HIFI4ALL.DK
Castle Compact højttalesystem
Ricky Petersen, fotos: Castle  [24.02.2005]
Mange nye og ukendte højttalermærker er på det seneste indvandret til landet. Det kræver en vis position mod, at introducere et nyt højttalermærke i et land som Danmark.

For det første, er det danske marked, set med globale øjne, utrolig lille. For det andet, skal nye højttalermærker kæmpe imod de etableret danske og internationale højtalerprodukter, der har bidt sig solidt fast hos de ofte konservative danske forbrugerer. Alligevel er det godt at nogen tør. Det giver en større mangfoldighed i udvalget, hvilke giver køberen en bedre mulighed for, at finde det helt rigtige, når der skal vælges højttalerer.

En af de nye indvandrere – er mærket Castle. Den engelske højttalerproducent har siden starten i 1973 vokset til, at være en fuldvoksen højttalerfabrik. På fabrikken i Skipton fremstiller man sin egne kabinetter, enheder, delfiltre, ligesom man selv samler og udvikler højttalerne.  Fra fabrikken i det nordlige England kan Castle tilbyde et bredt sortiment af højttaler, som spænder fra en lille reolhøjttaler til en granvoksen gulvhøjttaler. Castle har også kompakte sat/sub systemer på programmet, og et af dem har HIFI4ALL.DK kigget på.

Design og finish

Castle Richmond 3i, som er betegnelsen på systemet, består af fire identiske satellithøjttalere, en centerhøjttaler, og en aktiv subwoofer. Castle tilbyder otte forskellige finish på deres højttalerer, og ved de kompakte højttalersystemer tilføjes yderliggere to muligheder; Sølv og grå/sort.
Systemet på testbænken var i sort/grå, og fremstod ganske pæne med sort kabinet og gråt frontstof.
Satelitt – og center højttaleren er en lukket tovejs højttaler, med det meget traditionelle firkantet design.

På trods af den beskedne størrelse, er kabinettet konstrueret af 15mm finer plader, der er den minimale tykkelse der accepteres af Castle, for at opnå den ønskede stivhed. For at maksimere stivheden har man desuden fineret både kabinettets ydre – og belagt indersiden med bitumen, der er et bindemiddel, som bl.a. bruges i asfalt.

De to enheder i kabinettet, består af en ¾” soft dome diskant med neodymium magnet og en (to i centerhøjttaleren) 4½” basenhed fremstillet af fiberglasmateriale. Subwooferen har, til forskel fra systems øvrige medlemmer, et basrefleks design med en nedadvendt basport. Den 250 mm (10”)store papir wooferenhed bliver flyttet af subwooferens indbyggede 150 w forstærker. På subwooferens bagside, er der mulighed for, at justere subwooferens volumen, frekvensgang fra 40-200 Hz, samt mulighed for faseskift og en standby funktion.

Satellithøjttalernes lukket kabinet gør det muligt at placere dem på eller hel tæt på en væg, hvilke ifølge Castle, er deres optimale placering. Det var derfor udgangspunktet, da systemet skulle installeres i lytterummet. I store træk fulgte jeg, som sædvanlig, ITU og Dolby’s højttaleropsætning, der anbefaler centerhøjtaleren placeret i midten, højre og venstre fronthøjttaler placeret 30 grader fra centeren og baghøjttalerne placeres 110 grader fra centerhøjtaleren (90 grader fra fronthøjtalerne) ca. 20 fra loftet. Desuden tilrådes det fra Castle, at indstille subwooferen på den højeste frekvens og i stedet benytte surroundreceiverens delfilter, der bør sættes til mellem 80 – 100 Hz.
Som kraftværk havde jeg Yamaha RX-V1500 og Denon AVR-3803 surroundreceiver til rådighed under testen.

Musik

Med receiveren i ”direct-mode”, fik subwooferen og de to front - satellitter lov at lægge ud.
Selvom systemet er dedikeret til surround, er det væsentligt at det kan spille almindelig musik – både i stereo og flerkanal.
På trods af satellitternes beskedne størrelse, gengives vokaler ganske flot. Lidt overraskende har mellemtonens klang et strejf af varme, hvilke er ret usædvanlig for en højttaler af denne størrelse.

Diskantgengivelsen er lidt som den trætte sælger der, for 30. gang, er i færd med at fremvise sin nye vidunder støvsuger, hverken sløset eller særlig engageret. Stereobilledet bevares pænt over en bred genre, blot man ikke placerer dem alt for langt fra hinanden. Lytter man til musik, der indeholder mange instrumenter, kan de til tider maskere hinanden. Også vokalen har en tendens til at blive skubbet i baggrunden, hvis der samtidig skal gengives for mange instrumenter på en gang.

Systemets subwoofer supplerer satellitterne med en kontrolleret og fyldig basgengivelse. Dog var bassen lidt for rungende med subwooferen placeret i hjørnet. Et kort, præcist træk ud fra væggen gjorde underværker. Systemet har det lidt svært ved mandlige vokaler. Specielt de lidt dybere af slagsen, som hos ”Crash Test Dummies”, der udfordrede subwooferen og satellitternes indbyrdes samarbejde om den øvre bas gengivelse. Ikke overraskende går satelitthøjttalerne ikke ret lang ned i basområdet. Så for at tingene kommer til at hænge lidt bedre sammen, kan man med fordel tillade subwooferen at tage ved lidt højere op i frekvensområdet.

Surround

Ved filmlyd måtte subwooferen også overtage noget af satellitternes arbejde. Til surroundlyd er subwooferen en ganske potent basgengiver, som godt kan leverer et hurtigt, solidt drøn, når det er påkrævet. Dog synes jeg ikke subwooferen går helt så dybt som andre i samme prisklasse. Subwooferen hjælper satellitterne med at skaber en god dynamisk filmmusik, der i høj grad var nærværende, uden at subwooferen går hen og bliver for dominerende. I et surroundsystem kræver det sin mand at være centerhøjttaler. Den skal formidle filmens dialog præcist og forståeligt, den skal formidle lydeffekterne på og i nærheden af billede samt formidle noget af filmens musik.

Castles centerhøjttaler mestrede sine opgave forbløffende godt. På trods af de beskedne kabinetmål havde centeren godt styr på sin opgave i ”Master and Commander”. Filmens foley’s (lydeffekter omkring personerne som fodtrin, lyden af tøj osv.) var dog noget anstrengt, ligesom jeg savner noget mere luft i de øverste oktaver. Dialogen i højttalere af denne størrelse kan tit lyde som om skuespilleren holder en hånd foran munden, når han taler. Det samme kan systemets satelitthøjttalere heller ikke sige sig helt fri for. Den manglende luft i de øverste toner giver en noget lukket og forkrampet gengivelse af soundtracket. Lydeffekter, som glas der smadrer eller hvinende bildæk, forbliver en anelse mudret.

Men alt taget i betragtning, må man alligevel stemple centerhøjttaleren som særdeles acceptabel, for der kommer meget godt ud af det lille kabinet. Stemningen i filmens pris-nominerede musik blev bearbejdet af frontsatellitterne på en ganske engageret facon. Her sker lidt af det samme som ved stereomusik. Lydeffekter i fronthøjttalerne har det med at blive sløret af den høje filmmusik. De fem satellitter havde ingen problemer med at skabe rum fornemmelse omkring sig, så længe de havde en væg til hjælp.

Blev de flyttet bare en halv meter ud fra væggen, gav det en mærkbar fladere og kedelig lydgengivelse uden nogen form for rumfornemmelse omkring højttalerne. I stedet for at forsvinde i lytterummet trækker højttalerne enorm opmærksomhed til sig. De træder nærmest ud af soundtracket og spiller helt for sig selv. Satellitternes spredning er beskedent, men rykker man frontsatellitterne tættere på centerhøjttaleren lettes det indbyrdes samarbejde betydeligt. Panoreringerne hen over skærmen bliver langt mere glidende, når front-center-front ikke placeres alt for langt fra hinanden, da ”hullerne” i fantombilledet bliver betydeligt mindre. Ved at vinkle fronthøjttalerne mod midten blev det faktisk rigtig godt. Soundstrack’et blev fornemt bundet sammen med filmens historie uden betydelige ”huller” i fantombilledet, der skal holde sammen på on– og offscreen lyden. Konsekvensen af at vinkle fronthøjttalerne er, at sweetspottet bliver indsnævret en del.

Det store lytterum gav baghøjttalerne vanskelige betingelser. At de skulle kunne skabe en stor, veldefineret surroundlyd, var et urimeligt krav. Gengivelsen af et stort omsluttende regnvejr eller det knirkende træskib, var ganske imponerende på trods af de hårde odds. Baghøjttalernes fantombilledet var ikke særlig skarpt, men det må tilskrives de svære betingelser. Panoreringen mellem dem, led under den store afstand imellem dem, hvilke betød at lyden ofte hoppende mellem dem, i stedet for en jævn glidende bevægelse.
I et rum af denne størrelse(ca. 30 kvm) kan systemet ikke levere det kæmpestore, intense lyd scenarium
Derimod er jeg ikke i tvivl om, at systemet kan levere intens og dynamisk surroundlyd i mindre lytterum.     

Konklusion

Her er et bevis på, at det er muligt at få kraftfuld, sammenhængene surround sound, som på en gang er meget kompakt og prismæssigt til at komme i nærheden af. Præstationerne fra Castle sub/satssystems afhænger af hvilke omgivelser, de bliver tilbudt. En betingelse er, at man ikke udsætter systemet for alt for store lytterum. En anden betingelse er, at man nøje følger de retningslinier Castle’s giver med hensyn til opsætning. Gør man det, får man til gengæld et super kompakt surround system, der sagtens kan pifte videoaftenen gevaldigt i vejret. Castle sub/satssystem appellerer til de, der gerne vil kombinerer performance, pris og et lille lytterum. Samtidig har systemet en god portion ”hustru appeal”, da systemet ikke vil gør det store væsen af sig i dagligstuen.

Specifikationer:

Satellithøjttaler:

Frekvensgang : 80hz – 40 khz
Impedans : 8 ohm
Anbefalet effekt: 15 - 70 watt
Størrelse: 200x140x160mm
Vægt : 2,3 kg

Centerhøjttaler:

Frekvensgang 80 hz – 40 khz
Impedans: 8 ohm
Anbefalet forstærkning: 15 – 100 watt
Størrelse: 140 x 320 x 160
Vægt : 4,8 kg

Subwoofer:

Frekvensgang: 33 Hz – 200 Hz ( justerbar)
Indbygget forstærker: 150 W
Størrelse : 350 x 350 x 360 mm
Vægt: 17,5 kg

Pris: 10.000,- kr

Yderligere information:

Hifi-import
Nordre Strandvej 119 A i Hellebæk.
Hellebæk
Tlf. 4839 2268

www.hifi-import.dk  eller på

Castles hjemmeside
www.castle.uk.com


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.