Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hjælp til HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pbsiim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 August 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden fået købt alle delene til min HTPC, og den virker snart efter hensigten. Nu er det mest små softwareproblemer jeg roder med.

Jeg har tænkt på følgende software:

Meedio som frontend http://www.meedio.com/products/pro/index.html (BRUGER)

Grider http://www.promixis.com/products.php?section=girder (BRUGER)

Netremote http://www.promixis.com/products.php?section=netremote

Jeg har tænkt på følgende hardware:

Cabinet: Uneed HV7SQ med remote og display (KØBT)

Bundkort: MSI RS480M2 (KØBT)

TV-kort: Hauppage 500MCE (KØBT)

RAM:  2x512MB  DDR 400 (KØBT)

PSU: 300w med 120mm papst blæser. (KØBT)

PDA: Dell Axim X50 (til netremote)

DVD changer: KENWOOD DV-5050M (KØBT)
HD: Samsungs SpinPoint 250GB SATAII (KØBT)

CPU: A64 Venice 3000+ (KØBT)

PROBLEMER MANGLER:

Hvad med PDA – Noget bedre/billigere alternativ?

Jeg har følgende software problemer:
-          Kan ikke integrere DVDcopy eller lignende brænderprogram i Meedio
-          Kan ikke dele mapper på HTPC’en så de andre computere kan uploade til den. HTPC = XP home PC = XP pro

HVORDAN KAN JEG SENDE MUSIK RUNDT I HYTTENS FORSKELLIGE RUM?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig :D

Til top Vis pbsiim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pbsiim

Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 August 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

En 3200+, måske 3500+ hvis der ikke er det store budget.. harddisk, noget fluid.. rimelig størrelse... 7200 rpm

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Sendt: 13 August 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

CPU er der vel ikke så meget at rafle om når du har valgt motherboard, det skal vel bare værre en AMD 64 i en størrelse du har råd til...

Med harddisk vil jeg anbefale en Seagate disk, pga deres stabilitet og ikke mindst lave lyd nivau ... også husk nu at få massere af harddisk plads så min 200 gb vil jeg sige... og gerne en masse mere..  

pbsiim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Med CPu er mit spørgsmål hvor lille en CPU jeg kan slipe af med, vil jo helst have en med lille varmeudveksling. Men det skal køre uden problemer.

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 August 2005 kl. 04:21 | IP-adresse registreret  

De nye A64 Venice CPU'er er ekstremt strømbesparende og udvikler ikke særlig meget varme. Den mindste i serien er 3000+ hvilket skulle være rigeligt(det er ihvertfald hvad jeg selv lige har bestilt). CPU behovet stiger afhængig af om du forbinder til et HD/LCD/plasma TV, eller blot et gammeldags TV. Uanset hvad skulle du nok kunne klare dig med en 3000+, men ellers køb en lidt større model, men sørg for at det en med venice kerne(gode online computer butikker skriver den slags direkte).

Jeg har et par steder set Samsungs SpinPoint serie af harddiske nævnt som at være ret stille, så jeg har selv har valgt deres 250GB SATAII HD.

Mht. til TV-kort kan det rigtig godt betale sig at få fat i nogen der kan foretage hardware MPEG-2 encoding(jeg ved ikke om det nævnte kan, men jeg tror det ikke), da det har en ganske voldsom indflydelse på CPU forbrug under optagelse og afhængig af HTPC programmet også på normal tv-kigning. Jeg ville gå efter 2x Hauppage 150MCE, eller 1x500MCE, som har 2 tunere indbygget. Jeg forstår ikke behovet for at være kompatibel med en fjernbetjening, sålænge dit TV/HTPC program og styresystemet fungerer sammen med fjernbetjeningen burde der vel ikke være nogen problemer?

Ellers virker det ganske fornuftigt, jeg ville ellers have sagt at 512MB var rigeligt til en HTPC, men nu har du jo købt en 1GB og at dømme efter kabinet og PDA til fjernbetjening, er du vist ikke på det strammeste budget :) Godt at du har køb en PSU med 120mm blæser, der larmer mindre, og kan moddes til noget der er helt stille ved enten af udskifte blæseren eller sænke spændingen til den.

Til top Vis ziphnor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ziphnor

pbsiim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Ziphnor

Tak for den kanone hjælp. Du har virkeligt fået svaret på alle mine spørgsmål på en overbevisende måde.

Grunden til at jeg vil bruge PDA'en som remote skyldes at den kan indeholde en database over filmene i DVD changeren. Så kan man læse om filmene der og ved tryk på en knap vælge filmen i DVD changeren.

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil bruge en PDA som remote, men jeg forstår stadig ikke hvorfor TV-kortet på nogen måde skal være kompatibel med en fjernbetjening?

Hvis du har brug for mere info, så prøv at kigge på sider som www.htpcnews.com (engelsk) og lignende.

pbsiim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Tak for linket. Du har ret i det med fjernbetjeningen, det er bare mig der er noget grøn. Jeg har nu bestilt lidt mere hardware :D

pbsiim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet et nyt link til info omkring TV-kortet. Der står at det har Real-Time MPEG 4/2/1 Encoding, hvilket jo var lækkert.
Men er der evt. nogle mangler på kortet. Jeg kan få kortet for en slik af en ven, men vil ikke benytte mig af det hvis det har alvorlige mangler.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 August 2005 kl. 04:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bare kommentere lidt. Det kan være andre læser også:

Har man et lidt stramt budget kan følgende måske være til hjælp. Man har vel i øvrigt aldrig lyst til at bruge penge unødigt?

Processor
Jeg ser ret mange herinde der køber en A64 CPU/P4/P4D.
De fleste ~1GHz CPU'er vil kunne klare ethvert muligt job i en HTPC. I hvert fald medmindre man har tænkt sig at kode video i real-time, hvilket jeg har svært ved at forestille mig.

Hukommelse
1GB RAM er spild af penge til en HTPC. 512MB er rigeligt. 256MB vil kunne gøre det i de fleste tilfælde. Programmer starter måske op lidt langsommere (næppe mærkbart), men det er svært at forsvare kun at købe 256MB med dagens priser. 512 -og 256MB koster i dag omtrent det samme.

Billede
Nogen vælger endda at sætte et kraftigt 3D-grafikkort i. Igen, overkill, medmindre man da vil bruge sin HTPC som spille-konsol (meget upraktisk).

Features/billedekvalitet må da siges at være i fokus. ATi f.eks. tilbyder gode kort med både indb. tv-tuner og video-udgange i de gængse standarder. Det værende: S-VHS, DVI, VGA, Composite. Og med fair billedekvalitet.

Bruger man VGA, kan man evt. købe et Matrox-kort. De har rigtigt fint billede på VGA-udgangen. Et seperat tv-tuner-kort kan evt. købes ved siden af.

Lyd
Har man et rigtigt godt dyrt anlæg, er det en skam at bruge et onboard lydkort. De er simpelthen ikke gode nok. Audiotrak laver efter min mening de bedste kort (til en fair pris). De bruger gode DAC'er, og lyder en hel del bedre end de fleste kort Creative har kunnet lave. (Min uforbeholdte subjektive mening).

Harddisk
Enhver 5200/7200RPM-disk vil kunne gøre et godt job. En 10.000RPM'er larmer alt for meget. Seagate/Samsung/Maxtor laver alle gode diske. Seagate har dog præsteret at lave de mest støjsvage diske. Og det med en performance der sagtens kunne bruges i en high-end game-pc.

Køling
Med lavt strømforbrug for øje, afsættes der også meget mindre varme i pc'ens komponenter. Brug en CPU-køler med en stor blæser, og sørg for at bundkortet eller selve blæseren understøtter automatisk regulering af hastigheden. På den måde spinner køleren selv lidt op når du sætter maskinen til at lave noget.

Et grafikkort med passiv køling er naturligvis den optimale løsning.

En god strømforsyning er et must hvis den skal køre 24/7.

http://www.tomshardware.com har i øvrigt en spændende test for tiden hvor strømforsyninger belastet med max effekt 24/7.

Mht. til strømforsyningen er en model med 120mm blæser eller større optimalt.

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

pbsiim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Flot indlæg Kim

Jeg ved godt at det er overkill med 1 GB ram, men det var noget jeg havde liggende så hvorfor ikke smide det i maskinen - det er jo ikke mange basseøre man får for 512 MB ram nu om dage.
Det eneste minus jeg kan se er varmeudvekslingen, og jeg har da også tænkt på at teste kabinettemperaturen ved idle og load med og uden den ene ram-klods for at få et indblik i varme forøgelsen. Jeg skal nok skrive om det her når jeg når så langt.

Med hensyn til det onboard lydkort der sider på MSI bundkortet vil du - Kim - mene det er for ringe? Jeg skal køre det op mod en NAD T742 reciever. 
Ellers køber jeg bare det Lydkort du taler om over nettet – koster 400kr på edbpriser.dk - så er der jo altid 14 dages returret. I den periode kan jeg jo nemt høre forskellen og skrive om det her. 

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

pbsliim:

Pas på med TV-kortet, der skal helst stå direkte i specifikationerne at det har hardware MPEG-X encoding. Jeg købte engang et Cinergy 400 TV-kort, som reklamerede med MPEG-4 support, det vidste sig så blot at dreje sig om software understøttelse.

Jeg kunne feks. læse dette længere nede i specs på det link du gav:

"Support Real-Time Video Recording in MPEG-4/2/1 format (MPEG4 is compatible with DivX
      or Microsoft® MPEG4). (Note: you have to download the codec by yourself)
"

Det er ihvertfald IKKE hardware support  for MPEG-4, så muligvis er MPEG-2 heller ikke i hardware.

Kig evt. også her: http://reviews.cnet.com/KWorld_XPERT_TV_PVR_883_TV_video_rad io_input_adapter_PCI/4505-9332_7-30732967.html

Prøv at finde nogle anmeldelser inden du køber kortet.

Kim:

Med hensyn til CPU vil jeg nu nok passe lidt på med at sige at en 1Ghz kan klare det.  Hvis man skal forbinde til et HDTV eller en LCD skærm, skal der køres en masse deinterlace filtre. Hvis man samtidig ser en kanal og optager en anden, kan det sagtens presse en 1Ghz CPU i knæ. Derudover tror jeg også at evt. software encoding af MPEG-2 i realtime er i overkanten for en 1ghz cpu(i det tilfælde at der købes et kort der ikke understøtter hw encoding).

Et godt grafikkort kan igen betale sig ved et HDTV/LCD idet de har hurtigere  hardware understøttelse af nogle filtre.

Mht. til HD, er det rigtigt at Seagate også plejede at lave meget stille HD'er, men jeg har nu hørt at Samsungs skulle være mere stille, men det betyder meget mere om de er monteret vibrationsdæmpende end hvilken mærke det er.

Derudover er jeg dog helt enig i dine anbefalinger.

schumi_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 August 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

hej

kabinettet hvor har du købt det ??

når nu i bygger de her, så vil jeg lige fortælle om den her dejlige HD køler der er passiv og med gummiophæng, du høre aldrig mere din HD, har selv 2 af dem i min pc, du forlænger osse levetiden på din HD.

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320682

Til top Vis schumi_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schumi_dk

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 August 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

schumi_dk skrev:

hej

kabinettet hvor har du købt det ??

når nu i bygger de her, så vil jeg lige fortælle om den her dejlige HD køler der er passiv og med gummiophæng, du høre aldrig mere din HD, har selv 2 af dem i min pc, du forlænger osse levetiden på din HD.

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320682

Er du sikker på det er den rigtige du har linket til?

Jeg får en zalman frem, og det ser ikke rigtig ud til at der er meget gummiophæng på den?
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

pbsiim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Kabinettet kan købes hos mm-vision.dk det kommer standart uden remote og strømforsyning.

Hvilken HD-ramme er det du snakker om? Jeg har set på en del, men alle er til 5,25" og ikke 3,5". Jeg har ikke ledige 5'25" båse da de benyttes af DVD-drevene.

schumi_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hej

de er til 5.25", men man kan sagtens lave 4 vinkelbeslag eller købe nogle i silvan og så montere den i bunden af kabinettet.

ja linket er rigtigt nok, den er med gummiophæng og det er en zalman 

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=74&code =019

Til top Vis schumi_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schumi_dk

pbsiim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Til at starte med vil jeg ikke modde mit Uneed kabinet, men hvis HD'ene larmer for meget kan det jo godt være.

Men jeg vil helt sikkert prøve et ophæng til mine HD's i min spille PC. Tror bare jeg vil benytte mig af følgende:
http://www.pcsilent.de/enpd_cooltek_hard_drive_decoupling-ct hddantivib.asp

Jeg kan ummidelbart ikke se hvad det hjælper at have heatpipes der flytter varmen fra den ene side af en HD til den anden. Desuden er det en ret dyr løsning den der zalman HD holder.

Men ellers en kanon idé med vinkelbeslag - den tror jeg jeg vil bruge -  og smide dem fast til bunden af mit kabinet med velkro - som også er lydabsorberende.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

pbsiim skrev:

Kabinettet kan købes hos mm-vision.dk det kommer standart uden remote og strømforsyning.

Hvilken HD-ramme er det du snakker om? Jeg har set på en del, men alle er til 5,25" og ikke 3,5". Jeg har ikke ledige 5'25" båse da de benyttes af DVD-drevene.

Jeg tror det bliver svært at finde noget vibrationsdæmpende til en 3.5" bås. Harddisken fylder jo det hele i forvejen. Hvis du ikke har mere plads, så tror jeg du skal være kreativ. Måske noget i bunden som der allerede er blevet forslået, eller måske kan du udbygge dit kabinet.

Jeg har selv min harddisk i en 5.25" bås i elastikophæng. En lettere improviseret, men gratisk løsning med chassiet fra et gammelt CD-Drev samt en elastik fra et par gamle bukser... Det ser tåbeligt ud, men det virker. :)

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

ziphnor skrev:

Kim:

Med hensyn til CPU vil jeg nu nok passe lidt på med at sige at en 1Ghz kan klare det.  Hvis man skal forbinde til et HDTV eller en LCD skærm, skal der køres en masse deinterlace filtre. Hvis man samtidig ser en kanal og optager en anden, kan det sagtens presse en 1Ghz CPU i knæ. Derudover tror jeg også at evt. software encoding af MPEG-2 i realtime er i overkanten for en 1ghz cpu(i det tilfælde at der købes et kort der ikke understøtter hw encoding).

Et godt grafikkort kan igen betale sig ved et HDTV/LCD idet de har hurtigere  hardware understøttelse af nogle filtre.

Mht. til HD, er det rigtigt at Seagate også plejede at lave meget stille HD'er, men jeg har nu hørt at Samsungs skulle være mere stille, men det betyder meget mere om de er monteret vibrationsdæmpende end hvilken mærke det er.

Derudover er jeg dog helt enig i dine anbefalinger.

Man skal selvfølgelig skalere efter behov. :)

Jeg har selt kig på et K7 ASRock-bundkort. Man har på disse bundkort mulighed for selv at konfigurere FID-broerne. Dvs. man kan købe en billig CPU, og over/under-clocke den efter behov. Bruger man f.eks. kun PC'en som tv-tuner, DVD-afspiller og musik, ville jeg ikke tøve med at clocke en AthlonXP til 4-500MHz, for derved at få et effektforbrug på 4-8W bare på CPU'en. Der er mange muligheder. :)

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

pbsiim skrev:

Flot indlæg Kim

Jeg ved godt at det er overkill med 1 GB ram, men det var noget jeg havde liggende så hvorfor ikke smide det i maskinen - det er jo ikke mange basseøre man får for 512 MB ram nu om dage.
Det eneste minus jeg kan se er varmeudvekslingen, og jeg har da også tænkt på at teste kabinettemperaturen ved idle og load med og uden den ene ram-klods for at få et indblik i varme forøgelsen. Jeg skal nok skrive om det her når jeg når så langt.

Med hensyn til det onboard lydkort der sider på MSI bundkortet vil du - Kim - mene det er for ringe? Jeg skal køre det op mod en NAD T742 reciever. 
Ellers køber jeg bare det Lydkort du taler om over nettet – koster 400kr på edbpriser.dk - så er der jo altid 14 dages returret. I den periode kan jeg jo nemt høre forskellen og skrive om det her. 

Tak. Jeg synes ikke du skal snyde dig selv for at prøve at skifte lydkort. Der er efter min mening stor forskel at hente. Den kan vel sammenlignes med et skift af cd-spiller etc. hvor man også ofte tydligt hører forskel.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes