Her er du: Anmeldelser - Yamaha RX-V1500 surroundreceiver 19. marts 2024 | 04:16   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Yamaha RX-V1500 surroundreceiver
Anmeldelse af: Ricky Petersen - fotos: Yamaha  [02.02.2005] Print testen
Ricky Petersen har haft besøg af en ny Yamaha surroundreceiver, som besidder funktioner, der tidligere kun var den professionelle branche eller dyre surroundforstærkere beskåret.

Historien har det med at gentage sig - også i hifibranchen.
Den elektronik og de features, der i dag er en selvfølge på almindelige surroundreceivere, har for blot nogle årtier tilbage kun været tilgængelige på kostbart, semi-professionelt surroundudstyr.
Inden for de sidste år er en af disse features dukket op på surroundreceiverer helt ned til 5.000 kr.
Auto Set-Up system, V4 EQ, Advanced Multi-Channel Acoustic Calibration System, et kært barn har som bekendt mange betegnelser, men alle dækker over det samme begreb: Automatisk Kalibrering. Meningen med denne feature er, at gøre det let at justere alle de nødvendige surroundparametre, så de tilpasses til hvert enkelt rum og hver enkelt højttaler. På den måde slipper man for, at skulle sidde med målebånd og måleudstyr. Alt det hårde målearbejde kan man overlade til surroundreceiveren, som klarer det ved hjælp af en lille målemikrofon.  

I november lancerede Yamaha deres nye mellemklasse surroundreceivere – RX-V1500, med en række forbedringer i forhold til den gamle model - RXV1400RDS. Deriblandt en opgraderet version af Yamahas automatiske kalibrering, som Yamaha kalder; Yamaha Parametric Room Acoustic Optimizer eller blot; YPAO.

Design og tilslutninger

De, der har set Yamaha’s tidligere modeller, vil let kunne genkende designet på Yamahas nye surroundreceiver. Receiveren er præget af Yamaha’s karakteristiske fordybning på den øverste tredjedel af fronten, der er forsynet med tre drejehjul. Receiveren har en stort frontdisplay, der er vældig godt udnyttet. 
Selve designet finder jeg lidt kedeligt. Til gengæld er jeg ret vildt med receiverens finish i titanium. Der er virkelig pænt. Det kan undre, at der ikke er flere producenter, som tilbyder denne finish. Den passer perfekt ind i den interiørstil, der hersker i den moderne bolig i dag.
Under displayet, følger Yamaha stilen fra sine konkurrenter, ved at gemme forsidens betjeningsknapper under en bred klap. Under klappen findes også en analog stereo- og en digital indgang, som er tiltænkt de, der vil tilslutte en spillekonsol eller lignende til surroundreceiveren. På videosiden gør RV-X1500 brug af en feature, der op- eller nedkonverterer det indgående videosignal automatisk. Det betyder, at man kan gøre brug af de bedst mulige kabler mellem receiver og Tv, man har til rådighed.  

Receiverens bagside er overraskende overskuelig, selvom der er fyldt godt op med tilslutningsmuligheder, der kan tilgodese stort alle behov. Der er således 7 analoge stereoindgange, fire optiske, digitale indgang, tre coaxiale, digitale indgang, en lang række videoindgange, mens udgangssiden består af stereo, 7.1, to optiske, linieudgange fra zone 2 og 3 og fem videoudgange, hvoraf component er kompatibel med HDTV. Endelig er der et RS232 stik og tilslutning for de omtalte ”presence” højttalere.

I terminalerne for surround back højttalerne, kan man i stedet tilslutte et sæt ”Presence” højttalere.
Signalet tages fra fronthøjttalerne og formålet med denne feature er, at flytte lyden lidt længere bagud i forhold til billedet. ”Presence” højttalerne placeres over fronthøjttalerne i ca. to meters højde og ved samtidig at placere dem ½ - 1 meter længere ude end fronthøjtalerne, prøver man at skabe en mere biografagtig stemning.   
Hjernen bag RX-V1500 er Yamahas egen processor – YSS-930, som også sidder i deres surroundflagskib Yamaha DSP-Z9.
Processoren kan operere med alle analoge og digitale surroundformater som: Pro Logic, Pro Logic II Music/Movie/Game, Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS, DTS 96/24, DTS-ES Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1 samt den nyeste formatvariant fra Dolby; Pro Logic IIx Music/Movie/Game. Derudover er receiveren THX Select godkendt. Det betyder at receiveren er godkendt efter THX normerne til at spille i rum på 25 kvm og derunder.

Med receiveren følger naturligvis en fjernbetjening. Udformningen er lang og smal. Knappernes placering er ret akavet. Det er svært at nå knapperne og i det hele taget sidder knapperne temmelig forvirret. Dertil kommer, at der kun er ofret lys i det lille display midt på fjernbetjeningen, der indikerer hvilke apparat man kontrollerer. Jeg nåede aldrig at blive gode venner med den fjernbetjening og at betegne den som håbløs, ville ikke være skudt helt ved siden af.

En af de største fordele ved automatisk kalibrering er brugervenligheden. Her er Yamahas YPAO system ingen undtagelse. Det er virkelig nemt at bruge. På receiverens forside tilsluttes den medfølgende målemikrofon, som placeres ved lyttepositionen. På Tv’et kan man via receiverens skærmmenu sætte det hele i gang med fjernbetjeningen. Højttalerstørrelse, fase, volumen og forsinkelse fastsættes samtidig med, at rummets akustisk justeres ved 10 forskellige frekvenser eller det, man kalder en 10-bånds equalizer.På den måde kan man integrere højttalerne med rummet og med hinanden. Det kan være en god hjælp, hvis man f.eks. har højttalere, der klangmæssigt ikke matcher hinanden eller har et meget ”levende” lytterum.
Receiverens auto kalibrering skulle vise sig at være særdeles nøjagtig. Ud af tre målinger, var der en afvigelse på 1 dB på kanalvolumen. Forsinkelsen blev målt med samme resultat hver gang.
Selvom man kan sige, at det ikke burde være en selvfølge at receiveren måler korrekt, har jeg oplevet at en manuel efterjustering tit er nødvendig, efter den automatiske kalibrering har været i gang.

Til testen havde jeg et sæt Xavian XN125 standerhøjttalere, Scena CN centerhøjttaler og et sæt Diaposon Adamantes III standerhøjttalere til rådighed. Derudover havde jeg Castle Richmond 3i sub/sat-system.

Film

Første film i ilden var ”Master and Commander”, der har et af de bedste soundtracks siden Spielbergs lavede ”Saving Privat Ryan”. ”Master and Commander” vandt hele fire priser, deriblandt fik lyddesigneren Richard King en Oscar for bedste lydredigering. To priser gik til filmens lydmixerer Paul Messay og Doug Hemphill, der har stået bag mixet af soundtracket til film som ”The Day After Tomorrow”, Ice Age og I Robot. Begge er glade for at bruge bagkanalerne og laver ofte et ret aggressivt og storslået lydmix, som passer særdeles godt til filmgenrer som ”Master and Commander”.
RV-X1500 leverede en flot, dynamisk kampscene i filmens begyndelse. Bragene fra de regnende kanonkugler, var store og fyldt med energi, men kun så længe de dynamiske passager ikke blev for vedholdende.

Yamaha er blevet skældt ud for, at deres surroundreceiverer ikke kan leverer de opgivede watt. Det kan jeg faktisk godt nikke lidt genkendende til med RX-V1500. De 7 x 120 W, som surroundreceiveren er opgivet til synes ikke at være tilstrækkelige. Den store lydkulisse faldt sammen og blev til tider noget anstrengt.
Den tendens var udpræget i film som, ”LOTR- de to tårne” og ”Saving Privat Ryan”, der begge har meget lange, intense kampscener. Generelt i film med langvarige ”tju-bang” scener, virkede det som om, receiveren ikke havde kræfter nok til at holde det ellers flotte niveau. Med Diaponson standerhøjttalerne gik det dog nemmere. Med en følsomhed på 91 dB, skulle receiveren ikke bruge så mange resourcer på at få musik op på et stemningsfuldt niveau. 
Til gengæld har receiveren en god kanalseparation, som giver et meget sammenhængende lydbillede. En god kanalseparation giver desuden et veldefineret og homogent soundtrack.

I ”Jurassic Park 3” er en scene, hvor en raptor har fanget menneskene i en blindgyde bestående af nogle metalbure. I den scene er de gryntelyde fra raptoren holdt helt ude af centerhøjttaleren, når den ikke vises på skærmen. Det betegnes som en off-screen effekt. Receiveren gjorde sit arbejde virkelig godt med at holde alle lydeffekter væk fra musikken og dialogen og derved skildre historiens detaljer på fremragende vis. Det gør det utrolig nemt at følge med i de detaljer, som lyddesigneren har kreeret i soundtracket. Uden for skærmens billede er lyden det eneste redskab instruktøren har, til at lede publikums opmærksomhed i den ønskede retning. Derfor er en god separation mellem kanalerne af meget stor betydning for oplevelsen af soundtracket.
I det hele taget behersker receiveren den svære kunst at panorere virkelig godt. Panoreringer mellem front- og bagkanalerne var pæn glidende uden nogen form for pludselige spring mellem dem. Musikken blev holdt i fronthøjttalerne, mens filmens dialog og on-screen effekter blev holdt i centerhøjttaleren, som tillige var forståelig og velopløst. Receiverens har en kølig klangfarve, som hjælper til en større åbenhed i dialogens øverste oktaver. 

Med de mange forskellige højttalermærker til rådighed, var det en kærkommen lejelighed til at udfordre receiverens evne til at integrere højttalere med forskellig klang og følsomhed. Så jeg satte Diaponson standerhøjttalere sammen med Scena XN centerhøjttaler og Paradigm baghøjttaler. Det lyder måske som en uheldig sammenblanding, men Yamaha’s automatiske kalibreringssystem viste sig at være i stand til at integrere dem med et imponerende resultat. Selvfølgelig vil et sådan system ikke kunne måle sig med fem ens højttalere, men alligevel var det en yderst sammenhængende og åben surroundlyd, der kom ud af det. At justere sig frem til et akustisk grundlag for, at tre forskellige højttalere skal kunne arbejde sammen, er ingen nem opgave. Både med hensyn til frekvens og volumen skal der både lægges til og trækkes fra. Yamahas YPAO-system noget af det bedste af sin art, jeg endnu har haft fornøjelsen af. Ikke før har jeg oplevet at et automatisk kalibreringssystem, der på den måde udnytter hver enkelt højttalers potentiale. I prisklassen er det ganske enkelt imponerende.    

Musik

Af en surroundreceiver er RX-V1500 en rigtig god musikformidler. I to kanaler har receiveren en ”pure direct mode”, der leder signalet den direkte vej gennem receiveren. Videodele og display slukkes. Her havde receiveren et større kraftoverskud til at fastholde det store lydbillede, som jeg savnede ved filmlyden. Metallicas live dvd ”Stunning Something” røg ud af de små Xavian højttalere med en intensitet, der er enhver heavy-elsker værdig.. Hele scenen omkring lydbilledet var rå og energisk, samtidig med at hvert enkelt instrument bevarede deres engagement. Både kvindelige og mandlige vokaler blev virkelig godt gengivet. Især de kvindelige vokaler i musikken fra ”Phatom Of The Opera” blev gengivet meget åbne og nærværende med hjælp fra receiverens kølige klangfarve. Receiveren har et fyldigt stereobilledet, som gengiver de enkelte instrumenter detaljeret. 
 
Konklusion

Effektmæssigt er receiveren lidt svag og det bør tages i betragtning ved valg af højttalere. Det bør imidlertid ikke overskygge receiverens mange andre kvaliteter, som en hurtig processer og et automatiske kalibreringssystem i superklasse. Yamaha RX-V1500 surroundreceiver bevæger sig i en prisklasse, hvor der er mange gode alternativer. Generelt lever receiverens fuldt og helt op til konkurrencen og med hensyn til automatisk kalibrering, sætter denne receiver nye standarder et stykke over sin prisklasse.
En varm anbefaling skal lyde herfra. 

Specifikationer

Effekt: DIN Standard  (4 ohms, 1 kHz, 0.7% THD) : 7x180 W
Minimum RMS effekt (8 ohms, 20 Hz–20 kHz, 0.04% THD) : 7x 120 w
Dæmpningsfactor        (8 ohms, 20 Hz–20 kHz) : 140 (speaker A)
Frekvensgang 10 Hz–100 kHz : +0, -3 dB
Total Harmonisk forvrængning (20 Hz–20 kHz) 0.04%
Signal-to-Noise Ratio (CD) 100 dB
Dimension( B x H x D) 435 x 171 x 434 mm
Vægt 15.5 kg

Pris: 8.800,- kr 

Yderligere info:

Yamaha international
Generatorvej 8B
2460 Herlev
Tlf. 44924900
www.yamaha.dk

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Kef LSXII LT
02.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes