Her er du: Anmeldelser - Test af Pioneer VSX-AX5i-s 29. marts 2024 | 09:48   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Test af Pioneer VSX-AX5i-s
Anmeldelse af: Ricky Petersen  [21.04.2004] Print testen
Pioneer har skærpet konkurrencen for surroundreceivere i den populære prisklasse omkring 10.000 kr. med deres nye surrondreceiver - VSX-AX5i-s, som både klarer surround og stereo i fin stil.

Jeg kan stadig huske det blik, min kone sendte mig, da jeg kom slæbende ind i huset med en stor kasse, jeg havde lånt af Pioneer. Det er ikke fordi hun har noget imod Pioneer, men fordi rummet med udstyr til test var efterhånden ved at blive godt fyldt op.

Med mange lovord om mange måneders rengøring og opvask, fik jeg endelig forhandlet mig frem til at kunne fortsætte ind i stuen. Ud af kassen med kom den - Pioneers nye surroundreceiver VSX-AX5-s. Dette er afløseren for Pioneers meget populære surroundreceiver VSX-D2011-s der på surroundområdet har slået Pioneer godt og grundig fast i forbrugernes bevidsthed.  
At lave en receiver, der tager kegler hos forbrugerne, er noget af en præstation - især i dette prisleje omkring 10.000 kr. Her er konkurrencen hård. Heroppe begynder receiverne at blive meget kraftfulde med mange watt. De fine komponenter fra producenternes topmodeller siver desuden ofte ned i disse modeller. Sammen med en forbedret brugervenlighed gør det, at man ofte får rigtig god surroundlyd til en pris, der er overkommelig for de fleste.

Design og tilslutninger
VSX-AX5-s har beholdt det høje solide silver chassis fra forgængeren med det store display i midten. To store drejehjul på hver side af displayet er sammen med seks trykknapper det eneste synlige på fronten. Alle øvrige betjeningsknapper er nemlig gemt under en stor klap der udgør hele undersiden af fronten under displayet. Herunder er der et hav af knapper, hvor man kan betjene stort set alle receiverens funktioner. Under klappen er det muligt at tilslutte sin spillekonsol via en analog stereo / video indgang

På bagsiden er der et rigt udvalg af tilslutninger: Otte analog stereo indgange og fire analoge udgange. Phono indgangen har indbygget RIAA forstærker, så man kan tilslutte den gamle pladespiller.  Til digital tilslutning er der to coaxiale og to udgange, samt 2 optiske indgange og to udgange. Videodelen har seks composite indgange, seks S-video indgange, en S-video udgang, to komponent indgange, en komponent udgang. Derudover har receiveren preout udgange med basis tilslutningerne plus to ekstra til bagcenter højtalerne, der kan benyttes som sekundært rum eller som biwire af fronthøjtalerne, så man har mulighed for at benytte en ekstern effektforstærker.  Den syv kanals Pre-in indgang accepterer analoge signaler fra en DVD-audio eller SACD -afspiller
Øverst i venstre hjørne har Pioneer placeret to i.link indgange, der gør der muligt at overføre DVD-audio og SACD digital fra en DVD-afspiller til surroundreceiveren.


Bagsiden af Pioneer VSX-AX5i-s

Inde i elektronikken er AX5 blevet løftet. Den nye modelbetegnelse AX leder tankerne hen imod Pioneers store surroundreceiver AX10-s, og det er ingen tilfældighed. Processor, forstærkerdelen og strømforsyning er taget direkte fra AX10'eren og brugt i både VSX-AX5 og på modellen mindre VSX-AX3 . Alle tre modeller bliver styret af en 48 bit processor fra Motorola. Der benyttes konverterer fra AKM. VSX-AX5 har derudover en række ekstra features som i.Link indgang, USB-indgang, pladespiller indgang, komponent RGB video ind/ud, Digtial Noise Reduction og LCD-fjernbetjening. Har du ikke brug for dem er VSX- AX3 et identisk alternativ.

Af formater kan VSX-AX5 håndtere Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS, DTS- ES matrix /diskrete, Pro Logic II Musik/ Movie, DTS neo:6 eller stort set alle surroundformater, man kan støde på.

Pioneer VSX-AX5 også er THX Select godkendt. Det betyder at receiveren er testet og  godkendt til at spille i et rum på 25 m2 og derunder. Når en receiver er THX godkendt, er alle dele i receiveren testet og tilpasset, så de efterlever kravene fra THX. Med THX-godkendelse følger også en række features som; re-equalizing, subwoofer crossover og timbre match ( klang tilpasning ), som er til for optimere filmmaterialet til hjemmebiografen.
Sammen med receiveren følger en stor solid fjernbetjening. Ved første øjekast kan det se meget uoverskueligt ud, for der er mange knapper ar sætte sig ind i. Det tog mig da også lidt tid, før jeg fandt hoved og hale i den. En ting jeg kan lide ved den er, at når du trykker på en knap tænder der lys i alle knapperne - også det lille display. Det er altså rart, at man ikke skal sidde gætte sig frem i mørket.

Skærmmenuen er meget overskuelig med små ikoner der leder dig gennem opsætningen. Til opsætningen af alle surroundparameterne er VSX-AX5 forsynet med automatisk kalibreringssystem ( MCACC system), der gør opsætningen så nem som at sætte en mikrofon i et stik og trykke på en knap. Det eneste, man skal gøre, er nemlig at sætte den tilhørende mikrofon til receiveren og placere den ved lyttepositionen. Så er det bare et par tryk på fjernbetjeningen, så er receiveren i gang med at justere løs. Det første, receiveren gør, er, at finde ud af hvilke højtalere, der er tilsluttet. Derefter checker den, om der er tale om store eller små højtalere. Næste trin er tidsforsinkelsen, der justeres ved hjælp af nogle korte impulser fra hver højtaler. Når receiveren har målt afstanden til alle højtalere, bliver alle højtalere justeret til 75 dB(A), så når man stiller volumekontrollen på 0 dB, svarer det til den lydstyrke, som filmen blev afspillet med i biografen. Da det er en THX norm, kræver det, at filmen er THX-godkendt. Den sidste fase er equalizing af de enkelte højtalere. Equalizing er for mange det samme som farvning. Formålet med equalizingen er at integrere højtalerne ind i lytterummet. Lytterummets form, møblering og størrelse har alt sammen indflydelse på højtalernes frekvenskurve. Det forsøger receiveren at kompensere for ved at udsende nogle testsignaler gennem højtalerne og ved fem frekvenser justerer den højtalerne ind efter hinanden.  Det hele er klaret på omkring fire minutter.
Nemt, hurtigt og overraskende nøjagtigt. Da jeg havde kørt testen tre gange efter hinanden, var der en afvigelse på blot ½ dB.
Er man, efter den automatiske justering, alligevel ikke helt tilfreds med lyden, er det muligt at justere alle parametrene manuelt.
Setup menuen indholder en "expert mode", hvor man kan justere det hele fra bunden uden om MCACC systemmet eller blot finjustere til den sidder i øjet.

Surround
Det er jo alt sammen meget godt at det er nemt og hurtigt, men virker det så?
Ja, det gør det faktisk. Selv den svære del med at integrere subwooferen klarer receiveren ganske fremragende. Den finder selv frem til den optimale delefrekvens mellem subwooferen og resten af systemet. VSX-AX5-S var spændt bagved et sæt Miller & Kreisel 850 system, som var i huset til en senere test.

Det første, der faldt for mine ører, var processorens evne til at panorere. I DTS versionen af "Fast and the Furious 2" skifter lyden hurtigt og præcist mellem højtalerne, og receiveren slap på intet tidspunkt kontrollen over lydeffekterne mellem front og centerhøjtalere. Panorering er en af de sværeste dele af surroundlyden, og kan få mange receivere til at give op, når det skal gå hurtigt. Panoreringen mellem front og centerhøjtaler var yderst hurtig og kontrolleret, som gav en god sammenhæng mellem begivenhederne på og ved siden af skærmbilledet - det kaldes for off- og on-screen lyd. AX5 beviste at den har en imponerende evne til binde billede og lyd sammen som ærtehalm, på trods af det gik stærk. Receiveren var hele tiden et lille skridt foran. Selv de vanskelige panoreringerne mellem front- og bagkanalerne lod processoren sig ikke stresse meget af, og det er ikke er så almindeligt på receivere i denne prisklasse. 
VXS-AX5 gengiver stort set alle detaljer med meget fin definition. Det var en fornøjelse at gense biljagten i "The Bourne Identity", hvor Matt Demon vrider kærestens Morris Mini rundt i de franske gader. Det er en scene med mange ting, der skal gengives hurtigt efter hinanden. Lyden fra motorerne, gadestøj, folk der springer til siden, lygteglas der knuses. Alt blev gengivet i en stor og veldefineret lydkulisse. Alt der skal fremhæves, blev fremhævet med en fin opløsning overalt i lydbilledet. Først et stykke over normal lytteniveau, begynder det hele at falde en smule fra hinanden og blive en anelse mindre defineret. Signalet til sub'en blev afleveret med god timing, der kvitterede med gode kraftfulde drøn, så snart den blev bedt om det.

Filmens dialogen blev hjulpet af den fine detaljering. Dialogen blev gengivet hen af det kølige, men det gik på ingen måde ud over forståelighed, hverken når talen blev gengivet i centerhøjtaleren alene eller i flere højtalere samtidig.

Filmens stemning er næsten synonym med filmens musik. I "Lord off the Ring: Two Towers"  gør AX5 arbejdet færdigt for Howard Shore, der har komponeret musikken til alle tre film,  ved at gengive hans musik med god energi og intensitet, som på fornem vis understøtter filmens mystiske og eventyrlige handlingsforløb.
Slaget ved Helm's kløft viste endvidere at AX5'erne er en maskine med et pæn kraftoverskud, der sagtens kan spille højt. Det er ikke så overraskende for med en THX-Select godkendelse, skal alle kanaler kunne levere 106 dB i et rum på 2000 kubikfod (ca. 22 kvm) Jeg er da hellere ikke i tvivl om, at den overholder dette, for der var virkelig punch i den scene. AX5-s viser ikke tegn på træthed, selvom slaget fortsætter i over en halv time med eksplosioner, sværdklinger der mødes, murværk der sprænges og vælter. Skal jeg være lidt emsig, så kunne jeg godt savne noget mere varme - specielt i surroundkanalerne.

Når man har set en film med Dolby Digital EX og DTS-ES lydspor, kan det undre, at der ikke findes flere film med det. Jeg kunne da hellere ikke lade være med at tilføjet et sæt dipole højtalere for at se, om receiveren kunne holde styr på dem også.
Under DTS-ES versionen af "Gladiator" var der ingen problemer med at styre de ekstra baghøjtalere. Panoreringen mellem de fire surroundhøjtalere forblev hurtig og præcis, og de ekstra baghøjtalere gav en bedre volumen til surroundlyden, der giver fornemmelse af at være omgivet af vind eller en stor folkemængde.

Musik
Surroundreceivere har et blanket ry, hvad stereogengivelse angår. Det har Pioneer forsøgt at rode bod på ved at alliere sig med det engelske AIR STUDIOS, der har base i London. Air Studios er et anerkendt lydstudie, der producerer og redigerer lyd til musik, film og computerspil
AX-seriens soundtuning og features er udviklet af et team bestående af Pioneers ingeniører og AIR STUDIOS lydteknikere. AIR STUDIOS har ikke en decideret certificeringsnorm som THX, men lydteknikkerne har arbejdet med lyden, og da de sagde "sådan skal det lyde",  smækkede ingeniørerne hælene sammen og konstruerede maskinen efter det.
Det er der kommet en fremragende stereodåse ud af. Musikken fra Madonnas XXX blev leveret overraskende neutralt. Den fine detaljering fra filmlyden var også at spore i musikken, der blev præsenteret med med god opløsning. Det var ikke svært at skelne instrumenterne placering i Carlos Santanas orkester. Receiveren har godt fat i hele tonespektret, hvilket især gav sig til udtryk i en fin gengivelse af kunstnerens sangstemme. Recieveren har et fin overskud til levere en en fin dynamik og god kontrol over transienter.

I.link
VSX-AX5 har to firewire indgange som kan tilsluttes en kompatibel DVD-afspiller, s det var oplagt at prøve det med Pioneers DV-757Ai. Almindeligvis er man nødt til at koble sin DVD-afspiller på receiverens analoge indgange for at høre DVD-audio og SACD, men med i.link kan man overføre CD, DVD, DVD-audio og SACD digitalt til receiveren med et enkelt lille kabel.
Så snart jeg tændte for receiveren efter at havde sat det lille kabel i, havde receiveren allerede mærket at der var tilsluttet en DVD-afspiller.
Og der er hul igennem med i.link. Det mest tydelige forbedring høres på netop DVD-audio og SACD. Den største forandring er - ikke overraskende - detaljeringen, som bliver meget forfinet. Sang og instrumenter træder længere frem på scenen og får en meget blød og varm klang.

Bundlinien
Pioneer har med VSX-AX5 skærpet konkurrencen sin prisklasse. Det er en virkelig god surroundreceiver, som man ikke kan komme udenom.  Der er mange alternativer i denne prisklasse, men er man på jagt efter surroundreceiver der både kan surround og stereo, er VSX-AX5 bestemt  værd at se nærmere på. På grund af sin brugervenlighed og simple opsætning er der ikke noget at frygte, selvom man er ude og købe surroundgear for første gang.

Pris ca. 10.000,-

Tekniske specifikationer:
http://www.pioneer.dk/no/product_detail.jsp?product_id=5148&taxonomy_id=428-436

Pioneer Danmark
Web: www.pioneer.dk

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes