Her er du: Anmeldelser - Retro test: Audio Alchemy DDE 1.0 23. september 2017 | 14:52   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Retro test: Audio Alchemy DDE 1.0
Anmeldelse af: Poul Kiilsgaard & Torben Frylund  [01.04.2007] Print testen
Hvad gør du, når anlægget skal opgraderes til nye højder, men pengene ikke er til det? Så må du på brugtmarkedet og finde noget, der giver bang for the buck! Her kigger vi på en ældre D/A konverter fra Audio Alchemy, der har ry for at leve op til dette prædikat.

Introduktion
Audio Alchemy – alene navnet vækker minder blandt mange audiofile, der første gang stiftede bekendtskab med mærket i de tidlige halvfemsere, da det blev forhandlet af Hi-Fi Klubben. Her i det nye årtusinde har produkterne, fra det nu lukkede firma, oplevet en ny popularitetsbølge og det er ikke ualmindeligt, at se dem sat til salg på diverse brugtmarkeder til en billig pris. Derfor er det interessant at hører på, hvordan den originale Audio Alchemy DDE (Digital Decoding Engine) 1.0 kan gøre sig i forhold til nyere produkter, og ikke mindst forsøge at afdække lidt af den kultstatus produkterne må siges at have blandt nogle audiofile.

Først lytter Torben på DDE 1.0 holdt op imod en Sony HX1010 harddisk optager for at se, om lyden fra denne kan forbedres i forhold til en investering for under 1000 kr. Herefter mod den langt dyrere Cary Audio Design 306/200. Derefter lytter Poul på DDE 1.0 op imod Classic 01b, der er et produkt med et godt pris/ydelses forhold. Vi har lyttet hver for sig og uden at sammenligne lytteindtryk før vores konklusion. Målet har således været, at ”dobbeltchecke” oplevelsen fra vidt forskellige udgangspunkter.

Beskrivelse
Det lille kabinet er udført i metal i en sort farve. Konverterens størrelse gør den ganske diskret at se på og den er bestemt noget man kan gemme væk, hvis den bare skal gøre sit arbejde. Foran finder vi input vælger, fasevalg 0 eller 180 grader, indikator for om der er låst mod en signalkilde samt om der er strøm på analog og digital delen. Den nysgerrige vil se, at der på bagsiden findes en ganske særlig port, nemlig en I2S port, der oprindeligt er udviklet af Philips med der formål, at adskille de forskellige dele, som signalet består af for at opnå lavere jitter. Audio Alchemy har anvendt teknologien på deres andre enheder, hvorfor det er muligt, at forbinde dem uden de sædvanlige skavanker ved optisk/coaxial forbindelse. Ellers er der både en optisk og coxial indgang samt en coaxial udgang. Der er således mange  tilslutningsmuligheder og  det er eksempelvis muligt at lade den konvertere signalet fra en Squeezebox og fra en DVD-afspiller. DAC’en får sin strøm via en lille ekstern transformator. Det har den umiddelbare fordel, at transformatoren er langt væk fra de følsomme audiokredsløb, men det er også en fordel, at kabinettet kan holdes i et lille målestoksforhold.

Hvis vi åbner kassen og kigger efter, venter der en overraskelse. På printet har Audio Alchemy været så flinke faktisk at skrive, hvad det er som entusiasten kigger på – herligt! DAC chippen er en Philips SAA7323GP, en gammel 1-bits sag fra Philips.

Torbens lytteindtryk
Vi skal lytte på min gamle Audio Alchemy DAC og derfor får I lige historien bag den. Den blev købt i Hi-Fi Klubben først i halvfemserne, som opgradering til en gammel Marantz CD-42. Dengang opfyldte den sin rolle til ug med kryds og slange og den var en fremragende opgradering og fast D/A konverter i anlægget de næste 5 år. Nu lever den i et knapt så værdigt anlæg, men med en absolut hæderlig position, nemlig som D/A konverter for 8 timers musik hver eneste arbejdsdag.

Nu skal der lyttes! Først satte jeg DAC’en til at foretage D/A konverteringen i min Sony HX1010 harddisk optager. Startskuddet var ingen ringere end den oscar belønnede Master and Commander, hvis lydspor jeg sent vil glemme og ofte genser med stor nydelse. Normalt får jeg lyden serveret gennem min Cary CD afspiller, da den har digitale input, men nu står prøven mellem HX1010 og DDE 1.0. HX1010 er ikke nogen prangende lydformidler til trods for, at den praler med en 24 bits konverter med 192 khz opkonvertering.

Forskellen i lyden mellem HX1010, kørt gennem min passive forforstærker, og DDE 1.0, kan bedst beskrives som imponerende – i DDE 1.0’erens favør. Langt bedre dybdeperspektiv hvor det var muligt, at placere de enkelte instrumenter i lydbilledet. Ved klassisk musik var især 3D informationer lette og præcise og der var også væsentligt bedre ”drive” over lyden med fylde og dynamik. Anslag på metalslagtøj og strengeinstrumenter lød langt mere naturligt.

Den anden test, som jeg var meget spændt på, var om DDE 1.0 kunne gøre et seriøst forsøg på, at vippe min reference af pinden. For at teste dem lige vilkår blev HX1010 brugt som drev, begge DAC’s blev tilført det digitale signal via et coaxial digital kabel, og til slut videre over i min forforstærker.

Første lytteindtryk kom fra Rachmaninov, hvor det hurtigt stod klart, at DDE 1.0 bestemt er en god lydformidler. Den lille DAC kvitterede med et lidt lille, men præcist perspektiv, hvor mikrodetaljer og placering af instrumenter matchede fint. Umiddelbart savnede jeg nogle 3D informationer i lydbilledet. Det var som om, at klaveret ikke havde nogen bredde og det akkompagnerende orkester var klemt ind mod midten. Anslag og efterklang var lidt korte i forhold til referencen. Ved store udladninger i musikken savnede jeg dynamik og jeg havde ikke fornemmelsen af at, blive påvirket i samme grad, som jeg plejer. Ved blues og rock savnede jeg mest saft og kraft, idet lilletrommen lød lidt plastisk og stemmer savnede krop og sjæl. Eric Claptons stemme lød hæsere end den plejer, næsten som Joe Cocker, og elguitaren var klemt i perspektivet.

Generelt syntes jeg, at DD 1.0’eren klarede sig bedst med klassiske værker og mindre godt jo mere rocket det blev. I de klassiske værker nærmede den sig referencen i ægtheden af gengivelsen af instrumenter. Det gik dog helt galt, da Korn fik lov at få sig et par ture. Bunden og dynamikken var nærmest fraværende. Det mest positive var, til trods for dens mangler, at der ikke manglede noget i præsentationen, eftersom den lille DDE fik afkodet informationerne uden at et slørende tæppe blev spændt ud mellem musik og lytter. Ved skifte til referencen var forskellene særdeles tydelige, faktisk større end forventet og i alle discipliner. Dette kan vel næppe overraske, men det vigtigste var nok, at indlevelsen i musikken var langt bedre men til en pris, der er langt over hvad der må slippes for en brugt DDE 1.0.

Efter et par uger med DDE 1.0, som primær DAC i systemet og med masser af musik og film, vil jeg konkludere, at for under 1.000 kr. er DDE 1.0 fremragende. Især som opgradering til en eksisterende DVD-afspiller i selv et fornuftigt prislag. Det er også muligt, at der kan hives endnu mere ud af den ved at se på nogle af de andre produkter, som Audio Alchemy producerede. Bl.a. produkter til at aflaste for jitter og bedre strømforsyning, men det må blive en anden god gang. Med en aktiv forforstærker kom der lidt mere gang i den mht. dynamik og størrelsen på lydbilledet, men på bekostning af perspektiv og rum.

Nu er jeg spændt på at høre hvad Poul fik ud af den i sit setup.

Pouls lytteindtryk
Min indgangsvinkel til denne anmeldelse var, at en DAC, der kan købes brugt for under 1.000 kr., næppe ville gøre en forskel i forhold til den, der sidder i min Classic 01b cd-afspiller. Denne holdning blev dog gjort helt til skamme allerede ved første lyt. Jeg var ikke i tvivl om, at der var en stor forskel. Jeg havde forventet, at jeg skulle anstrenge mig for at høre forskellen, men det var meget tydeligt, især på det første nummer jeg valgte: Katie Melua med ”Piece by piece”. Jeg hørte det først gennem cd-afspillerens DAC, som jeg plejer, og derefter gennem DDE 1.0. Det første jeg bemærkede var, at der var mere rum-fornemmelse, det vil sige at det var meget tydeligere at høre informationer omkring det rum cd’en var indspillet i. Derudover var der stor forskel på ’s’ og ’t’ lyde. På Classic’en blev disse lyde trukket meget længere end gennem DDE 1.0. Endvidere var der generelt mere ro i lydbilledet, så de enkelte instrumenter trådte tydeligere frem.

Efter dette første indtryk var jeg blevet meget imponeret over denne lille kasse, og derfor  begyndte jeg at høre en masse af de cd’er, som jeg troede jeg kendte så godt. Jeg fik en del mere ud af dem, end jeg havde fået før. Det var især tydeligt ved klassisk musik, men også ved andre indspilninger, at placeringen at instrumenter i lydbilledet blev tydeligere og mere præcis. Det enkelte instrument kom til at lyde mere naturligt. Dette var specielt udpræget ved guitar, violin og andre strengeinstrumenter, men også et instrument  som en hi-hat kom til at lyde mere af metal, som den bør gøre.

Alt i alt er jeg meget imponeret over denne lille DAC. Den giver mig virkelig lyst til at høre hele min cd-samling igennem igen, ligesom jeg gjorde, da jeg købte nye højtalere. Jeg kan kun finde to ting, der er negativt ved denne DAC. Det ene er en lidt ubehagelig lyd det giver når jeg sætter en ny cd i afspilleren, mens der er tændt for forstærkeren. Det giver en kort knasende lyd, som hvis man kommer til at træde på coveret til en cd, og jo højere man har skruet op for volumen, jo højere bliver det selvfølgelig gengivet. Derfor hvis du skal prøve denne DAC, så skru lidt ned når du skifter cd. Det skal siges at Torben dog ikke oplevede dette problem. Den anden negative ting er, at jeg skal af med den igen. Den har været fantastisk at have på besøg, den giver dig virkelig lyst til at høre musik og efterlader dig med et lille smil på munden.

Konklusion
Oplevelsen ved denne særdeles pris/ydelses stærke DAC viste, at det er muligt for relativt få penge - i alt fald inden for hi-fi - at opgradere en eksisterende DVD- og budget CD-afspiller til nye lydmæssige højder. Overraskende var det også, at den kunne forbedre en både rost og ikke helt billig kvalitets CD-afspiller i en sådan grad. Knapt så overraskende var det, at den faldt igennem over for et decideret high-end produkt.
 
Efter vores særskilte lyttesessioner mødtes vi for at sammenligne noter. Det var overraskende at opleve det store sammenfald i oplevelsen, selv ved så markant forskellige anlæg. Det bekræfter os i, at den lille Audio Alchemy DAC har noget særligt at byde på, lige meget hvad udgangspunktet er.
Vi bemærkede desuden, at udgangsniveauet fra DDE 1.0 var lidt højere end via Classic 01b, der er specificeret til at have 2.0V på udgangen, dog ikke noget der har betydning i praksis. En anden ting vi bed mærke i var, at CD’er kodet med HDCD lød meget ens gengivet via Classis 01b og gennem DDE 1.0, der ikke er HDCD kompatibel. På papiret giver de ekstra bits information den nyere DAC i Classic’en en fordel. Man kan dog diskutere størrelsen af denne fordel,  da udbudet af HDCD’er er ganske lille. Det var meget tydeligt på Eric Claptons Reptile, hvor vi ikke kunne høre nogen forskel, at forskellen i praksis sjælden er stor.

Har du en budget CD/DVD-afspiller, og omkring 1.000 kr. på lommen, samt lyst til at få markant bedre lyd, er det bare at kigge brugt markederne igennem, da Audio Alchemy som nævnt desværre er lukket. Skal det være noget nyt, findes folkene bag Audio Alchemy stadig i branchen. Denne ene Grundlægger, Peter Madnick, har i dag firmaet med det sigende navn Alchemy2, og den anden grundlægger, Mark Shifter, er i dag chef for av123.com. Den tekniske chef bag produkterne, Dusty Vawter, har i dag har firmaet Channel Islands Audio.

Links til yderligere læsning

Specifikationer

  • 2 digitale inputs, optisk (toslink) og coaxial
  • 1 sæt Forgyldte RCA output
  • Valgfri fasevending 0 eller 180 grader
  • PDM (Pulse Density Modulation) 1-bit D/A konverter
  • Ekstern 12S forbindelse
  • Ekstern strømforsyning

Importør
Ingen da Audio Alchemy ikke længere findes som firma.

Testsetups

Torbens setup
Lytterummet er en dagligstue på 6*5 meter, og der spilles på tværs af rummet i den ene ende. Rummet er dæmpet med møbler, bogreoler og gardiner bag anlægget. Gulvet er beklædt med tæppe i lytteafdelingen.
 
Reference-udstyr:

  • Cary Audio Design 306/200 Cd afspiller
  • Sony HX1010 DVD/HD optager
  • Parasound A21 Effektforstærker
  • DIY Passiv forforstærker
  • Peak Consult The Empress Højtalere
  • Optoma HD70 Projektor
  • DIY Kabler
  • Supra HDMI Kabel
  • Audio Magic BT-4 Rack
  • ViaBlue TriAbsorbers
  • DIY Spikes og platforme

Uddrag af musik og film anvendt til test: Rachmanimov: Rhapsody on a theme of Pangini, Dire Straits: On every street, Dream Theater: Awake, Beethoven: 9 synfoni, Josefine Cronholm: Hotel Paradise, Eric Clapton: Reptile, Yanni: Live at the Acropolis, Pink Floyd: The Wall, Roger Waters: Amused to Death, Eric Serra: Fifth Element soundtrack, Korn: Take a Look in the Mirror, Finding Nemo, Star Wars episode 3, Master and Commander – The far side of the world

Pouls setup
Lytterummet er en vinkelstue, hvor der lyttes i en afdeling med målene 4*4 meter. Der lyttes på tværs af rummet. Lytte positionen er ca. 3 meter fra højtalere, og afstanden mellem disse er ca. 2,3 meter. Rummet er let dæmpet med to sofaer. Gulvet er parket. Når det skal lyttes seriøst, hænges der tæpper op bag højtalerne og bag lyttepositionen.

Reference-udstyr:

  • Classic 01b Cd afspiller
  • Sony HX720 DVD/HD optager
  • Classic 6.6b Forstærker
  • Dali Helicon 300 Højtalere
  • Audio Magic Genta Standere
  • Van den Hull, The Clearwater Kabel
  • Via Blue NF-A7 Kabel

Musik anvendt til test: Katie Melua: Piece by piece, Josephine Cronholm: Wild garden, Pink Floyd: Første cd fra albummet The wall, Beethovens 9., og en del flere som jeg har glemt i min iver for at høre hvad denne DAC kunne gøre i forhold til andre kunstneres numre.

Nye anmeldelser
Thorhauge M. 70
13.08.2017
Audiovector QR 3
10.07.2017
Norma HS IPA1
19.06.2017
På med vinylen 13
22.05.2017
Dynaudio Contour 30
21.04.2017
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Ny butik i København
19.09.2017
Goldring E Series
12.09.2017
Rega Ania
08.09.2017
Ny Emotiva forhandler i Danmark
02.09.2017
Audiovector SR 3 Arreté Raw Surface
21.08.2017
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes