Her er du: Anmeldelser - VA Beethoven Concert Grand 29. marts 2024 | 11:02   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


VA Beethoven Concert Grand
Anmeldelse af: Morten Jensen, fotos: V.A.  [12.02.2005] Print testen
Morten Jensen har haft ’Beethoven Concert Grand’ under luppen, ikke ’Beethoven Grand’ som er en mindre model, der er sat til at komme på markedet i slutningen af marts 2005.

Noget af det første, jeg lagde mærke til på denne smukke højttaler, er finishen. Testmodellen er i kirsebær, kabinetterne er lavet parvis. Det betyder at højttalerne i hvert sæt næsten er som en spejling af hinanden.
Højttaleren leveres med to særlige fødder, der spændes på undersiden. De skal bruges, hvis man ønsker at anvende spikes. Eller hvis man er lidt fiks, kan man ligeledes bruge fødderne til gummifødder eller endda SD feet.
Udover bedre stabilitet giver foden et ekstra lækkert helhedsindtryk af højttaleren, dog har jeg hørt en enkelt omtale højttaleren med fod, som ’Tintins måneraket’.

Vienna Acoustics påstår at frontstoffet er nyt og revolutionerende, da det på ingen måde har indflydelse på lyden. Testmodellen var desværre uden frontstof, så jeg har ikke kunnet afprøve, om dette er sandt, men kan dog fortælle at højttaleren med frontstof, er så ubeskrivelig grim at jeg klart anbefaler, at man gemmer det væk.

Kabinetterne er lavet i massivt træ med tykke frontbafler, Vienna Acoustics fortæller, at baflerne på Beethoven Concert Grand er over 30 % tykkere end på den gamle Beethoven. Indvendigt er de delt op i 3 kamre, hvoraf diskant og mellemtone er i et lukket og ekstra forstærket kammer. De to øverste basenheder er i et kammer for sig med en enkelt basport, mens den nederste basenhed ligeledes er i et kammer for sig selv med en lille basport.

Vienna Acoustics har før brugt enheder fra danske Scanspeak, og det er også tilfældet denne gang, hvor man her har brugt en diskant fra Scanspeak, dog modificeret af Vienna Acoustics. Hvori modifikationen ligger vil Vienna Acoustics ikke afsløre, de fortæller dog, at de har gjort den mere åben og korrekt.
Mellemtonen er fra Vienna Acoustics egen produktion, der er lavet af en blanding af TPX (en plastic-art der skulle have exceptionelle lydegenskaber og være velegnede til brug for højttalerenheder) og 2 andre polypropylene baserede, syntetiske stoffer. Det er alt Vienna Acoustics vil ud med, men det virker. Basenhederne, som der er 3 af, er fremstillet i samarbejde med SEAS. 

Musikken

Testsættet var samme sæt som nærmest har turneret landet rundt til demoforestillinger i folks private hjem. Ikke nok med at de har spillet mange timer hos Vassago Hifi, de har også fået adskillige hundrede timer hos flere nysgerrige rundt om i landet. Det har sat sine tydelige præg på højttaleren, desværre. Der var alt for mange kedelige mærker på kabinettet, men hvis man ser bort fra det, så har det sparet mig for en del tilspilning.

Den første stykke musik der blev spillet var Tracy Chapman’s ”For my Lover”, et nummer der spillet under rette omstændigheder, kan få hårene til at rejse sig. Og det var, hvad der skete her. Jeg har efterhånden hørt dette nummer mange gange, og kun een gang før hørt det bedre. Men det var på et helt andet setup og i et lidt mindre rum.

Nils Lofgren Band Live, der er en glimrende liveoptagelse, indeholder en ’bass and drum intro’ på CD 2, den bliver flittigt spillet. Det er en god optagelse, som viser hvad en bass kan, trommerne står tydeligt og hvert slag høres tydeligt. Her kommer det imponerende perspektiv Beethoven Concert Grand leverer virkelig til sin fulde udnyttelse, man kan tydeligt høre hvor trommerne står, og hvor trommeslageren placerer sine slag, også selvom man ikke er kyndig i omgang med trommesæt.
Med bagdelen solidt placeret i sweetspot hører man tydeligt alle detaljer, når trommeslageren giver en omgang på trommerne.
Diskanten, som Vienna Acoustics har bygget videre på, er ikke en af de diskanter alle elsker, den er derimod blevet kritiseret meget for at være for skarp og usammenhængende. Det er bestemt ikke tilfældet længere.  Norah Jones’ klaver, Nils Lofgrens guitar på ’Keith Don’t Go’ forbliver behagelige, selv når man har problemer med at holde volumen under smertegrænsen.

Efter den første uge stod det rimelig klart, hvad denne højttaler kan, og det irriterede mig, at jeg ikke kunne finde noget specifikt, den ikke kunne. Den blev udsat for sækkepiber i form af Hevia’s Busindre Reel, irske drukviser udført til et 13-tal af The Dubliners, dårlige optagelser fra Metallica’s St. Anger, Norah Jones smukke stemme og meget andet.
På intet tidspunkt var sækkepiben mere belastende end den plejer at være, The Dubliners lød ligeså (u)forståelige som altid, Lars Ulrich’s trommer var ligeså utydelige, som de plejer at være. Kan det virkelig passe, at disse højttalere ikke har nogen svagheder? Det må de have, jeg har desværre bare ikke fundet andre, end at man skal være lidt påpasselig med hvilket udstyr, man sætter til dem.
Jeg har selv været rimelig heldig, jeg fik lånt et sæt Densen B200/B300XS som af størrelse og opgivet ydelse på 2x100 W ikke ser ud af meget. Men sikke en bund det makkerpar kan lave. På trods af de små enheder, så fik de sparket det sidste ud af DJ Tiesto’s ”Dallas 4PM”. Og det fik endnu engang overdøvet min overbo’s evige banken i radiatoren.

Jeg har desværre også oplevet, hvordan en ellers lækker forstærker kan ødelægge en højttalers ydels: McIntosh’s MA6900 på Beethoven Concert Grand duer ikke. Den store forstærker virker for sløv til denne højttaler, og jeg har normalt intet imod den McIntosh, som jeg før har oplevet sparke liv i nogle ellers triste højttalere.
Uanset hvad man vælger til at levere effekt til disse højttalere, skal man være opmærksom på at en for lille forstærker vil komme i problemer, det oplevede jeg eksempelvis med Odyssey Audio Khartago.
Derimod skal man nok ikke være bange for at sætte en for stor forstærker til dem, fx en 2 x 100 W Klasse A forstærker for fuld skrue, det gik uden nogen problemer.

Rummet har en del at sige, og jeg tror jeg er rimelig heldig. De godt 20 m2 fordelt på ca. 6x3,4m burde give højttalerne mulighed for at udfolde sig, men jeg er overbevist om at et større rum ville give dem mere mulighed for at udfolde sig til deres maksimale ydelse. Vienna Acoustics anbefaler, at højttalerne placeres op til 1 meter fra bagvæggen og det samme til sidevæggene, men mindre kan selvfølgelig give en glimrende oplevelse, dog er det min erfaring, at der skal mindst være 50 cm til bagvæggen og næsten det samme til sidevæggen.

Til alle Vienna Acoustic højttalere medfølger en brugsanvisning - ikke fordi de regner med at de, som køber deres højttalere ikke kan finde ud af at tilslutte dem korrekt. De fortæller lidt om træsorterne der er brugt, lidt ekstra information til den nysgerrige forbruger og som det aller vigtigste, er der en tegning, der forklarer, hvordan deres højttalere bør opstilles i et rum. Følger man instruktionen får man den helt rette oplevelse.

Konklusion

Perspektivet er noget af det bedste jeg har hørt, der er dynamik, diskanten er meget åben og klar, og så kan den spille en god, fast og præcis bund. Til ca. 33.000 kr er der mange konkurrenter på markedet, men Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand er en af de bedste højttalere, jeg har hørt - ikke den bedste, men nok een af de bedste i prisklassen. 

Tekniske specifikationer:

  • Impedans:  4 ohm
  • Frekvensgang: 28-22000 Hz
  • Følsomhed: 91 dB
  • Anbefalet effekt: 50 – 300 Watt
  • H x B x D: 1085 x 190 x 400 mm (uden fod)
  • Vægt: ca. 33kg / stk. (uden fod)

Fås i følgende finish: Ahorn, kirsebær, rosentræ og som noget nyt også i sort pianolak.

Beethoven Concert Grand koster 31.995.- for et sæt i ahorn eller kirsebær, og 32995.- for et sæt i rosentræ eller sort pianolak.

Vienna Acoustics importeres af:

Vassago Hifi
Tlf: 6594 2611
Mail: vassagohifi@os.dk
www.vassagohifi.com

Kontakt Vassago Hifi for forhandlerliste.

Udstyr brugt i testen:

  • Denon S10
  • Rega P3 m/ Elys PU og Project Phonobox Riaa
  • Cayin DP12EX
  • Densen B200/B300XS (venligst udlånt af KT Radio Odense)
  • NAD C320BEE/Odyssey Audio Khartago
  • System Audio 3070
  • Kabler fra Transparent
Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes