Her er du: Anmeldelser - Audio Analogue MAESTRO 192/24 CD-afspiller 23. september 2017 | 14:51   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Audio Analogue MAESTRO 192/24 CD-afspiller
Anmeldelse af: Redaktøren - tekst og fotos  [20.02.2005] Print testen
Audio Analogue’s top-of-the-line CD-afspiller hedder MAESTRO. Den er nu kommet i en ny version med tilnavnet 192/24, som byder på utraditionelle PC-agtige løsninger….

Det er første gang HIFI4ALL.DK har et produkt fra Audio Analogue på testbænken, så vi havde ingen forventninger til maskinen. bortset fra, at det italienske firma er vidt berømt for deres velklingende konstruktioner, hvoraf både forstærkere og CD-afspillere nyder stor anerkendelse hos musikelskere over hele verden, så nu skulle det være.

Audio Analogue blev skabt for præcis 10 år siden af en håndfuld professionelle fra hifi-branchen og elektronikkonstruktører. Især den ”geekede” nørd Claudio Bertini, for hvem hele universet drejer sig om transistorer, lytter, loddekolber og god musik, sætter i særdeleshed sit fingeraftryk på Audio Analogues konstruktioner – således også denne CD-afspiller.  I modsætning til den traditionelle historie om én mands vision om ”den rigtige lyd” er der dog tale om et samarbejde med grundstenen i firmaet, Blanda, og den tilsyneladende ret talentfulde designer Marco Manunta for at finde frem til så godt design og god lyd som muligt med den dybeste respekt for komponisterne af den største musik, der efter grundlæggernes mening er skrevet: Den klassiske italienske musik. Derfor har hovedparten af produkterne båret berømte italienske komponisters navne som Paganini, Bellini, Donizetti og Puccini. Der er ikke noget at sige til, at serien over dem alle kom til at hedde MAESTRO, som jo betyder dirigent.

Senest har Audio Analogue introduceret en billigere serie med navnet Primo, som bryder lidt med navngivningen. Selv om Italien har haft mange storslåede komponister, har firmaet dog ønsket at afvige lidt fra den traditionelle navngivning. Ret forståeligt egentlig nu hvor der både er udstyr rettet mod de unge og mod toppen af hjemmebiomarkedet med serien Cinecitta, der er navnet på Italiens svar på Hollywood. Filmbyen blev skabt i 1937 og dækker i dag 140.000 m2.

MAESTRO 192/24

er den seneste teknologiske top på firmaets udviklingsliste og benytter sig af en række af de seneste kredsløb på markedet. D/A konverteren er, som navnet antyder, en 24 bit 192 KHz konverter, nemlig AD1955 fra Analog Devices. Det er én af konverterteknologiens seneste højdepunkter, og kendere vil da også nikke genkendende til konverteren fra enkelte SACD og CD-afspillere som eksempelvis Accuphase DP-77 til 90.000 kroner. Godt nok i en anden topologi, men alligevel…

Vil du vide mere om den, så klik HER.  Lige inden DAC’en sidder en AD1896 kreds (klik HER for yderligere information), som er Analog Devices’ fine Sample Rate Converter, som benyttes til synkronisere forskellige digitale signaler. Normalt har højkvalitets SRC’ere et DNR (dynamikområde) på ca. 120 dB, men da AD1955 konverteren ligger på omkring de 120dB, må SRC’en nødvendigvis være endnu højere. AD1896 har da også et DNR på 139 dB. AD1896 understøtter som AD1955 alle sample rates op til 24 bit / 192 KHz. Alene af den årsag kan det undre, at Audio Analogue kun lader maskinen understøtte CD-formatet.

Et kig i de andre dele af dybet afslører to separate transformere, hvoraf den ene er en toroidal og intet mindre end 8 lokale forsyningssteder til de enkelte sektioner i både den digitale og analoge del, som begge findes på samme bundkort. Den analoge del er i øvrigt et godt eksempel på glimrende opbygning og valg af diskrete komponenter i signalvejen, der er kendt som vellydende – eksempelvis lavtolerance metalfilmsmodstande og polyester / propylene lytter i militære specifikationer. CD transporten kommer fra TEAC og er et modificeret CDROM-drev.

På bundkortet har Audio Analogue bygget en komplet ATAPI controller ind med strømforsyning og det hele. Springer drevet en dag i luften er det både nemt og billigt at erstatte det, hvis du ellers kan finde ét, der modsvarer de lydmæssige kvaliteter. Havde der bare været en tilgængelig BIOS-opsætning, så kunne jeg sikkert have fundet plads til en harddisk i kassen.. =;o))


Det digitale signal fra CDROM drevet hentes via de almindelige S/PDIF pinde bag på drevet og sendes via en uskærmet ledning ned på boardet!  På mange seriøse konstruktioner gøres der et stort nummer ud af afskærmningen mellem de digitale og analoge kredse – her er det alene lidt afstand, der tilsyneladende gør tricket. Det her må vist være en konference mellem Entry-level high-end og ”AUDIOPC”.. ? De analoge kredse er valgt med samme omhu som de digitale.
Fjernbetjeningsdelen kommer også fra TEAC og baserer sig på PC5 koder.

MAESTRO 192/24 er forberedt på at indgå i et automatiseringssystem for hele hjemmet. Det er nok bare en anden måde at fortælle, at maskinen kan fjernbetjenes af en PC via den indbyggede RS232 port. Sært nok omtaler den beskedne manual overhovedet ikke dette emne ud over at henvise til firmaets hjemmeside, hvor der heller ikke står noget om det.

Fronten af MAESTRO 192/24 er både rå og fuld af finesse med tykke, skurede aluminiumsplader sammensat i nærmest et prismeagtig design. De små knapper til højre for det kontrastrige PLED display følger samme mønster som på den usædvanlige remote.

Det er nemlig den tungeste remote i sin størrelse, jeg nogensinde er stødt på. Den er fremstillet i tykt børstet stål, så selv om den ikke er større end en moderne mobiltelefon, vejer den virkelig godt til. Det fine indtryk skæmmes dog af de små knapper, som har alt for rigelige tolerancer. Det klinger nemlig fælt som et aluminiumsraflebæger, når man ryster den lidt. Heller ikke præcisionen ved tryk på trapperne er jordens fornemmeste. Audio Analogue skulle dog arbejde på at gøre tasterne bedre.

Skuffens bevægelse ud af MAESTRO 192/24 foregår i to tempi og plastiklejringen for CD’en er ikke den mest overbevisende. Det er synd, men dog til at leve med.

Om til bagsiden som byder på en S/PDIF digital udgang, mens de analoge udgang er repræsenterede med både single-ended og balancerede stik i fremragende kvalitet. Der ud over finder du som nævnt en RS232 port og nettilslutning med apparatstik. Der er ingen netafbryder, men selv om Audio Analogue argumenterer i manualen for at undlade den, så har jeg det personligt bedst ved at kunne slukke apparatet på en afbryder.

MAESTRO ?… MUSICA per favore !!!

Bent Schäfer fra importøren AudioSale havde advaret om, at der skulle lang tilspilningstid til, men SÅ lang havde jeg ikke regnet med. Efter de opgivne 100 timer, kunne jeg stadig ikke rigtig forstå, hvorfor det skulle tage op til to timer at få ordentlig hul igennem – selv når maskinen bare havde stået tændt uden at spille. Først en uge senere efter næsten 200 timers afspilning, var der virkelig hul igennem efter bare 10 – 15 minutters afspilning og klangen var fra første tone på et langt bedre niveau end tidligere i forløbet.  MAESTRO 192/24 blev tilsluttet GamuT forstærkersættet via balancerede kabler fra Analysis Plus.

Det var ironisk nok Supertramps ”Some Thing Never Change”, der endelig afslørende at MAESTRO 192/24 var spillet til. Denne CD er på mange måder et mesterværk, idet den besidder alt det, det musikglade hifi-nyder sætter pris på. Ud over den eminente optagelse, hvor der er 100 % styr på selv de mindste detaljer, er musikken virkelig medrivende og spillet af dejlige, kompetente musikere.

Det er derfor én af de sjældne CD’ere, hvor du selv kan bestemme, om du bare vil flippe ud med luftguitar og virtuelle trommer eller tage på studietur i de spændende lydkollagers enorme dybde. Uanset hvilken tilgang til musikken du vælger, lader MAESTRO 192/24 dig ikke i stikken. Der er et virkelig herligt vindue til musikken, som tillader dig at stå udenfor og alligevel nyde hele den tredimensionelle scene fra optagerummet eller koncertsalen. Netop på dette punkt er MAESTRO 192/24 ganske enestående og distancerer sig fra en lang række af konkurrenterne i prisklassen.

Humlen er nemlig, at maskinen reproducerer koncertsalens geometri og størrelse i præcis de rette forhold – i hvert fald i dette lytterum.  Det kan andre maskiner også, men dér, hvor MAESTRO 192/24 adskiller sig, er i sin evne til at fastholde salens størrelse uanset, hvad der sker i musikken – det er bestemt ikke alle beskåret. Mange afspillere kæmper med at holde koncertsalen vægge ”på plads”, når det virkelig går hedt til.

Du kender sikkert oplevelsen fra de gange, hvor du for skæg skyld har sat en relativ billig afspiller ind i dit ellers dyre setup. Det spiller ganske hæderligt, men det er som om størrelsen på koncertsalen ikke er konstant, men afviger i takt med musikkens kompleksitet.  Nogle mennesker opdager det aldrig, andre kan sagtens vænne sig til det, men ikke hvis man én gang har hørt en koncertsal med fast størrelse, uanset hvad der sker.

Trofaste læsere af disse spalter ved næsten allerede, hvad jeg vil sige nu: En så præcis gengivelse af rummet forudsætter, at afspilleren leverer en harmonisk og musikalsk dynamisk reproduktion, som skal være homogen – ikke bare hele vejen op igennem det hørbare frekvensområde, men reproduktionen skal også bevare homogeniteten i reproduktionen af musikken og dens omgivelser uanset hvad der sker i musikken. Du kender det igen fra dig selv eller de trivielle demoer på messer mv., hvor supersimpel akustisk musik i referenceoptagelser lyder hamrende godt, mens komplicerede værker nærmest kan falde fra hinanden.

Det handler naturligvis om, at afspilleren skal mestre selv de mindste dynamiske variationer og sammenhængen mellem dem i hele frekvensområdet uanset hvad, der sker i musikken. Det gør MAESTRO 192/24. Den har virkelig godt fat helt nede fra det allerdybeste område, hvor selv større samlinger af dybt, strøgne kontrabasser i selskab med aggressive pauker tildeles deres eget rum i salen, hvor det er kvaliteten af optagelsen, der bestemmer deres interaktion med resten af orkesterets instrumenter.

Jeg har tidligere omtalt denne oplevelse som om, at man kan tage en virtuel vandring ind mellem instrumenterne og ”kigge” på dem fra forskellige vinkler uden at tabe dem fra helheden. Sådan en oplevelse er umulig eller vanskelig, hvis ikke lydbilledet både er detaljeret og hænger godt sammen. Det betyder samtidig, at opløsningen fra den dybeste tone til den spinkleste overtone skal være så god og samtidig sammenhængende som mulig. Det er IKKE nemt at opnå, men set i forhold til den prislap, som hænger på MAESTRO 192/24, må jeg konstatere, at den klarer disse knaldhårde discipliner med bravour og sætter selv visse afspillere i 30.000+ klassen ned på anden række i klasselokalet.

Desværre er verden fuld af kompromiser, så en homogen gengivelse af det musikalske dynamikområde må nødvendigvis betyde, at man som producent ikke kan vælge de mest dynamiske områder som fællesnævner. Jeg har tidligere hørt CD’afspillere med bedre dynamisk formåen i udvalgte afsnit af det musikalske spekter end MAESTRO 192/24, men hvis valget står mellem uens dynamisk gengivelse eller en fordobling af prisen i den ene lejr mod en anelse lavere, men mere homogen dynamik i den anden lejr, så snupper jeg gerne den homogene gengivelse, som formår at holde dimensionerne i musikken på plads.

Mendelsohns Symphoni No 6 på Naxos er en glimrende optagelse, som illustrer ovenstående ganske fornemt. Det er et særdeles levende stykke musik, hvor temaer sendes på skift mellem instrumentgrupperne og jævnligt overtages af det samlede orkester. Så her får du en god mulighed for at sammenligne de enkle passager med mere komplekse. Har du lydsporet fra Lord of The Rings på CD, kan du opnå den samme fornemmelse med den i skuffen.

Resultatet af MAESTRO 192/24’s behandling betyder, at du henføres til musikkens verden og lige så stille og roligt glemmer at nyde den fremragende opløsning og gode rumdefinition, men bare tager den for givet.
Hermed kommer vi ind på MAESTRO 192/24’s anden styrke – nemlig indlevelsen. Når den lange tilspilningsperiode endelig er overstået, når MAESTRO 192/24 over målstregen i disciplinen musikalitet som én af de første. Selv om konstruktørerne er vilde med klassisk, italiensk musik, er MAESTRO 192/24 medrivende på alle genrer.

Konklusion

Audio Analogue har virkelig skudt hele papegøjeburet med denne musikalske dirigent på trods – eller måske i kraft af den utraditionelle opbygning, hvor Bertini har indgået kompromiser, som andre konstruktører med high-end ambitioner aldrig ville turde gøre. MAESTRO’en viser, at naturtro og musikalsk high-end ydelse er på vej ned i de mere overkommelige prisklasser, selv om 20.000 isoleret set er mange penge i en tid, hvor man kan få hæderlige afspillere, der både klarer CD og SACD til halvdelen. Lur mig i øvrigt om ikke Audio Analogue sidder og pusler med en SACD baseret på de samme konverteringsprincipper som denne spilledåse!

Nu mangler Audio Analogue bare at fuldende sine high-end ambitioner ved at forsyne maskinen med en mere overbevisende skuffe, en remote, der ikke rasler og måske brænde maskinen en anelse ind inden afsendelsen, så køberne ikke skal bruge så lang tid på tilspilning, at de kommer i tvivl om maskinens evner. Kan du leve med det, må og skal du lægge ører til MAESTRO 192/24.

Jeg kan snildt leve med det og derfor får Audio Analogue MAESTRO 192/24 en klokkeklar Editors Choice i klassen 20 – 25.000 kroners CD-afspillere.

Pris: 20.000 kroner

Audio Analogue distribueres af

Audio Sale
Maglegårdsvej 501
3480 Fredensborg
Telefon: 26 22 26 05
MAIL: audiosale@mobilixnet.dk
WEB: www.audiosale.dk

Nye anmeldelser
Thorhauge M. 70
13.08.2017
Audiovector QR 3
10.07.2017
Norma HS IPA1
19.06.2017
På med vinylen 13
22.05.2017
Dynaudio Contour 30
21.04.2017
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Ny butik i København
19.09.2017
Goldring E Series
12.09.2017
Rega Ania
08.09.2017
Ny Emotiva forhandler i Danmark
02.09.2017
Audiovector SR 3 Arreté Raw Surface
21.08.2017
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes