Her er du: Anmeldelser - Amphion Argon 3L 29. marts 2024 | 09:14   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Amphion Argon 3L
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [06.08.2009] Print testen
En gang i mellem rystes man i sin grundvold, som f.eks. i dette tilfælde med Amphion Argon 3L. Her er en forholdsvis lille 2-vejs gulvhøjtaler, som i den grad rykker ved min gængse opfattelse af, hvad en højtaler af denne størrelse og pris normalt leverer af lyd.

Argon 3L (L for Large) er et af de sidste skud på stammen fra finske Amphion og deres danske konstruktør Ole Lund Christensen. Konstruktionen er ganske simpel, og består af et kraftigt gulvkabinet i 25 mm MDF, på alle sider. Enheder og filter er fuldstændig magen til det der sidder i Argon 2 Anniversary, som tidligere har været til test hos undertegnede.

Argon 2 Anniversary skifter navn til Argon 3 (uden ”L”), men indeholder fuldstændig samme teknik. Det betyder ligeledes, at den eneste forskel mellem Argon 3 og Argon 3L er kabinettets størrelse. Enhederne kommer fra norske Seas, og består af en 6½” bas/mellemtone med aluminiummembran og faseplug, og en 1” diskant med titaniummembran. Delingen mellem de to enheder sker ved 1200 Hz, hvor normen for 2-vejs højtalere typisk er omkring 2500 Hz, midt i det sarte mellemtoneområde. Grunden til at delingen kan ske så lavt på Argon 3L, og alle andre modeller fra Amphion, skyldes den særlige tragt som diskanten sidder monteret i. Det er ikke et horn, men en såkaldt waveguide, som medvirker til at diskantens følsomhed kan hæves helt ned til delingsområdet.

Ud over dette, er Argon 3L som sagt en meget simpel konstruktion. Kabinettet er på ingen måde dæmpet i gængs forstand, og ud over et par små skumpuder her og der, kan der kigges langt efter dæmpemateriale. Kabinettet er ud over de kraftige sider, afstivet med par ditto lodrette plader øverst og nederst i kabinettet. Højtalerne byder udelukkende på singlewiring, men til gengæld er terminalerne af fineste skuffe fra WBT. Basporten er forholdsvis stor med en diameter på 7 cm. Samtidig går den næsten helt op mod bagsiden af frontbaflen. Porten er gjort så stor for at reducere luftens hastighed i porten, og dermed hindre turbulens og støj, og forvrængning ved høje lydtryk. For samtidig at nå ned i nærheden af 30 Hz, kræver det at porten er så lang, som tilfældet er.

Det testede sæt blev leveret i sort, men ikke bare sort. Næ, silkeblød matsort lak. Kabinettet står ikke direkte på gulvet, men er monteret på en sort plade/sokkel, som er adskilt med fire gummiskiver, som medvirker til at afkoble kabinettet fra sokkel og gulv. Der medfølger også spikes i ”gunmetal”, som skrues fast i sokkelen. For det bedste resultat bør de benyttes. Forskellen er ikke stor, men der strammes lige en tand op på præcisionen. Der kan ikke sættes en finger på fit og finish. Det er ikke luksus med læder og eksotisk finer, men derimod rigtig godt og solidt håndværk.


Lytteindtryk
Disse højtalere rykker fuldstændig ved min opfattelse af hvad, der er fysisk muligt med en højtaler af denne størrelse. Nu skal jeg passe på superlativerne, men Argon 3L er en af de bedste højtalere jeg har hørt, i prisklassen under 100.000,- sættet.

”Nå nå” tænker du, ”nu skrider det for hr. Gige igen”. Men jeg sætter hele min ”anseelse” på spil, og siger igen: Argon 3L kan lege med blandt meget dyrere højtalere. Basta!

Hvad er det så de kan? De kan alt! De er så superdynamiske, at det næsten er skræmmende, og detaljerne er så tydelige, at man på ingen måde behøver at lytte det mindste efter dem. Og lydbilledet når horisontalt langt ud over højtalernes placering, højden helt op under loftet i lytterummet, og dybden helt ind bag ved dér, hvor referencen i lang tid har markeret den bagerste grænse. Perspektivet står knivskarpt, og der er tale om 3-D og holografi i en helt ekstrem grad. Samtidig placeres de udøvende så præcist, at lukker du øjnene, så lyder det ikke blot som var de i et rum bag højtalerne. De er dér, hos dig, i dit lytterum! Generelt flyttes lydbilledet tættere på, så i stedet for at sidde på forreste række, så er du med oppe foran, ved sangerne og musikerne.


Delefilter - keep it simple!

Jeg vil i dette specielle tilfælde med Argon 3L, ændre min måde at skrive en anmeldelse på. Det gør jeg for at kunne understrege, at disse højtalere virkelig kan noget helt fænomenalt, med den musik de skal videregive. Der blev også lyttet til meget andet musik, men de nedenstående eksempler understreger fint det hele.

Jeg startede ud med en plade af Kraftwerk. Det er en live indspilning med titlen ”Minimum Maximum”. Den første ting jeg bed mærke i, var at driftseffekten på disse højtalere var noget højere end jeg er vant til, men da der først blev åbnet op for hanen, startede det første nummer med et brøl. Hold da op, hvor var der knald på dynamikken her. Alle de små lyde i nummeret stod med et meget tydeligere frem end normalt. Samtidig var lydbilledet meget bredere end jeg tidligere har oplevet, og der var lagt 50 % mere til højden. Normalt bliver døren til lytterummet lukket når der lyttes, men denne gang kom resten af huset på besøg og ville lytte med. Der var altså et eller andet radikalt anderledes med Argon 3L’s måde at gengive musikken på.

Senere var det ”Ultimate” Kylie, en popplade af format, der kom i spillen. Normalt har jeg ikke tillagt dette album de store ”audiofile” egenskaber, men Argon 3L dissekerer nærmest optagelserne, og du får råt og usødet at vide, om en given indspilning er i orden eller ej. Heldigvis var det tilfældet med Kylie, og fra at have været god underholdning, blev det nu også rent teknisk en god oplevelse. Der ligger så meget mere begravet i denne plade end jeg tidligere har været bevidst om. Og igen udnytter Argon 3L hele bredden mellem højtalerne, og lidt til. Det kunne f.eks. høres på et klokkespil, som gled helt perfekt fra den ene højtaler, og over til den anden uden antydning af pauser eller ophold undervejs.


Seas 6½” bas/mellemtone med aluminiummembran og faseplug.

Der blev også tid til en gammel kending i testsammenhæng: Undertegnedes eksemplar af Mozarts Tryllefløjten. Det er en indspilning som jeg kender særdeles godt, og som har været med til at skille de gode oplevelser fra de virkelig gode. Fra første tone stod det helt klart, at jeg alligevel ikke kendte denne indspilning til fulde. Med et var teaterrummet foran mig blevet større, og der var et ekko fra rummet som jeg aldrig havde hørt før. Samtidig blev jeg også flyttet op ved scenen lige foran de udøvende. Og når jeg lukkede øjnene, måtte jeg ind i mellem lige kigge en gang, blot for at sikre mig, at der stadig var tale om en plade. For realismen var så fantastisk, at min hjerne flere gange blev snydt til at tro, at de udøvende stod dér, lige foran mig. Virkelig skræmmende realistisk! Og så kunne jeg med Argon 3L ligeledes tydeligt høre, når skuespillerne vendte sig mod, og væk fra mikrofonen. En oplevelse som jeg ellers kun har haft med ganske få andre højtalere, der alle koster mellem 4 og 60 gange så meget (Raidho C-1, Martin Logan CLX & Wilson Alexandria2). Her er Argon 3L for alvor med i det gode selskab.

Videre gik det, mens mit andet jeg flåede skiver frem fra skuffer og reoler. På Bachs cellosuiter har jeg hidtil kendt hver en lille detalje fra Pierre Fournier’s fingre, når de vandrer på celloens hals. Små ”klik” fra strengene, når de trykkes mod det mørke træ. Kun de allerbedste højtalere har været i stand til at få alle detaljerne med. Det kunne Argon 3L også, men der var mere! En ”væsen” som jeg ikke tidligere har bemærket. Ved nærmere ”efterlyt” viste det sig at være buen der ”væsede”, når den blev trukket og skubbet hen over strengende. En detalje, som jeg aldrig nogensinde før har hørt på denne plade. Der begyndte at tegne sig et billede, som i den grad understøttede, at denne højtaler er med blandt de bedste.

Nu er Argon 3L jo ikke nogen fysisk stor højtaler, så jeg havde da også mine tvivl med hensyn til om de kunne spille dybbas, som f.eks. referencen. Men hvor blev min tvivl sat til vægs. På Saint Saens 3. orgelsymfoni rykkede det i hele kroppen, når orgelpiberne nåede ned under 30 Hz. Det kunne lige præcis høres… og det kunne mærkes! Det rykkede så vildt i de små basenheder, at jeg på et tidspunkt frygtede for deres liv. Og samtidig kunne jeg høre pustelydene fra piberne (nej, det var ikke basporten). Helt fænomenalt! Senere røg der også et nummer med Trentemøller på spillen, og igen bekræftede disse vidunderlige højtalere, at de sagtens kunne nå tæt ned ved 30 Hz med fuldt niveau! Simpelthen ganske enestående. Der er tale om en basgengivelse af allerbedste skuffe. Præcis, veldefineret, og super detaljeret. Man er næsten fristet til at spørge, hvor sub’en er gemt?


1” diskant med titaniummembran.

Som med Argon 2 Anniversary, er Argon 3L helt ekstrem god til at gengive messingblæsere, men hvor stemmer godt kunne blive lidt slanke og miste lidt glød med Argon 2 Anniversary, så er det ingenlunde tilfældet med Argon 3L. Her er det helt sikkert den ekstra volumen i kabinettet som hjælper til.

Sammenligner man med referencen, så viser der sig hurtigt en tydelig forskel. Jeg vil ikke sige, at den ene er bedre end den anden, men Argon 3L er den lille hurtige, som hele tiden står på spring med sin imponerende opløsning og dynamik. Xavian XN360 er den store, som tager det lidt roligere, og som alligevel når i måls med en fuldendt musikalsk oplevelse.  Efter et stykke tid med Argon 3L, kan referencen virke lidt sløv, men omvendt virker Argon 3L også lidt ”speedet”, når den kommer på efter referencen. Den ene er ikke mere rigtigt end det andet, men afgøres i sidste ende af personlig smag, for de gør det begge meget korrekt.


Opsamling
Det er helt utroligt som disse højtalere kan trække information ud af det signal de modtager. Som med Argon 2 Anniversary begyndte der at vise sig en tendens. Ville referencen blive detroniseret? Argon 2 Anniversary havde et par skønhedsfejl, som gjorde at det ikke skete dér. Men med Argon 3L har jeg lyttet og lyttet, og udfordret dem for at finde en svaghed.

Men… Argon 3L er en fantastisk oplevelse, men den er måske ikke for alle. For det første er der størrelsen, hvor Argon 3L kan blive for lille i de helt store stuer på over 25-30 m2. Der er trods alt grænser for, hvor mange fysiske love man kan overskride på én gang. For det andet har Argon 3L en meget direkte ”in your face” facon, som nogle måske ikke vil bryde sig om. Jeg må understrege, at de hverken er lyse, skarpe, eller kantede, men det nederste mellemtone område er lidt fremhævet. Det betyder at de serverer tingene råt og usødet, og du kommer samtidig tættere på de udøvende, end du måske bryder dig om. Til gengæld byder de på en ekstrem dynamisk, realistisk og holografisk oplevelse, som mange andre dyrere alternativer vil kigge misundeligt efter lang tid fremover.

Kan der så slet ikke siges noget dårligt om dem? Jo, men det er småting, for de gør på ingen måde noget forkert. Men nogle vil måske savne lidt varme. Det var især en ting jeg bemærkede ved afspilning af vinyl. Her kunne klangen godt blive lidt for gold. Men er du kun til CD, og er dine indspilninger i orden, så vil du aldrig blive skuffet. Og selv de mindre gode CD indspilninger bliver gengivet på en måde, som de fleste vil kunne leve med, når man bare ikke sidder lige midt i sweetspot, men blot bruger det som baggrundsmusik.

Hvordan klarer de sig så op mod referencen? Rent teknisk kan de ting, som referencen ikke kan. Ingen tvivl om det. Det er i sig selv er ret rystende, for når det kommer til stykket, så koster Argon 3L kun en 1/3 af referencens pris. Nogen vil måske mene at der mangler noget sjæl med Argon 3L, men de gengiver blot dét der er på dine CD-skiver, og dét som dit anlæg sender videre til højtaleren.

Argon 3L fik ikke referencen ned fra tronen, primært på grund af den lidt golde gengivelse af vinyl. Men de er helt sikkert i ”Topklasse”, og de får mine allervarmeste anbefalinger med på vejen.


Specifikationer:

  • Princip: 2-vejs gulvhøjtaler.
  • Frekvensområde: 31-40.000 Hz.
  • Følsomhed: 86 dB.
  • Impedans: 8 ohm.
  • Delefrekvens: 1200 Hz.
  • Enheder: 6½” aluminium bas/mell.tone, og 1” titanium diskant.
  • Dimensioner: 92,5 x 19 x 30,5 cm (H x B x D).
  • Vægt: 23 kg. pr. stk.

Pris: 17.990,- kr i hvid/sort og 19.900,- kr i birk/kirsebær, pr. sæt.


Venligst udlånt af:

Speakers Corner
Tlf. +45 3332 1833
Mail: info@speakerscorner.dk
Web: www.speakerscorner.dk


Importør:

Radioactiv
Tlf.: +45 2097 4721
Mail: info@radioactiv.dk
Web: www.radioactiv.dk


Reference-udstyr:

  • Lyngdorf CD-1, CD-afspiller, m. Holfi Stabilizer
  • Audio Analogue Bellini, forforstærker
  • Vincent SP-995, mono-effektforstærkere 2 stk.
  • Xavian XN360, højtalere
  • Silver Sonic Revelation og Q10, kabler
  • Brinck Br 507, netstøjsfilter selvbyg

Lytterum:
Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Væggen bag højtalere og lyttepositionen er dæmpet med THX-godkendte paneler.

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes