Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 20:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tilspilning, at vænne sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 26 Juli 2014 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Som alm. interesseret i hifi generelt og især på højttalere + dens enheder etc.., har jeg ofte undret mig over det "statement"
at skidtet "skal" spilles til.

Jeg har efterhånden i en del år brugt tid på min ynglings hobby beskæftigelse nemlig de her horn højttalere og justeret,
bygget op, sat andre enheder i osv... i lange baner. I den proces har jeg benyttet ørene, mikrofon og ikke mindst
ligesindedes øre som støtte i forbindelse med overgangen imellem enhederne, delefrekvenser og rum akustik osv...

Da jeg nu på den måde er herre over den såkaldte klangbalance (aktiv justering af de fire frekvensområder som mit system
består af), har jeg fundet ud af at selv små ”nøk” her og der, resultere i anderledes ”lyd” (jeg skelner ikke imellem rigtig
eller forkert lyd). Hvad jeg opnår på denne måde kræver sandsynligvis et helt højttaler skift for andre. Nå, men i den proces
har jeg ofte opnået en lyd, hvor jeg tænker ”wauu nu sidder den lige i skabet!”. Sædvanligvis er det dog sådan at jeg efter
en stor omgang ”pilleri” ikke i de efterfølgende dage får lyttet på den selvhævdede ”lyd-nyskabelsen”.

Godt for det, fordi det giver mig tid til at lyd ”glemme” min opfindsomhed og forbavset studser over, hvad der dog er gået
galt i lyd billedet! Jeg kunne altså ikke lige vænne mig til den ”nye lyd”, dvs tilspilningen gik galt!?!
Jeg læser ofte her i foraet at der skal tilspilles i så og så lang tid før dit og dat åbner sig op. I min proces er jeg nået frem til
at det snarer er en form for tilvænning jeg skal igennem før en ny lyd slår an! Så min pointe er: Har jeg først besluttet mig
for en bestemt given lyd er ”rigtig” (evt. via målinger eller feedback fra ligesindede), skal jeg efterfølgende vænnes til den
(dvs mine øre skal tilspilles) nye lyd.

Altså lidt i stil med at den nyindkøbt højttaler skal tilspilles, hvor jeg mener lytteren i stedet skal tilvænnes!

Min tilgang til tilværelsen er udpræget naturvidenskabelig og jeg har meget svært ved at forstå (høre) et argument om at
højttalere skal tilspilles. Det rykker i øvrigt kun nogle få Hz på basenhedens fo, de øvrige enheder bevæger sig ikke i nær
samme grad og tilspilning her vil vel være status quo?
Tilspilning = at lytte apparatet (ørene sammen med det imellem) vænner sig til?
¬¬¬¬Eller?


__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 27 Juli 2014 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Det kan vel også kalde for slidtagelse, og ligge mellem ny og slidt op, altså en periode på nogle år og derefter så skal man ud efter nye kable for at modvirke denne naturlig slidtagelse og sådan forsætte man til at tiden er komme til at købe nyt og så starte det hele om igen (man er kommet til slidt op)

Sådan sat lidt på spisen (advarsel: humor kan værre brugt)

Men med Tilspilning komme der sikker mange og meget langhåret forklaring på dette, der er hvis ingen videnskabelig forklaringer der er bliv teste, og en af grund til at debatten blive så langhåret, når det i bud og grund kun teori der blive smidt ud, og som alle ende med at tråden bliver lukket.

Men der er jo meget sjovt, man lære noget nyt hver dag.

Men der er også noget med at man vendere sig til lyden og i tak med at anlæg blive ringer og ringe (over lange tid), så vender man sig til en ringe og ringe lyd.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 27 Juli 2014 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har i langt tid også siddet med de samme tanker! For hvorfor er det altid at "tilspilning" bliver til det bedre?
Er sådanne noget målbart? Det er det vel nok, da ophæng på enheder (tænker jeg) umuligt kan have den præcis samme
smidighed over hele livet.
Jeg har også hørt at tilspilningen kan fortage sig, hvis højttaleren ikke bliver brugt i en periode. (?)

Altså det er ikke noget jeg har oplevet i mit eget system overhovedet. Mine højttalere lyder (synes jeg) som de hele tiden
har gjort.

Jeg er nok villig til at forene mig med tanken om at tilvænningen til hvordan en højttaler spiller som du Flemming snakker
om, nok er mere afhængig af tilvænning fra ørenes side, end ændring i klang.

Hvorfor? Jo det tror jeg fordi jeg har noget musik i min samling jeg første gang jeg hørte syntes var helt forfærdeligt. Men
som man over flere gange er stødt på... man kan måske til sidst synge med... Stille og roligt vinder musikken accept og til
sidst indpas i CD-samlingen. Med andre ord min hjerne og følelsesregister har accepteret musikken.
Jeg kunne meget vel forestille mig at en del af opfattelsen af højttalertilspilning er et spørgsmål om accept at den "nye" lyd.



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 27 Juli 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Man kan også tage et eksempel på, at lige har sat et lånt/nyt signal kabel på og ret hurtigt bliver begejstret for den lydmæssige ændring det medførte. Men beholder det og lytter til musik over længere tid. Så prøver man så for sjov, at sætte det gamle kabel på igen......og så kan man ikke lige forstå, man gik væk fra det. Det lyder pludseligt ret godt alligevel og bliver en smule forvirret over, at man fald så hurtigt for den nye/lånte ditto. Så måske har det noget med, at det er ørene, der vænner sig til ændringerne og ikke en tilspilning som sådan.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 27 Juli 2014 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at måle på en enhed før den blev brugt, og så igen efter flere hundrede spilletimer, der havde Thiele/Small
værdierne ændret sig lidt. Nu er det jo primært en værdi der ændrer sig og det er Qms, men Qms er så igen med til at definere
flere af de andre værdier såsom Qts, Fs, Vas og Cms.
Hvis man kigger isoleret på Qms, så fortæller denne værdi jo noget om den mekaniske dæmpning af enheden, det er jo blandt
andet kantophæng og spider der er en stor del af dette. Det kan ikke undgåes at Kantophæng og spider ænder sig ved
brug/motionering, typisk bliver det en lille smule blødere ikke meget, men nok til det kan måles og høres.
Så jeg tror ikke kun det er tilvænning, dog skal man ikke undervurdere det psykologiske i det at arbejde med DIY.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 29 Juli 2014 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

I det store og hele mener jeg, at Flemming har ret. Det er én selv, der tilspilles . Skifter man udstyr (på den ene eller anden måde), lægger man mærke til forskelle, ofte oplevet på den måde, at man hører ting i materialet, man ikke har lagt mærke til før - og selv små forskelle i lyd kan give denne effekt. Om man opfatter forskellen positivt eller negativt, er en anden sag.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 29 Juli 2014 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
I det store og hele mener jeg, at Flemming har ret. Det er én selv, der tilspilles . Skifter man udstyr (på den ene eller anden måde), lægger man mærke til forskelle, ofte oplevet på den måde, at man hører ting i materialet, man ikke har lagt mærke til før - og selv små forskelle i lyd kan give denne effekt. Om man opfatter forskellen positivt eller negativt, er en anden sag.


Og derfor har man ballade med at nyt lyder beder, men det er hjernen der spiller et pus, og efter noget tid har hjernen vender sig til den nye lyd, og er derfor ikke sikke at det ny nu er så god som man i først omgang troede.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 30 Juli 2014 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Jeg tilslutter mig teorien at lyd referencen er den lyd man kender. Tager jeg på Hi-Fi udstilling, og går rundt i
alle de små rum og lytter til højttaler, er det helt befriende at komme hjem. Hvergang kan jeg nemlig fastslå
at lyden hjemme hos mig selv, bare er den bedste. Men det kan jo ikke være helt rigtigt, når man tænker på
de pris skilte, og kæmpe højttaler konstruktion man er stødt på i dagens løb.

World's best HI-FI audio stereo speakers.

http://www.higherfi.com/audio_speakers/1

____________________________________________________________



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 30 Juli 2014 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Jeg tilslutter mig teorien at lyd referencen er den lyd man kender. Tager jeg på Hi-Fi udstilling, og
går rundt i alle de små rum og lytter til højttaler, er det helt befriende at komme hjem. Hvergang kan jeg nemlig fastslå at
lyden hjemme hos mig selv, bare er den bedste. Men det kan jo ikke være helt rigtigt, når man tænker på de pris skilte, og
kæmpe højttaler konstruktion man er stødt på i dagens løb.



Det er nu mit indtryk fra de hifi-udstillinger jeg har besøgt at udstillerne altid har været udfordret m.h.t. lokalerne. Det har
primært været KT-radios messer i Odense som har været afholdt forskellige steder. Nogle udstillere har været i den store sal
hvor man har kæmpet om at overdøve hinanden, andre har været i små lokaler hvor vægge, hylder og andet har spillet
lystigt med. Og altid kun hårde materialer, ingen tæpper, gardiner eller bløde møbler. Under de forhold kan det nu godt være
rigtigt trods prisskiltene på højttalerne.

Men jeg er da enig i at vi vænner os til meget, også lyd. Hvis man hører meget musik hjemme bliver det referencen for
hvordan det skal lyde.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 30 Juli 2014 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
hmt0507
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 30 Juli 2014 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Har brugt (alt for) mange timer på at spille kondensatorer til, og selv om jeg ikke kender den tekniske forklaring, så sker der noget lydmæssigt efter 100 timer (teflon), hvor de åbner op og begynder at lyde som den endelige lyd, de producerer. Frustrerende proces, særlig hvis man ender med ikke at bryde sig om den lydkarakteristik, som kondensatoren har.

Ligeledes med højttalere, hvor ophæng mm. skal masseres. Men her synes jeg at forskellen er mindre ift kondensatorer. Der er selvfølgelig også noget psykologisk, men det er nu ret tydeligt hvad tilspilning gør ved caps!

Vh
Henrik
Til top Vis hmt0507's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hmt0507
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 30 Juli 2014 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet det på et par sennheiser hd650, at efter ca. 50 timer gik detaljerne og mikrodetaljerne hen og blev forenet
klangbare, og jeg lagde mærke til ting jeg normalt ikke hørte. Det var dog kun en lille procentdel af hvad jeg oplevede ved skift
til sennheiser hd700 modellen. Jeg har ikke den store erfaring med tilspilning, så jeg vælger ikke at udtale mig.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 30 Juli 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Det skulle høres let på en DAC, alle dem jeg har værre hjemme, har måtte være tænd over et døgn for at de lukke op.

Det er jo også kendt at alt HiFi grner skulle stå tændt hele tiden, derfor finder der mærker udenen Of og No knap.

Det samme med dyrt måle udstyre, her skal der stå tændt lang tid før, netop fordi det ikke måler korrekt.

Man kan sammenligne det med at man smide nogle sten i en klar sø, og man derfor skal vente til vandet har lagt sig, før at man kan se bunden, og strøm skulle jo virke som vand (hvis man kunne se det).
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 30 Juli 2014 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Det der rent faktisk står er at når der ikke er udefra påvirkes med elektriske kræfter (apparat = slukket) er
molekylerne tilfældigt orienteret. Så snart der tændes bliver alle molekyler rettet ind til højre og virker i kredsløbeet med den
kapacitet der nu er beregnet for kondensatoren. Det vil en tilspilning ikke ændre på men at forskelligt materiale valg til
kondensatore giver forskellig lydsignatur er også hvad jeg er nået frem til.

Hvorvidt hifi grej skal stå tændt hele tiden tror jeg må være op til pengepungen, jeg tør ikke byde ind på en hørbar forskel i mit
setup umiddelbart lige efter "boot up". Ligesom jeg de fleste gange synes det lyder godt er der altså også tilfælde, hvor jeg
åbenbart ikke er i "rigtig" lytte tilstand og faktisk finder lyden "urigtig". Stemningen mangler. Jeg tror ikke at det er muligt for
mit anlæg at spille så forskelligt, når den tilstand indtræffer, men derimod er det simpelthen "hjernemassen" der skruer på
opfattelsen af lyden udfra den givne stemning...

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 30 Juli 2014 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Det skulle høres let på en DAC, alle dem jeg har værre hjemme, har måtte være tænd over et døgn for
at de lukke op.

Det er jo også kendt at alt HiFi grner skulle stå tændt hele tiden, derfor finder der mærker udenen Of og No knap.

Det samme med dyrt måle udstyre, her skal der stå tændt lang tid før, netop fordi det ikke måler korrekt.

Man kan sammenligne det med at man smide nogle sten i en klar sø, og man derfor skal vente til vandet har lagt sig, før at
man kan se bunden, og strøm skulle jo virke som vand (hvis man kunne se det).


Sammenligning af strøm og vand er ikke på den måde. Det man normalt sammenligner er et vandrør med en elektrisk
ledning, her vil Trykket på vandet svare til Volt på ledningen, og Flowet i vandet vil svare til Ampere i ledningen, yderlig kan
man sammenligne rørdimension med ledningskvadrat (Større rør mindre modstand for vandet). Diverse indsnævringer er
lige med modstand.

Grunden til meget teknisk udstyr skal varmes op inden brug, er på grund af termisk stabilisering ved drifttemperatur, der er
mange parametre der ændrer sig under opvarmning, blandt andet modstand (Ohm).
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

jeg har aldrig oplevet at det som er/var rigtig godt skulle tilspilles, men har naturligvis oplevet imperator effekt
oplevelsen af at noget man forud mener skulle/burde være rigtig godt, men nok ikke er det, kan skabe nogle konflikter (psykologisk)


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes