HIFI4ALL.DK
Kæmpetest: 8 projektorer til hjemmebiffen
Finn Nesgaard, AVM  [20.12.2003]
Årets test i AVM af videoprojektorer viser kraftigt faldende priser. Men det er også nødvendigt, hvis forbrugermarkedet for "Home Cinema" virkelig skal vokse i størrelse og betydning.

HIFI4ALL.DK har fået eksklusiv rettighed til at bringe testen af 8 projektorer fra den seneste udgave af de professionelles fagblad AVM. Jeg giver hermed ordet til chefredaktør Finn Nesgaard (red):

I et blad som AVM er det mest relevant at teste professionelt orienterede produkter. Og det var også lige præcis, hvad jeg havde planlagt. Men virkeligheden ville det anderledes, for de dyre projektorer til over 50.000 kroner glimrede ved deres fravær - bortset fra JVCs nye D-ILA projektor.Til gengæld kan jeg love, at de nye lavprisprojektorer er langt bedre end deres pris indikerer. Og testens vinder blev faktisk Sanyos nye HD-LCD-projektor til 19.000 kroner.

De magiske 10.000 kr
I forhandlerleddet taler man om "Home Cinema", og man forventer, at privatmarkedet ikke alene vil kunne aftage langt flere projektorer end der i dag anskaffes af virksomhederne, men at hjemmeprojektorerne også vil blive brugt langt mere intensivt. Et egentligt gennembrud på dette nye marked kan man dog endnu ikke tale om, og for at få gang i efterspørgslen er projektorernes priser derfor reduceret til de magiske 10.000 kroner for de billigste modeller.
I virkeligheden burde man skippe "Home Cinema"-betegnelsen og i stedet tale om videoprojektorer. Det ville nemlig udvide målgruppen, så den ikke kun omfatter privatmarkedet, men også AV-branchen, der har det samme behov for projektion af film og video med hakkefri bevægelser, god kontrast og perfekt farvegengivelse.
Modsætningen hertil er dataprojektorerne, hvis fornemste opgave er at vise et klart, læsbart og ofte statisk billede i et oplyst lokale. Her er det lysstyrken og opløsningen, der er alt afgørende, mens eksempelvis sortniveauet kommer i anden række.

LCD og DLP
De to dominerende projektorteknologier er LCD og DLP.
"LCD" står for Liquid Crystal Display, og videoprojektorer er udstyret med tre af disse paneler - et for hver af de tre hovedfarver. Lyset splittes derfor op i rød, grøn og blå, og sendes derefter gennem hvert sit billedelement. Det giver en god lysudnyttelse og gode muligheder for perfekte farver. Desværre har LCD-panelerne haft svært ved at lukke effektivt af for lyset, så sortgengivelsen har ikke været god. Testen viser imidlertid, at dette problem nu er ryddet af vejen, og det eneste tilbageværende problem er derfor, at LCD-paneler med tiden udbleges på grund af den kraftige lyspåvirkning.
"DLP" (Digital Light Processing) er en teknologi, som er udviklet af Texas Instruments i USA. Den bygger på en chip med 100.000'er af små vippende spejle, der enten reflekterer projektionslampens lys mod objektivet og dermed mod lærredet, eller sender det ud til siden. Og spejlene kan vippes så hurtigt, at de ikke alene kan "doseres" til at skabe et nuanceret videobillede 25 gange i sekundet, men seks gange 25 gange hvert sekund.
Det sidste er nødvendigt, fordi DLP-chippen er så dyr at fremstille, at der kun er råd til en enkelt i hver projektor, og farverne derfor dannes ved hjælp af et roterende, dichroitisk filterhjul med seks felter i farverne rød grøn og blå.
Denne farveteknologi udnytter ikke lampens lys optimalt, og det sker også nemt, at man oplever glimt af de tre grundfarver, når man ser en film. Til gengæld er sortniveauet uovertruffet, og det dichroitiske filterhjul kan ikke skifte farver, så farvegengivelsen er konstant.

D-ILA fra JVC
Den sidste projektionsteknologi, som er repræsenteret i testen, hedder D-ILA og er udviklet af JVC. "D-ILA" står for Digital Image Light Amplifier, og teknologien er en krydsning af principperne bag LCD og DLP. D-ILA panelet er nemlig spejlende som en DLP-chip, men selve styringen af lyset sker med flydende krystaller (LCD), som polariserer det, så det enten sendes ud gennem objektivet eller tilbage mod projektionslampen.
D-ILA har endnu ikke haft den store gennemslagskraft, hvilket i høj grad skyldes prisniveauet. Men demonstrationer af JVCs digitale biografprojektorer har været mere end imponerende, og den testede DLA-HX1 projektor repræsenterer med sin pris på 85.000 kroner inklusive moms et nyt "lavprissegment" for JVC.

CRT
Desuden bør man nævne den såkaldte CRT-teknologi, hvor billedet dannes af tre lysstærke TV-rør bag henholdsvis et rødt, et grønt og et blåt objektiv. Denne projektortype giver det suverænt bedste sortniveau, for TV-røret kan slukke helt. Og TV-rørene kan holde titusinder af timer, hvor lamperne i de andre typer projektorer kun holder 2-4.000 timer og koster 3-4.000 kroner stykket. Desværre er CRT-projektorerne både store, dyre, lyssvage og justeringskrævende.Barco har dog fortsat et udvalg af CRT-projektorer, hvoraf den billigste model kun koster 85.000 kroner. Så alternativet er reelt nok.

Objektiver med lens shift
Seks ud af de otte testede videoprojektorer er konstrueret sådan, at de sender billedet skråt opad i en fast vinkel. Det betyder, at man eksempelvis kan have projektoren stående på et bord og lyse op på en hvid væg. Alternetivet ville være at vippe projektoren opad, men så bliver billedet trapezformet. Og selv om dette kan korrigeres med den såkaldte "digital keystone", så vil det altid medføre et vist kvalitetstab..
Den optiske korrektion kaldes for "lens shift", fordi objektivet er flyttet en lille smule i forhold til projektorens billedelement.
De to sidste projektorer, dvs. Hitachis og Sanyos, er også udstyret med lens shift, men her kan den justeres op/ned og til siderne, hvilket gør opstillingen langt lettere og mere fleksibel. Fordelen er især stor, hvis projektoren skal stå bag publikum, for så har man som regel brug for lens shift nedad i stedet for opad.
De fleste af objektiverne er dog så vidvinklede, at projektoren nødvendigvis må stå foran publikum.

Digital forbindelse
Alle projektorerne er udstyret med indgange for composit og S-video, og i sær det sidste giver en glimrende billedkvalitet. Men hvis det skal være rigtigt godt skal overførslen ske med component video eller allerbedst den digitale DVI-forbindelse.
Med DVI overlades hele databehandlingen til projektoren, så der ikke sker unødvendige konverteringer. Resultatet er billeder hvor selv små tekster står skarpt og roligt på lærredet. Og som regel giver DVI-forbindelsen også den bedste tonefordeling med detaljer i både højlys og skyggeområder.
I dag er det stadig kun et fåtal af DVD-afspillerne, der er udstyret med DVI. Men det kan kun være et spørgsmål om tid, for kvalitetsforbedringen er tydelig.

Konklusion
Valget af videoprojektor er i dag ikke bare et spørgsmål om pris, men også om hvilken af projektionsteknologierne man foretrækker. Den øjeblikkelige status er, at LCD har tilkæmpet sig førertrøjen ved at præstere en billedkvalitet, der er sammenlignelig med DLP, men til en lavere pris. DLP har ulempen ved de nævnte RGB-flashes, som skyldes, et der pt. kun er råd til en enkelt DLP-chip i de gængse projektorer. Men sortniveauet er fint, og man har sikkerhed for, at projektoren vil bevare den gode farvekvalitet i hele sin levetid.
D-ILA er et interessant alternativ med en ekstremt flot gengivelse af ikke mindst de lyse farvenuancer. Men prisen er stadig for høj til home cinema markedet. Og mange AV-virksomheder vil nok også være mere fristet af Sanyos HD-LCD-projektor til 19.000 kroner eller Thoshibas glimrende DLP-projektor til 24.900 kroner.

Testen:

Epson EMP-TW10: Prisbombe
Epsons nyeste videoprojektor giver ikke testens bedste billede, tværtimod. Til gengæld er prisen sensationelt lav. Den vejledende pris er 10.000 kroner inklusive moms. Og rygtet vil vide, at Epson EMP-TW10 vil kunne fås for helt ned til 8.000 kroner i december måned, og at denne pris endda vil inkludere et lærred.
For dette beløb får man en ægte 16:9 projektor med nøjagtigt samme opløsning som den testede Hitachi. Den eneste forskel er, at billedet ikke virker helt så skarpt, men pixelstrukturen er den samme.
En afgørende forskel mellem de to lavprisprojektorer er, at Epsons objektiv kun har et begrænset zoomområde og fast lens shift opad. Men det gælder nu også for de fleste andre projektorer i testen, så det kan på ingen måde trække nedad.
Fjernbetjeningen til Epsons projektor fylder kun 40 x 85 x 6 mm. Den er faktisk så lille og tynd, at den kan stikkes ind i en sprække i projektoren, når den ikke bruges.

Epsons projektor har et karakteristisk rundt design.
I december måned kan den fås for kun 8.000 kroner inklusive moms og inklusive et lærred.


Hitachi PJ-TX10: Bedste objektiv
Hitachis projektor er den nemmeste at indpasse i konferencelokalet eller hjemmebiografen. Og støjniveauet er testens laveste.
Hitachi projektorens objektiv har 2X zoom, som endda har hovedvægten i teleområdet. Det betyder, at man ikke bare kan have projektoren placeret på sofabordet, men at den også kan placeres bag publikum. Til sammenligning har alle de andre testede projektorer et zoomområde mellem 1,2 og 1,5X, hvilket kun rækker til en finjustering af billedstørrelsen.
Derudover har Hitachis objektiv horisontal og vertikal lens shift, så man kan flytte billedet op/ned og til siderne. Det giver eksempelvis mulighed for at placere projektoren på en høj hylde i en reol uden risiko for et trapezformet billede.
Hitachi er også stolt af projektorens støjniveau, der er i særklasse lavt ved normal indstilling, og som endda kan dæmpes yderligere med en såkaldt whisper mode. Funktionen medfører, projektorens lysydelse reduceres fra 700 til 560 ANSI lumen, men det er en næsten usynlig forskel. Og samtidigt forlænges lampens levetid fra 2.000 til 4.000 timer, hvilket jo også er værd at tage med.
Billedet dannes af en 3-LCD med 854 x 480 pixels - dvs. den amerikanske standard. Og kontrastforholdet er opgivet til 800:1. Opløsningen virker dog højere end det lave pixelantal indikerer. Men man kunne godt ønske lidt ekstra kontrast og nogle højlys med endnu bedre brillans. Billedkvaliteten er dog fin i betragtning af, at prisen kun er 12.000 kroner.

Hitachi PJ-TX10 har testens bedste objektiv og laveste støjniveau. Pris 12.000 kroner.

 

JVC DLA-HX1: Høj pris for usynlige pixels
JVCs videoprojektor koster 85.000 kroner, så det er testens dyreste. For den pris får man en projektor med JVCs eksklusive D-ILA teknologi.
JVC betragter D-ILA teknologien som en bedre løsning end både DLP og LCD fordi den både giver høj farvestabilitet og så mange og så tætsiddende pixels, at de i realiteten er usynlige. Derudover giver D-ILA en perfekt farvegengivelse, fordi der er et billeddannende element for hver af de tre grundfarver.
Jeg glædede mig derfor voldsomt til - for første gang - at teste en D-ILA projektor. Og i betragtning af den relativt høje pris forventede jeg også en billedkvalitet af høj klasse. Og jeg blev ikke skuffet. I hvert fald ikke ret meget.
Farvebilleder står nemlig flot på lærredet med en ekstremt flot tonalitet i især de lyse nuancer, og pixels er som forventet ikke-eksisterende. Jeg havde også håbet på et flot sortniveau, men på det punkt blev mine forventninger ikke opfyldt. Det kan derfor diskuteres, om JVCs projektor er de mange penge værd - i hvert fald får man ikke en billedkvalitet, der er synligt bedre end det, man opnår med Sanyo PLV-Z2 til mindre end 1/4 af prisen.

Professionel bestykning
Den høje pris skyldes dog ikke kun D-ILA teknologien, men også at projektoren har en HD-opløsning på 1.400 x 788 pixels, og at den er professionel i sin bestykning. F.eks. er der DVI-port, og RGB-indgangen er udstyret med rigtige BNC-stik med omløber.
Objektivet har et relativt langt brændviddeområde, så projektoren kan stilles bag publikum, hvis lærredet er rimeligt stort. Desværre er der fast lens shift opad, så hvis billedet skal projiceres hen over hovedet på publikum, skal projektoren hænges på hovedet og der skal være højt til loftet. Den slags begrænsninger er normen for dagligstueprojektorer, men burde ikke gælde for et professionelt apparat som JVC DLA-HX1.

JVC DLA-HX1 er en HD-projektor med et professionelt udvalg af stikforbindelser.
Prisen er også professionel, nemlig 85.000 kroner inklusive moms.


Mitsubishi HC3: God til dataprojektion
Mitsubishis nye 16:9-projektor er en af testens mest lysstærke. Til gengæld er sortniveauet ikke velegnet til videoprojektion.
Dataprojektorer skal have et så højt lysniveau, at man kan se billedet i et oplyst lokale, og så spiller det ikke den store rolle, om sort bliver rigtigt sort, for sortniveauet bliver alligevel ødelagt af det omgivende lys.
Problemet med Mitsubishis videoprojektor er, at den opfylder kravene til dataprojektion, men giver et fladt og kedeligt billede, når den bruges i et mørkelagt lokale. Og film skal jo  ses "i biografen".
Når det er sagt er Mitsubishi HC3 ellers en relativt almindelig videoprojektor med en opløsning, der knap og nap opfylder PAL-standarden og et zoomobjektiv, der sender billedet opad - fra f.eks. dagligstuebordet. Zoomområdet er 1,2X.

Mitsubishi HC3 har et lysniveau, der gør den velegnet til dataprojektion.

 

Sanyo PLV-Z2: Testvinder
Sanyos LCD-projektor gav testens mest imponerende billede med gode farver, stort kontrastomfang og en iøjnefaldende skarphed.
Billedet dannes af en LCD-blok med 3 paneler á 1.280 x 720 pixels, hvilket er ægte HD. Og det er naturligvis en væsentlig del af forklaringen på den gode billedkvalitet. Men Sanyo understøtter også de ekstra pixels med en række billedforbedrende teknikker. Det mest iøjnefaldende er, at billedet er tilført en ekstra portion kunstig skarphed. Det er måske et billigt trick, men hvad gør det, når bare det virker.
Desuden har Sanyo gjort alt for at opnå det størst mulige kontrastomfang. Eksempelvis er højlysene lige ved at brænde igennem - eller rettere, de brændte igennem i min S-video testopstilling, men var i orden, når billedet overføres via den digitale DVI-forbindelse. Gammaen er også indstillet, så der bliver masser af detaljer i det sorte. Og man kan blænde objektivet ned for at give skarpheden og kontrasten et ekstra lille nøk.
Resultatet er et billede, der nærmest står som mejslet i lærredet. Og de mange pixels er desuden så små og tætsiddende, at de i praksis er usynlige.

Optisk billedflytning
Objektivet har 1,3X zoom, hvilket er ganske normalt. Desuden kan det forskydes både horisontalt og vertikalt ved hjælp af et par knapper på forsiden af projektoren. På den måde kan man flytte billedet op/ned og til siderne, hvilket gør det langt lettere at få hjemmebiografen til at fungere optimalt.
På forsiden er der en klap, som svinges op foran objektivet, og som er så bred, at den dækker hele fronten. Det giver projektoren et diskret design, når den ikke bruges, og den kan derfor stå i dagligstuen i eksempelvis en reol, uden at vække unødig opmærksomhed. Desuden er det nemmere at slå klappen for end at stå og fumle med et objektivdæksel.


Sanyo PLV-Z2 har lens shift og en bred klap, der vippes op foran fronten når projektoren ikke bruges.
Og så præsterer den testens mest imponerende billede.

 

ScreenPlay 5700: Ægte PAL-format
ScreenPlay 5700 er den første DLP videoprojektor i ægte PAL-format. Det gav den en EISA-pris som "European Projector of the Year 2003-2004".
ScreenPlay 5700 er ikke nogen billig projektor. Og til trods for, at det er en DLP-projektor, så er sortniveauet ikke markant bedre end det, man opnår med de bedste LCD-projektorer. Til gengæld er farverne suverænt flotte, for projektoren overholder broadcastverdenens D65 standard. Og kontrastomfanget er trods alt 1400:1, så vi er under alle omstændigheder oppe i den høje klasse..
Det er også en fordel, at projektoren er velforsynet med betjeningsknapper, så man slipper for at bruge "computer-menuerne" i det daglige.

Fast installation
Sammen med projektoren får man et kabeldæksel, så ledningerne ikke ses som en fuglerede. Det har mindre betydning, hvis projektoren bare bliver taget frem, når man skal bruge den. Men ved fast installation er det en æstetisk fordel, ikke mindst i betragtning af at der er hele syv videoindgange at gøre godt med. En fast installation kan derfor omfatte lige så mange tilsluttede apparater, som man skifter imellem via fjernbetjeningen.
Videoindgangene fordeler sig med en composit, to S-video, tre component og en DVI. Desuden er der en almindelig computerforbindelse.

ScreenPlay 5700 er produceret af InFocus, der er mest kendt for sine projektorer til datamarkedet.


Toshiba TDP-MT100 og MT500: Hel og halv pris
Toshiba deltager i testen med to DLP-projektorer til henholdsvis 24.900 og 12.800 kroner.
Det var ellers et fast princip, at testen udelukkende skulle være åben for projektorer til 16:9 formatet, fordi det ville lukke effektivt af for de deciderede dataprojektorer, og fordi 16:9 jo er det altdominerende format i forbindelse med DVD-film.
Alligevel kunne vi ikke lade være med at medtage 4:3-projektoren MT100, for med en vejledende pris på 12.800 kroner inklusive moms er den særdeles billig i betragtning af, at den er baseret på DLP-teknologien.

Kontrast og chipformat
Den første forskel vi lagde mærke til - ud over billedformatet - er de to projektorers billedkontrast. Fra fabrikkens side var den billige MT100 nemlig justeret til en kriminelt høj kontrast. Men det kunne der heldigvis kompenseres for via projektorens menuindstillinger. Ved samme lejlighed gav vi også MT100 en væsentligt højere farvemætning, men så stod de to billeder også uhyggeligt ens, prisforskellen taget i betragtning. Eneste forskel var et lidt svagere sortniveau i forbindelse med MT100.
En anden forskel er, at kun den dyre projektor er udstyret med DVI-forbindelse for digitalt input. Og at denne projektor naturligvis også giver en bedre opløsning ved 16:9-projektion, fordi man her kan udnytte chippens fulde opløsning i modsætning til 4:3-projektoren, hvor chipformatet beskæres ved det smalle biografbillede.

Finish
De to projektorer adskiller sig også ved deres finish.
Den billige MT100 virker ærligt talt noget plasticagtig, mens MT500 fremstår som et kvalitetsprodukt i metalkabinet og med et fornemt forarbejdet objektiv. Lampen i MT500 er desuden en anelse kraftigere
Der er også det specielle ved den billige MT100, at man har sparet tænd/sluk-knappen. Så hvis man vil slukke projektoren på den nænsomme, lampebesparende måde, er man nødt til at bruge fjernbetjeningen - som i øvrigt kommer fra InFocus. Et eller andet sted må der derfor være et slægtskab med den testede ScreenPlay projektor.

Toshiba TDP-MT100 er en DLP-videoprojektor til 4:3 formatet. Prisen er kun 12.800 kroner.

 


Toshiba TDP-MT500 giver mange funktioner til prisen. DLP-chippen er den samme som i ScreenPlay 5700.

Egenskaber:

Projektor Epson EMP-T1 Hitachi PJ-TX10 JVC DLA-HX1 Mitsubishi HC3
Type 3-LCD, 16:9  3-LCD, 16:9 D-ILA, 16:9 3-LCD, 16:9
Opløsning 854 x 480  854 x 480 1.400 x 788 960 x 540
Kontrast 700:1 800:1 800:1 ?
Zoom 1,5X 2X 1,35X 1,22X
Max v. 3m 256 x 144 cm 266 x 150 cm 164 x 92 cm 213 x 120 cm
Min v 3m 170 x 96 cm 133 x 75 cm 126 x 68 cm 174 x 98 cm
Lens shift Fast, opad op/ned+h/v Fast, opad Fast, opad
Lampe 132 watt 130 watt 250 watt 180/160 watt
Lysstyrke *) 1000/? A.L 700/560 A.L. 1000 A.L 1300 A.L.
Brændetid 2000/3000 timer 2000/4000 timer 2000 timer 1300 A.L.
Component Ja Ja Ja Ja
DVI Nej Nej Ja Nej
Støjniveau 37/29 db 29/26 db 44 db 48 db
Vægt 3,6 kg  3,6 kg  5,9 kg 2,7 kg
Pris inkl moms 10.000 kr 12.000 kr 85.000 kr 25.000 kr
Ekstra lampe 3.000 kr 2.500 kr 3.750 kr 3.750 kr
Udlånt af DS Display&Data DS Display&Data JVC Danmark Danmon

 

Projektor Sanyo PLV-Z2 ScreenPlay 5700 Toshiba TDP-MT100 Toshiba TDP-MT500
Type 3-LCD, 16:9 1-DLP, 16:9 1-DLP, 4:3  1-DLP, 16:9
Opløsning 1280 x 720 1.024 x 576 800 x 600 1.024 x 576
Kontrast 1.300:1 1400:1 2000:1  2500:1
Zoom 1,3X 1,4X 1,23X 1,22X
Max v. 3m 224 x 126 cm 170 x 96 cm 170 x 128 cm 192 x 108 cm
Min v 3m 170 x 96 cm 126 x 68 cm 138 x 104 cm  192 x 108 cm
Lens shift op/ned+h/v Fast, opad  Fast, opad  Fast, opad 
Lampe 130 watt  250/200 watt 150 watt 210 watt
Lysstyrke *) 800 A.L. 1000/700 A.L. 1100 A.L. 1000 A.L.
Brændetid 2000 timer 2000/3000 timer 4000 timer 3000 timer
Component Ja Ja, 3 stk nej Ja
DVI Ja Ja nej Ja
Støjniveau 37 db 35 db 40 db 39 db
Vægt 4,1 kg 4,3 kg  3,1 kg 3,2 kg
Pris inkl moms 19.000 kr  35.000 kr  12.800 kr  24.900 kr
Ekstra lampe 3.750 kr 4.000 kr 3.000 kr 3.000 kr
Udlånt af Danmon Ewald Steensen Dansk Data Display Dansk Data Display

*) ANSI lumen

Finn Nesgaard, AVM
www.avm.dk


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.