Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 03:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: AE Speakers? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 26 August 2014 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg havde en W baffel (ca 40cm dybde) med 2 stk 15" i lang tid og den stod 20cm fra bagvæg , 100cm fra sidevæg og det fungerede ganske fint. Så jo, de skal ikke stå klods op af væggen, men lidt afstand kan sagtens gøre det. Behøves ikke stå helt ude i rummet (i hvert fald ikke i min stue )

Stuen er ca 21 kvm og der spilles på langs.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 26 August 2014 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Ang min dipol som består af pr side:
1*15" Eminence Alpha 15A
1*6" SB-accoustic SB17MFC
1*1" SB-accoustic SB26

Grunden til at jeg valgte de basser var fordi jeg fandt dem til en god pris på DBA og at jeg havde læst meget godt om dem. Nogle steder beskrives bassen som lidt "fed" i det - Hvilket jeg tildels vil medgive. Jeg kan ikke huske hvor dybt de går i mit rum - Men mener at der var fuldt output ned til 35 Hz - Måske ned omkring de 25 Hz. Det skal siges at jeg ikke har korrigeret noget som helst i bunden - Hvilket overraskede mig ikke var nødvendigt. Jeg forsøgte også med 2*15 pr side - Men det var minimalt hvad det gav i mit rum.

Jeg har eksperimenteret med dybden på vingerne (u-baffel) og 20 cm var sweetspot - En dybere baffel gjorde ikke noget bedre for lyden.

Jeg har ikke leget med fyld bag enheden ej heller et trick med at fiksere magneten mod baffelen. Primært skyldes det at de spiller så godt som de gør nu - Men jeg er da ikke færdig med at lege med dem.



De er bygget i 18mm baltisk krydsfiner og står mig samlet i ca 3000 kr - Med træ udskåret i silvan og enheder - For begge højttalere vel og mærke. Finishen er helt rå og kunne godt finde på at finere dem etc, men synes egentligt de er OK som de er nu.

Delefilter er miniDSP og målinger er udført i REW 5 (freeware). Placering af diskant og mellemtone er valgt på baggrund af Edge (freeware) og forsøg med prøvebaffel.

Jeg er også interesseret i AE speakers, men kun hvis de er MEGET bedre end de basser jeg nu. Det er ikke noget jeg entydigt har kunne finde et svar på. Går dog med tanker om at bruge 26W til alt under eks 40 Hz. Det er ikke fordi jeg decideret mangler slaglængde, men ved OK højt niveau rammer jeg lineær X-max. Det skal siges at jeg bl.a. godt kan lide at høre hiphop, hvor der jo ofte er meget bas
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 26 August 2014 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Rart at se, at der er kommet lidt gang i tråden.

"Fruen" i huset har allernådigst givet lov til at eksperimentet står der en uges tid mere, så skal det væk.
Har dog gjort mig mine erfaringer og jeg må sige, at jeg er imponeret af AE Dipol 18. Det betyder en hel del, at enheder er DESIGNET til dipol brug og ikke bare EGNET.

Jeg har bygget 4 dipoler tidligere.
Min første var tilbage i 80'erne - 4 stk. 10" Peerles pr. side - kom aldrig til at virke.
Så byggede jeg "DELTA" baflen, som var beskrevet i HighFidelity. De virkede absolut - 8 stk. 8" Peerles pr. side.
De næste var med 6 stk. 12" Peerles pr. side og de virkede også.
Endelig var de mine 2,2 meter tårne med 4 stk. LAT 700 pr. side. Voldsomt og med bas ned til 20 Hz uden ret meget eq.

De tre sidstnævnte kan man læse om på min hjemmeside eller på www.soundimage.dk

Alle stod de rimeligt tæt på bagvæggen - ca. ½ meter, men takket være let brug af aktive filtre og korrektion via Ground Sound filteret, kom det til at virke fremragende.

Hvis man prioriterer voldsom bas og en egentlig trykladning af rummet kommer man ikke uden om lukkede eller basrefleks. Men til gengæld har dipoler nogle helt andre kvaliteter. I alm. stue har jeg ikke brug for hverken 110 eller 120 dB i bunden. Med 2 stk. AE dipole 15 kan jeg komme op omkring en følsomhed på 87 dB ved 30 Hz (når der tages højde for eq). Det giver ca. 103 dB ved 200 Watt. Med 2 højttalere 6 dB mere. LANGT mere en jeg behøver.

Roky - fint baffel du har der. Har prøvet at simulere din 15" op mode én AE 15" i en baffel der svarer til din. Det er kun frekvensgangen vi får med, forvrængningen ville også vise store forskelle.



Kurverne er med 12 dB EQ ved 25 Hz. Uden får du slet ingen bas! Der er et 4. ordens lavpasfilter ved 200 Hz.
Som det ses har du en pukket grundet det høje Q, rummet ser vi bort fra her.
Ved 30 Hz er AE ca. 5 dB højere
Ved 20 Hz er AE ca. 9 dB højere

Noget helt andet er hvad dine enheder bil sige til EQ. X-max er kun 3 mm! Dette sammen med en Fs på 40 Hz gør dem ikke særligt egnede til dipoler. Det er kun den høje Qt der redder dem.

Jeg kan love dig at der er forskel! Men dermed ikke sagt at du vil være tilfreds med byttet.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 27 August 2014 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jan: Meget fin simulering . Vil du lave én med Eminence deltalite II 2515, som er den Troels Gravesen
anvender i sit projekt. Den har vidstnok 6 mm slaglængde.

Vil faktisk sige at da jeg fik de 15A så tænkte, okay hvordan kan sådan et par crap enheder få så meget god
omtale. Magneten er lille og svag og selve konsktruktionen virker ikke særlig solid. Selve chassiet er trykket ud i
et stykke. Om det er fordi jeg rent faktisk godt kan lide en lidt fed bas kontra den helt tørre, eller det er mit bias
af at jeg har bygget noget der uden det store arbejde lyder godt?- Det er en blanding af begge dele.
Jeg vil se hvordan min frekvensrespons ser ud i bunden næste gang jeg har gang i min mikrofon. Vil erkende at
jeg ikke kan huske hvordan det ser ud. Måske er der ikke så dyb frekvensrespons som jeg husker - Men det føles
som om at de spiller dybt!


Taster jeg stk prisen ind på de AE 15 dipole på toldpriser.dk og regner med 50 $ i fragt - Så ender én enhed på
minimum 3000 kr. Mine enheder har kostet 200 kr pr stk brugt så det er alligevel en faktor 15. Personligt handler
det for mig ikke om at det bare skal være billigt, men det skal være inden for rimelighedens rammer. Eks ville jeg
aldrig kunne finde på at købe et sæt 26W revelator fra nye af (Jeg er på SU og fritidsjob)

Er der andre enheder som er interessante til OB i størrelse 15 tommer?

Sorry til trådstarter for OT
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 27 August 2014 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Der er en bruger på audiocircle der også anbefaler A&D audio.
Specielt R1524, og også D1525 mener jeg. De er prismæssigt overkommelige.

Der er også Eminence Kappalite
3015LF
, den står til €235 hos Thomann.

Jeg bruger lige nu MCM 55-
2981
, som også er et billigt kompromis. Det giver en ok bas, men det kan (skal) gøres bedre.

Jeg har det sådan at jeg ikke gider et step på mellemvejen, feks Eminence, det vil koste over 7000 for fire styk fra
Thomann. Så vil jeg hellere spare op lidt længere, og så købe det rigtige (altså AE). Det er billigere i længden

Er der i øvrigt nogen der har prøvet GR-research's servo subwoofere?
De er i følge GR også designet til OB. Der skal man så også købe deres specielle forstærker, for at kunne bruge servoen.
De får også positive meldinger på audiocircle.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
anholt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 27 August 2014 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej, meget spændende tråd. Der er noget omkring OB og de
basenheder der anbefales dertil, som jeg ikke forstår. Hvordan passer
fx. AE 15" og 18" enhedernes totale Q på ca. 0.9 sammen med ønsket
om en transient og kontrolleret basgengivelse? I følge lærerbøgerne
er dette lig med "bulderbas". Det er sikkert mig, der ikke har forstået
det rigtigt, men jeg vil være glad for en forklaring.

med venlig hilsen
Til top Vis anholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anholt
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 27 August 2014 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej Roky,

Her har du så den ønskede simelering med Deltalite II op mod Alpha 15.
Jeg ved Gravesen har anvendt den i hans dipol, men jeg vil tro den er dæmpet ned til en nærmest ikke eksisterende følsomhed, eller også udretter han mirakler!
Med den lave Qt er den totalt uegnet til dipoler, som du kan se af kurverne herunder. Denne gang er det enhederne uden nogen EQ, blot med et 4. ordens lavpas ved 200 Hz.



anholdt,

Jeg forstår så absolut dit spørgsmål. Har også tidligere holdt mig til basser med Qt omkring de 0,5 til 0,6. I mine lukkede kabinetter har jeg også tilstræbt en Qt omkring de 0,5.
Det høje Qt hjælper dog med til noget mere niveau nedefter. Man kan sige det er snyd, men måler du Qt på et sæt Magnepan ligger det nok omkring 2-3. De gamle Carver Amazing Loudspeakers lå så vidt jeg husker med et Qt omkring de 6. Det var absolut "svampebas".

Men der sker et eller andet underligt i en åben baffel. Ville gerne have at AE enhederne lå bare en smule lavere (de laver basser til biler der gør), men faktisk så starter og stopper AE Dipole 18 langt bedre end noget lukket system jeg har hørt!
Måske det har noget at gøre med koblingen til rummet hvor alle andre højttalere tryklader rummet, hvilket en dipol naturligvis ikke kan gøre.

I den forbindelse kan det nævnes at Q fra en basrefleksport reelt er langt højere - basrefleks kan bringes til at virke, men i langt de fleste tilfælde gør det ikke.

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
anholt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 27 August 2014 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej Jan Nielsen

Tak for forklaringen. Ved du noget om de basenheder,
som anvendes i de basforstærkere/baskabinetter el-bassister anvender.
Min ene søn spiller elektrisk bas og anvender bl.a. et basanlæg med en 15" bas,
der er placeret i et åbent kabinet på ca. 50 liter. Og når han spiller mangler
der hverken niveau eller kontrol i de laveste frekvenser. Der må være tale om basser,
konstrueret specielt til åbne kabinetter. Måske der gemmer sig interessant viden
indenfor den del af musikbranchen der udvikler forstærker anlæg til elektriske basguitarer?

med venlig hilsen
Til top Vis anholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anholt
 
Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 360
Sendt: 27 August 2014 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Der er en bruger på audiocircle der også anbefaler A&D audio.
Specielt R1524, og også D1525 mener jeg. De er prismæssigt overkommelige.

Der er også Eminence Kappalite
3015LF
, den står til €235 hos Thomann.

Jeg bruger lige nu MCM 55-
2981
, som også er et billigt kompromis. Det giver en ok bas, men det kan (skal) gøres bedre.

Jeg har det sådan at jeg ikke gider et step på mellemvejen, feks Eminence, det vil koste over 7000 for fire styk fra
Thomann. Så vil jeg hellere spare op lidt længere, og så købe det rigtige (altså AE). Det er billigere i længden

Er der i øvrigt nogen der har prøvet GR-research's servo subwoofere?
De er i følge GR også designet til OB. Der skal man så også købe deres specielle forstærker, for at kunne bruge servoen.
De får også positive meldinger på audiocircle.

mvh

Præsten


Jebs jeg har et sæt GR-Reasearch 2x12" med servoforstærkerne H-baffel. Konstruktionen minder meget om Serenity's Super7 dog ikke med BG bånd
men egen mellemtone og diskant, hvilket er lavet sammen med Andre'. Jeg har ikke før haft så god, dyb og kontrolleret bas. Desværre har jeg en stor
hørenedsættese så jeg ikke rigtig ved hvordan lyd over 2500Hz. Lyder over båndene. Derfor er jeg ved at sælge mine HT. Da jeg ikke har den store
glæde af dem, så der skal noget mindre ind i stuen :((
Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 28 August 2014 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Hej Eriek.

Det lyder rigtig ærgeligt med hørenedsættelse i den størrelsesorden, håber du overlever.
Hvis det er muligt er jeg meget interesseret i at høre dine GR-enheder, jeg har sendt dig en PB.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 28 August 2014 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hej Jan, endnu en gang tak for simulering.

Såvidt jeg husker har Troels Gravesen OBL-11 brugbart output ned til 35 Hz. Det undrer mig også at det kan lade
sig gøre at matche den med den ret højeffektive mellemtone han bruger.

Optimalt set er mit ønske at undgå at dæmpe mellemtonen for meget. For min baffel (baffelstep) ligger delingen
naturligt omkring 200 Hz hvor jeg så har ca 90 dB følsomhed. Skal bassen dæmpes for at få brugbart niveau i
bunden, ja så går det jo også ud over diskanten. Jeg KAN dæmpe i det analoge domæne, men ville gerne undgå
det. Alpha 15A kan ikke bruges højere end 170-200 Hz uden at lyden bliver for ringe.

Ang høj vs lav Qts kan jeg læse på nettet, at hvis man anvender aktiv deling, så kan det være en idé netop at
anvende en enhed med lav Qts ift eks. Alpha 15A, da en enhed med lavt Qts har langt stærkere magnet, hvilket
betyder at den bedre kan stoppe enheden omkring Fs. Det kræver så en enhed med høj X-max og så lav FS som
muligt. Hvad det så koster til gengæld, er langt mere effekt. Det er i hvert fald sådan jeg forstår det.

Personligt vil jeg være tilfreds med output ned til 30-35 Hz hvor enheden så til gengæld er kontant (selvom jeg
tidligere skrev at jeg ikke decideret hader en lidt blød bas ) kontra at ramme 25 Hz og så få langt mere membran
vandring og en potentielt svampet bas (hvis det altså er resultatet).
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
anholt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 29 August 2014 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

hej Roky

er det ikke omvendt ved aktiv deling, at effektforstærkeren har
bedre styr på basenheden end hvis der er spændt et passivt filter
med store spoler foran basenheden? Altså kan anvendelse af aktiv filter bedre
"styre" en basenhed med stort Qt end anvendelse af et passivt filter kan.

med venlig hilsen
Til top Vis anholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anholt
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 30 August 2014 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Hej anholdt,

Ved faktisk ikke om det har en decideret indflydelse på en enhed med lille magnet at køre aktivt deling.

For lige at smide en vinkel ind i diskussionen, fandt jeg den her tråd

AE dipole får gode ord med på vejen til det dybe, men over 50 Hz så har vedkommende der har prøvet den, bedre
held med en lav Qts enhed og så supplere med lukkede baskasser.
mvh

link


evt: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=111857.0
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 01 September 2014 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg måleudstyret igang og taget en måling inden der skal laves nye filtre i Jriver. De er taget i sweetspot og
uden gating.

Bemærk at hverken Alpha 15A eller mine subkasser er korrigeret på nogen måde- Kun justeret ind efter hvad jeg
synes lyder godt.



Troede jeg havde mere bas end jeg havde, men synes faktisk ikke det ser så slemt ud afhængig af hvor meget
bas man er til - Dybdebas er det ikke, men det er alligevel meget godt gået uden EQ synes jeg.

Roden til den IMO lidt fyldige bas skyldes nok ikke kun at der er et hæv i respons omkring 40-50 Hz, men også at
jeg har nogle stående bølger i det område. Det kan ses på nendestående waterfallplot:



Som det ses arter mit rum sig fint opad i frekvens ift hvor hurtigt lyden "dør ud".
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 03 September 2014 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden.

I mandags havde jeg en rigtig spændende dag.
Om formiddagen var jeg inviteret ud til Eriek for at høre hans kopi af
Serenity Super 7. Den er med GR-research
servostyrede OB-basser (inkl. forstærkere), og så Erieks hjemmelavede bånd til mellemtone og diskant. Det er en virkelig flot
højttaler som Eriek der har fået lavet, helt ned til mindste detalje. Den lyder også virkelig godt, var meget imponeret over
lyden, jeg lyttede jo især efter i bassen, men båndene lyder også fabelagtigt.

Om aftenen var jeg så inde hos Janils for at høre de til lejligheden sammenstrikkede højttalere med Dipole18" enhed fra
Acoustic Elegance. Det var super hyggeligt, men selvom
det lød godt, efterlod det stadig noget ift det jeg havde hørt om formiddagen hos Eriek. Synes ikke helt bassen var transparent
nok.
Det skal dog være sagt at hvor Erieks højttaler er totalt gennemarbejdet, var Jans jo kun hastigt bygget for at prøve enheden.,
og placeringen var nok mindre end optimal for OB.
Ejeren af AE-enhederne (André) var også tilstede, og jeg fik lov at låne enheder samt Jans baffel med hjem (MANGE tak til
begge).

Nu spiller de så hos mig. Jeg har ikke målt/kalibreret dem endnu, blot givet et hæv ved 35Hz efter en hurtig måling med
HolmImpulse.
NU er jeg imponeret over de enheder. De lyder simpelthen så lette og fri af alting så det er en fryd. NHØP's bas er detaljeret
som aldrig før, og jeg hørte The Wall igår med fuld tryk på, og de svarede igen som var det ingenting.

Opsummering: Efter besøget hos Jan var jeg mest overbevist om at det er GR-research jeg ville gå efter, for Erieks højttaler
lyder simpelthen virkelig godt. Fire styk GR 12" med to styk forstærkere (og det skal være dem fra GR, pga servostyringen)
koster knap $1600, plus fragt osv.
Efter at have hørt AE herhjemme er jeg i så sikker på AE. De er virkelig også gode. Jeg ville nok gå efter fire 15", der koster
ca $1350, men det er så uden en dedikeret forstærker. AE har (i hvert fald tidligere) været plaget af utrolig lange
leveringstider, op i mod halve år, men jeg fornemmer på kommentarer og billeder at det er blevet bedre.

I hvert fald vil jeg sige mange tak til Eriek, Jan og André for en rigtig spændende mandag, der virkelig har rykket på
lydoplevelsen.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes