Her er du: Anmeldelser - På med vinylen 12 29. marts 2017 | 15:19   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


På med vinylen 12
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [05.03.2017] Print testen
Så er det atter tid til en rejse ind i vinylafspilningens verden, og denne gang er det en tidsrejse i mere end én forstand. Dels med et mærke genopstået fra fordums tid, og så et glædeligt genhør i en opdateret version…

Perpetuum Ebner PE 4040

Første besøg er fra Perpetuum Ebner, et mærke som stammer helt tilbage fra starten af forrige århundrede, og dermed er et af de allerældste hi-fi mærker, nu genoplivet med hjælp fra folk, der har aner hos Thorens. Og det nye koncept indebærer både nytænkning, samt en del traditionalisme.

Den testede model hedder PE 4040 og er den nuværende topmodel, hvor alle sejl er sat til. Det er et flydende værk, hvor selve subchassiset af aluminium er skjult inde i plinten. Leje og tonearm er monteret i dette gennem to åbninger i toppen af plinten. Selve plinten er delt i to, hvilket kunne tænkes hen ad en form for resonanskontrol mellem motor/strømforsyning og tonearmen. De to dele sidder sammen med kraftige stålprofiler, og er igen fastmonteret til bundpladen, der er lavet af kraftig bukket stålplade.

Subchassiset hænger ned fra plinten, i koniske fjedre. Faktisk, så er alle komponenter monteret på denne ”upside down” måde, i selve plinten, inklusiv den indbyggede strømforsyning. Normalt ser man eksterne strømforsyninger, når prisen på pladespilleren vokser, men disse er ofte af svingende kvalitet. Her har Perpetuum Ebner i stedet valgt en veldimensioneret ringkernetrafo med både netstøjsfilter og tilhørende kontrolkredsløb til den lækre Pabst PLCC VarioDrive motor. Og et hurtigt check med et stroboskop viser da også, at gangkonstansen på PE 4040 er ultra præcis!

Lejet er også specielt, og i stedet for en massiv lejebrønd, så er der valgt en løsning med to selvsmørende foringer i top og bund af lejet. I bunden ligger en stålkugle, om end den nok er overflødig… lejet er nemlig også magnetisk aflastet, med to kraftige ringmagneter på lejet og indertallerkenen. Både indertallerkenen og selve pladetallerkenen er lavet af kraftig aluminium. Sidstnævnte er dæmpet på undersiden med en skummåtte af en art. Den er ikke helt død, og ringer stadig en smule, hvilket kan være et bevidst valg. På toppen ligger en plademåtte af 180 grams vinyl. 

Tonearmen er en Thorens TP92, hvor der som standard er monteret en fabriksindstillet Ortofon 2M Bronze. PE 4040 er dermed en fantastisk lækker plug ’n play pladespiller, og fit og finish er af bedste klasse. PE 4040 var relativ nem, at sætte op, men jeg skal ærlig sige, at jeg ikke er en stor fan af TP 92 armen. For når man som jeg ønsker, at teste med en dyrere pickup, så er den lidt ”hysterisk” at have med at gøre. Men når det hele endelig er justeret ind, så sporer TP92 armen ret godt.

Lytteindtryk

Til en start var det noget af en blandet oplevelse, at lytte til PE 4040. Lydbilledet var rodet, og fokus var nærmest ikke eksisterende. Jeg startede selvfølgelig ud med den medfølgende Ortofon 2M Bronze, men blev meget hurtig træt af det, så skiftet til Benz Ebony TR tog kun et par plader. Men tingene hang stadig ikke sammen, og trods forsøg på, at stille azimuth så præcist som muligt, så hjalp det heller ikke. Både kanalbalancen og Q-sound lød helt forkert. Så det var ikke 2M Bronze pickup’en, der gjorde noget galt!

Min mistanke lå til en start på TP92 armen, men ret hurtigt drejede mit fokus sig mod det medfølgende kabel. Væk røg det, og på røg i stedet et SilverSonic AirMatrix fra lytterummet… og sikke en forskel! Vi er ikke i GyroDec/Reed klassen, men det snerter derhenad. Nu var oplevelsen en helt anden, og præcisionen fra selve værket kunne tydeligt høres.

Og tydeligst var det i bassen, der nu lød som den skal fra en Benz Ebony TR – både tørt og præcist, men også naturligt og nuanceret, med alle detaljerne. Og samtidig rækker bassen også dybt, når indspilningerne fordrer det. I mellemtonen fik piben også en anden lyd, og stemmer blev både nærværende og naturlige, og kor og sanger kunne nemt adskilles. Samtidig blev fokus i lydbilledet også meget bedre, med en rigtig god fornemmelse af dybde og bredde, samt placeringer i begge plan. Længere oppe i diskanten var der nu ligeledes en oplevelse af både udstrakthed og luft, men dog ikke af helt samme kaliber, som jeg er vant til.

Detaljerne stod med et også helt fri af hinanden, og tingene blev næsten placeret i de samme lag, som jeg er vant til (lagkagelyden). Men det som imponerer mig mest med PE 4040 er den præcise impulsrespons, som især kan høres ved anslag på trommesættet. Det er rent og kontant, hvilket skyldes det fokus, der har været på valg af strømforsyning, styring samt motor på værket. Der ligger et kæmpe potentiale gemt her!

Min oplevelse med Perpetuum Ebner bekræfter i den grad, at ingen kæde er stærkere end det svageste led. Jeg er simpelthen rystet over, at der til en så dyr pladespiller, leveres et så ringe kabel med. Jeg tror ikke, at der er blevet lyttet til dette kabel under udviklingen af PE 4040, og med det monteret er ydelsen ringere end en Rega Planar 1 til 2500,-! Forhandleren har garanteret, at der fremover vil følge et andet kabel med. Lige så havde jeg nok valgt en anden tonearm, som er mere praktisk i brug, samt en bedre pickup som også vil hæve den samlede ydelse. Det lækre og bundsolide værk fortjener i hvert fald bedre, for det er min fornemmelse, at der stadig kan trækkes meget mere ud af det!

Specifikationer:

  • Dimensioner: 47 x 17,5 x 34 cm (B x H x D).
  • Vægt: 15 kg.

Pris: Kr. 29.999,-

Forhandler:

Now-in-stereo

Web: www.hifistore.dk / www.now-in-stereo.dk
Mail: [email protected]
Tlf: 20 84 94 27


Clearaudio Maestro V2

Næste besøg er fra en gammel bekendt, i en opdateret udgave. Clearaudio Maestro har tidligere været forbi lytterummet, hvor jeg blev meget begejstret, og udnævnte den til den suverænt bedste MM pickup.

Nu hedder den yderligere ”V2”, og den primære forskel er det store pickup-hus af ibenholt. Tidligere benyttedes en ”blødere” træsort (eller aluminium), hvor ibenholt er ”hårdere” og tættere i sin struktur, hvilket giver en bedre dæmpning af resonanser i pickup’en. Nålerør og nål er stadig det samme: Boron nålerør og HD nål, hvilket er udtryk for en slibning, der ligger meget tæt på rillens form. Men også magneterne i V2-serien er nye, og er både lettere, kraftigere – og også en del dyrere! Men da den bevægelige masse på en MM pickup er meget afhængig af magneten, så er det bestemt her der skal sættes ind for, at spare på vægten.

Monteringen var forbilledlig let, da det fysisk store pickup-hus gør det nemt, at flytte rundt på pickup’en i tonearmen. Maestro V2 skal have et relativt højt nåletryk og tilsvarende meget antiskating, men så sporer den også tæt på perfekt, og kun på det sidste ”tortur”-spor på testpladen var der støj, men ligeligt fordelt i de to kanaler! Faktisk har jeg kun oplevet denne næsten perfekte sporing på ganske få, og en del dyrere pickup’er. Kun SoundSmith Hyperion til små 50k gør det helt perfekt til sammenligning.

Maestro V2 har gevind i træhuset, og her er det vigtigt, at man benytter bløde skruer af nylon, så der ikke er risiko for, at man drejer gevindet over. For er skaden først sket, så er det retur til fabrikken. Som noget specielt kan Clearaudio’s MM pickup’er ”retippes” til særligt lave priser.

Lytteindtryk

Lydmæssigt er Maestro V2 dels meget lig sin forgænger, og også meget lig Benz Ebony TR’en i lytterummet. Klangmæssigt er de to i hvert fald helt ens, og dermed må jeg gentage mig selv fra sidst, jeg havde Maestro på besøg… den lyder mere af MC pickup end af MM!

Klangen er gennemsyret naturlig fra top til bund, med masser af nuancer og detaljer… intet mangler. Lydbilledet er ligeledes stort og præcist, med meget præcise placeringer af de udøvende. Det er ren ”lagkage”-lyd! Og når kildematerialet fordrer det, så er der også en rigtig god fornemmelse af dybde ind bagved i lydbilledet. Dog er Q-sound på Amused To Death ikke helt så præcis, som jeg oplever det fra Ebony TR. Det er stadig rigtig godt, men kommer ikke helt fri og ud i siderne langt væk fra højtalerne. Men det er petitesser vi taler om her, og der kræves det bedste udstyr for, at høre forskellen?

Men er der slet ikke noget galt med Maestro V2? Nej, der er som sådan ikke noget den gør forkert. Dog mangler den lige det sidste lille bitte ”puf” for, at lyden slipper helt fri. Men igen så skal der altså det allerbedste udstyr til for, at afsløre dette. Men når det er sagt, så har jeg ingen forbehold for, at placere Maestro V2 i de dyreste arme, på de allerbedste pladespillere der findes. Den er ikke alene ubetinget i den bedste klasse med dyrere pickup’er, men er også med sikkerhed den MM jeg ville vælge, hvis jeg stod og skulle have et ”simpelt” setup.

Specifikationer:

  • Princip: MM pickup
  • Compliance: Omkring middel (ikke oplyst)
  • Vægt: 8,4 gr.

Pris: Kr. 7650,-

For mere information, kontakt:

Activ Hifi

Web: www.activ-hifi.dk
Mail: [email protected]


Samlet indtryk

Jep, vinylen er ”still going strong”, og de to produkter jeg har lyttet til denne gang viser, at der er vilje til, at holde liv i gamle, men gode kendinge, om end i opdaterede versioner.

Perpetuum Ebner har taget teten op, og er kommet godt fra start med et utrolig lækkert værk, som har masser af potentiale til, at udvikle mærket på. Men et dårlig valg af kabel, og til dels tonearm, trækker ned. Og så kunne man også godt have vist lidt mere ambition ved valget af pickup. PE 4040 kan sagtens håndtere en bedre en af slagsen. Men jeg glæder mig til at se og høre PE 4040 i den næste generation. Efterfølgende har forhandleren garanteret, at der fremover vil følge et andet kabel med.

Clearaudio Maestro V2 var et meget glædelig genlyt, og det er stadig den bedste MM pickup på markedet, måske kun overgået af den nye og endnu dyrere Charisma fra samme mærke. Og lige som sidst så har Clearaudio igen bevist, at en velkonstrueret MM pickup kan lyde meget bedre end en MC til samme pris. Jeg kan ikke andet, end at give den udmærkelsen ”Editors Choice”, og den vil til enhver tid være mit foretrukne valg, hvis jeg skulle spille med en MM pickup.


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
  • Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Streaming: Audiophilleo 2
  • Forstærkere: Vincent SA-T7, Norma Revo PA 150
  • Højtalere: Audiovector SR6 Avantgarde II
  • Kabler: SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
  • Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
  • Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount

Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet er dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 

Nye anmeldelser
På med CD’en 3
28.01.2017
Belles Aria
27.12.2016
Vincent SA-T7
19.11.2016
På med vinylen 11
11.10.2016
Audiovector QR 1
27.09.2016
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Denon Heos AVR
23.03.2017
Auralic Polaris
15.03.2017
Chord Electronics tilbage i DK
04.03.2017
Audio Classic SE 6C33-9
21.02.2017
Oppo Sonica DAC
20.02.2017
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes