cartridge-repairs.html

For at få et estimat på en total ombygning skal man kontakte Northwest Analogue. Det vil jeg nok gøre, hvis (når!) jeg falder ned fra stolen over at høre, hvad Ortofon skal have for ombygningen

@Nils Valla: Soundsmith kender jeg godt - når jeg får nogle priser fra de øvrige, har jeg lidt at sammenligne med. Så må jeg se, om det kan betale sig at sende Ortofonen over andedammen.

Jeg er lidt hooked på idéen om en 70 Anniversary med rubinfane ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 29 August 2014 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Okay ... man må lade Ortofon, at deres kundeservice er hurtige. Jeg har modtaget svar ... desværre det nedslående, at de ikke kan renovere min 70 Anniversary pga. manglende komponenter. De tilbyder i stedet en ombytningsservice, hvor jeg kan få 25 pct. rabat på (liste-) prisen på ækvivalente modeller - i dette tilfælde Cadenza Blue og som upgrade Cadenza Bronze. Som andre ombytningsalternativer foreslår Ortofon desuden Quintet Bronze eller Quintet Black.

Nå, jeg tror nu ikke, jeg vil benytte mig af Ortofons tilbud - så er det trods alt lidt sjovere at prøve at se (altså høre!), hvad nogle af de mindre firmaer kan tilbyde. En 70 Anniversary med rubinnålefane og en Gyger S nål kunne da være ganske interessant at lægge øre til.

Well, jeg vil overveje ... og mens jeg overvejer, så kan den handikappede 70 Anniversary få lov til at ligge i en mørk skuffe ... ak ja, hvilken grum skæbne!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 30 August 2014 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bare sige, at en Cadenza Bronze er en fremragende pickup, så tag du endelig den opgradering - se evt. min anmeldelse af samme.
Mvh Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 August 2014 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

En Cadenza Bronze er sikkert en fin pick up, men jeg har så rigeligt med gode pick upper i forvejen, at jeg i hvert fald i første omgang ikke vil benytte mig af Ortofons ombytningsmulighed. Jeg ser ingen grund til at bruge ca. 8.000 kr. på en lydkvalitet, som jeg mener, at jeg allerede har.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 August 2014 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
ps. Analogueman.
Med hensyn til den pu jeg fik tilbage fra soundsmith, skal jeg da ærligt indrømme at jeg aldrig før har set så "lige" en vdh-pu.
Ekstremt flot arbejde, men også en underlig "stor" nål.

Hej Nils,

Jeg går ud fra, at du valgte optionen med rubinnålefane, men var det den billige eller den dyre option? Og hvordan med lyden? Hvordan vil du karakterisere/beskrive den?

Jeg kan desuden se, at Soundsmith prissætter deres ombygningsservice til en minimumspris på $350 for den dyre option, hvilket svarer til ca. 1.975 kr. Hertil skal så lægges told + moms + toldgebyr + forsendelse, så dit regnestykke i et af dine indlæg ser rigtigt ud - det kan dog så også blive dyrere.

Northwest Analogue, som jeg linkede til tidligere, tager ca. 3.300 kr. for en tilsvarende service. De benytter så en Gyger S diamant. Om den lyder bedre eller dårligere end Soundsmiths "Optimized Contour Nude Contact Line Diamond", skal jeg ikke kunne sige, men sidstnævnte har i hvert fald et mere imponerende navn
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 01 September 2014 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.
Nej, jeg valgte deres mest avancerede nål til 450usd. på omtalte pu.
Jeg har haft den på nogle gange (lige for at høre) og jeg syntes den lyder meget lig, nålen den erstatter (vdh mc10) uden dog
at være helt lig.
Det er kun en reserve-pu, og formålet med retipningen hos sound-smith, var at finde et brugbart alternativ til den gamle
nederlænder, når den dag kommer.

   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 07 September 2014 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Nils, jeg er en smule forvirret med hensyn til dit svar

Den mest avancerede nål, er det ikke optionen med en pris fra $350? Nemlig - som jeg også spørger til - Soundsmiths kombination af "Ruby
Cantilever" og "Optimized Contour Nude Contact Line Diamond"?

Men du svarer nej til, at du har valgt den kombination (og for den sags skyld den billigere). Jeg kan ikke rigtig se, at der er er dyrere kombinationer
end dem, jeg allerede har nævnt?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 07 September 2014 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.

Det ser ud som Soundsmith-siden (og priserne) er ændret en smule siden foråret.
Da kunne man få versionen med rubinfane og occl-nål for 350usd inc fragt.
Der var også en version (versionen jeg valgte denne gang) hvor man
For 450usd kunne "nøjes" med at få deres occl-nål monteret på en bestående fane. (Den dyrere pris pg.a det mere vanskelige arbejde ved at montere
nål på en bestående fane, istedet for imontering af helt ny fane) inc fragt.
Men den mulighed står ikke mere i Soundsmiths "oversigt". Dog står der noget i teksten om muligheden, men nu med pris på op til 550usd.

   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 07 September 2014 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

OK - jeg undrede mig blot, da jeg ikke helt kunne gennemskue, hvilken option du egentlig havde valgt.

Jeg vil nok i første omgang kontakte Northwest Analogue i UK og høre, om de vil påtage sig opgaven og til hvilken pris. Pundet står jo desværre lidt
højt i øjeblikket, men ca. 3.300 kr. for en god PU (uden decideret at være high-end) er vel i orden ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 07 September 2014 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.
Jeg kom samlet set af med ca.2800dkr
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes