Her er du: Anmeldelser - Stello CDA500 28. marts 2024 | 23:52   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Stello CDA500
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [03.10.2010] Print testen
Efter lang tids venten er det endelig lykkedes os, at få Stello CDA500 ind til test. Og efter test af D/A-konverterne DA100 og DA200 mkII, var forventningerne høje.

Stello CDA500 er ubetinget et af de lækreste produkter, jeg har haft forbi lytterummet. At denne afspiller ikke koster mere end cirka 20.000,-, kan bestemt ikke ses på den ydre. Kabinettet er udelukkende konstrueret af kraftige støbte profiler eller tykke plader af aluminium. Topplade og bund er for eksempel hele 4 mm tyk!

Siderne udgøres af to kraftige runde profiler, med en form for ”ribber” på den nederste halvdel af profilen. De ses eller mærkes kun, hvis man tager fat i kabinettet nedefra, eller kigger på CDA500 fra siden. Ren kosmetik, som ikke tjener noget praktisk formål. Men det fortæller, at April Music har brugt ressourcer på, at dette produkt skulle fremstå helstøbt og unikt.

Fronten er ligeledes af aluminium, og er én cm tyk. På fronten er en tænd/sluk knap, et display, og et rundt betjeningspanel til afspilnings-funktionerne. Under displayet sidder 3 knapper til skift af input, samplingsfrekvens, og visning af tid. Input funktionen skyldes, at CDA500 ikke ”bare” er en CD-afspiller, men faktisk også kan fungere som D/A konverter for andre digitale signalkilder. Ved valg af ekstern digital kilde, kan det indbyggede drev ikke benyttes.

Der medfølger en lækker fjernbetjening, lavet i aluminium, med samme form og finish som selve afspilleren. Igen et udtryk for den kompromisløshed, som denne afspiller er gennemsyret af. Samtlige funktioner findes også på denne fjernbetjening, plus at afspilleren kun kan sættes i standby herfra. Yderligere er der mulighed for at slukke displayet herfra. Selve displayet på afspilleren er meget enkelt, og jeg kunne måske savne lidt mere information. Men i det daglige fungerer det helt fint. Farven er rød, og jeg svæver lidt mellem, om det er eksklusivt eller bedaget. Måske bliver rød det nye ”sort”?

Bagsiden er ligeså lavet af aluminium, ikke helt så kraftig som top og bund, men April Music kunne have valgt et stykke bukket stålplade, uden at jeg ville rynke på næsen af dette. Men igen er valget af bukket aluminium et udtryk for denne kompromisløshed. Set udefra kunne denne afspiller sagtens koste det dobbelte eller tredobbelte, uden at jeg på nogen måde ville tænke over det, rent kosmetisk.

På bagsiden er der stik til blandt andet det analoge output, der findes som både balanceret og ubalanceret. Endvidere er der stik til både digitalt output og input, coaxialt og optisk, samt USB til input. Alle stik er lavet i samme lækre kvalitet, som præger resten af afspilleren. Begge typer analoge udgange er afprøvet, og både S/P-DIF og USB er afprøvet på digitalt input. Jeg kan allerede nu afsløre, at forskellen på de respektive ind og udgange er ikke eksisterende. Hvilket absolut er godt i mine ører!

Indvendigt finder man et stort print bagerst, hvor al elektronik er samlet, samt drevet der er monteret forrest i kabinettet. Inden jeg beskriver drevet, vil jeg lige omtale selv låget til toploader mekanismen. Det er lavet i samme lækre aluminium som toppladen, og glider med en solid følelse i to kraftige skinner. I hver ende af skinnerne sidder der 3 små røde O-ringe omkring gevindet på de skruer, der holder skinnerne. På den måde undgås det, at låget ”knalder” metallisk, når man åbner eller lukker til drevet. Lydmæssigt en ligegyldig detalje, men det varmer mit feinschmecker-hjerte! Føleren som registrerer at låget åbnes og lukkes, sidder på selv drevet. Altså ingen ledninger til toppladen. Småting, men føjer til den samme følelse af kompromisløshed!

Selve drevet er det samme, som findes i for eksempel CDT-100 drevet fra samme producent. Men i CDA500 er det monteret på en 2 cm tyk aluminiumsblok, som igen er skruet fast til den kraftige bundplade. Det borger for en vis form for kontrol med vibrationer og resonanser. Jeg mener at have læst et sted, at drevet overfører data via I2S protokollen til de digitale kredsløb (dette har jeg desværre ikke kunne få bekræftet af April Music). Normen i de fleste afspillere er S/P-DIF, og forskellen er, at S/P-DIF signalet er data, clock osv. pakket i samme datastrøm. Ved I2S er de splittet op, så clock’en ikke påvirker de data, der er hevet ud af skiverne.

En spøjs detalje ved drevet er, at spindlen ikke sidder direkte på motoren, men at der er en lille aksel på et par cm imellem. Umiddelbart tænker jeg, at en spindel monteret direkte på motoren, er mindre følsom over for dårligt centrerede skiver, end hvis den sidder på en ”lang” aksel?!

På printet sidder alle elektronikkomponenter samlet, inklusiv de 2 trafo’er som forsyner logikken og analog kredsløbene. De efterfølges af knap 20.000 µF og seks reguleringer til de respektive kredsløb. Layout på printet er nærmest opdelt små grupper, og der er ingen tvivl om hvad der er digital, analog, logik osv. Generelt er komponenterne af rigtig god kvalitet. En speciel detalje som jeg godt kan lide er, at op-amps’ene sidder i sokler. Man kan altså skifte dem ud, hvis man ønsker en anden lyd end den de medfølgende giver.  

Selve DAC’en er en Cirrus Logic CS4398, og ud fra layoutet at dømme, så kører denne chip med variabelt spændings-output. Og hvad betyder det så? Jo, det betyder at man kan spare en del komponenter i den analoge sektion, da signalet ikke skal konverteres i et I/V kredsløb, som hvis der var tale om variabelt strøm-output. Og færre komponenter er til dels billigere, men der er også en chance for at det har en positiv indvirkning på lyden. Prøv at kigge på billederne af andre CD-afspillere vi har haft til test. Typisk sidder der en hel del op-amps i den analoge udgang, mellem 6 og 12 er ikke unormalt, alt efter om der køres balanceret. I Stello CDA500 sidder der 3, og den kører fuldt balanceret!



Lytteindtryk

Lydmæssigt er Stello CDA500 lidt af kamæleon. Den kan tilpasse sig de plader man lægger i den. Ikke at den fuldstændig skifter personlighed, for selv om en kamæleon skifter farve, så det stadig en kamæleon. Og hvor vil jeg så hen med det?

Jo, med Stello’en her har man mulighed for at skifte mellem tre digitale filtre: 44.1, 96 og 192 kHz. Og der er faktisk en meget hørbar forskel på de tre filtre. Andre produkter jeg har testet med lignende feature, har ofte ikke vist nogen forskel, eller også har der været tale om en meget lille, nærmest ikke hørbar forskel. Grundlæggende har CDA500 sin egen klang, og den ændres kun meget lidt når der skiftes mellem de tre filtre. Klangen er tæt på neutral, men April Music har truffet nogle lydmæssige valg.

Starter vi fra ”bunden” af frekvensområdet i bassen, så er der tale om en bas, som opleves lidt fyldig. Men rent faktisk savner den blot lidt detaljering og definition, og det får den umiddelbart til at lyde mere fyldig. Det svømmer lidt sammen, og jeg savner lidt præcision. Alligevel giver CDA500 allerede ved første lyt indtryk af en meget ”analog” bas, som man måske har hørt det fra sin vinyl aftaster. Dermed ikke sagt at vinyl pr. definition lyder sådan, men det kan det... Niveaumæssigt er bassen hverken hævet eller tilbagetrukket, så det er ikke her man skal lede efter noget der afviger fra en neutral klang.

Mellemtoneområdet lød fra starten udpræget neutralt, men samtidig også helt ekstremt detaljeret. Jeg var mildest talt klar til at omskrive lærebøgerne ved første lyt, men så slog det ned i mig: ”Det her har jeg hørt før...” Det var med Argon 3L højtalerne fra Amphion. Fuldstændig samme mønster: Udpræget neutral og ekstremt detaljeret. Og her kommer svaret: Hæv den øvre mellemtone, bare en anelse, og straks lyder det mere detaljeret. Ikke flere detaljer, bare meget tydeligere!

Bortset fra det så lyder stemmer og instrumenter meget ligetil, intet lægges til eller trækkes fra.

I diskantområdet vælger du faktisk selv hvilken klang, du ønsker. Og her kommer de tre filtre fra tidligere ind i billedet. For Stello’en er nådesløs, og sætter du en skive i, som ikke er perfekt indspillet, så får du det at vide! Men så har du et valg: Vil du give afkald på lidt luft i toppen, og tæmme de ekstreme detaljer lidt, så kan du skrue ned for samplingsfrekvensen.

192kHz er ”full blow”, og her slippes alt igennem, inkl. de ekstra tydelige detaljer. Og har teknikerne i studiet ikke styr på tingene, så bliver det præsenteret uden omsvøb. 96kHz, er mere moderat, og der rundes en anelse i toppen. Tydeligheden af detaljerne skrues en anelse ned, men de er der stadig alle sammen. Mellemtone og diskantmæssigt er vi meget lig min egen Lyngdorf ved 96kHz. Skiftes der til 44.1, så er al luft væk i toppen, og visse detaljer forsvinder fuldstændig!

Det kan opsummeres til følgende: 192 kHz er fremragende til Tryllefløjten, som er indbegrebet af en fantastisk indspilning. 96 kHz egner sig godt til for eksempel Rammstein. Godt indspillet, men lidt for meget leg med effekter og lignende. 44.1 er kun til de værste skiver i skuffen, typisk gamle poppede indspilninger, eller til skiver fra CD’ens barndom, hvor man overførte en misforstået vinylmaster til digital.

CDA500’s lydbillede er umiddelbart stort, faktisk større end jeg er vant til med Lyngdorf’en, men skifter man mellem de to, så er det faktisk ikke tilfældet alligevel. Her er det igen løftet i øvre mellemtone, som tilføjer lidt ekstra luft, som giver fornemmelsen af ”mere”. Men når det kommer til placeringer af de udøvende, så er præcisionen ikke helt så god som min egen Lyngdorf. Det skyldes dog ikke det førnævnte løft i øvre mellemtone, men skal findes andetsteds i elektronikken.

Stello CDA500 blev selvfølgelig også afprøvet som ren D/A konverter, og her kom den store (positive) overraskelse: Jeg kunne simpelthen ikke spore den mindste forskel, når jeg skiftede mellem Stello’en som DAC og min egen Lyngdorf’s analoge udgang. Jeg er så heldig, at min forforstærker automatisk udligner den forskel i niveauet, der normalt er mellem balanceret og ubalanceret, så jeg kunne tilslutte Stello balanceret, mens min egen Lyngdorf kørte ubalanceret. Begge afspillere lyder 100 % ens på deres respektive udgange. Et godt kvalitetstegn for en balanceret konstruktion.

Men som sagt er der ingen forskel at spore, overhovedet! Og ved skift til USB var resultatet det samme; ingen forskel mellem Lyngdorf som drev, og en PC som kilde til USB indgangen. Det er altså selve drevet i CDA500, som giver den klang jeg beskriver i starten, med den fyldigt lydende bas, og de fremhævede detaljer i mellemtoneområdet.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ved det første lyt på CDA500 tænkte, at der her var tale om en ny standard for prisklassen. Men det var præcis den samme oplevelse, som jeg havde med de førnævnte Argon 3L højtalere. Man imponeres til at starte med, men efterhånden hører man, at det ikke er helt korrekt. Men jeg mener stadig, at Stello CDA500 er en meget vellydende afspiller, og specielt muligheden for at skifte mellem de tre digitale filtre, trækker op på den samlede oplevelse.


Samlet vurdering

Stello CDA500 er en ualmindelig lækker afspiller, hvor hver en detalje virker velovervejet. Ud fra det kosmetiske alene, kunne denne afspiller sagtens koste 2-3 gange mere, uden at det vil have undret mig. Samtidig er det en meget alsidig afspiller, som kan benyttes som D/A konverter, til både en eksisterende digital kilde, samt via USB fra en PC. Endvidere kan der skiftes mellem tre digitale filtre, så alle CD-skiver - uden undtagelse - kan afspilles med bedst mulige resultat. Man får altså stadig glæde af hele samlingen, også de plader som måske lider under en mangelfuld indspilning.

Lydmæssigt har Stello valgt en klang som umiddelbart virker neutral, men der er et par steder, hvor lyden markerer sig lidt. Dels i bassen, som lider lidt under manglende definition. Det snyder én lidt, og giver indtryk af en lidt fyldig, ”analog” bas. Ligeledes er der i øvre mellemtone et lille løft, som er med til at fremhæve detaljerne. Der kommer ikke flere detaljer frem, de bliver bare tydeligere.

Stello CDA500 er ikke bare en rigtig lækker afspiller, men er også rigtig vellydende. Og den kan sagtens konkurrere med andre afspillere i samme prisklasse. Men der er pyntet på lyden, og det placerer den samlet set, midt i gruppen af alle de vellydende afspillere derude.


Specifikationer:

  • Princip: Toploader, CD/CD-R afspiller.
  • DAC: 24 bit/192 kHz.
  • Opsampling: 44.1, 96 & 192kHz.
  • Frekvensområde: 10-45.000 Hz.
  • Udgange: RCA & XLR (Analog), RCA & TosLink (Digital).
  • Indgange: RCA, TosLink & USB (Digital).
  • Dimensioner: 46 x 8,5 x 40 cm (B x H x D).
  • Vægt: 9,5 Kg.

Pris: Kr. 19.995,-.


Importør/Forhandler:

Vassago Hifi
Tlf.: +45 2227 9168
Mail: rail@pc.dk
Web: www.vassagohifi.com


Reference-udstyr:

  • Lyngdorf CD-1, Holfi Stabilizer, CD-afspiller.
  • Michell GyroDec SE, Rega RB300/Incognito, London Decca Jubilee, pladespiller.
  • Audio Analogue Bellini, forforstærker.
  • Vincent SP-995, effektforstærkere.
  • Xavian XN360, højtalere.
  • Vincent XLR, Silver Sonic AirMatrix RCA & Q10, kabler.
  • Brinck Br 507, netstøjsfilter.

Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Væggen bag højtalere og lyttepositionen er dæmpet med THX-godkendte paneler.

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes