Her er du: Anmeldelser - Gemme Audio Vivace 26. maj 2017 | 03:54   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Gemme Audio Vivace
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [21.12.2007] Print testen
Sjældent ser og hører man et produkt, der som Gemme Audio’s Vivace, bevæger sig på grænsen af de fysiske love. Én 4” fuldtoneenhed, der dækker hele frekvensområdet fra 20-18.000 Hz, og som samtidig gør det uden større slinger i valsen.

Hemmeligheden bag den store lyd hedder V-Flex Turbo-Charging Technology, og er i princippet et hornladet kabinet. Gemme Audio formår at få en 4” fuldtoneenhed til at spille helt ned til 20 Hz, hvilket er noget af en opgave, til trods for hornladningen. At denne ene enhed så samtidig skal dække området op til 18.000 Hz, er så ligeledes en præstation i sig selv.

Kabinettet består flere dele, i forskellige materialer. Det foldede horn er lavet i Canadisk ahorn, som er en forholdsvis tæt og hård træsort. Baffel og bagstykke er lavet i MDF, og er fræset til den endelige form. På indersiden af disse, et sted som man ellers ikke ser, er der fræset kanaler som modvirker stående bølger. Front og bagside er lakeret i en mat sort lak. På siderne er der to kraftige stykker fineret MDF. Der kan vælges mellem fem forskellige eksotiske finertyper, som er tilføjet en tyk lækker klar pianolak med fantastisk dybdevirkning. På toppen er monteret et stykket MDF i sort pianolak. Vægten for en komplet Vivace er 36 kg!

Lidt utraditionelt har Vivace ikke fire, men kun tre spikes. Fortil sidder der en spike i midten, mens der sidder to bagtil. De sidder monteret i en bred kraftig bro af rustfrit stål, og er justerbare via et par store runde fingerskruer.

Vivace indeholder ikke nogen form for delefilter. Al lyd bliver ført direkte til de små 4” Fostex FE108E Sigma fuldtone-enheder. Denne enhed er meget specielt udført. Først er der et, mildest talt, overdimensioneret chassis som sidder fast med ikke mindre end 8(!) skruer. Magneten er så stor og kraftig at de fleste basenheder i samme prisklasse gemmer sig i hjørnet af skam. Selve spolen er nu ikke så voldsomt dimensioneret, men den sidder jo også i et ualmindeligt kraftigt magnetfelt, så den lystrer prompte. Nu kommer vi så til det virkelig specielle: Membranen! Hvad gør man når papir, pap, kulfiber, osv. bare ikke slår til? Ja, så leder man efter nye materialer, og det skal jeg love for at Fostex har gjort med disse enheder. Bananfibre! Ja, du læste rigtigt. ”Man kan da ikke lave en membran af noget så blødt som en banan”. Jo, hvis man bruger de lange tråde/fibre som sidder i selve bananskrællen. De er så presset i form med en række specielle folder, som stiver membranen yderligere af. Kantophænget er ligeledes specielt ved, at det er støbt i en meget anderledes form. Det kan ikke beskrives, det skal ses. Spideren under membranen er også foldet i denne specielle form. Fostex laver yderligere en 6½” og 8” version af denne specielle bananenhed, med endnu kraftigere dimensionering. Hvorfor har Gemme Audio så ikke benyttet en af dem i stedet? Fordi en 4” enhed sagtens kan klare jobbet! Så har den selvfølgelig også nogle væsentlige fordele i de højere frekvenser, på grund af membranens lidenhed.

Terminalerne kommer fra Cardas, og er specielle ved at har en sekskantet form, så de kan spændes med værktøj. De gaber over både spader, bananer(!), men dog ikke afisoleret kabel. Af gode grunde er det ikke muligt at biwire Vivace (der er jo kun én enhed!).


Lytteindtryk

Hvordan lyder så en 4” fuldtoneenhed? Helt fantastisk godt. Okay, det var måske lidt for nemt, men med mindre man som undertegnede, har brug for den helt ultimative præcision når der testes produkter, så savner man sjældent noget i musikken sammen med Vivace.

Jeg vil starte lytteindtrykket lidt omvendt, med en af Vivace helt store forcer: Detaljeringen! Om det skyldes manglen på filter, eller om enheden bare er så pokkers god, er svært at afgøre. Faktum er dog, at Vivace hiver detaljer frem i musikkens fjerneste kroge, som jeg ALDRIG før har hørt med reference-højtalerne. Bitte, bitte små lyde fra strygernes strenge. Orkestermedlemmer der trækker vejret. Ja, der er næsten ikke grænser for de detaljer jeg oplevede med Vivace. Det var primært med klassiske indspilninger, at jeg oplevede dette.

Desværre vokser træerne ikke ind i himmelen. Havde Vivace været lige så præcis på alle andre områder, så havde vi her haft fat i verdens bedste højtaler. Desværre, fordi den lille 4” også har nogle begrænsninger. Ved store udladninger fra orkestermusik eller store rock-værker, presses den lille enhed til at flytte luft i et omfang der ikke er fysisk muligt. Lydbilledet bliver lidt presset, dog uden at perspektivet kollapser helt, eller detaljerne begynder at forsvinde. Det er faktisk lidt utroligt at den lille enhed stadig holder fast, til trods for presset fra musikken.

Skal man opleve Vivace’s store lyd uden problemer, så skal man f.eks. prøve med en stille Cello-suite af Bach, fremført af Pierre Fournier. Her bliver lyden aldrig presset, og samtidig flyder det af sted på en måde som ikke kan beskrives med de ord jeg har i forråd. Helt sublimt, ganske enkelt. Her oplever man heller ikke bassens mangel på tyngde og præcision ved de før omtalte orkesterværker eller grandiose rock. For godt nok spiller Vivace afgrundsdyb bas, men der bliver altså ikke flyttet nok luft til et slag i maven af en stortromme. Samtidig er luftfjederen i hornladningen ganske enkelt for stor til den lille Fostex. Der ryger noget fylde og pondus på den konto. Præcisionen er dog acceptabel, for du hører be-stemt hver enkelt anslag på trommerne, men bastonerne flyder lidt ind i hinanden. 20 Hz er sig selv flot, men uden tyngden lyder det forkert. Til Jazz og akustisk rock/pop fungerer det også fint, så længe mu-sikken ikke bliver for kompleks. 

Mellemtoneområdet er til gengæld et af de områder, hvor jeg blev væltet fuldstændig bagover af begejstring. Her er der max. hul igennem. Her fornemmer man hvordan en enhed kan lyde uden filter. Vi er helt på omgangshøjde med referencen. Uden tvivl. Stemmer er forførende dejlige, med alle de facetter som findes. Om det er Till Lindemans rå Rammstein stemme, eller Pavarotti’s ”Nessun dorma”, så er det i absolut topklasse.

I diskanten savnede jeg på intet tidspunkt noget, hverken på frekvens, detaljer, eller præcision. Det virker helt abnormt at opleve sådan en ”lille” enhed spille dyb bas og forførende mellemtone, og så stadig have overskud til at gengive detaljer øverst i det hørbare frekvensområde med luftighed og selvsikkert styr på sagerne. Helt sublimt, ganske enkelt.

Vivace præsenterer et lydbillede med masser af rumfornemmelse. Der er god luft omkring de udøvende ved f.eks. opera, hvilket samtidig gør det nemt at følge sangerne rundt på scenen. Der er en god fornemmelse af dybde, bredde og højde, men Vivace når ikke op på referencens niveau. Dertil skal der mere bredde og højde, plus at bagvæggen skal stå helt fast i lydbilledet. 

Generelt vil jeg dog kalde lyden fra Vivace rimelig neutral, for til trods for manglende tyngde i dybbassen, og presset lyd når det strammer til, så forholder Vivace sig tro over for musikken. Der ligges ikke noget til, og der fjernes faktisk heller ikke noget.


Konklusion:

Gemme Audio Vivace er ikke til alle typer musik, men holder du dig til de enklere former, som f.eks. akustisk rock/pop, klassiske suiter eller kammermusik, så belønnes du med en indlevelse og detaljering, som ellers sjældent høres i denne klasse. Især detaljeringen overraskede, og er suverænt den bedste undertegnede nogensinde har hørt. Gemme Audio har begået noget af en genistreg med Vivace, og var det ikke for den manglende kontrol ved voldsomme udladninger, så ville Vivace være en seriøs konkurrent til referencen.
Ifølge importøren skulle de begrænsninger, som opleves med Vivace, være helt væk på storebror Tanto, som vi måske vender tilbage med en test af, på et senere tidspunkt.

 

Specifikationer:

  • Princip: 1-vejs foldehorn.
  • Frekvensområde: 20-18.000 Hz.
  • Følsomhed: 92 dB.
  • Impedans: 8 Ohm.
  • Delefrekvens: Der er ikke brugt delefilter.
  • Enheder: 1 stk. 4” Fostex FE108E Sigma fuldtone.
  • Dimensioner: 94 x 34 x 42 cm (H x B x D m. fod).
  • Vægt: 36 kg. Pr. stk.

Pris: 33.900,- pr.sæt.


Importør:

Mindtech

Web: www.mindtech.dk
Mail: [email protected]
Tlf: 23 88 80 95

Reference-udstyr:

  • Lyngdorf CD-1, CD-afspiller 
  • Audio Analogue Bellini, forforstærker 
  • Nakamichi PA5EII, effektforstærker 
  • Xavian XN360, højtalere 
  • Silver Sonic Revelation og Q10, kabler 
  • Brinck Br 507, netstøjsfilter selvbyg

Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Anlægget spiller på tværs af rummet med 2 meter mel-lem højtalerne, ½ meter til bagvæggen, og 2 meter fra højtaler til lytteposition. Rummet er dæmpet med absorbenter fra Foamzorb.

Nye anmeldelser
På med vinylen 13
22.05.2017
Dynaudio Contour 30
21.04.2017
På med vinylen 12
05.03.2017
På med CD’en 3
28.01.2017
Belles Aria
27.12.2016
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Ny forhandler i Vodskov
24.05.2017
Thorhauge M. 70
17.05.2017
Ortofon MC Windfeld Ti
15.05.2017
Rogue Audio
21.04.2017
Ny KEF distributør
12.04.2017
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes