Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 April 2011 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Basilman skrev:
Hejsa Tante berg
Sådan en fin Tandberg TR-2075, er det en push-pull forstærker, dvs har strømforsyningen både en negativ og en positiv side...?
, eller er den også lavet på de "langsomme" 2N3055 transistorer, som man brugte meget på denne tid ? Basilman

Øh - jeg tillader mig at svare på denne .

TR-2075 er en fin receiver... - Jep - det er den!  Den er ikke bestykket med 2N3055 - du har diagrammet her. Alt forladt - men resten læser jeg som vås  - men kig selv diagrammet igennem...... Måske har jeg bare misforstået det hele .

Om det er en Push-Pull - "det er det", har ikke noget at gøre med, om strømforsyningen har en både en positiv og en negativ side - som den iøvrigt også har .

Go' påske til alle... X-ray .

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Onkel Leon skrev:
....Men pyt nu nyder vi den til lillebror TR200 kommer på plads......

Og den er ved at være tæt på målet. Bass-pot er skiftet og lige de nærmeste elko'er omkring - for god ordens skyld..... og det virker nu . Tror jeg samler den sammen, næste gang jeg ser den. Jeg har pt. ikke tid til langtidsafprøvninger. Du 'shiner' den selv op.... Hver gør det de er bedst til  .

Hov - Jeg fik mig lige 'endnu' en TCD330 idag - i særdeles flot stand - men vistnok fejlbehæftet. Den kommer til at passe perfekt til TR1055.

Fortsat Go' solskinsdag .  

Onkel Leon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 April 2011 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Nææææh, det lyder da rigtig dejligt... Du råber bare højt X-Ray! Den skal blive nusset og pudset til den store guldmedalje
Til top Vis Onkel Leon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Onkel Leon

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Maj 2011 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har fikset mine TL3520'er nu. Jeg fik nye ophæng(vinklede) fra et par gutter i Holland.
Dem må jeg lige anbefale: Good HiFi De leverer pronto. De sender med TNT, men heldigvis overtager postvæsenet i Danmark, så kuverten lander i ens postkasse
Jeg har aldrig prøvet sådan en rep før, så der var nerver på da jeg skulle lægge det første ophæng på. Jeg havde jo læst en del om det, og set videoer på youtube af processen, men alligevel...

Jeg har fundet ud af, som jeg kom dybere ind i projektet, at det var ris til egen r*v at skære støvhætten fri Og så er jeg ligeglad med hvad andre siger om dette. På denne type bas-enhed må jeg varmt anbefale at lade støvhætten sidde. Det er nemlig dejligt nemt at centrere denne bas, når man har limet ophænget på 'konen'(pap-tragten)

Som sagt har jeg aldrig haft sådan en reparation før. Og i forbindelse med at jeg skulle skære støvhætten fri på den første enhed, så fik jeg skam også skåret en af trådene over som leverer strøm til enheden...det anede jeg dog ikke, for der var ikke noget at se Den anden enhed opgav jeg at skære støvhætten af, da jeg opdagede at jeg stod og skar igennem konen, og ikke støvhætten. Så jeg stoppede med at skære og fik straks limet snittet(på bagsiden) igen. Jeg havde jo læst at mange netop anbefaler IKKE at skære den støvhætte af
Jeg havde nu en enhed hvor støvhætten sad som Tandberg leverede den, og en hvor undertegnede havde skåret støvhætten fri OG skåret en lille ledning over, uden at jeg anede noget om det.
Den første enhed fik jeg ret hurtigt sat ophæng på og centreret og alt ialt var det lige ud ad landevejen Det er måske at overdrive, men så svært er det altså heller ikke. Men det skulle blive meget værre....
Den første enhed blev sat i kassen og det var meget spændende om den spillede. Og det gjorde den! Så jeg gik straks igang med nummer to, OG jeg fik limet støvhætten på, og denne gang med en god dosis lim, for derinde var jeg jo færdig.....NOT! Men det vidste jeg ikke endnu. Ophænget var nemt nok og alt gik som det skulle. Stor var skuffelsen da jeg satte enheden i højttaleren og den ikke spillede.....
Jeg frygtede selvfølgelig at det var svingspolen der var brændt over. Så jeg har terpet videoer og diverse fora hvor folk selv vikler nye svingspoler. Man er vel lidt nørdet Jeg måtte med andre ord ha' støvhætten af igen-igen, for at tjekke om der var brud på en leder. Men umiddelbart var der ikke noget at se. Så jeg måtte dybere ned i enheden= at skære ophænget fra rammen og 'spider' fra rammen og så ser det ud som billederne nedenunder:

Magneten var/er lidt anløben. Jeg tog en klud med petroleum på og prøvede at gnide belægningerne væk. Det var ikke muligt, men jeg fik gjort den så ren som det nu var muligt. Også i hullet som svingspolen kører op og ned i
Der brugte jeg et tyndt stykke pap med noget tyndt gaze, vædet i petroleum. Og så kørte jeg ellers rundt og rundt og jeg kunne se at gazen blev lidt smudset. Jeg gentog og så med pap alene. Og til sidst brugte jeg støvsugeren, for at få ALT fnulder væk dernede fra. Der må IKKE være snavs dernede!

Føromtalte 'spider' er den hudfarvede stofmembran der styrer konen, så den sidder centreret. Det var pænt grænseoverskridende at skære den fra. Jeg var bange for at den var meget blød, så det ville blive meget bøvlet at lime den på plads igen. Den er heldigvis ikke blød. Den holdt faconen og senere viste det sig forholdsvist nemt at lime den tilbage på samme sted som den kom fra
Og stor var min lettelse da jeg kunne konstatere at svingspolen ikke fejlede noget Men der måtte jo være et brud et eller andet sted, og på billedet nedenunder har jeg fat ved ondets rod

Jeg opdagede at jeg havde skåret igennem en tråd.....Det kunne jeg meget bedre se nu, hvor jeg havde skåret det hele fra hinanden(den ENESTE fordel ved at ha' skåret fra, overhovedet). Jeg skrabede med en Stanley-kniv, på det sorte stads der ligger på lederen. Og her skal man altså ha' godt med tålmodighed Men lige pludselig løftede lederen sig, der hvor jeg nok mente at der måtte være et brud. Så langt så godt. Nu skulle det så forbindes igen.....Og tro mig, der ER ikke meget materiale at lodde på Jeg prøvede at lodde lidt tin på lederen, men det var umuligt. Så jeg tog en leder fra en 220V ledning, og LIMEDE den fast klods op af eksisterende leder, som det kan ses på billedet nedenunder:

Der skulle lige et par forsøg til, og så lå tinnet så pænt som det kunne, med så lidt materiale at lodde på. Billedet af lodningen kommer længere nede Det var skønt at få loddet og konstateret at enheden nu virkede igen
Jeg trekkede ved at sætte enheden løst ned i rammen, og de to ledninger på et 1,5 Volts batteri. Enheden hoppede som den skulle

Og så var det jo bare at lime det hele sammen igen. Her er 'spider' ved at få en omgang 2-komponent epoxy(5 minutters tørretid). Det var meget nemt at se hvor 'spider' skulle sidde. Og stoffet er så stift at det heldigvis var nogenlunde nemt at lime på plads

Her har jeg løftet konen fri af rammen('spider' ER limet på dette tidspunkt), for at påføre lim hele vejen rundt, både på ramme og ophæng Jeg kan så småt se målstregen nu

Her er ophænget sat under pres, mens limen tørrer. Der er vand i gryden, så presset kunne blive maksimalt

Sidste opgave var at lime støvhætten på igen. Jeg limede den lille kobbertråd godt fast, da jeg havde loddet, så der ikke bagefter skulle vare noget der kunne vibrere

Og her har vi så det færdige resultat:

Jeg er meget tilfreds med resultatet. Der er blevet limet en del på denne enhed, men det kan jeg ikke lave om på. Hovedsagen er at den virker som den skal, og det gør den!
Og hvor har jeg dog lært meget ved denne reparation. Ikke mindst at tjekke endnu bedre for brud, inden man går igang med den helt store tur

Og så ser mit setup således ud:

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 Maj 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hej Tante Berg, god dyb gennemgang af dit "reform" projekt kan sagtens forestille mig, at du fik sved på panden, da den anden enhed ikke sagde et kvæk men sej som du er, gav du ikke op og fandt ud af hvor problemet skulle rettes 

Jeg har prøvet, at reforme sådan ca. seks sæt enheder ind til nu, og har ikke skåret den støvhætte op/-væk i-nu.
Fornøjelsen med og fjerne "spejderen", har jeg ikke prøvet...men kommer jeg der til, kender jeg jo nu en som kan

Dit setup ser skønt ud som det står der i din stue, men hvor har du dine kc-bånd!...

blabla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Maj 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Et godt råd, synes jeg, når man skal placere keglen på højttaleren En bekendt fodrer spolen med ca. 30 Hz fra en tonegenerator, det skulle gøre det let at centrere.

'jeg har endnu ikke haft mod på at restaurere højttaler enheder, men det kommer måske en dag. Når jeg har et par tilstrækkelig dyre, der er defekte.

Børge

Til top Vis blabla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blabla

Onkel Leon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Flot arbejde Tante.. Har lyden ændret sig hørbart af indgrebet, eller er den stadig dejlig Tandbergsk?

ICEP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Maj 2011 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Tante Berg

Har du prøvet at ejet Tandberg Studio Monitor HT?

De siger ret godt, af sådan nogle ældere herre at være. Jeg har et sæt i mit træningslokale, de gør det overbevisende, fin åben lyd og så kan de faktisk spille ret højt med massere a kontrol

Meget fin HT til 3Kkr.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg: Takker Jeg havde jo ikke noget at miste. Enheden var 'død'. Så jeg gik på med krum hals og det viste sig heldigvis at det var en rigtig beslutning Det spiller hamrende godt! Det er det eneste jeg kan forholde mig til, da jeg ikke har noget at sammenligne med. Dog må jeg sige at lyden er meget større end i Fasett'erne der har spillet her i stuen i godt et år. De er igen i soveværelset og sat til C-udgangen på TR2075
Kasettebåndene er der ikke helt styr på. De står lidt rundt omkring

Onkel Leon: Jeg ved ikke om noget har ændret sig, men det har det nok, uden at jeg ved i hvad retning. De har jo aldrig før spillet her i huset. Jeg købte dem med 'mørnet-væk´ophæng Og nu spiller de bare! Du ville kunne li' lyden, nu da du kunne li' Fasett'erne TL3520 er dejligt 'tung' at drive, og det kan TR2075 jo godt li' Og bare helt rolig, lyden er stadig 100% dejligt 'Tandberg'sk'

ICEP: Jeg har selv haft fornøjelsen af et sæt Tandberg Studio Monitor's, og jeg har aldrig haft bedre lyd her i huset Det var sammen med TR2075, og det er en meget stærk kombination På side 8 i denne tråd starter det.... Jeg havde dem i et års tid. Så blev de solgt I respekt for mine naboer....jeg havde lidt problemer med at styre volumen-knappen, da det lød så fedt Tjek billedet som er fra januar 2007 her i huset:

blabla: Jeg kender godt sådan en tonegenerator, og X-ray har da også været så venlig at sende mig en Men jeg havde ikke noget at bruge den til, opdagede jeg. Hvis man insisterer på at bruge den, så SKAL støvhætten af(modsat min egen anbefaling) og så skal man ha' tynde pap-stykker(4 stk) ned mellem svingspole og magnet, og er man lidt fumlefingret, så ryger svingspolen i processen.Og SÅ er der for alvor projekt indover
Jeg vil meget hellere 'mærke' mig frem. For det er nemt nok at mærke om enheden er centreret    

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2011 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:

Basilman skrev:
Hejsa Tante berg Sådan en fin Tandberg TR-2075, er det en push-pull forstærker, dvs har strømforsyningen både en negativ og en positiv side...? , eller er den også lavet på de "langsomme" 2N3055 transistorer, som man brugte meget på denne tid ? Basilman

Øh - jeg tillader mig at svare på denne .

TR-2075 er en fin receiver... - Jep - det er den!  Den er ikke bestykket med 2N3055 - du har diagrammet her. Alt forladt - men resten læser jeg som vås  - men kig selv diagrammet igennem...... Måske har jeg bare misforstået det hele .

Om det er en Push-Pull - "det er det", har ikke noget at gøre med, om strømforsyningen har en både en positiv og en negativ side - som den iøvrigt også har .

Go' påske til alle... X-ray .

X-ray: Tak for dit svar dér Det var et spørgsmål jeg ikke selv havde svar på rede hånd til

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Tante Berg: Det var godt nok noget af en operation Fedt at det lykkedes

ICEP: Hvilken forstærker bruger du sammen med Tandberg Studio Monitor ?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2011 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:

............Føromtalte 'spider' er den hudfarvede stofmembran...........

Jeg spørger bare... Hvem er så den lyserøde-gris, du har fået til at holde - mens du ta'r billedet .

Som skrevet til dig tidligere - Jeg bøjer mig i støvet for din bedrift. Godt gået .

Hilsen X-ray.

ICEP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Tante Berg

Ja, der stor musikglæde med de Studio Monitore. Naboer er uønsket med sådan et sæt, det begrænser éns udfoldelsesmuligheder   Jeg har frit slag i frekadellen, her ude på landet

Roky

Lige nu er der koblet en gammel Technics SU-8080 foran. Kilden er PC med NuForce Micro DAC. Tidligere var de inde i stuen med eAR 1001 monoblokke i møllen, det var vildt

Mvh Brian

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

ICEP: Den Technics ser ret habil ud
Kan godt forestille mig der er helt vildt punch med Ice - Har selv prøvet og erfaret at blandt tre forskellige
tandbergprodukter, TR2080, TR2075 og 3026 at TR2075 var den eneste der virkeligt fik dem til at synge !- Hvis du får mulighed
såå

blabla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Diagram/komponentliste Studio Monitor.

Hej!

Kan man være så heldig at der er en venlig sjæl der ligger inde med ovennævnte. Hvis ja, så vil

jeg være meget taknemlig for at modtage en kopi.

På forhånd tak.

Børge

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2011 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

blabla: Tjek nedenstående. Måske det kan hjælpe dig lidt

Jeg har sakset dette fra Norsk HifiForum.

Du kan også kigge med her (tråd om renovering af delefiltre på Studio Monitors)

Roky: Tak for de pæne ord

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:
Onkel Leon skrev:
....Men pyt nu nyder vi den til lillebror TR200 kommer på plads......

Og den er ved at være tæt på målet. Bass-pot er skiftet og lige de nærmeste elko'er omkring - for god ordens skyld..... og det virker nu . Tror jeg samler den sammen, næste gang jeg ser den. Jeg har pt. ikke tid til langtidsafprøvninger. Du 'shiner' den selv op.... Hver gør det de er bedst til  .

OK - nogen gange glider det bare ikke lige som ønsket . Fejlene er rettet men lige ved den sidste justering af bias - kunne det konstateres, at den forsvandt periodisk . Det er en lor** fejl - men det viste sig at være udgangstransistorerne. Så næste gang der lige er lidt tid - skal jeg nok få den klar.... .

Fortsat Go' dag

Onkel Leon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Jamen for sytten da X-Ray, jeg ender jo med at få en splintrenes ny radio hjem Nøj hvor jeg glæder mig!

blabla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Tak til Tante Berg for hjælpen!

Jeg synes ikke jeg kan høre nogen forskel for forskellige indstillinger af filtrene.

Og derfor vil jrg skifte samtlige kondensatorer. Hvis ikke det hjælper så må det være ørene, det er galt med.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne heller ikke høre den store forskel. Jeg syntes de lød helt fint i neutral indstilling

Hvad med at at indstille dem i + noget tid og og så se om du kan høre forskel - Hvad jeg husker er det ikke andet end meget få
dB det giver at dreje filtrene.

Om ikke andet så husk at gemme komponenterne hvis det skulle vise sig at du ikke kan lide lyden efter skift.

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes