Her er du: Anmeldelser - Xavian XN125II og Scena XN 29. marts 2024 | 06:47   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Xavian XN125II og Scena XN
Anmeldelse af: Ricky Petersen  [13.3.2005] Print testen
Xavian er tjekkisk udviklede højttalere med italienske rødder. Her kigger Ricky på stereosættet XN125II og centerhøjttaleren Scena XN, som hver for er glimrende....

De østeuropæiske lande har, for blot få årtier siden, været et ret lukket område for vesten. Et land har dog formået, at tiltrække turister ved, at åbne sine grænser og vise sine nationale værdier frem. Hvis jeg nævner, at landet kan byde på en gåtur på Karlsbroen, fremragende øl og et fodboldhold i verdensklasse, har du sikkert allerede gættet det – rigtigt, det er selvfølgelig Tjekkiet.

Efter i syv år at have arbejdet med højttalerkonstruktioner i hjemlandet, slog den italienske designer Roberto Beletta sig ned i Tjekkiet. I 1995, grundlagde han højttaleren Xavian, som blev præsenteret året efter. Xavian var resultatet af syv års passion for musikken, og det er også Roberto Barletta’s primære formål med sine højttalerer.

Xavian højttaleren er netop blevet introduceret her i Danmark. Det er Stoplite HiFi, der står for importen og HIFI4ALL.DK har, som en af de første, fået lov at kigge på dem. Det drejer sig om et sæt standerhøjtalere – XN125 II, samt en centerhøjtaler – Scena XN. Xavian XN125 II er den næstmindste højtaler i Xavians sortiment.

Selvom den lille højttaler er fra Tjekkiet, er det let at se den italienske indblanding. Italiensk design, er som regel synonym med smukke former og kompromisløs forarbejdning, og de tre højttalere bekræfter det faktum. XN125II er en meget stilfuld højttaler, når den står på de matchende standerer. Kabinettet til XN125 II og Scena XN er fremstillet af massivt træ finer der, som de øvrige højttalere fra Xavian, er lavet ved håndkraft. Xavian leverer sine kabinetter i fire finish og dette sæt fremstod i birk. Bagsiden er forsynet med to sæt rigtigt udmærket terminaler, der giver mulighed for bi-wiringen. Både spade- og bananstik kan bruges på de guldbelagte terminaler. Begge højttaler er et basreflex design og har derfor en basport (2 stk. i Scena XN), som i begges tilfælde vender bagud.

Højttalernes delfilter er et asymmetrisk delfilter med 6 db/okt bas-mellemtone og 18 db/okt diskant crossover ved 2600hz. Filteret bliver lavet og konstrueret af Xavian selv og er monteret på en printplade med bl.a. polypropylene kondensatorer. Begge modeller er intern dæmpet med bituminous.
Diskantenheden i standerhøjttalernes skråtstillede frontbaffel er en ¾” dobbeltkammeret soft dome enhed leveret af ScanSpeak. Til bas/mellemtone er brugt en 4” polypropylen - membraner fra Peerlees. Scena XN er bestykket med en diskant fra ScanSpeak, der stort det er identisk med den, der sidder i XN125II. Forskellen ligger i, at enheden i centerhøjttaleren er dæmpet med ferrofluid. På hver side af diskanten sidder to 140 mm store Vifa-enheder med membraner af imprægneret papir. De gør, ifølge centerhøjttalerens specifikationer, den i stand til at gå så dybt som 60 Hz. 
Frontgrillen er sort og fremstillet af et robust plastmateriale, der ikke volder de store problemer at afmonterer.

Musik.
Ved placeringen af de små standerhøjttalerer skal designet med den bagudvendte basport holdes for øje. De har brug for plads bag sig. Ca. en halv meter fra bagvæggen synes at være optimalt.
Der skulle bruges tæt på 150 timer, før der for alvor kom noget godt ud af dem. Stereo musikken blev indledt med noget orkestermusik. Nærmere bestemt soundtracket fra ”Lord of the RingS”.  Musikken til filmen er utrolig flot og dynamisk komponeret, hvilke de fleste, der har set filmene, kan genkende. XN125II er en musikhøjttaler med et stort M, der med soundtracket meget godt skildreR Roberto Barletta’s visioner om en flot musikgengivelse. Det var en flok meget veldefinerede violiner, der blev formet i et ret stort og bredt stereoperspektiv.

Violinernes dynamik synes at behage højttalerens enheder og instrumenterne fyldte rummet i et dejligt stort lydbillede. Selvom højttalerne har en lidt tilbagelænet klang, var der hele tiden en dejlig luftigt fornemmelse af violinbuens friktion mod strengene. Scanpeaks diskant bidrog med en god portion luft over instrumenterne, og det gav et godt opløst stereobillede, der havde godt med liv og karisma. Det store lydbillede blev fastholdt henover de mange transiente passager som soundtracket indeholder. På nummeret ”The Council off Elrond” fra samme CD, blev Enya’s fortryllende vokal gengivet med en luftig klang. Den luftige klang Xavian har i de øverste toner, klæder især kvindelige vokaler særdeles godt. Det blev yderligere sat på plads, da en anden forførende stemme overtog afspilleren. Celine Dion’s flotte vokal blev smidt ud af højttalerne med overraskende punch, på ”The Colour of My Love”. Xavian viste, hvor stor en stemme hun egentlig har, og hvor dygtig hun er i stand til at bruge den.

Selvom Xavian er god til kvindestemmerne, står de mandlige ikke tilbage. På trods af XN125II beskedne dimensioner, klarer den toner relativt langt ned i det øvre basområde med god definition. Selvom basgengivelsen ikke er kæmpestor, var stemmen fra Kim Larsen ganske nærværende. Den fine øvre bas gav en god fyldighed i den mandlige vokal hos den folkekære sanger. Nummeret ”Rita” var fornøjeligt at lægge øre til, og der blev livligt trampet i takt.

På stereoversionen af James Taylors ”Live at The Beacon Theatre”, blev vokalen ligeledes gengivet med en lidt tilbagelænet varme. Samtidig var den gode dynamik ret iøjnefaldende. Specielt trommeslagerens anslag på bækken og lilletromme var præcise og stod meget skarp placeret i midten af stereobilledet. XN125II gengav de hurtige transienter ganske præcist, uden tendens til at slæbe efter signalet. I det hele taget var en ganske imponerende scene, de små standerhøjttalerer var i stand til at levere. Stereobilledet var hele tiden veldefineret og instrumenterne stod ret skarpt i lytterummet.

Rockmusik er ikke XN125II stærkeste side. Her kan Xavian XN125II sættet ikke skjule, at de er af racen standerhøjttaler. Basgengivelsen er deres svaghed. ”Full Circle” fra Jeff Healey manglede tyngde i både basguitar og stortromme. Den ellers så dynamiske musik fra den blinde guitarist var lidt af en tam affære. Det påvirkede meget af den dynamik, der er så spektakulær i rockmusik og heavy metal. Så er du stor fan af den genre, bør du supplere med en subwoofer.       

Film.
XN125 II er konstrueret ud fra et ønske om, at være en god musikformidler. Derfor kan man sige, at det, et eller andet sted, er urimelig, at vurdere dens præstationer i andre discipliner end egentlig stereo musik.
Men når nu Xavian fremstiller en centerhøjttaler, må man gå ud fra, at man hos Xavian også har kastet sit blik hen imod surround sound. Så med Scena XN centerhøjttaleren i midten var banen kridtet op til lidt filmlyd. Scena XN er en pæn højttaler, der samtidig udfylder sit erhverv som centerhøjttaler ganske glimrende. Den har meget af den samme luftige klang som de små standerhøjttalerer – dog en anelse mere fyldig.

”Open Water” er en film, der kan udfordre en centerhøjttaler. Næsten alt handling forgår på skærmen, hvilke betyder, at det primært er centerhøjttaleren, der arbejder. ”Open Water” er en skræmmende realistisk beretning om to dykkere, der bliver glemt af deres båd midt på åbent hav. Filmen er produceret af ægteparret Laura Lau og Chris Kentis, der har financeret produktionen af egne lomme. Udover det, har to selv stået for manuskript, optagelse og redigeringen af filmen. Optagelserne strakte sig over 2½ år, fordi det kun var muligt for parret at filme i weekenden og på de fridage Chris Kentis kunne få. Han måtte, samtidig med filmproduktionen, passe sit civile arbejde i New York, for at havde penge nok til udstyr, locations osv. Da de fleste af optagelserne forgik på Bahamas, måtte de bruge de fleste af deres sparepenge på projektet. Men det var ægteparrets eget ønske ikke at få økonomisk hjælp udefra, da de derved havde fuld frihed til at eksperimentere, uden indblanding fra et stor filmselskab. Efter en screening blev filmen støttet af Lions gate filmselskab, der gav teknisk hjælp og stod for reklamering af den endelige præsentation.

Filmens lyd er designet af Tom Ozanich, der har lavet lyden til film som, ”2 Fast 2 Furious og Blade II. Det er et flot soundtrack, der er vældig godt skruet sammen, og filmen er et godt eksempel på filmlydens fantastiske evne til, at skabe en stor åben atmosfære rundt om en simpel historie, som ikke har de store økonomiske armbevægelse.

Den påstand gjorde Scena XN bestemt ikke til skamme. On-screen lyden var hele tiden på plads. Det meste af lyden i centeren består af foley’s og dialog. Skuespillernes plasken, bølgernes skvulpen, hajerne finer der gennembryder overfladen var dejlig nærværende, ligesom der ikke var problemer med at forstå dialogen. Begge dele var dejlig velopløst uden at skygge for hinanden.

Scener hvor det gik lidt stærkere som i ”Saving Privat Ryan”, blev det hele en anelse mere anstrengt. Onscreen effekter bevarede deres åbenhed, men især foley’s blev uskarpe, ligesom den fine dialog fra forrige film ikke helt kunne opretholdes. Her blev det tydeligt, at de tre fronthøjttalerer havde svært ved at arbejde sammen. Hver for sig gjorde front og centerhøjttaler sit arbejde rigtig udmærket. Men integriteten imellem dem var mangelfuld.

I landgangscenen (kap.2) står der en tysk soldat i et af tårnene og tømmer sit maskinegevær, i de invaderende soldater på stranden. Kameraet kigger den tyske soldat over skulderen. Uden for skærmen i højre side kan man normalt høre en anden maskingeværsskytte, der står ved siden.
Med XN125II og Scena XN var deres samarbejde med at forme dette fantombillede ret svagt. Denne ”offscreen-soldat” var både svær at høre og placere i lydbilledet.

Den tilbøjelighed var udbredt i scener, hvor der var mange panoreringer som i Bourne Identity. Filmen, der har indspillet ca. $214 mio. på verdensplan, er blevet udråbt til at være vore tids James Bond film. Soundtracket er utrolig dynamisk og filmens musik var lige sagen fra de små fronthøjttalerer. Her kommer XN125II kvaliteter som musikgengiver til udtryk. Dynamisk og engagerede, væltede filmens musik ud af fronthøjttalerne, mens Matt Demon vrider den stakkels Morris rundt i de franske gader.

Den integration front og centerhøjttaleren i fællesskab skal lave mellem det, der forgik på og udenfor skærmen, fungerede generelt ikke så godt. Fantombilledet mellem dem, var ikke særlig præcist, hvilke gjorde off-screen lyden meget diffus. Samtidig havde panoreringerne en tendens til, at hoppe mellem højttalerne, i stedet for at lyden flytter sig i en jævn bevægelse mellem højttalerne.
  
Konklusion
Hver for sig er både XN125II og Scena XN gode højttalerer. De har et smuk finish og er meget tiltalende at se på. XN125II håndterer stereo musikken med en fin dynamik og en lille smule tilbagelænet, uden at det påvirker åbenheden. Scena XN gør sit arbejde et stykke over middel, og kan sagtens matche langt større fronthøjttalerer. Tager man finish og performance i betragtning er prisen ganske rimelig. Bruger man de tre fronthøjttalere i et surround setup, har de problemer med skabe de fantombilleder, som er talrige i de fleste film i dag.
Sættet her er for dig, der ønsker god stereolyd, men af og til gerne vil se film med surround sound. Er du derimod primært ude efter et sæt højttalerer til filmlyd, er der mange andre alternativer på markedet.

Specifikationer XN125II standerhøjttaler

System type: 2 vejs dæmpet bas - refleks med bagudvendt port.
Frekvensbånd: 55 - 20000 Hz
Impedance: 8 ohms
Crossover frekvens: 2600 Hz
Følsomhed ( 2,83 V/1m ): 85 dB
Anbefalet effekt: 30 - 150 W
Størrelse (HxBxD): 278x180x275 mm
Vægt (1 stk. ): 7 kg
Finish: Sherry, Valnød, Birk, og ”bird´s eye” birk.
Pris kr. 7.000.- sæt.

Tilhørende stands ST100 kr. 2.500.-

Specifikationer Scena XN

System type: 2 vejs dæmpet bas - refleks med to porte.
Frekvensbånd: 60 – 20000 Hz
Impedance: 8 ohm
Crossover frekvens: 2600 Hz
Følsomhed ( 2,83 V/1m ): 88 dB
Anbefalet effekt: 30 - 150 W
Størrelse ( HxBxD ): 170x450x276 mm
Vægt: 9 kg
Finish: Sherry, Valnød, Birk, og ”bird´s eye” birk.

Pris kr. 6.000.- stk.

Importør:

Stoplite HiFi
Soendergade 48B
DK-8740 Braedstrup
Phone  +45 70262698
Fax     +45 75752933
jf@stoplite.dk
www.stoplite.dk

Yderligger information:

www.xavian.cz/html/index.php

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes