Her er du: Anmeldelser - Effekttrin dobbelttest 26. maj 2017 | 02:01   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Effekttrin dobbelttest
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [11.11.2013] Print testen
I forlængelse af vores test af forforstærkere, kommer her en dobbelttest af et par effekttrin, som hver har deres måde og gribe tingene an på. Men samtidig byder de også på meget traditionalisme

Aragon 8008

Næsten alle kender Aragon forstærkerne med deres karakteristiske ”V” i toppen af kabinettet. Jeg husker dem selv helt tilbage fra tiden, hvor det var Hifi Klubben, der lancerede dem på det danske marked. Siden da har mærket skiftet ejere et par gange. Og et par relanceringsforsøg har været mindre heldige.

Men nu er de tilbage for fuld styrke, og firmaet bag har klogt nok valgt, at gå ”back to basics”. Det betyder en - i bund og grund - meget simpel konstruktion, men med dybe rødder i den amerikanske tradition for forstærkere spækket med kraftige komponenter, og strømstærke kredsløb, der samlet kan sende en masse strøm af sted til højtalerne.

Det betyder ligeledes et par store ringkernetrafoer på 2 x 500VA, med ladelytter på størrelse med dåsesodavand og en samlet kapacitet på 140.000µF(!), samt udgangsprint plastret til med 12 store effekt-transistorer, per side. Det lyder enkelt, og det er det egentlig også… grundlæggende. Lidt a la motorrummet på en klassisk amerikansk muskelbil. ”There is no substitute for cubic inches”!

Men der er intet gammeldags ved 8008, for komponenterne er selvfølgelig af nyeste skuffe, men sat sammen med god tradition in mente. For eksempel er trafo’erne viklet med en ny teknik, som gør at afskærmning slet ikke er nødvendig. Og så kan denne forstærker komme på internettet via eget netværkskort. Med en browser kan man så få adgang til en menu, hvor man blandt andet kan holde øje med temperaturen separat for hver kanal, samt ændre forskellige indstillinger.

Kredsløbene er balanceret opbygget, men der er tilslutning for ubalanceret signal, om end stikket til dette er koblet direkte på XLR stikkets terminaler. Der medfølger to XLR stik, der kortslutter minus og stel, når der køres ubalanceret. Aragon selv anbefaler balanceret drift.

Udover stik til signal, finder man på bagsiden to sæt højtalerterminaler per side, hvilket udelukkende er for at lette biwiring. I første omgang ser de lidt billige og plastikagtige ud, men ved montering af kablerne, forstår man hvor gennemtænkte de egentlig er.

Kabinettet er lavet med et chassis af kraftig bukket stålplade, mens resten er lavet af ualmindeligt lækkert forarbejdet aluminium. Alene fronten er lavet i 2 cm tyk smedet og fræset aluminium, som så er forarbejdet til en super lækker finish, der rundes af med en anodisering i sort eller naturlig aluminium. Logoet er skåret med laser, og går dybt ind i materialet. Selv knappen til tænd/sluk er forarbejdet fra en massiv klump aluminium. Det samme gælder for de karakteristiske, indvendige, V-formede køleprofiler.

Disse ser i øvrigt ud på denne specielle måde af en årsag. Dels sidder de mod hinanden, således at der opstår en skorstens-effekt, hvor varmen trækker mere luft op gennem rillerne, for endnu bedre køling. Men selve V’et gør også, at der kan komme luft igennem, hvis flere forstærkere sættes oven på hinanden, i for eksempel et rack.

Og man kunne blive ved med, at finde lækre detaljer på denne forstærker. Dog er der en ting, som virkelig skærer i øjnene: Stjerneskruer er ikke eksklusivt! Og at der sidder 24 af dem, for at holde på de lækre todelte topsvøb i kraftig aluminium, gør ikke sagen bedre… Umbraco er svaret!

Lytteindtryk

Aragon 8008 er indbegrebet af en neutral forstærker, som ikke selv tillægger lyden egen klang. Jeg oplever, at den kun spiller det, der kommer ind og intet andet. På den måde skiller den sig ikke så meget ud, i forhold til Vincent forstærkerne i lytterummet.

Der er dog forskelle, om end de hører til i småtingsafdelingen. Men især et sted skiller 8008 sig ud, og det er på detaljeringen, for der slipper ganske enkelt ting igennem, som jeg ikke har oplevet med Vincent forstærkerne. Og det giver mange plader en helt ny oplevelse.

Og samtidig har man en smule af ”lagkage”-lyden, hvor alle detaljer har sin egen plads i lydbilledet. Dog er det ikke så udpræget, som jeg har oplevet med andre produkter. Men det er helt sikkert, at 8008 har styr på sagerne!

I bassen kan der også høres en lille forbedring, hvor 8008 er mere nuanceret, og kan spille på flere ”farver”. Ellers er det den samme kontrollerede bas, som jeg er vant til. En stortromme lyder som den skal, og en basguitar får lov til at benytte hele paletten af nuancer.

Mellemtoneområdet er meget ligetil, og har en naturlig og ligefrem klang, hvor instrumenter og stemmer lyder som de skal. Der er ikke noget at komme efter her. Og sammen med bassen, giver det en meget umiddelbar klang, som er mere rolig og afslappet.

Længere oppe i diskanten har Aragon’en dog lidt karakter, som man enten kan lide eller ej. Det går i sin enkelhed ud på, at den ikke lægger låg på kvaliteten af de indspilninger, man udsætter den for. Er det perfekt uden fejl, så fremstår det også sådan. Men er indspilningen til den hårde side, med lidt for meget drøn på i diskanten, så kommer det også til at fremstå sådan med 8008. Og det kan man så elske, eller ej. Det er den eneste egentlige ”fejl”, jeg har kunnet finde på Aragon 8008. Men det er aldrig på bekostning af luft eller overskud, heroppe i de øvre frekvenser.

Lydbilledet har nøjagtig samme størrelse, som jeg er vant til i lytterummet, og placeringer med mere har samme høje standard. Det betyder, at man nemt kan placere de udøvende, samt hele tiden har en rigtig god fornemmelse af dybde, højde og bredde i lydbilledet.

Og alligevel er Aragon 8008 ikke så neutral, for hvor Vincent monoblokkene er meget ligetil, uden at gøre væsen af sig selv, så har Aragon’en en ”amerikansk storhed” over sig, som man også kan opleve med meget dyre high end effektforstærkere. Med 8008 kommer det til udtryk som en overlegenhed, og et totalt overskud, hvor der aldrig mangler kræfter. Med Aragon 8008 sidder man simpelthen tilbage med fornemmelsen af, at éns højtalere lige er blevet trukket rundt i ringen, af en stor Chevy Big Block V8 motor!

Specifikationer:

  • Udgangseffekt: 2 x 200 watt/8 ohm
  • Dæmpningsfaktor: 400 v. 8 ohm/50Hz
  • Dimensioner: 48 x 38 x 17 cm (B x H x D).
  • Vægt: 29 kg.

Pris: Kr. 39.995,-.

Importør:

Home Theater Professionals

Web: www.htp.dk
Mail: [email protected] 
Tlf.: 2728 1212


Belles SA-100

Belles er meget atypisk amerikansk, for her mødes man ikke af kæmpe kabinetter, med svulmende køleribber, ananas-store stablede ringkernetrafoer eller sodavandsdåse-store ladelytter. SA-100 er nærmest lille sammenlignet med Aragon 8008, og den er også mindre end McIntosh CD-afspilleren i lytterummet!

Men den indeholder alt det en effektforstærker skal, for at kunne levere noget strøm. Den har to trafoer på 330VA, 44.000µF pr. kanal, og 8 effektbolsjer pr. side. Og alt er dual mono på nær strømstikket bagpå. Kredsløbene er singleended, og i stedet for at bruge penge på dobbelte kredsløb, så er der spenderet mere på gode komponenter. Bemærk for eksempel de store plastik-kondensatorer. De er væsentlig større, end man er vant til at se. Og til sammenligning virker SA-100 nærmest tom indvendig, trods sit mindre kabinet!

Og apropos kabinet, så er vi trådt et par skridt op ad trappen, sammenlignet med den integrerede Soloist 1, som har været på besøg for kort tid siden. Fronten på SA-100 er også af smedet og fræset aluminium, men godstykkelsen er lige nummeret større, og så er der gjort mere ud af udfræsningerne, med et ”nøglehul” i midten, hvor navnet Belles er fræset ind med sirlig skråskrift. Køleribberne er de samme som på Soloist, men toppen af svøbet er også af smedet og fræset aluminium, med samme ”nøglehul” fyldt med huller til udluftning. Selv bundpladen i SA-100 er lavet af 5 mm tyk aluminium!

På bagsiden finder man tilslutninger i meget lækker kvalitet til signal- og højtalerkabel, om end højtalerterminalerne er lige små nok. Til gengæld kan de spændes med værktøj, og på den måde skal spadestikkene nok blive siddende. Men husk skiftenøglen! Så Belles SA-100 er en meget enkel forstærker, og den byder ikke på nymodens tilslutninger til internet eller andet. Godt gedigent design ind- og udvendigt uden noget pjat!

Dog er der en væsentlig ting som skal nævnes: SA-100 har en meget høj driftsspænding, hvilket er et bevidst valg fra Belles side. Men det kan altså være hård kost for en forforstærker, hvis den ikke kan honorere dette. Selv Bellini’en i lytterummet, som ellers kan smide noget spænding af sig (9V ubal.-18V bal.), måtte give fortabt, via den ubalancerede udgang, når signalet kom fra vinyl. Der var simpelthen ikke spændingsudsving nok. Med CD var problemet ikke lige så udtalt. Grunden til at Belles har valgt dette skyldes, at man kan få flyttet støjniveauet endnu længere væk fra selve signalet. Belles egen forforstærker VT-01 har en udgangsspænding på hele 30V ubalanceret.

Løsningen var, at koble SA-100 til de balancerede udgange på Bellini’en via et par adaptere. På den måde fik Bellini’en endnu mere spænding, at arbejde med. Og det kunne høres, både med vinyl og CD, som nu lød meget bedre. Men et eller andet siger mig, at det ville blive endnu mere optimalt med en forforstærker med mere power bag. Ved senere lejlighed vil vi afprøve dette med Belles egen VT-01. Derfor skal man være ekstra opmærksom, når man skal matche med en forstærker som SA-100.

Lytteindtryk

Med Belles SA-100 er vi - rent lydmæssigt, trådt ud af den amerikanske manege. Og umiddelbart vil jeg mere sammenligne lyden af SA-100 med engelsk grej, som f.eks. Naim, Sugden og lignende, hvor det mere handler om en naturlig musikalsk klang, end at vise store muskler. Men tag ikke fejl… for det kan godt være, at SA-100 fylder mindre i landskabet, men det betyder ikke, at den mangler kræfter!

Belles lyder også meget lig Vincent’erne i lytterummet, med en rimelig neutral klang, hvor intet toneområde gør specielt opmærksom på sig selv. Men alligevel er den anderledes, om end det tager lidt tid, før man lægger mærke til det. Det kommer snigende efterhånden som man får hørt flere og flere plader, og ikke mindst, at forstærkeren bliver gennemvarm! Det tager mindst en times tid og opefter.

Det kan være et lille irritationsmoment, når man spontant får lyst til at lytte til lidt musik. For det gør man ikke med SA-100… den lyder noget kantet og tam, når den er helt kold. Og lidt a la en gammel italiensk super-sportsvogn, så har den godt af at stå i tomgang, mens den bliver varm, inden man begynder sin køretur. Men når det først er klaret, så er det ikke noget som helst dårligt at sige om SA-100!

Og er man også kommet ud over et eventuelt driftspændings-problem med SA-100, så er man sikret en plads i musikkens højsæde. Den spiller bare musikken, uden nogen dikkedarer. Man inviteres indenfor hos musikkerne, og skulle teknikeren have pillet lidt for meget i kontrolrummet, så kan SA-100 godt se gennem fingre med det, og har ikke samme behov for at videreformidle det, som Aragon 8008.

Det betyder også, at den samlede klang er meget ligetil, med en bas med masser af kontrol og overskud. Nogle gange føles det nærmest ligefrem som om, at tonerne fra bassen kommer rullende gennem lytterummet på en meget organisk måde. Og videre op igennem mellemtone og diskant, fortsætter trenden med denne meget naturlige og ligetil lyd, hvor intet skiller sig ud eller gør negativt opmærksom på sig selv. Det betyder også, at SA-100 fremstår noget mere afslappet end Vincent’erne, som er lidt mere ”Ordnung muss sein” og direkte.

På de tekniske områder er de ligeledes meget ens, for lydbillede og perspektiv har præcis samme store og flotte størrelse. Og ligeledes med detaljeringen, som egentlig er til UG med kryds og slange, men hvor både Belles og Vincent står i skyggen af Aragon’en, som slipper lidt mere information igennem.

Men til sidst i testforløbet skete der noget pudsigt, som jeg ikke har prøvet før…

På et tidspunkt skulle SA-100 tages fra til en lille fotosession, og Vincent’erne blev sat til igen, helt som vanligt i en test. Og pludselig lød Vincent’erne slet ikke så meget som SA-100 alligevel! Rent faktisk lød de slet ikke lige så godt som SA-100… og først der fik jeg sat signaturen på SA-100 fast:

Den spiller med en naturlighed og umiddelbarhed, som jeg aldrig før har lagt ører til. Heller ikke med rørgrej. Men det betyder også, at den kan opleves noget mere tilbagelænet, i forhold til både Vincent og Aragon. Det betyder dog ingenlunde, at den er mindre dynamisk, eller mindre korrekt. Den griber bare tingene an på en anderledes måde, som jeg faktisk rigtig godt kan lide. For den spiller musik hele tiden, og har ikke behov for at imponere på de tekniske områder.

Og så spiller den faktisk musikken mere autentisk end nogen anden forstærker, jeg tidligere har hørt! Det blev også meget tydeligt, at SA-100 præsenterer lydbilledet mere tredimensionelt end både Vincent og Aragon, på en måde så man nærmest føler, at man kan række om bagved sangeren i front. Og alt det trods startproblemerne med spændings-tilpasningen.

Alligevel har jeg som sagt en stærk fornemmelse af, at der kan hives endnu mere ud af musikken på SA-100, med det rette match af forforstærker. Men i nuværende version gør den det dog intet mindre end fremragende! Den blev da også sat til igen, lige så snart billederne var klar…

Specifikationer:

  • Udgangseffekt: 2 x 100 watt/8 ohm
  • Dæmpningsfaktor: 2000
  • Dimensioner: 43 x 33 x 13 cm (B x H x D).
  • Vægt: 21 kg.

Pris: Kr. 34.995,-.

Forhandler:

StudioSound

Web: www.studiosound.dk
Mail: [email protected]
Tlf: 4454 5401


Samlet konklusion

Begge effekttrin i denne anmeldelse er yderst kompetente, og byder både på finesse og råstyrke. De griber begge lyden an på forskellig vis, men holder sig neutrale, rent klangmæssigt. De gør ikke noget decideret forkert, men har begge en lille skønhedsfejl.

Aragon er den store ”Big block” forstærker, som fra starten udviser styrke og kontrol, som man ellers kun kender det fra meget dyre high end effekttrin. Den formår endda, at slippe flere detaljer igennem, end både Belles og Vincent’erne i lytterummet. Men den lille skønhedsfejl består i, at den næsten er for ærlig i toppen af frekvensområdet, og skånselsløst afslører, hvis indspilningerne ikke er i orden. Men det er på ingen måde udtryk for at selve klangen i diskanten er forkert.

Belles er fysisk den lille, men mangler på ingen måde styrke i forhold til Aragon. Dens skønhedsfejl består i, at den har en meget høj driftsspænding, hvilket kan være hård kost for forforstærkeren. Men derudover er der intet negativt at sige om Belles. Den er yderst musikalsk, og meget autentisk i sin måde at præsentere musikken på. Og så har den en 3D fornemmelse, som er yderst realistisk. Det er meget svært, at vende tilbage til ens egen forstærker efter at have lyttet til Belles SA-100.

Begge forstærkere er i ”Topklasse”, og de får begge denne udmærkelse med. Det er kun deres små skønhedsfejl, der holder dem fra en sikker plads i lytterummet som ny reference!


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy, Ortofon Rondo Bronze
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Forstærkere: Ortofon ST-80SE, Audio Analogue Bellini, Vincent SP-995
  • Højtalere: Xavian XN360
  • Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10
  • Tilbehør: Brinck Br507 strømfilter, Sound InVision paneler.


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 

Nye anmeldelser
På med vinylen 13
22.05.2017
Dynaudio Contour 30
21.04.2017
På med vinylen 12
05.03.2017
På med CD’en 3
28.01.2017
Belles Aria
27.12.2016
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Ny forhandler i Vodskov
24.05.2017
Thorhauge M. 70
17.05.2017
Ortofon MC Windfeld Ti
15.05.2017
Rogue Audio
21.04.2017
Ny KEF distributør
12.04.2017
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes