Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2024 | 08:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Gør-det-selv-lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Her er så mit gør-det-selv lærred i 100'' (16:9).

Ingredienser:

Ca. 2m hvid lakvoksdug fra JYSK

Ca. 7m glat 80mm fodpanel.

8 stk vinkelbeslag

2 stk ophængsbeslag

36 stk 3,5x15mm beslagsskruer

1 dåse matsort spraymaling

hæfteklammer

Samlet pris 100-150 kr.

 

Lidt forbehold til de vedlagte fotos....

Det ser ud som om rammen buer lidt på billederne. Det er dog digitalkameraet der giver noget fejlvisning. Rammen er snorlige! Da setup'et er det sekundære i huset (soveværelset) er det en skod-DVD det er vist på. Tilslutningen er S-Video, da det er eneste mulighed ud over coaxial fra DVD'en. Desuden er billederne taget i still-mode på DVD'en som forvrænger lidt... Under normal afspilning er billedet suverænt, og lærredet kan derfor varmt anbefales.

Mvh Bjarke

 

 

 

 

 

Til top Vis bjarke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarke
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Heyza Bjarke...

Det ser da meget godt ud!!

Jeg har også lavet et lærred selv, dog ud af et mørklægningsgardin fra JYSK! Det er utroligt hvor nemt det egentlig er og til hvor få penge det kan gøres - og så det kanon gode billede de få penge giver!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Mange tak!

Ja, synes det fungerer super!

Lige lidt selv-korrektur til min tekst... Fik skrevet noget om tilslutning fra DVD'en om coaxial.... Mener selvfølgelig Composit!

mvh

Bjarke

Til top Vis bjarke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarke
 
rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Flot stykke arbejde der! Gid man dog havde en projektor...

Alt håb er ikke ude endnu, da jeg håber at mine feriepenge kan klare størstedelen af udgifterne til en Sanyo Z1.

Til top Vis rasmus_bt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmus_bt
 
super
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Takker for inspirationen

 jeg skal da vist også en tur ud i jysk efter en voksdug, og så lige have lavet en sort ramme.  Jeg får min Projektor på fredag (håber jeg) en Panasonic PT-AE 500 men når den er betalt så er der sgu´godt nok lige lidt småt med kontanter det næste stykke tid, så det er jo en fin og billig løsning med voksdugen indtil man lige kommer ovenpå igen  og får købt sig et rigtigt Rammelærred .

Har en kammrat der har købt en Epson EMP-30 (en af de få heldige der fik den til 4995 kr i bilka  ) han bruger også en voksdug og det virker da fint.

Til top Vis super's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af super
 
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja det ser nice ud !  Men har tit haft i tankerne om at bruge et Hvidt, eller grå rullegadin til formålet, i nogenlunde samme størrelse. Og så male matsort sparymaling på. Som kant. Det smarte vel så være at det er lige til at rulle op. + at 2 beslag. Så skulle det sidde der. 

Er der nogen der har efaring, eller ven om man kan det.?

 Ellers er en voks dug da fint. Ik det.....

 

Mvh. Jimmi.

Til top Vis Evolator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evolator
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Heyza Evelator...

Hvis du vil male på lærredet, så denne sorte kant kan rulles op, skal du højst sandsynlig bruge noget specielt maling. Almindelig maling er alt for stiv, hvorfor det vil "revne" hvis du ruller lærredet op - du skal have fat i noget maling der er lidt gummiagtig, for at få det til at virke!!

Hvad der er for noget maling - Don't Know!! Forhør dig ved en maler!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
Mikkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Det ser jo rigtig godt ud!

Men jeg er ikke så meget inde i projekter/lærred, så jeg kunne godt tænke mig at vide om der er penge at spare ved at lave lærred selv i den størelse som du (bjarke) har gjort?

Til top Vis Mikkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel
 
bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Tak for de rosende ord! Nu er det måske indlysende, men vil lige pointere at det er BAGSIDEN af voksdugen der skal bruges som lærredforside.

Evolator: Mht. dit rullegardinsprojekt, så for du som oceanman skriver nok svært ved at finde en maling der ikke vil krakelere. Der skal nok bruges en form for indfarvning i stedet for, men det vil nok have tendens til at flyde ud, så den sorte kant bliver uskarp. Alternativt kan du lave (klippe/skære) en sort ramme i et sort stykke stof (gerne lidt elastisk) og sy det på rullegardinet. Måske det var en idé.

Til top Vis bjarke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarke
 
bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Mikkel skrev:

Men jeg er ikke så meget inde i projekter/lærred, så jeg kunne godt tænke mig at vide om der er penge at spare ved at lave lærred selv i den størelse som du (bjarke) har gjort?

Ja, der er rigtig mange penge at spare. Jeg mener billedkvaliteten er rigtig god på bagsiden af voksdugen, og som nævnt kan et rammelærred som mit laves for ca. 100-150 kr fiks færdigt incl beslag. -Og det er ca. 20-30 gange billigere end hvis du skal købe et "rigtigt" rammelærred i 100'' 16:9. Nuvel så får du også en sort aluramme med, men synes nu min løsning med sortmalet træ er blevet ganske nydelig.

Til top Vis bjarke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarke
 
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Til  Oceanman & bjarke.

I har en point der. Så langt havde jeg ikke lige tænkt det igennem. Godt man har mulighed for at spørge.

Lidt sjovt er det at jeg arbejder hos Hygæa. Maler fabrik. Så maling fåes nemt. Men ligefrem en form for gummimaling. Hmm.....! ?   Tja. Det eneste jeg kan kommer på der. Er en Celikone maling. Det har vi dog ik lige.

Omvent kunne måske en sort bejse maling være en lille mulighed. Men kan godt problematikken i at det sikkert vil løbe ud.

Sort bred tape. Eller stor sort spritmaker. Tja.... maybe. Tror lige jeg lader det ligge lidt ,og ulme.

 

Men er man ligeglad med sorte kanter. Så er problemet løst. Ser nu bare bedst ud med kant.  Og tror som nok ar et rullegardin kunne dutte. Mon ik..... Det er da en billig måde på det, om ik andet.

Til top Vis Evolator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evolator
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Damn!!!!, det kan gøres billigt med voksdug, fra Jysk. Det vil jeg også lave,det er for dyrt med de lærreder på markedet.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
hans123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1050
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Flot lærred du har lavet.

Jeg bruger selv en voksdug fra jysk som nød lærred.

Mit er dog kun sat op på væggen med tegnestifter.

Lærret giver et rigtigt flot billede, dog i meget lyse sener kan man se trådene i voksduen .

Mvh Hans

 

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123
 
bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

hans123 skrev:

Lærret giver et rigtigt flot billede, dog i meget lyse sener kan man se trådene i voksduen .

Det har du ret i, Det er dog ikke noget der generer det mindste. Du skulle prøve at lave en sort ramme til din voksdug. Det giver en utrolig god fornemmelse af kontrast.

Til top Vis bjarke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarke
 
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 594
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

heys

kan man ikke lave et lærred der er flot samtidigt med at det kan skjules pænt og ordentligt??

Mvh Søren

Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen
 
Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1195
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Frandsen-> Det kaldes et rullelærred, men er ofte meget dyrt og problemer med at læredet folder.



__________________
Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K
 
bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Frandsen > Lidt længere oppe i denne tråd går Evolator med tanker om at fremstille et rullelærred med sorte kanter. Ved dog ikke om han er kommet videre med projektet!?
Til top Vis bjarke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarke
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Evolator skrev:

Til  Oceanman & bjarke.

I har en point der. Så langt havde jeg ikke lige tænkt det igennem. Godt man har mulighed for at spørge.

Lidt sjovt er det at jeg arbejder hos Hygæa. Maler fabrik. Så maling fåes nemt. Men ligefrem en form for gummimaling. Hmm.....! ?   Tja. Det eneste jeg kan kommer på der. Er en Celikone maling. Det har vi dog ik lige.

Omvent kunne måske en sort bejse maling være en lille mulighed. Men kan godt problematikken i at det sikkert vil løbe ud.

Sort bred tape. Eller stor sort spritmaker. Tja.... maybe. Tror lige jeg lader det ligge lidt ,og ulme.

 

Men er man ligeglad med sorte kanter. Så er problemet løst. Ser nu bare bedst ud med kant.  Og tror som nok ar et rullegardin kunne dutte. Mon ik..... Det er da en billig måde på det, om ik andet.

Jeg mener andetsteds på forumet at kunne erindre en fyr der havde brugt en gummimaling på sprayflaske der normalt bruges til biler. Kunne vist købes ved enhver bil-forretning.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

bjarke skrev:
Frandsen > Lidt længere oppe i denne tråd går Evolator med tanker om at fremstille et rullelærred med sorte kanter. Ved dog ikke om han er kommet videre med projektet!?

Hej Bjarke.

Nej er ikke kommet længere med det. Dels pga.  Min stue ikke egner sig til projecktor, og lærred. Da den går op i 5 meter´s kip. Dvs. Skråvæg i kun den eneside, af stuen. Og anlæget hænger på vægen lige for. Hvilket gør at lærred ikke kan hænge der. Så kunne man jo købe et akustik transperant lærred.Og stille foran anlæget. På et stativ. Men DYRT!

Anden grund er også fordi min bagvæg ikke giver plads til projecktoren. Fordi der går en trap op af den. Til første. Det bevirker at billede fremviseren ikke kan være der særlig godt på bagvægen. Af den grund har jeg også måtte købe flade Bag HT. Så man ikke går ind i en højtaler.

En løsning vil være at have projecktoren stående på stuebordret ved brug. Og som sagt have et Akustik lærred på stativ.

Så snakker vi alt ialt om mange penge.  Nu har jeg lige købt et nyt Pana 36 tommers tv.  Som kompisation for de manglende muligheder. hehe.

Til top Vis Evolator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evolator
 
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE] Zerocool skrev:

Jeg mener andetsteds på forumet at kunne erindre en fyr der havde brugt en gummimaling på sprayflaske der normalt bruges til biler. Kunne vist købes ved enhver bil-forretning. 

 

Okey gummimaling på flaske. Hmm.... Det vidste jeg ikke.  Men da lige noget jeg vil skrive ind i min indre hard disk. *G*

Ideer har jeg mange af. Men når forholdne ikke tillader mange muligheder. Er der ikke meget at gøre. Det skal også se pænt ud jo.

 

Men tak for informationen.

Til top Vis Evolator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evolator
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes