Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2024 | 00:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Modificering af Dali 450 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Muscleman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg ville høre om der er nogle her der har erfaringer med en ny diskant til Dali 450, jeg mener at kunne huske at der var en anden tråd om netop dette emne, men jeg kan ikke finde den.

Nu vil jeg spørge alle jer HI FI freaks om i mener det kan svare sig at udskifte diskanterne i mine Dali 450, og er det noget der batter noget ?, eller skal jeg ud at se på helt nye højttalere, det ville være langt det billigste hvis jeg kunne nøjes med diskanterne, og hvis jeg udskifter diskanterne skal delefilteret så også udskiftes ?.

De er forspændt en Hlofi 2.5.1

og i givet fald hvad kunne i foreslå mig at prøve, Vifa, Scan speak eller noget helt tredie.

Mange sommerhilsener Jan.



__________________
Holfi Integra 2.5.1
Holfi XARA DC
Sony DVD RDR-HX820
Denon TU- 1800 DAB
LG 32LX2R
Dali Helicon 400W
Til top Vis Muscleman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Muscleman
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du absolut vil pille, men stort tryk på HVIS, så vil jeg nøjes med delefilteret. Alternativt, ville jeg sælge dem i original stand og starte forfra, med dine fortrukne enheder.

Men ellers ville de have godt af den ny spole på bassen. Helst med så tyk tråd som muligt, så modstanden bliver så lav som muligt. De bedste er ringkernespoler.De kan købes hos www.duelundaudio.com for omkring 300,- pr. stk. www.frequence.dk har dem også, men vist ikke i så små værdier. Herefter kan du skifte seriekondensatoren på diskanten til din farvorit  - Mcap, Jensen, Jantzen, Auricap, osv. og ligeledes seriemodstanden; Duelund, Danotherm, Mox, osv...

Held og lykke med projektet...

 

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Enig med David. Du kan overveje HVAD du vil opnå? Du vil opleve at der er "mere hul igennem" og måske endda for meget hvis du skifter alle komponenter til bedre. Det kan være at diskanten skal dæmpes en smule mere end standard med de nye dele. En diskant med bagkammer kunne være et mål i sig selv, jeg vil anbefale en scanspeak 9700, men de koster vel mere end hele højttaleren......ellers kan de fåes brugt for ca. 850 kr (for 2).

Hvis det virker for besværligt, så bør du overveje at købe en højttalere som er lavet rigtigt fra starten, og ikke nødvendigvis fikse en "netto" højttalere. Du kan dog gøre dig nogle værdigfulde erfaringer såfremt du kaster dig ud i det, det er ikke tosset at prøve, men du skal ikke gøre det for at spare penge. Pengene er efter min mening bedre brugt på noget bedre og sælge dine 450er, som er ret gode som de nu engang er.

Håber det giver noget mening for dig.

Mvh

pb  



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Men ellers ville de have godt af den ny spole på bassen. Helst med så tyk tråd som muligt, så modstanden bliver så lav som muligt.

Hvis der er stor forskel på modstanden efter udskiftning af spole, vil du med garanti ændre lyden. Dette vil føre til lavere Q værdi og hurtigere afrulning af bassen. Lyden vil nu opleves som værende hurtigere, men reelt er der tale om ændring af frekvensgang. Hvis der laves om i delefilteret skal der være nøjagtig ens værdier, ellers kan resultatet ikke sammenlignes.

Lav hellere en helt ny højttaler, eller skift evt. diskant da det her vil være nemmere at finde en erstatning der kan arbejde i det eksisterende filter.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Mr. Ice
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ville "nøjes" med at skifte kondensator og modstand i diskanten - det giver under alle omstændigheder et løft i lyden.

Pas på med udskiftning af spoler - det kan påvirke både niveau og afskæringsfrekvens så der ikke er noget der passer sammen bagefter. Iøvrigt ville jeg aldrig bruge spoler viklet på andet end  luft.

Hvis der skal mere forandring til skal du nok se dig om efter nogle nye højttalere.

/Ice 



__________________
QNAP TS-453Be, LUMIN S1, Roon
Nu-Vista 800.2, Elac Concentro S 507
Boe Audio Black XLR,
Boe Audio Black Ethernet,
Nordost Frey2 højttalerkabel.
Til top Vis Mr. Ice's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Ice
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes