Forfatter |
|
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Der er ikke noget som et godt mysterie 
Jeg har altid været af den opfattelse at en Mostube brugte 2 stk ECC88, men dette er spændende. I kan godt fornemme at det er laaaaaaaang tid siden jeg har leget med rør 
@Mikkel: Jeg kunne selvfølgelig prøve st estimerer der fra kurverne, men har du et bud på S?
I hvilken position sidder røret? Jeg har aldrig set diagrammet på Brinck Mostube. Jeg vil gerne have en kopi hvis I finder det.
Mvh Morse (som har bygget et par hybrider og har haft den sidste på tegnebordet i lang tid. Hey, Fet'erne skal bruges til et eller andet)
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Jeg tror Mikkel har fundet det. Mit bud er ECC804.
Kom nu mikkel Lad os få S!
S = 3,4 mA/V
Mvh,
Morse
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse skrev:
Der er ikke noget som et godt mysterie
Jeg har altid været af den opfattelse at en Mostube brugte 2 stk ECC88, men dette er spændende. |
|
|
Det er ikke to gange ECC88 - rørene er helt forskellige. Forøvrigt er de ECC88 rør jeg fik fra Brinck "Made in UK", men består udelukkende af russiske dele - meget mystisk 
Citér:
@Mikkel: Jeg kunne selvfølgelig prøve st estimerer der fra kurverne, men har du et bud på S? |
|
|
[edit]Jeg fik lige set det med S. Det ændrer sig som sædvanligt meget ved forskellige arbejdspunkter, så det svinger mellem 2 og 5mA/V. Det ikke nemt at lokalisere et rør kun ud fra det  [/edit] Mit bud er også ECC804, men jeg har ikke et komplet datablad på det, så jeg kan ikke sige det med sikkerhed. Det er umiddelbart det eneste jeg kan finde der passer - men de engelske fabrikker lavede mange underlige typer der aldrig kom udenfor Englands grænser... Jeg køber et/flere ECC804 til at sammenligne med (jeg ved ikke om det er en af de typer der kun blev lavet et sted).
Citér:
I hvilken position sidder røret? Jeg har aldrig set diagrammet på Brinck Mostube. Jeg vil gerne have en kopi hvis I finder det. |
|
|
Jeg mener ECC88 er indgangstrinnet og EV21 er driveren. Jeg skal nok prøve at finde papirene... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammelfar skrev:
Jeg har ikke fundet en der ligner - alle dem jeg kan finde er i sort/hvid   |
|
|
Beklager meget - mit regneark er glad for farver 
Citér:
Nå, spøg til side. Jeg kunne godt tænke at få lidt basis-forståelse af rørets opbygning og virkemåde. Jeg har prøvet at lede lidt, men har ikke rigtigt fundet noget a la "Rør for dummies" |
|
|
Du kunne f.eks. læse den her: http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/1882580133/ref=sr_1 _olp_1?ie=UTF8&s=gateway&qid=1234297952&sr=8-1 Eller måske kunne du finde "Elementær Radioteknik" (Funktechnik ohne Ballast) i en gammel udgave på et bibliotek? Ja. http://www.google.com/ 
Citér:
Vedr. dine målinger har jeg set flere skemaer, men jeg kan ikke lige få system i hvordan jeg aflæser de forskellige grafer - ka du gi et hurtigt "kursus" - det iriterer mig når jeg slet ikke forstår det allermest elementære. |
|
|
Det er ikke så indviklet. Du laver kurven ved at tilslutte katoden til stel, en positiv spænding til anoden og en negativ spænding til gitteret. x aksen er anodespændingen i volt, y aksen er anodestrømmen i mA og de forskellige kurver er forskellige gitterspændinger. Du kan så se at strømmen er ca. 11mA ved 200V/-7V på EV21 og ca. 8mA på ECC82. Du kan udfra kurverne også beregne forstærkning, stejlhed og rørets indre modstand. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
jarech Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har også prøvet at finde et andet rør i stedet for EV21 og fik af en arbejdskollega, som kendte til min søgen en kopi high fidelity's test af moscode 300 fra 1985 samt 2 håndlavede skitser af forstærkenrens diagram + et print udlæg til en kanal, som ligner meget det fra Brinck. Gad vide om det er Mr. Brink's moscode rip som han senere lancerede med div. ændringer.
Jeg vil snarest få affotograferet de papirer samt dem på BR398 og BR298 og få dem lagt op her.
Så kan de der er skrappe til elektronik se om der er noget om snakken, da jeg selv er en novice.
MVH
Jan Christensen
__________________ JCH
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
@Mikkel: Jeg glæder mig til at høre resultatet af dine målinger på et ECC804. Jeg tror dog det er det rigtige rør.
@jarech: Det vil være fint hvis du uploader det du har. Jeg hat vist også diagrammet til Moscode 300 liggende et eller andet sted.
Mvh,
Morse
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
er MOSCODE og MOSTUBE den samme?
På mit eksemplar af diagrammet til MOSCODE står der:
Rør 1 : ECC88 eller 6DJ8 Rør 2: 6CG7 eller 6FQ7 eller ECC804
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet BR398 papirene, så jeg kan evt. scanne dem imorgen. Her er en kamera-scanning af diagrammet.  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
er MOSCODE og MOSTUBE den samme? |
|
|
Nok ikke helt - ellers havde Brinck vel fået problemer
Citér:
På mit eksemplar af diagrammet til MOSCODE står der:
Rør 1 : ECC88 eller 6DJ8 Rør 2: 6CG7 eller 6FQ7 eller ECC804 |
|
|
Det lyder interessant. 6CG7 og 6FQ7 er samme rør (novalversion af 6SN7), men ECC804 er meget anderledes. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Gammelfar Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=NriK] er MOSCODE og MOSTUBE den samme? Jeg skal ikke gøre mig til ekspert ud i diagramlæsning, men jeg synes der ser ud til at være for store forskelle til af kalde det en klon - her er et link til Moscodens diagram: http://tkhifi.homepage.dk/klasiskediagrammer/moscode.html __________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 02:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er 6FQ7/6CG7:  EV21 er stejlere og har lavere indre modstand, så det burde være bedre til formålet. Men hvor stor forskel der er i virkelighedens verden er så en anden sag  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
jarech Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Her er lidt at se på.
http://www.zeroup.dk/vis/1234398278.jpg
http://www.zeroup.dk/vis/1234450402.jpg
http://www.zeroup.dk/vis/1234385874.jpg
http://www.zeroup.dk/vis/1234459391.jpg
http://www.zeroup.dk/vis/1234412510.jpg
http://www.zeroup.dk/vis/1234380435.jpg
http://www.zeroup.dk/vis/1234399789.jpg
http://www.zeroup.dk/vis/1234446634.jpg
http://www.zeroup.dk/vis/1234418231.jpg
http://www.zeroup.dk/vis/1234462581.jpg
Nu håber jeg at links virker. De er kammera "skannet"
Jeg havde 2 komponent sæt minus mosfets liggende til BR398 det ene sæt var med 15V zener og det andet med 6,3v zener dioder, mærkeligt.
Det diagam på moscode 300 fra Torben's hi fi side har der været en tråd om på et af de utalige hi fi forums der findes, men hvilket kan jeg ikke huske/finde, men der var de enige om det ikke var helt korrekt.
MVH
Jan
__________________ JCH
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
NicolaiM Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da dejligt med denne interesse for den gamle Mostube. Jeg har selv en som jeg startede på at bygge i '95, den kunne spille i '96 men kom først i kabinet i '08 
Den har dog samme problem som de to jeg byggede inden da til et mobildiskotek: der er brum i den. I denne inkarnation er det særligt slemt for den skal bruges ved almindelige lytteniveauer. Kortsluttes indgangen forsvinder det helt. Den er ekstremt følsom bare fingrene kommer i nærheden af uskærmede dele af kablet.
Er der andre der har samme oplevelser?
|
Til top |
|
|
Gammelfar Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nikolai. Nu skriver du, at du først fik den i kabinet ret sent, så jeg tænker opbygning og nærmere bestemt stel. Hvor mange stelpunkter har du? er alt hvad der skal til stel ført til samme stelpunkt på kabinettet? Er alle bøsninger isolerede? Har du brugt skærmede signalkabler i kabinettet? Og holdt signalkabler langt væk fra trafoer ? Mvh Kim
__________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
Til top |
|
|
NicolaiM Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 15 April 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim,
Tak for dit svar. Som med mange hobbyprojekter har det været så som så med tiden til at svare på dine spørgsmål.
Jeg har bygget forstærkeren omkring en vertikal køletunnel der er for høj til gængse 19" kabinetter. Den er derfor bygget i et trækabinet, idet jeg ikke var helt sikker på, om alting kunne være der, som jeg havde forestillet mig det, inden jeg gik i gang. Det virkede mere fornuftigt, i stedet for at købe en masse dyre metalplader og ødelægge dem. Der er kun et fælles stelpunkt: en 5x35cm kobberplade forbinder ladelytterne til ±70V og 240V i en række langs forsiden af forstærkeren. Midt i denne, på lytten til de 240V, er ledningerne til stel fra de to forstærkerprint, højttalernes retur og 240V regulatoren skruet fast. Signalkablerne og deres skærm er forbundet direkte på printene. Transformatorerne står nedenunder lytterne og er verificeret med oscilloskop at de er i fase på både primær- og sekundærside til ±70V. Diodebroerne er skruet fast på kobberpladen for køling - isoleret naturligvis. Den bagerste halvdel af kassen er optaget af den centrale vertikale køletunnel med lodrette forstærkerprint. Den vertikale position gør at blæseren ikke behøver at køre ved normal drift pga. skorstenseffekten. Et ekstraprint på siden af køletunnellen styrer blæseren, overvåger spændinger og temperaturer og tænder for forsyningerne i rigtig rækkefølge.
Jeg har i mellemtiden haft lejlighed til at stable syv laboratorieforsyninger op i stedet for transformatorerne. Det afslørede problemet: Når diodebroerne lukker kommer de med en ca. 200kHz ringning. Dette på trods af at de er afkoblede med kondensatorer, men de er åbenbart for små. Det store mysterie er nu hvorfor denne støjpuls kobler i fase i den ene kanal og i modfase i den anden. Dette medvirker til at fordoble brummen når der sættes en signalkilde til idet højre og venstre input påtrykkes modsatrettet signal. Mistanken falder på magnetisk kobling af støjpulsen og når de to print vender hver sin vej kobler det i modsat retning i en eller anden følsom bane.
Mvh Nicolai
|
Til top |
|
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 21 April 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg byggede selv mostube dengang også ,jeg sidder med et originalt driver rør fra forstærkeren ,hvor typebetegnelsen ikke er slettet ,og der står 6fq7/6cg7
6fq7 = ev21
så 6fq7 og e88cc hedder de 2 rør der sidder i mostube mk2 og mk1
mvh frede
|
Til top |
|
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 21 April 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
brum i mostube skyldes nok at man skal være ekstra omhyggelig med stelstjerner og kabeltræk ,havde selv disse problemmer som forsvandt da jeg lavede stelsjerne midt mellem de 2 mostube print ,og alle kabler var symetriske dvs at stel fra de 2 print blev trukket med lige lange ledninger ,det var et tip jeg fik i forretningen og det løste problemmet ,især med stelstjerne i midten mellem de 2 print og tæt ved terminaler
forestil dig ampen opbygget med udgangene og køleribber monteret bagpå ,en køleribbe i hver side og med højtaler terminaler og indgange imellem de 2 køleribber bagpå
mvh frede
|
Til top |
|
|
bjarneh Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 21 April 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
bjarneh Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 21 April 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige data på 12BH7A røret som er det USA type rør, der findes et europæisk type i ECC familien.
Amplification Factor (µ) |
16.0 |
|
Amplification Factor (µ) |
17.0 |
|
Anode Dissipation (W) Maximum |
3.5 |
|
Anode Resistance (ohms) |
5,300 |
|
Filament Current (mA) |
300 |
|
Filament Voltage (V) |
12.600 |
|
Transconductance (µmhos) |
3,100 |
|
Typical Anode Current (mA) |
11.5 |
|
Typical Anode Voltage (V) |
250 |
|
Typical Grid 1 Voltage (V) |
-10.5 |
Jeg har selv forstærkeren stående endnu og jeg har brugt ecc88 i indgang og også brugt ecc88 som driverrør, dette er muligvis en løsning hvis man ikke kan få fat i ovenstående rør.
Bjarne.
|
Til top |
|
|