Her er du: Anmeldelser - The Tall Dimension S1 Symphoni højttaler 29. marts 2024 | 12:35
Services
Kontakt
Søgning

The Tall Dimension S1 Symphoni højttaler
Anmeldelse af: Bruno Barcelli  [01.02.2003] Print testen
I Københavns omegn bor en mand, der hedder Thomas, som har tilbragt det meste af sit voksne liv med at lege med lyd...

I Københavns omegn bor en mand, der hedder Thomas, som har tilbragt det meste af sit voksne liv med at lege med enten lyd eller AV-udstyr. Han kan også godt lide at nusse med hjemmesider og bruge mange penge på at tage fotografier. Men nu er det altså hifi, der har fået overtaget. Det har resulteret i firmaet The Tall Dimension (TTD), som indtil videre har fremstillet den lille 2-vejs boks S1/A1 i hhv. en passiv og en aktiv udgave. Det er den passive S1, der er genstand for denne test.
Det laminerede kabinet er ganske nydeligt i lakeret birketræ, og på bagsiden finder du et par sæt terminaler til biwiring, der kan håndtere bananstik.
De sidder på en fastlimet aluminiumsplade, som sikkert sidder der i stedet for det aktive modul, når højttaleren bærer navnet A1. Der er messingskilte med firmaets navne på både for- og bagside. Skal man tage de kritiske briller på, ville det have pyntet med forsænkning af 6,5” enheden i det laminerede kabinet, ligesom fruerne sikkert vil sætte pris på frontstof.
S1 er en lille sag i et lukket kabinet. Allerede her ses forskellen til de store højttalerproducenter, som stort set alle som én vælger at ofre ressourcer på afstemning af basrefleksporte selv til små bokse. Selv om fravalget af port betyder lavere niveau i bassen og højere drifteffekt, undgår Thomas dog de almindelige kompromiser som ubehagelige fasekurver, yderligere afstemning af niveauerne mellem enhederne og opnår samtidig en højere belastbarhed, da kabinettet naturligt nok sørger for at komprimere luften bag den lille basenhed.
Diskantenheden ligner umiskendeligt Scan Speak D2010 fra den danske fabriks standardsortiment, mens bas/mellemtonen er en særdeles velkendt fætter, da jeg af og til selv benytter den som mellemtone i 3- og 4-vejs systemer, nemlig SPH-165KEP fra Monacors enorme katalog. Filteret er opgivet som 1.ordens med en delefrekvens på 3000 Hz. Filteret er i øvrigt forsynet med luftspole, foliekondensatorer og hæderlige modstande til nivellering.
Med højttaleren følger en anvisning i opstilling og den tog vi udgangspunkt i under testen. Vi fandt den bedste placering i vores lytterum med 3 meter mellem højttalerne placeret ca 70 cm fra bagvæggen.

TTD anbefaler fra 20 – 50 cm, men her fik vi en betydelig resonans fra mellemtoneområdet, som skyldes samspillet med resten af lytterummet. Højttaleren er beregnet til at spille med diskanten nederst, og efter at have eksperimenteret lidt med standerhøjden nåede vi op på 70 cm stander, før lydbilledet fandt sin bedst mulige plads med enhederne vinklet let mod lyttepositionen. Til dagens anledning droslede vi resten af anlægget en del ned og benyttede et rent Thule anlæg bestående af Spirit forforstærker, Spirit CD og Spirit PA 100 sluttrinnet. Kablerne var fra Supra, Genetrix og GamuT. Til sammenligning benyttede vi dels et sæt mindre Mission højttalere, som spiller med nedadvendt diskant, et sæt B&W CDM 1, som også benytter kevlar bas og en 1” diskant samt et sæt System Audio 1270, der koster knap det samme som S1’erne.

Første skive i CD’en var med Dio, you know, Ronnie James himself… Så længe den gyldne volumeknap holdes i ave hænger lydbilledet ganske godt sammen. Det er tydeligt, at enhederne har spillet en del timer og ikke er helt nyfødte. Når niveauet nærmer sig det, man uden at tvivle kan kalde for ”næsten højt” begynder området omkring 2-3000 Hz at stikke af fra det øvrige. Det er bestemt ikke på kanten af det kritiske, men demonstrerer sig selv ved at trække de skarpe kanter på elektriske guitarer og overtoner på kvindestemmer lidt for meget frem. Skulle jeg komme med et gæt på, hvordan det opstår, tror jeg, at vi som konsumlyttere er blevet vænnet til at lytte til musik med en frekvensgang indstillet i ”hængekøje-mode”. Måske er denne konstruktion en anelse for lineær til loudness-belastede ører. Derfor gik vi hurtigt over i de genrer, hvor den slags kvaliteter værdsættes – nemlig akustisk musik.

Større orkesterværker og hed jazz gengives med glimrende nærvær og absolut acceptabelt lydbillede, men skal højttaleren virkelig i sit es, må du hive en stålstrenget guitar frem fra pladehylden. Det er guf for de to enheder og fraværet af bas undgår i vidt omfang din opmærksomhed. Det er nemlig i bassen, denne højttaler har problemer. Subjektivt begynder den at rulle af allerede omkring 100 Hz. Lur mig, hvis ikke TTD går og grubler på en matchende subwoofer !! Formidlingen af rum er ganske god og nyder godt af de hurtige enheder, selv om værdifuld information går tabt i basområdet. Scan Speak diskanten har sin store andel af den gode dynamik og opløsning, men støttes godt af Monacor bassen. Nils Lofgrens CD med akustisk virtuost guitarspil nyder godt af den excellente detaljering i diskantområdet.
Perspektivet er ganske udmærket med udpræget sans for at demonstrere optagerummets reflektioner. Du kan nemt skille de enkelte instrumenter ad, men får dog fornemmelsen af en slags udstilling, hvor det mere handler om at få præsenteret råvarerne i musikken end en samlet musikalsk formidling, som referencerne fra B&W og System Audio er glimrende eksponenter for. Denne egenskab leder tanken hen på nærfeltsmonitorer til pladestudier, hvor jeg er overbevist om, at S1 kunne få adskillige lydteknikere til at klaske håndfladerne sammen i fryd.

Konklusion:
Dette er ikke en højttaler til hård elektrisk musik eller store klassiske værker. Den klarer sig glimrende som formidler af enkel, akustisk musik med begrænset niveau, hvor detaljering og rumformidling er de stærkeste kort. At bassen er fraværende har sin naturlige forklaring, men gør det svært at spå, om The Tall Dimension S1 kan blive en succes, når prisen på 9000,- for et sæt tages i betragtning. Til de penge findes der rigtig mange kvalificerede konkurrenter. Til gengæld ville jeg overveje den, hvis jeg manglede en nærfeltsmonitor i mit hjemmestudie eller bare er vild med at studere instrumenternes fascinerende overtoner. Endelig kan den høje detaljering og sparsomme basniveau sikkert appellere til hensynsfulde etagebeboere.

Pris: 9000,- / sæt excl. standere

The Tall Dimension S1 Symphoni
TLF.: 2632 4087