Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2024 | 14:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Balanceret til ubalanceret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 April 2012 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Hey der ude.

Jeg har en kilde som kun er med balanceret udgang (XLR), til en subwoofer der kun tager imod ubalanceret (RCA)

Der er to kendte typer "rigtig" balanceret til ubalanceret konverter. - Foruden der hvor man bare kortslutter ben 1 & 3 i XLR stikket, som ikke er den rigtige måde.

Mit spørgsmål lyder så på, hvilke af disse to på billedet, ville være den bedste løsning at benytte?

 - Hvis det ikke har det store at sige, ville jeg personligt helst vælge nr. 2, da den ikke fylder ret meget, og heller ikke kræver strøm. - Men hvad siger i der ude?

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
Joch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 21 April 2012 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

For mig at se er nummer 1 den rigtige måde at gøre det på. Du skal udnytte det balanceret signal da det (hvis det gøres rigtigt) vil være imun over for common mode støj derfor vil jeg også skyde på at løsning 1 er en instrumentalt forstærker eller noget andet som trækker common mode fra så du kun få det differentielle signal. ved at indfør en spole i løsning nummer 2 vil du ændre på frekvens responsen i signalet.

 

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl



__________________
Mvh Lars Jochumsen

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 April 2012 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Du tager så fejl - løsning er er ikke en spole, men en balancerings trafo.

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 21 April 2012 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Med mindre du har en 30-40 meter til din sub, bruger du da bare den ene fase.

Kobler R (return) til stel via en modstand i stikket, svarende til den belasning du lægger på L (line).

Du får et ca. 6 dB lavere signal, men det kan jo korrigeres i sub-wooferen.

Denne løsning vil afgjort give et bedre resultat end både den aktive og passive (trafo) verisonen. Eneste undtagelse er nok en meget dyr trafo eller aktiv løsning. Men her snakker vi så et pænt stykke over de 1.000 kroner. Kan næppe høres via en sub.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 22 April 2012 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Med mindre du har en 30-40 meter til din sub, bruger du da bare den ene fase.

Kobler R (return) til stel via en modstand i stikket, svarende til den belasning du lægger på L (line).

Du får et ca. 6 dB lavere signal, men det kan jo korrigeres i sub-wooferen.

Denne løsning vil afgjort give et bedre resultat end både den aktive og passive (trafo) verisonen. Eneste undtagelse er nok en meget dyr trafo eller aktiv løsning. Men her snakker vi så et pænt stykke over de 1.000 kroner. Kan næppe høres via en sub.

Altså jeg har begge typer som ses på billedet liggende. - Det er derfor jeg spørger lidt ind til hvad der er bedst, da jeg ikke selv lige er super meget inde i balanceret kredsløb.

Men der er ikke rigtig nogle endnu der har sagt konkret hvad der er bedst af nr. 1 eller 2. Måske det så faktisk er ligemeget hvad jeg bruger...

Kan fortælle den nr. 2, har en forstærkning på +12 db på output (RCA), hvor nr. 1 har samme output som der er input.

Har lyttet lidt imellem de to. Nr. 2. lader det til ingen lyde ændrer sig, hvor ved nr. 1, er diskanten mørkere (mindre diskant).

Men lader til en balanceret trafo kan være lige så godt som kredsløb der skal forsynes med strøm!

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 688
Sendt: 22 April 2012 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Er lidt forvirret nu.

Jeg bruger den nederste løsning på billedet.Ville have brugt den øverste, men løb tør for kabel.

Det bruges fra mit digitale delfilter til effekforstærkeren

Er det ikke en ok løsning. Har aldrig hørt om spoler eller modstande når man skulle gå fra XLR til RCA. Kan i hjælpe lidt her.



__________________
Hellere for lidt end for meget
Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 22 April 2012 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hej mhanen ... dine løsninger er helt OK. Dog lægges den ene halvdel af signalet til stel, hvilket ikke alle balancerede udgange er glade for (en kortslutning). Hvis du bruger den nederste burde "lusen" mellem ben 1 og 3 måske erstattet af en modstand - f.eks. 47 kohm.

En trafo med 12 dB gain vil nødvenidigvis også have en højere udgangsimpedans end en der bare giver 1:1. Trafoer begrænser naturligt nedefter og i toppen, men det bør ikke være et problem. Hvad der er bedst - aktiv eller med trafo er ikke muligt at sige endgyldigt. Det kommer an på kredsløb og trafo. Desuden kan jeg ikke se hvor diskanten kommer ind i forbindelse med en sub-woofer?

Har tidligere anvendt en god Lundgreen trafo der kørte ubalanceret ind og blanceret ud - den dækkede området fra 5 hz til over 200 kHz inden for 3 dB. Absolut fremragende lyd, men et kabel direkte var alligevel bedre.
 

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 22 April 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Desuden kan jeg ikke se hvor diskanten kommer ind i forbindelse med en sub-woofer?

Istedet for at sætte subben til, satte jeg en forstærker til, for at lytte på det fulde frekvensområde, og lytte mig frem, for at høre om der kunne høres forskel mellem de to typer. Men når det er subben vi taler om, har det ingen betydning. Nu var det bare et forsøg.

Men jeg tror bare jeg benytter type nr. 2. Kan godt lide det ikke fylder mere end det her, (og at det er den "sunde" måde for et balanceret output at benytte):

Og når det er til subben, er det jo begrænset iforvejen hvad ændringer der måtte være i lyden man ville kunne høre.

Men skulle også lige høre om der virkelig var delte meninger omkring de to anvendelses metoder for balanceret til ubalanceret drift. Men det lader det ikke til.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 688
Sendt: 22 April 2012 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hej janils

Tak for forklaringen

Lige et ekstra spørgsmål. Hvis jeg nu havde brugt den øverste løsning ville modstanden ikke være nødvendig?. Og igen ved den øverste løsning, ville den ekstra ledning så virke som en form for skærm, eller er har det ikke noget at sige.

Men ellers vil jeg prøve at sætte 47kohm ind i stedet for lusen.

 



__________________
Hellere for lidt end for meget
Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 22 April 2012 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Hej janils

Tak for forklaringen

Lige et ekstra spørgsmål. Hvis jeg nu havde brugt den øverste løsning ville modstanden ikke være nødvendig?. Og igen ved den øverste løsning, ville den ekstra ledning så virke som en form for skærm, eller er har det ikke noget at sige.

Men ellers vil jeg prøve at sætte 47kohm ind i stedet for lusen.



Da det er en udgang (balanceret XLR) til en ikke balanceret indgang (single-ended RCA) ser jeg absolut ingen grund til at rode med det inverterede signel fra ben 3 på udgangen - helt enkelt undlad at tilslutte noget til det ben på XLR stikket. OG undlad endeligt at kortslutte den invertede udgang til stel - det ville du vel heller ikke gøre hvis det var en effektforstærkerudgang du ikke brugte???

Det er noget helt andet hvis du har en ubalanceret udgang til balanceret indgang - så skal man som minimum binde den inverterede indgang til stel for at den ikke bare fanger støj etc.

Mvh. Robert GS


Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 April 2012 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
 ......Da det er en udgang (balanceret XLR) til en ikke balanceret indgang (single-ended RCA) ser jeg absolut ingen grund til at rode med det inverterede signel fra ben 3 på udgangen - helt enkelt undlad at tilslutte noget til det ben på XLR stikket. OG undlad endeligt at kortslutte den invertede udgang til stel - det ville du vel heller ikke gøre hvis det var en effektforstærkerudgang du ikke brugte???

Hvis det er en trafokoblet balanceret udgang, er det en dårlig ide, at glemme at stelle ben 3, så kommer der ikke lyd ud overhovedet



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes