Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 08:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustik i nyt hus? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 28 Juli 2014 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er i gang med at bygge et nyt hus og vil gerne prøve at nedsætte efterklangstiden i hele frekvens området i stuen så godt som muligt uden at have en akustikker på banen.

Derfor skriver jeg i håb om at nogen af jer kan hjælpe eller har nogle konstruktive kommentar/bemærkninger.

Jeg har valgt rockfon sonar activity (40mm) loft med 45mm mineraluld før damspær for at dæmpe høj og mellem frekvens området. Vi får skråloft med 20 grader (2,4m til 4,4m).

Gulv bliver trægulv på beton

Indervæggene er af letklingerbeton elementer. Der bliver sat en forsatsvæg mellem kontor og stue af 2x12,5mm gips forskalling 45x95 og 95mm isolering og 20mm luft til bagmur som skal absorbere det lave frekvensområde. Jeg vurdere når huset er færdigt om der skal et akustik maleri op.

Jeg skal have en kongebro stonepanel som skal monteres på en ”kasse/forsatsvæg” samme opbygning som min anden forsatsvæg bare med fibergibs i stedet for alm gips. Den bliver 2,4m bred og vil gå helt op til loftet. Stonewall’en skal fungere en lille smule som diffusere og ”kassen/forsatsvæggen” skal fungere som en membran absorbent altså dæmpe lav frekvensområdet.

Hvad er jeres mening, er jeg helt galt på den?

Bemærk på tegningen har jeg også en forsatsvæg bag sofaen den skal sløjfes i første omgang.

Mvh
Heinz

Til top Vis HeinzN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeinzN
 
HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 07 August 2014 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

hmm er der slet ingen der har noget input?

Til top Vis HeinzN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeinzN
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 07 August 2014 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Tror det er svært at give et input, over en tegning uden man er helt inde i alle materialerne, og hvilken indflydelse de har på den fremtidige lyd.
Endvidere skal man nok have lidt mere info om hvad type anlæg, højttalere og hvor mange du skal have placeret? Og så tror jeg til sidst, at hvis du
skal have hjælp af betydning, så skal du have fat i nogen der netop har dette som profession, men igen, rent gætværk fra min side
Men spændende projekt.

Mvh.
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 07 August 2014 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej HeinzN.

Mit indlæg er mere generelt.

Jeg syntes ikke at du som udgangspunkt, skal tænke i akustik når du bygger nyt hus.
Få dit hus bygget på en måde (billigst muligt), der gør det lettest at komme af med igen.
De efterfølgende foranstaltninger du gør for akustikken, bør kun bestå af noget nedtageligt så du på den måde kan tage "akustikforanstaltningerne" med hvis/når du engang flytter.

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 07 August 2014 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Kære nils
Bygge hus billigst muligt Skal man da ikke forkæle sig selv når man bygger nyt? Hvis det skal være billigt? Så står der masser af udenlandsk
arbejdskraft på spring, men er det kvalitet?
Nå, off topic, men et hus skal være holdbart og gerne fremtidssikret, ellers er det ikke sjovt at bo i de næste mange år
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 07 August 2014 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

 

Hej

Det lyder mere seriøst end de fleste af os kan drømme om at komme i gang med, men fantastisk at du giver dig i kast med det.

Jeg kan heller ikke give nogle konkrete input til selve indretningen men blot to råd:

Få fat på Jim Smiths bog Get better sound, hvis du ikke allerede har den. Her er der en række gode ideer til hvordan man indretter stue/lytterum. Placering af højtalere, anlæg mv spiller en stor rolle.

Få evt et separat strømkabel til anlægget og solidt stik. Nogle gange giver det noget.

Husk at lægge billeder op af projektet J

 

 

 

 



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 09 August 2014 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ikke klar over, om det er muligt at komme med forslag på nuværende tidspunkt.

Jeg syntes der er mange ting, jeg bestemt ville gøre anderledes.

Jeg har erfaring med Rockfon Sonar 10 mm, som virker godt. Rockfon Sonar activity 40 mm er et bedre valg, da den dæmper længere ned i frekvans.

Jeg ville ikke vælge et skråt loft. Det er bedst med plant loft, hvis man ønsker at gøre noget ved akustiken. Hvis man ikke ønsker at gøre noget, kan et skråt loft være en fordel. 240 cm er dog for lavt, så delvist skråt kunne så være et godt kompromi. Jeg har 242 cm i min tilbygning, men jeg ville i dag have valgt 3 meter.

Gulv på strøer er bare så godt. Det er godt at gå på. Det er godt for akustikken, da det er en god plademembran. Højere gulvstrøer dæmper dybere. Jeg ville fjerne cementlaget og få et ordentlig gulv.

Hvorfor ikke bruge mursten istedet for letklinkebeton. De lydisolerer rigtig godt.

Jeg ville revurdere stuens størrelse og placering af sofaer osv.

Det gælder om, at der er symetri i venstre og højre side. Det viser billedet ikke.

Hvis rummet kunne være større ville det bestemt være en fordel.

Placering af højtalere skal være fri af vægge. Sofaer skal også være fri.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 09 August 2014 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hvis man læser bogen "Get better sound" af Jim Smidt, fraråder han skæve vægge, fordi så er det så uberegneligt det der sker.

Men størrelse af rummet har meget at sige, og Dynamax, det er nok en kombination af mindre rum og lavtloftet. Jeg syntes generalt, at højloftet rum har en bedre akustik. Det er nok med med et skævt loft, i forhold till et lavtloftet. Men jer er ikke akustiker og jeg kan da kun anbefale at man betaler for sådan en.

Man skal passe på med, at dæmpe er rum, når man bygger det. For lyden skyld kan det hurtigt blive for meget. Selv monterede jeg disse Rockfon plader i loftet, men måtte stoppe med opsætningen 50 cm fra væggene, da det blev lige på kanten til overdæmpning. Mere dæmpning af rummet, jo mere skal der skrues op. Det kræver mere membran areal. Mere effekt.

Det bedste er at bruge diffusere. Når manså er færdig med at placere diffusere, kan man overveje at dæmpe, hvis det skulle være nødvendigt.

Have et stort nok lytterum med plads bag sofaerne. Refleksionerne derfra og specielt fra siderne er vigtige. Siderne giver dynamik. I konsertsalen siger man, at de laterale refleksioner, (kommer fra siden) øger oplevelsen af dynamik og tryk.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 10 August 2014 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Det er altid godt, med afstand. De bedste koncertsale har normalt ingen refleksion de første 40 milliesekunder og med dit store lytterum, er det nok det du oplever.

Jeg foretrækker også afstand, selvom de diffusere jeg bruger kan bruges ned til en 20 - 30 cm. (SMT). Taler man til dem, lyder det bedre end til en væg. Altså lyden tilbage. Men lyden går ind i dem i en høj tunnel og ud igen. Det er smart.

Store rum har bare fordele. Mindre rum giver problemer og man skal gøre mere. Man skal få det lille rum til at virke større end det reélt er! Fjerner man de første refleksioner, kan de ikke bruges senere til at give efterklang. Det bliver også mindre nemt at forstå, hvad der synges. Trukket lidt hårdt op.

Kan man omdanne siderefleksen ved at sende den ned bagerst i lokalet eller have en bredspektret diffusere, der fjerner peaks. En bar væg giver skarpe peaks, fordi den sender lyden videre igen, men kun et mindre tab, der omdannes til varme. Da vi hører forskellige toner forskelligt grundet forskellig følsomhed i ørene, bliver dikanten ubehagelig skarp.

Det der er svært at få, som du undgår, er i mindre rum er man nødt til at dæmpe eller diffusere. Når man dæmper mister man lyd, der ellers skulle give lang efterklang.

Mvh. Sven

 



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 12 August 2014 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Uha dejligt med en masse input, tak for det!

Jeg kan lige prøve at uddybe nogle mere, here goes.

Jeg har valgt at få en dedikeret strømgruppe kun til min lyd.
Mit setup består af Anthem MRX 500, velodyne SPL 12 ultra B&W XT 8 CM8.

Jeg håber der kan blive råd til et sæt nye højtaler når vi engang er færdige. Jeg har forelsket mig lidt i sonus faber venere 3.0, men skal høres i den nye stue før de købes.

Fronthøjtalerne skal placeres på hver side af stonewallen og jeg har fået flyttet det store vinduesparti 70cm. Jeg kan desværre ikke ændre stuens størrelse eller udformning mere.

Fordi jeg har valgt letbeton er fordi mig og kærsten godt kan lide lokket af en glat væg fremfor fuldmuret, og da letbeton har samme gode enskaber endte vi ud med det.

Hvis man ser på rummet materialer har jeg absorbenter i høj og mellem frekvens området men mangler i det lave og derfor startede jeg også ud med at tænke gulv på strøer, men blev efterfølgende i tvivl om hvor meget bedre det ville være i forhold til prisen. Herefter måtte jeg kikke i andre baner for at kunne dæmpe det lave frekvens område, hvorved jeg kom på forsatsvæggen.

Hvad angår loftet bliver det Sonar activity 40mm, så loftet skulle absorbere lyden godt. Det skrå loft var noget arkitekttonisk mig og kærsten forelskede os i, men havde nu også den forståelse at skrå lofter ikke nødvendigvis var dårligt pga. de stående bølger mellem loft og gulv, men jeg er ikke expert.

Nu er jeg blevet lidt i tvivl om det ikke er det værd at opsætte forsatsvæg. (bemærk forsatsvæggen på tegning bag sofaen bliver sløjfet. Så jeg har endeligt kun den ene på sidevæggen op af kontoret og så stonewall kassen/forsatsvæggen. Men skal jeg også sløjfe sidevæggen og bruge de penge på højtaler hvad er jeres mening?

Mvh
HeinzN
Til top Vis HeinzN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeinzN
 
HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 12 August 2014 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Vinduet går fra gulv og 3 meter op, og er 2,4 meter bred. Hvad angår forsatsvæggen ved kontoret så bliver den sparet væk, udfra det du skriver giver det god mening.

Jeg fortrækker domediskant da jeg bedst kan lide en god spredning af lyden, da jeg ikke altid vil sidde i sweetspot.

Min Velodyne skal enten stå i hjørnet ved kontoret og det lille vindue eller i hjørnet ved halvmuren (til højre for stonewallen). Disse 2 steder er der blevet trukket et tomrør, så må jeg bare håbe bassen er god en af de 2 steder efter din forslående teknik.
Sofaen bliver større og kommer til at gå helt hen til det lille vindue, så der kan den ikke være.
Alle steder hvor jeg har højtaler er der blevet trukket et tomrør som går ind på kontoret hvor mediecenter og reciveren skal stå.

Hvad er jeres mening omkring stonewallen, vil den kunne bidrage til en hørbar forskel med funktion som diffuser?

Hvor langt fra bagvæggen skal jeg flytte min sofa og højtaler?

Mvh

HeinzN
Til top Vis HeinzN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeinzN
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 12 August 2014 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

HeinzN skrev:


Vinduet går fra gulv og 3 meter op, og er 2,4 meter bred. Hvad angår forsatsvæggen ved kontoret så bliver den sparet væk, udfra det du skriver giver det god mening.

Jeg fortrækker domediskant da jeg bedst kan lide en god spredning af lyden, da jeg ikke altid vil sidde i sweetspot.

Min Velodyne skal enten stå i hjørnet ved kontoret og det lille vindue eller i hjørnet ved halvmuren (til højre for stonewallen). Disse 2 steder er der blevet trukket et tomrør, så må jeg bare håbe bassen er god en af de 2 steder efter din forslående teknik.
Sofaen bliver større og kommer til at gå helt hen til det lille vindue, så der kan den ikke være.
Alle steder hvor jeg har højtaler er der blevet trukket et tomrør som går ind på kontoret hvor mediecenter og reciveren skal stå.

Hvad er jeres mening omkring stonewallen, vil den kunne bidrage til en hørbar forskel med funktion som diffuser?

Hvor langt fra bagvæggen skal jeg flytte min sofa og højtaler?

Mvh


Jeg tror rummet bliver for dæmpet. En stor sofa sluger lyd. Loftet vil sluge lyd.

Du skal helst have en afstand på 3 meter til bagvæggen... Lidt er bedre end ingenting. Jeg foreslå difusere fra SMT. Ja de er dyre og det fås nok ikke bedre. SMT V-wings.

Stonewallen er ikke en diffuser. Den er sikkert nok væsentlig bedre end bar væg.

Så tæt der er vist på tegningen vil du få et boost i bassen. Altså meget bas.

MIn subwoofer er placeret imellem fronterne. Bruges som bord til fladskærm på 46 tommer. Fungere godt sådan. Jeg mener at bas skal komme derfra. Helst.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 13 August 2014 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej Sven

Hvad angår placeringen af subwooferen vil jeg give dig ret. Men desværre tillader konen ikke dette, og må derfor blive forvist til et hjørne.

Nu har jeg jo en Anthem room correction, den bør vel kunne hjælpe mig det sidste stykke?

Mvh

HeinzN
Til top Vis HeinzN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeinzN
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 13 August 2014 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

HeinzN skrev:
Hej Sven

Hvad angår placeringen af subwooferen vil jeg give dig ret. Men desværre tillader konen ikke dette, og må derfor blive forvist til et hjørne.

Nu har jeg jo en Anthem room correction, den bør vel kunne hjælpe mig det sidste stykke?

Mvh

HeinzN

Hvis du har det sådan, må du tænke langt og straterisk. Blomster, anerkendelse og din charme.

Man kan jo prøve senere at flytte subben til et bedre sted senere og få hende til at lytte med. Indrage hende er altid godt. Man kan jo lige prøve, hvordan den vil lyd der og man kan jo ligeså godt udnytte det man har betalt for....

Min subwoofer bruges som ren LFE højtaler idag.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes